beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex

  • 22 maart 2019
  • 43 reacties
  • 1771 Bekeken


Toon eerste bericht

43 reacties

Ik ben op vakantie geweest, excuses voor de late response. Ik ben gisteren teruggekomen en dat betekent dat ik hier zo snel mogelijk naar ga kijken. Komende woensdag heb ik een volle dienst en dan ga ik onze NS Flex afdeling even aan de tand voelen.
Wederom een e-mail gestuurd.
Reputatie 1
Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.

Dit is natuurlijk geheel off-topic. Maar de reductie op retourreizen zit nu verwerkt in de prijs van een enkeltje: de enkeltjes zijn bij het afschaffen van het retourtje in prijs omlaag gebracht naar de helft van de prijs van een retourtje. Daar heeft NS u dus geen loer gedraaid.
Het duurder worden van het reizen per trein is niet alleen de schuld van NS. Ik hou daar eerder onze overheid voor verantwoordelijk, die het BTW-tarief heeft opgeschroefd en die meent dat NS concurrenten op het spoor moet hebben, waardoor NS wordt benadeeld en minder overheidsgeld krijgt.
On topic dan: ik overweeg NS Flex te nemen, maar ik reis ook wel eens korte stukjes met de bus. Zoals ik het ni hier lees gaat dat dus mis. Toch wel heel vreemd dat het zo lang moet duren voordat er een antwoord komt.
Badge +3
De situatie in dit topic is vrij specifiek: twee busreizen onderbroken door een treinreis, waarbij inchecken voor de tweede bus gebeurt binnen 35 minuten na uitchecken bij de eerste bus. Het blijkt dat dan bij NS Flex meer moet worden betaald dan bij reizen op saldo.

In andere situaties (losse busreis, of één busreis voor of na een treinreis, of twee busreizen met meer dan 35 minuten ertussen) betaal je met NS Flex evenveel als met reizen op saldo.
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Of toch maar een 2e ov chipkaart overwegen als dit vaak voor komt 9 keer of meer.
Zelf heb ik een 2e ov-chipkaart voor mijn kortingsabonnement voor de bus. En daar zit ook een systeemfout in. De overstap reis met korting op een reis zonder korting. Die systeemfout wordt niet opgelost, men heeft in dit laatste geval de voorwaarden aangepast.
Badge +3
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Dat is de reden voor dit hele topic, dus de fout is bekend. Je betaalt met Flex in zo'n geval €0,96 (het nationale instapbasistarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Hoe en wanneer het opgelost wordt? Geen idee, maar het heeft de aandacht dus!
Reputatie 7
Badge +3
€0,96 (het nationale instaptarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Dat is niet het instaptarief maar het basistarief. Instaptarief is €4 (enkele uitzonderingen daargelaten).

Maar kan het zijn dat het basistarief voor Flex een ander bedrag is? Ik had laatst met mijn Flex kaart een incheck zonder uitcheck in de Arriva bus (stomme ik had moet uitchecken met een kaart waar nog wat saldo opstond) en het bedrag wat er bij MijnNS account bij stond was €0.90
Intussen ook weer gecorrigeerd.

Badge +3
Aangepast, dank je.

Raar dat er voor Arriva dan nog € 0,90 gerekend wordt. Dat was de prijs in 2018. Misschien dat Flex dat nog hanteert? Zou een flinke blunder zijn 😂

Getoonde prijzen zijn natuurlijk incl. 9% BTW dus daar ligt het ook niet aan.
Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.
Badge +3
Oh, en dan nog iets... Bij een gemiste in/uitcheck in een Arriva bus (of ander BTM) zou daar dan toch € 4,00 moeten staan?

Anders wordt niet uitchecken wel heel goedkoop met Flex. Niet te vaak doen natuurlijk, want je kaart blokkeert na ik meen 12 keer.
Reputatie 7
Badge +3
Van de kaart waarop nog saldo stond en waarmee ik op busstation Leiden Centraal had ingecheckt (en dus mee had moeten uitchecken ipv de Flex kaart) was wel €4,00 afgeschreven. Na correctie via Uitcheck gemist daar €2.52 van terug ontvangen.

Met Flex wordt blijkbaar niet het instaptarief berekend met inchecken maar het basistarief, al is dit dan ook weer niet het juiste basistarief. Ik had ook verwacht dat er €4,00 zou worden afgeschreven, daarom wilde ik dit ook zo graag laten corrigeren. Dat het maar om 90 cent ging zag ik pas nadat ik de correctie al had gedaan.
Badge +3
Daarom vreemd inderdaad. Benieuwd wat er (als je die correctie niet gedaan had) op je factuur zou komen te staan.

Apparaten in bussen zijn volgens mij net zoals paaltjes. Of je achteraan incheckt en vooraan uitcheckt of andersom maakt niets uit.

Vaak genoeg gedaan in een volle bus (achteraan instappen) die vervolgens leeg stroomt bij de chauffeur op de eindbestemming (met de neus naar het station).
Ik lees ondertussen gewoon mee!
Reputatie 7
Badge +3
Voor de correctie verwerkt was gaf het blok "kosten deze periode" alleen de €0.90 van die Arriva incheck. Neem aan dat dat bedrag dan ook gefactureerd zou zijn zonder de correctie.
De gister ontvangen factuur geeft dit aan:

Badge +3
Succes ermee @Emma NS 😄
Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
In 5 maanden nog geen enkele zinnige reactie vanaf NS-kant. Ik krijg niet de indruk dat dit topic een hoge prioriteit heeft bij NS. Maar NS incasseert teveel. Bij het doorlopen van topics op dit forum ben ik al meermalen tegengekomen dat de prioriteit bij NS dan aan de lage kant is.....

Geeft te denken.

Reageer