beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 mei 2019, 10:56

Helaas heb ik geen gegevens gekregen van de reizigers waardoor ik dit topic verder niet kan oppakken. Als er alsnog gegevens van reizigers zijn dan hoor ik het graag alsnog. Voor nu laat ik dit topic voor wat het is.
Bekijk origineel

16 reacties

Volgens mij betaal je deze kosten omdat je niet overstapt van trein naar trein maar van tram naar trein en vervolgens naar Metro. Ik weet dit echter niet 100% zeker en ga het voor je uitzoeken, s1mon9!
Badge +3
Jouke: bij reizen op saldo wordt het basistarief niet opnieuw berekend voor de tweede BTM-reis, maar bij NS Flex wel. Dat zou niet moeten; reizen op rekening en reizen op saldo zouden in deze situatie hetzelfde moeten werken.

Deze situatie is eerder gemeld, maar kon toen helaas niet worden uitgezocht omdat de betreffende gebruiker geen voorbeelden meer heeft aangeleverd. Hopelijk kan er nu wel gericht onderzoek plaatsvinden.
Ik heb de vraag nu uitgezet nu ik een redelijk voorbeeld heb, Tochjo, maar vandaag verwacht ik daar geen inhoudelijke reactie meer op. Ik hoop in de loop van komende week meer te weten.
Badge +3
Een soortgelijk probleem speelde (kort) bij Arriva/Syntus/Keolis (Blauwnet) maar dat was heel snel opgelost dus bus-trein-bus-trein is daar gewoon één reis tegenwoordig, dus je kunt daar (Overijssel) nu ook gewoon met NS verder zonder instaptarief.

Ook bij NS - Connexxion - NS (kippenlijntje Ede-Wageningen - Amersfoort) gaat het nog mis soms. Volgens CXX ligt dat aan het ontbreken van Reizen op Saldo NS als product op je kaart (wat niet meer nodig is, en dus ook niet meer op nieuwe kaarten gezet wordt). Er was een proef met single-checkin, maar de CXX paaltjes zijn gewoon weer terug geplaatst!

En wat er bij Qbuzz (Dordrecht - Geldermalsen, gereden door R-Net) allemaal mis gaat is mij nog steeds een raadsel.

Bij R-Net op Gouda - Alphen a/d Rijn (gereden door NS) maakt het allemaal niets meer uit en zó hoort het! De reisplanner geeft dat nu ook gewoon aan in het rood (overstap naar andere vervoerder doen niet nodig), bijv. als je van of naar Boskoop of Waddinxveen wilt... 🤤
Helaas nog geen inhoudelijke reactie, ik wacht het af.
Reputatie 7
Badge +2
Weer het volgende voorbeeld waarbij die extra kosten al die tijd gewoon worden doorberekend. En moeten reizigers de factuur zelf minutieus doorspitten om er achter te komen. Gezien de weinige meldingen op het forum, doen maar weinig mensen dat denk ik. Je mag van een bedrijf als NS toch verwachten dat een factuur gewoon klopt?
Reputatie 3
In principe wel, maar hier is NS geheel afhankelijk van hoe de concullega"s het in hun systeem verwerken. En dat ging/ of gaat nog/ bij dat Q-Buzz (nu van trenItalia, destijds opgezet als kwaliteitsOV-bedrijf van NS zelf) in veel gevallen mis. Misschien hebben/hadden ze geen programmeur die op de hoogte was van de treintariefsystematiek voor dat ene lijntje-tot dan hadden ze enkel bus.
Wat NL dus in wezen nodig heeft is een op de klant gericht en ONafhankelijke tarief-incasseerder met een uniform systeem. In Zwitserland en Denemarken kunnen ze dat wel en vechten die bedrijven elkaar niet de tent uit om het laatste dubbeltje.
Reputatie 5
Ik heb wéér een overstap te pakken waarop NS mij onterecht geen overstapkorting geeft.

21:39
21:44
...
...
HTM

€ 1,26

21:00
21:04
...
...
Veolia

€ 1,18

Er zat tussen mijn overstappen van 21:04 en 21:39 toch echt net iets minder dan 35 minuten en de overstap werd bevestigd bij HTM. Maar NS denkt er wéér anders over en rekent gewoon 2 keer het instaptarief. Het is weer zo'n randgeval (tijdsverschil is 35 minuten, maar de tijd viel er net binnen, zoals ook bevestigd door het in/uitcheckapparaat).

Ik heb op de huidige factuur 2 maal teveel betaalde instapkosten, zou deze graag terug krijgen. Maar vooral wil ik dat NS dit soort randgevallen gewoon correct gaat berekenen. Anders kost het mij tientallen euro's per jaar. Volgens mij zijn deze kostenberekeningen ook wettelijk vastgelegd, en mag NS deze praktijk helemaal niet zo in het nadeel van de reiziger uitvoeren.
Reputatie 6
Badge +2
201904 4 19:35
Ik denk dat NS beide tijden in hele minuten rekent. Als apparaten van andere vervoerders in seconden rekenen is dat inderdaad verwarrend.
Het blijft helaas stil aan de andere kant van de lijn. Ik heb wat collega's aangehaakt in de hoop toch snel een reactie te krijgen.
Reputatie 5
Bedankt voor de moeite!
Inmiddels zijn deze meerdere onterechte overstapkosten wel van mijn rekening afgeschreven. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat ik ga storneren met een product als NS Flex, en zal dat ook niet doen. Maar toch voelt het een beetje oneerlijk. Deze factuur zal namelijk geen stand houden bij de rechter.
Ik wacht nog steeds op een reactie van de collega's. Ik ga het escaleren en hopen op een snelle oplossing.
Helaas is het op dit moment niet gemakkelijk om een inhoudelijke reactie te krijgen. Ik heb het opnieuw uitgevraagd.
@s1mon9 er wordt vanuit de afdeling gevraagd om een voorbeeld. Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en kaartnummer? Dan gaan ze hiermee aan de slag. Je stuurt me een privébericht via deze link.

Mochten er andere reizigers zijn met vergelijkbare voorbeelden dan ontvang ik ook van jullie graag voorbeelden.
Wij zijn nog steeds erg benieuwd! 🙂
Helaas heb ik geen gegevens gekregen van de reizigers waardoor ik dit topic verder niet kan oppakken. Als er alsnog gegevens van reizigers zijn dan hoor ik het graag alsnog. Voor nu laat ik dit topic voor wat het is.

Reageer