News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

Wordt lastig om in de trein een e-ticket te kopen als de telefoon leeg is...

- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

De prijs wordt bepaald via NS Flex, dus ook het corrigeren daarvan werkt zoals een correctie bij NS Flex als er gereisd wordt met de OV-chipkaart. Dit kan al gewoon gedaan worden via de bestaande Klantenservice, dus is het niet nodig om daar een ander kanaal voor in te richten.

Voor het onderzoeken van de transacties zelf is er echter wel een specialistisch team nodig, gezien dit (gok ik zo) ook te maken heeft met hoe de GPS data en de geofences samenwerken en leiden tot een traject en rit. Mij is aangegeven dat het Translink team waar die berichten terecht komen ook mensen bevatten vanuit de NS die betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze proef.

In het kort: Het ene is een probleem wat door de reguliere Klantenservice opgepakt kan worden als onderdeel van NS Flex correcties, het andere is een probleem specifiek gerelateerd aan deze proef en hoe het GPS reizen werkt.

hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

Goeie vraag, moeten we navragen. Hier hebben we nog geen details over gekregen.

hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij).

Hier zal geen eenzijdig antwoord op gegeven kunnen worden, dit is ontzettend afhankelijk van de telefoon die gebruikt wordt. Ik zal wel kijken of het gebruik hiervan wellicht vergeleken kan worden met gebruik van andere apps of services om een indicatie te geven.

Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

Er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

Werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Het antwoord op deze drie zal ik moeten navragen, maar ik denk dat de laatste vraag met name iets is was juist met deze proef ook onderzocht gaat worden. Ons is in ieder geval uitgelegd dat de belangrijkse GPS tracking het detecteren van verlaten of betreden van een station is, en niet zo zeer de werkelijke treinreis zelf. Ik verwacht dat daar weinig problemen in zullen zijn.

Deze laatste drie, plus het vervangend vervoer ga ik in ieder geval nog navragen. Wordt vervolgd.

Reputatie 4

Laten ze het eerst maar eens degelijk intern testen voor ze die proef met 50 reizigers gaan houden.

De ICT bij NS is al jarenlang niet van een bijster hoog niveau, en zoals marv87 terecht opmerkt, los eerst maar eens de standaard issues op die bij elk ander bedrijf gewoon vlekkeloos werken.

Kun je ook aan de proef meedoen als je een combinatie van NS Flex en OV Chip Plus hebt?
 

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

In theorie lijkt mij dat geen probleem, VIRM

Zou je dat kunnen navragen? 🙂 Bij OV Chip Plus is er in het verleden natuurlijk wel eens vaker een verschil tussen theorie en praktijk geweest. :D

Uiteraard wil ik dat voor je doen, maar naast OV plus heb je NS Flex. Als jij in dit specifieke geval mee wilt doen dan vervalt OV plus aangezien je niet meer van te voren hoeft op te geven welke reis je wilt gaan maken. Als het goed is kan je nu ook gewoon in- en uitchecken met jouw OV-chipkaart en worden deze reizen bij de factuur opgeteld of heb ik het nu mis?

Geen idee of dat zo zou gaan. Het kan ook zijn dat hij niks doet omdat OV Chip Plus boven' de proef met GPS wordt gesteld. Het is soms een beetje een Bermudadriehoekabonnement he. ;)’

Heb je ooit wel eens zelf ingecheckt zonder de reis aan te melden?

Jazeker. Je hoeft immers niet je reizen te reserveren als je afgekocht reisrecht hebt. ;)
 

Maar heb je wel eens een reis met kosten gemaakt zonder deze te reserveren?

Nope. Wel eens iets achteraf, dus na de reis, gereserveerd.

Reputatie 6
Badge +2

Als je ooit zelf een reis hebt gemaakt waarbij kosten zijn gemaakt en deze zijn gewoon bij NS Flex verwerkt zijn, dan kan je gewoon mee doen technisch gezien. 

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt. Op ieder moment zou je moeten kunnen zien of je volgens het systeem binnen of buiten het station bent, voor het geval je je ergens in het grensgebied ophoudt.

Badge +3

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt.

Op veel stations heb je natuurlijk te maken met poortjes, dus als die een passage met qr code registreren is het natuurlijk erg simpel te bepalen of je langer dan 35 minuten op bijv. Hoog Catharijne (geen GPS bereik) rondgehangen hebt. Op Schiphol Plaza kan dat misschien problematisch worden, want daar zijn geen poortjes en zal men moeten kijken hoe laat je weer ‘gezien’ wordt buiten de tunnel.

Waarschijnlijk (zo te lezen) wordt de aankomsttijd van je trein plus eventueel wat marge als ‘automatisch uitcheckmoment‘ gerekend, want de treinen waarmee je reist zijn (exact) bekend.

Daarbij moet men dan wel rekening houden met de tijd tussen het in- en uitrijden van een tunnel (Schiphol), plus het feit dat je binnen 35 minuten terug in mag checken om tot een half uur later verder te reizen.

Zo’n (geldige) overstap zou dan in totaal ca. 60 minuten mogen zijn (met 30 minuten buiten een station zoals Schiphol Plaza, zonder poortjes en zonder GPS bereik, dus locatie slechts ‘min of meer’ bekend op basis van GSM zendmasten).

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt.

Op veel stations heb je natuurlijk te maken met poortjes, dus als die een passage met qr code registreren is het natuurlijk erg simpel te bepalen of je langer dan 35 minuten op bijv. Hoog Catharijne (geen GPS bereik) rondgehangen hebt. Op Schiphol Plaza kan dat misschien problematisch worden, want daar zijn geen poortjes en zal men moeten kijken hoe laat je weer ‘gezien’ wordt buiten de tunnel.

Waarschijnlijk (zo te lezen) wordt de aankomsttijd van je trein plus eventueel wat marge als ‘automatisch uitcheckmoment‘ gerekend, want de treinen waarmee je reist zijn (exact) bekend.

Daarbij moet men dan wel rekening houden met de tijd tussen het in- en uitrijden van een tunnel (Schiphol), plus het feit dat je binnen 35 minuten terug in mag checken om tot een half uur later verder te reizen.

Zo’n (geldige) overstap zou dan in totaal ca. 60 minuten mogen zijn (met 30 minuten buiten een station zoals Schiphol Plaza, zonder poortjes en zonder GPS).

In de voorwaarden staat:

Als u uw treinreis (..) begint tijdens de daluren en u in de spits overstapt op een andere trein (ook bij een overstap naar een trein van een andere vervoerder) dan behoudt u uw korting. De korting wordt verleend tot het moment waarop u (..) het station langer dan 35 minuten verlaat (..)

Of je na terugkomst op het station binnen 30 minuten begint te reizen kan apart gecontroleerd worden, maar staat hier los van. Wat jij voorstelt is een combinatie van in- en uitchecken (in plaats van alleen maar met een code door de poortjes gaan) en gps, wat inderdaad misschien een oplossing is. Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

Reputatie 7

Leuk allemaal voor wie er van houdt, maar zijn er geen belangrijkere zaken die aandacht behoeven in de spoorwereld dan weer een ICT innovatie vraag ik me altijd af.…

En als je nog met een bus of tram moet, heb je alsnog een chipkaart nodig? Dan kan je net zo goed de hele reis met chipkaart maken zou ik zeggen. Eén kaart voor het hele ov....

Achteraf eens per maand je rekening checken, ritten nakijken en eventueel laten corrigeren vind ik ook nog wel bewerkelijk. Persoonlijk betaal ik liever gelijk ipv achteraf en zie ik ook gelijk wat ik betaal; bij fouten kan je dan ook meteen actie ondernemen. Onder andere daarom heb ik nog altijd reizen op saldo.

Ik denk vaak dat je beter gelijk kan betalen als je iets koopt of gebruikt. Kan veel gedoe voorkomen. 

Badge +3

Ik neem aan dat mijn vraag inmiddels richting de afdeling die over deze proef gaat is uitgezet?

@VIRM  Ik hoop dat ze juist reizigers zoals jij uitnodigen voor zo’n proef. Het klinkt ideaal (met die app en GPS locatiebepaling aan).

Hoe ga jij sowieso om met OV Chip Plus in geval van stations met poortjes? Gaan die gewoon open na een reservering voor een reis (desnoods zonder geregistreerde in/uitcheck, maar vertrek/bestemming vooraf bekend)?

Vrij reizen laat ik even buiten beschouwing, maar met Tmgps (treinreizen met GPS) zou je dan zomaar kunnen besluiten ergens anders heen te reizen, en toch de juiste prijs betalen ongeacht je routekeuze.

Badge +3

Ik heb ook een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de proef, maar wil dan wel even weten hoe de GPS-proef en OV Chip Plus zich tot elkaar verhouden.

Ik zie geen reden waarom dat elkaar zou bijten, want bij Tmgps gebruik je je ov-chipkaart niet en hoef je ook niet in- en uit te checken.

Het naderen van een station (die geofence, denkbeeldig gebied rondom een station) is voldoende om in de app een reis te kunnen starten, waarbij je dus een qr code krijgt om poortjes te openen en voor controle in de trein.

Dus precies hetzelfde wat je nu met je ov-chipkaart doet kan dan met een telefoon, en het scheelt je het vooraf boeken.

Ja, maar het is mij niet duidelijk wat gaat gelden voor de facturering: OV Chip Plus, of de GPS-reis? Dat wil ik toch wel heel erg graag weten van een moderator, die dit even navraagt. 

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt. Op ieder moment zou je moeten kunnen zien of je volgens het systeem binnen of buiten het station bent, voor het geval je je ergens in het grensgebied ophoudt.

Wel positief is dat je per reis kan beslissen of je met gps of met de OV-chipkaart reist. Bij reizen waarbij onduidelijkheden het reizen met gps ongeschikt maken kan je kiezen voor reizen met de OV-chipkaart.

Ik heb de vraag uitgezet. Ik laat het je zo snel mogelijk weten.

Het is mogelijk, VIRM. Je maakt de reis met je telefoon vanwege dat je de app gebruikt en niet met de OV-chipkaart waardoor niet plus wordt gepakt maar treinreizen met GPS.

Top! Dank voor het navragen!
 

Reageer