News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Op 14 februari start de NS met een proef om een nieuwe manier van treinreizen te testen: treinreizen met GPS via je mobiele telefoon. In dit topic lees je kort wat dit inhoudt, hoe het werkt en zullen een paar veelgestelde vragen worden beantwoord.


Treinreizen met GPS: wat is het?

Treinreizen met GPS is een proef met als doel om te kunnen reizen in het openbaar vervoer zonder OV-chipkaart. Je ‘checkt’ in en uit met je mobiele telefoon, via een speciale app van de NS (NS Lab Bèta app). Aan de hand van GPS informatie wordt er via de app bepaald met welke trein je reist. Je hoeft dus niet meer je OV-chipkaart te gebruiken, ook niet als je een overstap maakt naar een andere vervoerder. Bovendien weet de app precies of je nog in de trein zit of het station al hebt verlaten, dus vergeten om de reis in de app te beëindigen is geen probleem!

De proef

Meedoen met de proef?

Deze eerste proef zal beperkt blijven tot een groep van 50 reizigers. Deelnemers van de NS Lab-app met een lopend NS Flex abonnement (NS Flex Basis uitgezonderd) kunnen vanaf 31 januari een e-mail ontvangen met een uitnodiging. Enkel als je bent uitgenodigd kun je meedoen aan de proef, het is momenteel niet mogelijk om jezelf aan te melden of in te schrijven.

Treinreizen met GPS: hoe werkt het?

Algemeen

Zoals de naam al aangeeft, wordt er aan de hand van GPS data in combinatie met de geofence van een station bepaald vanaf en naar welk station een reis gemaakt wordt. Een geofence is een virtuele afbakening van een bestaande geografische locatie, in dit geval de stationsgebieden en spoorlijnen in Nederland.

Zodra de app herkent dat een stationsgebied is betreden, kan er in de app een treinreis gestart worden. Na het starten van een reis levert de app een barcode (E-ticket), die gebruikt kan worden om poortjes te passeren en die getoond kan worden aan een conducteur bij controle in de trein.

Met deze barcode kan de hele dag tot 04:00 's ochtends gereisd worden, waarna hij automatisch wordt verwijderd. Bij aankomst op een eindbestemming kan een reis ook actief beëindigd worden via de app. Het is echter niet erg als dit wordt vergeten, aangezien de app aan de hand van de GPS informatie ook kan zien wanneer het stationsterrein is verlaten anders dan met de trein. Zodoende wordt enkel de gemaakte reis in rekening gebracht.

Tariefbepaling, kosten en facturatie

Treinreizen gemaakt met GPS worden via een bestaand NS Flex contract en dus de maandelijkse factuur in rekening gebracht. Het lopende NS Flex abonnement bepaalt een eventuele korting en de ritprijs. Het wijzigen van het reisproduct, het uitvoeren van een klassewijziging en overige aanpassingen aan een abonnement werken allen nog via de reguliere NS Flex processen.

Aan de hand van de GPS data wordt bepaald op welk traject er gereisd is en welke treinen er zijn genomen. Hiermee kan dan ook onderscheid gemaakt worden tussen verschillende vervoerders, waardoor er geen nieuwe reis gestart hoeft te worden als er een overstap is naar een andere vervoerder. De gemaakte reizen komen dan gewoon op de NS Flex factuur te staan volgens het tarief gebaseerd op het tijsdtip van het eerste vertrek.

Een belangrijk verschil is echter wel dat bij treinreizen met GPS het tarief bepaald wordt door de geplande vertrektijd van de eerste trein die in de totale reis is gemaakt. Bij het reizen met de OV-chipkaart wordt het tarief bepaald door het tijdstip van inchecken. Bij treinreizen met GPS werkt dit dus net iets anders. Dit heeft echter ook als gevolg dat vertraging van een trein geen effect zal hebben op het tarief, gezien de geplande vertrektijd daarvoor wordt gebruikt

Privacy

GPS data wordt enkel gebruikt vanaf het moment dat een reis in de app gestart wordt totdat deze reis beëindigd of dat het stationsgebied verlaten wordt. De gegevens die jij vanuit jouw telefoon beschikbaar stelt om met de app te kunnen reizen, zijn alleen bekend bij Translink. Translink informeert NS alleen over de noodzakelijke gegevens om de reis te kunnen factureren (beginpunt, eindpunt, overstappunten, tijdstippen).

Voor een volledig overzicht en uitleg van het gebruik van jouw gegevens, hebben we een Privacy Statement opgesteld.

Informatie voor deelnemers

Ik heb me aangemeld n.a.v. een uitnodiging. Wat nu?

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je van ons direct een bevestiging. Op 14 februari zul je vervolgens een e-mail ontvangen met verdere instructies. Zodra je die stappen hebt gevolgd, kun je gaan reizen met GPS.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met Treinreizen met GPS?

Nadat je een instructie per e-mail hebt ontvangen, kan je de NS Lab Bèta app downloaden. Reis je met een Android telefoon? Dan download je via de Google Play Store de app. Reis je met een iPhone, dan krijg je via ‘Testflight’ een uitnodiging om de NS Lab Bèta te installeren.

Stap 1: Open de app en klik op Profiel
Stap 2: Login met je Mijn NS-account en voeg je OV-chipkaart toe.
Stap 3: Doorloop de app, we nemen je aan de hand mee.
Stap 4: Alles geïnstalleerd? Dan ben je klaar om te pionieren!

Kom je er niet uit? Lees hier wat je na aanmelding kan verwachten, hoe je de NS Lab Bèta app kan downloaden en wat je moet doen om ‘Treinreizen met GPS’ te activeren. Ook zie je in dit document de schermen die je in de app ziet als je gaat reizen.

Er klopt iets niet aan een weergegeven reis of de bijbehorende prijs.

Bij elke gemaakte reis kun je een verzoek tot correctie indienen wanneer je denkt dat de weergegeven reis niet klopt. Dit kan je doen door in de NS Lab Bèta-app bij het scherm GPS-reizen op de knop Vraag indienen te klikken. Daarna kun je een bericht schrijven die per e-mail binnenkomt bij de klantenservice van Translink.

Indien de weergegeven reis wel klopt, maar als de prijs onjuist is, neem dan contact op met de NS Klantenservice en vermeld waarom het bedrag niet klopt. We helpen je graag verder en zoeken voor je uit wat er is misgegaan.


Dit topic is bewust beknopt gehouden met relatief algemene informatie over deze proef. Specifiekere informatie kan gevonden worden op de Treinreizen met GPS website en met name de uitgebreide Q&A. Heb je na dit topic nog vragen, neem dan eerst een kijkje op deze pagina’s.

Indien je ook daar ook geen antwoord vinden op jouw vraag, plaats dan gerust een reactie!


119 reacties

Ik snap niet dat de NS zich met dit soort innovatie bezighoud als basale dingen al het restitueren van teveel betaalde kosten door een verkeerde incheckpaal in 1,5 jaar niet opgelost kunnen worden.

 

Toch wat vragen:

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

- hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij). Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

- er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

- werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Naast deze vragen heb ik niet het idee dat gps traceren nu zo stabiel is in binnenruimte dat dit een goed idee is.

 

 

Reputatie 2

Dit zijn 2 screenshots uit de app als voorbeeld..

Je kunt dan op omdraaien klikken en dat geeft de QR code weer voor het openen van de poortjes

 

Hier zie je dat onder “nu" een extra functie is toegevoegd.

 

Hier start of beëindig je reis mee. In feite hoef je je niet af te melden zou de app zelf moeten zien.

Reputatie 7
Badge +3

Zie daarvoor artikel 8.1 van de voorwaarden treinreizen met GPS.

Bij de start van de MVP wordt uw Reisroute nog niet vergeleken met de NS Reisplanner. De Ritprijs die tijdens de start dan wel beginfase van de MVP in rekening wordt gebracht, zal daarom steeds gebaseerd zijn op de kortst mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en aankomststation (met de betreffende treinvervoerder). Bij aanvang van de MVP zal dus nog niet de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden in rekening worden gebracht als u niet volgens een door de NS Reisplanner geadviseerde route bent gereisd. In de loop van de MVP zal wel rekening worden gehouden met de door de NS Reisplanner geadviseerde routes bij de bepaling van de Ritprijs. Het kan dus zijn dat u in de loop van de MVP een andere Ritprijs in rekening gebracht krijgt voor dezelfde treinreis dan bij aanvang van de MVP.

Dus reken je nog niet rijk dat je in dit soort gevallen altijd de lagere prijs betaalt.

 

Ik neem aan dat mijn vraag inmiddels richting de afdeling die over deze proef gaat is uitgezet?
 

Met OV Chip Plus boek je inderdaad je reis van tevoren (telefonisch of via de boekingspagina). Je chipkaart wordt bij treinreizen dan eigenlijk een toegangspas voor de poortjes zonder dat deze saldo afschrijft. Voor bus/trein/metro werkt hij dan weer als een normale chipkaart. Dit abonnement is destijds in het leven geroepen omdat lang niet alle stations poortjes hadden, en CiCo-paaltjes ook niet altijd vindbaar waren.

Ik heb ook een uitnodiging gekregen om mee te doen aan de proef, maar wil dan wel even weten hoe de GPS-proef en OV Chip Plus zich tot elkaar verhouden.

Reputatie 2

Ik ben ook 1 van de 50… voel me vereerd en bedankt aan NS voor de uitnodiging Ik heb ook wel vragen maar ga ze bewust niet stellen omdat nu op voorhand te gaan speculeren over allerlei zaken echt niet gaat werken. Ik wil eerst zelf een beeld hebben hoe dit uitgelegd wordt en de werking hier van wil testen.

Ah, mooi om te lezen dat er ook Communityleden zijn geselecteerd! Ik ben benieuwd naar je ervaringen, Xander2111986!

Reputatie 2

https://www.nu.nl/tech/6215709/het-duurt-nog-wat-langer-voordat-je-voor-de-trein-kunt-inchecken-met-je-telefoon.html

 

Het probleem is gecompliceerd en gaat lang duren. De app is niet goed genoeg om verder uitgezet te worden naar meerdere testers. Het is ook niet bekend wanneer en hoe het verder gaat op dit moment!

 

De link hier boven verwijst ook naar andere hardwarematige zaken.

 

Reputatie 2

Aan het beheer de vraag dit topic te sluiten aangezien dit gehele project definitief gestopt is! 

Het is gewoon te complex dit in te voeren en het is door translink gestopt sind 1-1-23

Reputatie 6

Misschien wel een beetje moeilijk om te beantwoorden maar als ik lees “De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.” roept dat bij mij enige vragen op. Je kan je dus op openbaar terrein bevinden terwijl je volgens de app in/op het station bent. Dan heb ik het over stations zonder poortjes, met poortjes kan je het zien. Een vaste “lijn” als grens tussen openbaar en “NS terrein” is daar tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hoe zit dat met stations zonder poortjes? Wat is daar de grens? Is dat de geofence grens die de app aangeeft of de “echte” grens. Heeft zo een geofence grens enige juridische status of wordt het gebied tussen de echte en de geofence grens een soort niemandsland?


 

Reputatie 7
Badge +3

 

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer?

De rit met treinvervangend vervoer kan altijd (goed) worden berekend, mits de reiziger ingeswiped blijft. De bussen voor treinvervangend vervoer staan doorgaans vlak bij het station (in het geofence van het station) en zetten de reizigers weer af vlakbij een ander station (ook weer in de geofence). Als een vertrek of eindpunt van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station valt, dan zou het kunnen dat (een deel van) de reis niet in rekening wordt gebracht. Tijdens het testen is er meermaals met treinvervangend vervoer getest (gepland en ongepland) en al die ritten zijn goed verwerkt. Er wordt op het moment nog gekeken of er nog stations zijn waarbij de vertrek/aankomstpunten van het treinvervangend vervoer buiten de geofence van het station ligt. Dan zullen deze geofences van de betreffende stations nog aangepast worden.

 

Bij station De Vink is het vertrekpunt en eindpunt van de NS bussen de halte voor de stadsbus op de Trompweg. dat is zo'n 400 meter van het station. Valt dat binnen de geofence? Als dat zo is valt mijn huis (iets minder dan 400 meter de andere kant van het station) dan ook binnen de geofence?

 

Reputatie 6
Badge +2

Misschien wel een beetje moeilijk om te beantwoorden maar als ik lees “De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.” roept dat bij mij enige vragen op. Je kan je dus op openbaar terrein bevinden terwijl je volgens de app in/op het station bent. Dan heb ik het over stations zonder poortjes, met poortjes kan je het zien. Een vaste “lijn” als grens tussen openbaar en “NS terrein” is daar tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hoe zit dat met stations zonder poortjes? Wat is daar de grens? Is dat de geofence grens die de app aangeeft of de “echte” grens. Heeft zo een geofence grens enige juridische status of wordt het gebied tussen de echte en de geofence grens een soort niemandsland?

De geofence moet zo groot zijn dat je altijd op de app kunt inswipen, voordat je door een gesloten gate moet bij een gesloten station. Bij een open station moet de geofence groot genoeg zijn dat je op alle perrons en in de wachtruimten binnen de geofence bevindt, zodat je altijd kunt inswipen voordat je een trein binnen stapt en zodat je binnen een geofence blijft zolang je op je volgende trein blijft wachten. De geofence wordt bepaald door de app. Zolang de stationsnaam in je app getoond wordt, bevind je je binnen de geofence van dat station.

De geofence heeft in zoverre een juridische status, dat deze van belang is bij het bepalen van je recht op Lange Afstandskorting (LAK) bij een overstap.

Ook in de OV-Chipkaart wereld verloopt je recht op LAK als je langer dan 35 minuten bent uitgecheckt. Datzelfde geldt ook voor Treinreizen met gps.

Als je je ingeswiped buiten de geofence van een station begeeft, of uit swiped dan start de teller voor de 35 minuten die je je buiten een station mag begeven tijdens een overstap. Als je je dan na meer dan 35 minuten nog steeds (of weer) buiten het geofence begeeft of bent uitgeswiped en je daarna verder reist, dan start je een nieuwe reis (en begint je LAK weer op 0). Uitswipen telt als je buiten het geofence van een station begeven.

Hoe lang is de cooldown? Lang genoeg om een paar slechte GPS metingen te negeren?

Reputatie 6
Badge +2

Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

OK, dus als je trein om 18:28 vertrekt kan je beter geen gps gebruiken, maar om 18:25 gewoon inchecken.

Badge +3

@VIRMIs het jou gelukt het reizen met GPS te activeren binnen de lab app? Mij lukt dat totaal niet krijg geen optie na het toevoegen van account en kaart….

Je moet de NS Lab Beta app hebben.

Badge +3

Nou het was inderdaad de verkeerde app… in de Playstore staat nu de juiste app. Het betreft de NS Lab Beta App met een groen/grijs icoontje. Het zit hem er waarschijnlijk in dat Google niet snel genoeg de app heeft vrijgegeven vermoed ik. Registratie ging zonder problemen.

Top, goed om te lezen. Zie de app nog niet in de store trouwens maar dat komt wel goed (of heb je eventueel een link)?

De eerste ervaringen druppelen ook al binnen, ik heb het vermoeden dat er meer dan 50 deelnemers zijn.

https://twitter.com/AlmeerseStef/status/1493266543077117953

Badge +3

Ik las eerder dat er 50 deelnemers zijn met NS Flex en 50 met Arriva Flow. 

Dat kan kloppen, de naam ^Noah komt me bekend voor (medewerker Keolis/Blauwnet) en gezien zijn reis was dat een test?

niet helemaal vlekkeloos (terugreis begon toch echt in Haarlem)

En ja het is Noah van Keolis, volgens zijn Twitter profiel :joy:

Badge +3

Link doet niets hier, je moet blijkbaar al een Google/Android account hebben die M-Lab ook kent (alleen op uitnodiging dus). Ook logisch.

 

Reputatie 2

Ja hij is inderdaad gekoppeld blijkbaar aan mijn inlog op google. Als ik de link open in het privetab van mijn browser zie je wat jij ook ziet.

Reputatie 2

Ik ben dus gisteren van Utrecht via Schiphol en Den Haag naar Gouda gereisd en hij rekende voor de reis dus €4,26…

Dat lijkt dus niet anders. Hij berekend dus Utrecht Gouda en dus zonder omreisroute. Dan is het GPS deel wel wat apart. Dat is dus puur alleen in en uitcheck in de praktijk.

 

Okay, inmiddels de NS Lab beta app op mijn telefoon gekregen door zelf maar wat te klooien. Van NS heb ik niks meer gehoord. Blijkt het inlogscherm voor Mijn NS niet toegankelijk te zijn met VoiceOver: bij het willen invullen van mailadres en wachtwoord verschijnt dan het scherm met maak een account aan.

De vriendelijke mevrouw van Unplugged stuurde een algemene mail vandaag naar alle deelnemers, en die reageerde wel direct op dit probleem. Er wordt contact met mij opgenomen.



 

Zo. Vorige week een mail gehad van het GPS-team. De NS Lab blijkt dus gewoon niet geschikt te zijn voor gebruikers met een visuele beperking. Ik word op de hoogte gehouden, omdat dit nog wordt verbeterd.

Tja. Ik ben niet onder de indruk. 

Reputatie 7
Badge +3

En wat als de telefoon onderweg leeg raakt?

Badge +3

Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

Badge +3

Klinkt veelbelovend, met de nodige (privacy) issues m.b.t. locatiebepaling maar dat is een keuze, en hetzelfde als voor Google Maps of andere navigatie-apps die alles van je weten "het is zus en zo laat, ga je naar je werk (of adres x)?”

Zoals ik het lees geeft de app een melding als je (in de buurt van) een station komt, waarna je kan starten met reizen op een door jouzelf aangegeven moment.

Dan moet je dus wel buiten een station al de app opstarten, want als je dat binnen een gebouw doet heeft je telefoon geen idee waar je bent, tenzij er gebruik wordt gemaakt van andere informatie zoals (bekende) wifi-netwerken, bluetooth of GSM masten informatie die een redelijke schatting geven waar je je bevindt.

Natuurlijk kan daarbij gebruik gemaakt worden van OBIS (wifi in de trein), want dan weet de app precies in welke trein je zit, alhoewel op bijv. Eindhoven Centraal soms de wifi van een andere trein opgepikt wordt. Zo heeft de IC Eindhoven - Den Haag geen wifi maar goed, zodra je het station uit bent en de GPS locatie bekend is zal dat wel goed komen.

Hou er ook rekening mee dat de app (op de achtergrond) regelmatig zal willen weten waar je bent, en dat kan in sommige gevallen nogal wat batterijcapaciteit kosten. De reguliere NS app is wat dat betreft al een behoorlijke energieslurper, net als alle navigatie-apps overigens, zolang je die niet hebt beperkt tot alleen toegang tot je locatie bij de app op de voorgrond. Maar daar zijn natuurlijk de nodige oplossingen voor. De geschatte locatie op basis van telefoonmasten (een driehoeksmeting) is voldoende.

Ik vind het wel wat, en ben benieuwd of er bij die 50 personen leden van de Community zitten. Dat zullen dan wel personen zijn die (zeer) regelmatig reizen op verschillende trajecten, met daarbij verschillende route/vervoerderskeuzes.

Oh, en natuurlijk handmatig ‘uitchecken’ wanneer je na een reis langere tijd binnen een station verblijft (Schiphol Airport/Plaza e.d.) Edit: dan wordt de reis berekend tot het laatste station, dat zal dan bij gebruik van alleen GPS Amsterdam Zuid zijn, komende vanuit de richting Utrecht/Weesp.

Reageer