Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 March 2020
  • 64 reacties
  • 10147 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Toon eerste bericht

64 reacties

Je kan via onze klantenservice, Flex voor bus, tram en metro laten uitzetten. Nadat je dat bij een automaat activeert, reis je hierbij weer op saldo en zal je de Meereizen Bundel bij Connexxion gewoon moeten kunnen gebruiken.

Reputatie 1

Ik heb momenteel dal flex, maar ook een meerreis bundel (10 ritten a 1,50) van connexxion aangevraagd. als ik alles zo lees gaat dit helemaal niet samen? Wat moet ik nu doen? Ik ga dan voorlopig die bundel maar niet “ophalen” om problemen te voorkomen...

 

@Henk_NL waarschuwde er ooit al voor, al die verschillende producten i.c.m. NS Flex.

Het is een grote hack binnen een systeem dat hier niet voor bedacht is, maar ik moet echt onderduiken als ik dat schrijf. Maargoed, het blijkt maar weer…

Badge +3

Dank voor de screenshots! En nu wordt het interessant…

De weergegven volgorde voor (actieve) producten zou volgens mij niet uit moeten maken, die is gewoon chronologisch en gesorteerd op ingangsdatum, maar wat u zegt zou zomaar kunnen… :rolling_eyes:

Terzijde en voor meelezers, Reizen op Saldo NS korting is een (oud) Voordeeluren abonnement. U heeft dat dus gehad (vanaf ergens vóór augustus 2011) tot 13 oktober 2020 en uw vrouw tot 29 september 2020 (datum van verwijderen bij een automaat).

Mijn vorige reactie over de BTM component van NS Flex die in de weg zou kunnen zitten mag u helemaal vergeten, want die staat bij uzelf dus aan en ontbreekt juist bij uw vrouw!

Dat laatste is op zich logisch, want bij de aanschaf van NS Flex op 16-05-2021 werd Dalvoordeel Noord Arriva (12-10-2020) herkend en dus de BTM component van Flex achterwege gelaten.

Voor trein krijgt NS Flex dus voorrang op Dalvoordeel Noord Trein Bus Arriva, maar Dal Voordeel Noord-Nederland CCV werkt wél goed samen met NS Flex (incl. BTM) op dezelfde kaart!

Dat zijn dus twee soortgelijke abonnementen (zelfde prijs, zelfde korting?) maar met een verschillende naam/product ID.

@Henk_NL waarschuwde er ooit al voor, al die verschillende producten i.c.m. NS Flex.

U heeft dus‘geluk’ dat het werkt (althans voor trein, voor bus zou u een keer moeten proberen), maar uw vrouw zal dus NS Flex (of het Arriva Dal Voordeel Noord) op een andere kaart moeten zien te krijgen om het allemaal werkend te krijgen.

Oh, en CCV is inderdaad een pin/betaalautomaat (zoals de ov-servicepunten in supermarkten).

Het lijken dus twee verschillende producten te zijn…… Bij mij heet het  Dal Voordeel Noord-Nederland CCV (bij de paal gekocht?), en staat die helemaal bovenaan. 

Mijn vrouw heeft Dal Voordeel Noord NL Trein en bus Arriva (gekocht via de site?) en die staat er ‘onder’.

 

Ik denk dat de positie op de kaart het bepaalt, denk je ook niet??

 

Mijn kaart 👇🏻

Mijn kaart 👆🏻




Kaart van mijn vrouw 👇🏻
Kaart van mijn vrouw 👆🏻

 

 

 

 

Badge +3

Persoonlijk denk ik dat het met de prioritering van de producten op de kaart te maken heeft en dat die prioritering aangepast moet worden. Maar zolang je niemand treft bij de klantenservice kan je dat niet aanpassen. Tenzij er iemand weet hoe je dat zelf kunt hacken? :P

Je zou bij een kaartautomaat of oplaadpunt in een supermarkt of online via een Mijn OV-chip account kunnen kijken welke producten er op jullie kaarten staan.

Ik vermoed zomaar dat bij uw vrouw er Reizen op Rekening NS trein en Reizen op Rekening NS bus tram metro op staat, terwijl bij uzelf de BTM component ontbreekt.

Als dit zo is kan uw vrouw via de klantenservice het BTM gedeelte uit laten zetten, dit moet daarna bij een automaat bevestigd worden (bestelling ophalen).

Telefonisch (030 751 5155) of via chat is het snelst.

Bij mij werkt Dalvoordeel Noord + NS Flex wel samen in de trein.

Bij de spits zegt ie bij mij: “rijden op rekening”. En betaal ik via NS.  Tijdens daluren zegt ie bij mij: “dalvoordeel Arriva noord”, en betaal ik via saldo op de chipkaart.

Bij mijn vrouw zegt ie altijd: “rijden op rekening”. Terwijl ze ook dalvoordeel noord heeft.

Bij de klantenservice/helpdesk van Arriva snappen ze er ook niets van. 

Persoonlijk denk ik dat het met de prioritering van de producten op de kaart te maken heeft en dat die prioritering aangepast moet worden. Maar zolang je niemand treft bij de klantenservice kan je dat niet aanpassen. Tenzij er iemand weet hoe je dat zelf kunt hacken? :P

Het Dal Voordeel Oost/Noord is een vreemde eend in de bijt, omdat je daarmee dus óók met korting in de middagspits met (Blauwnet/Arriva) treinen mag reizen.

Waarschijnlijk gaat dat fout omdat NS Flex dan voorrang krijgt, maar het is een kwestie van proberen*. Werkt het niet, dan zul je met twee kaarten moeten werken.

* Proberen kan je doen door in te checken bij een Blauwnet/Arriva paaltje. Krijg je “Reizen op Rekening NS” te zien, dan is het mis.


Bedankt voor de tip. Maar ik had nog een tweede OV-chipkaart, dus daar is ie nu opgezet. Iemand anders mag het uittesten.

Badge +3

Het Dal Voordeel Oost/Noord is een vreemde eend in de bijt, omdat je daarmee dus óók met korting in de middagspits met (Blauwnet/Arriva) treinen mag reizen.

Waarschijnlijk gaat dat fout omdat NS Flex dan voorrang krijgt, maar het is een kwestie van proberen*. Werkt het niet, dan zul je met twee kaarten aan de slag moeten, of bij Dal Voordeel de (jaar)variant op saldo.

* Proberen kan je doen door in te checken bij een Blauwnet/Arriva paaltje. Krijg je “Reizen op Rekening NS” te zien, dan is het mis.

Bij Qbuzz heb ik nog even nagevraagd of het verstandig is om het abonnement “Dalvoordeel Noord-Nederland” op dezelfde OV-chipkaart te plaatsen als NS Flex, dit i.v.m. de treinreizen die je ook met dit abonnement op de noordelijke nevenlijnen kunt maken. Bij dit abonnement is er zijn er geen spitstijden in de middag, bij NS Flex wel. N.a.v. hun antwoord is mijn voorzichtige conclusie dat dit ook geldt voor overige soortgelijke abonnementen.
 

Mijn vraag: “ Op uw site staat dat het abonnement Dalvoordeel Noord-Nederland i.c.m. NS Flex werkt als de optie "Reizen op Rekening Bus Tram Metro" is uitgeschakeld. Als ik nu met het abonnement met een Arriva-trein reis in de middag-daluren, op welk abonnement doe ik dat dan? Dalvoordeel Noord-Nederland of NS Flex?”
 

Hun antwoord: “ Het is zo dat deze abonnementen niet te combineren zijn, daarom wordt dit ook aangegeven op onze website. Het is namelijk zo als u beide abonnementen heeft dan zal bij het inchecken altijd het abonnement van de NS als eerste worden geregistreerd. Dit is ook de reden dat u deze dient uit te zetten indien u gebruik maakt van één van onze abonnementen. Het antwoord is dus uw NS-flex abonnement.“

Reputatie 3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Maar het saldo hoeft niet van de kaart als iemand op saldo wil blijven reizen in de bus.

Dan wordt dus eerst het saldo ervan afgehaald, dan moet via de klantenservice de BTM ontkoppeld worden en daarna moet de reiziger weer opnieuw saldo laden. Totaal niet praktisch!

Reputatie 3

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.

Waarom wordt het BTM gedeelte niet gewoon standaard uitgezet? Dat bezorgt de klantenservice een stuk minder werk.

Alle kosten die gemaakt zijn bij HTM op de facturen van maart t/m augustus zijn gerestitueerd. Indien er op de factuur van september nog kosten verschijnen laat PRMR71 mij dat weten en worden ook die gerestitueerd. Het BTM-gedeelte van NS Flex is uiteraard ook weer uitgezet.

Badge +3

Om welk HTM abonnement gaat het eigenlijk? Staat het wel op je nieuwe kaart?

Bij vrij reizen (zone/ster/regio) zou Flex BTM helemaal niet in de weg moeten zitten, sterker nog ik weet uit eerdere topics dat het prima werkt. Probleem zijn de BTM kortingsabonnementen meestal (op saldo).

Exact op 22-2-2020 begon het factureren van de Htm reizen die onder het abonnement vielen. Zeer goed mogelijk dus! Dank voor de scherpe bijdrage!

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

Wij kunnen het BTM gedeelte van NS Flex uitzetten sinds 20 februari 2020. Scherp wel mweiss!

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. 

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari (weet niet sinds wanneer PRMR71 deze combinatie al had) trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

Ok. Het punt is dat de kaart aantoonbaar  wel correct werkte vòòr vervanging. Dit was in januari. Men biedt 'coulancehalve' aan drie maanden te vergoeden en bleef op het standpunt dat ik zelf had moeten opletten. Ik ga niet akkoord met een dergelijke tegemoetkoming. Jullie zitten hier echt fout. Ik zal de gegevens zenden en ga voor nu er van uit dat dit  volledig word rechtgezet. Aksdan dank voor de genomen moeite. Mocht dit niet het geval zijn dan onderneem ik alsnog de genoemde stappen; we leven gelukkig in een rechtsstaat waar dit soort zaken niet onbeantwoord hoeven blijven.

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. Zo te lezen is dit niet duidelijk gecommuniceerd en is een tegemoetkoming wat mij betreft op zijn plaats. Stuur je mij je NAW-gegeven, geboortedatum en OV-chipkaartnummer toe in een privébericht? Dan bekijk ik graag of ik dit voor je kan regelen.

Jazeker. Dit bevestigde men ook. Ik heb ook asngetoond dat het toen wel goed ging. De reacrie was 'vreemd, geen idee waarom het toen wel goed ging'. Ik heb bij aanvraag van de vervangende kaart ook nog specifiek gevraagd of alle abonnementen mee gaan naar de nieuwe kaart. Dat zou het geval zijn, ik hoefde verder feen actie te ondernemen. Op basis daarvan ben ik er ook altijd vanuit gegaan dat het na de kaartvervanging gern probleem was. Het is echt een schandaal. Ik eis zonder meer restitutie, desnoids moet dat maar via een kort geding. Om diegenen die op dezelfde wijze worden benadeeld zal ik hier ook zeker ruchtbaarheid aan gaan geven.

Goedemiddag PRMR71. Welkom bij de NS Community.

Had je tevoren de kaartvervanging ook de combinatie NS Flex & Regionaal HTM op 1 OV-chipkaart?

Er bleken afgelopen maanden voor honderden euros aan kosten door de NS in rekening te zijn gebracht die onder het HTM abonnement hadden moeten vallen. Vorig jaar ging dit wel goed. Pas bij vervanging van de pas is dit mis gegaan. De reactie hierop van de NS is ‘dat is dan jammer, had u beter op moeten letten'. Dit kan echt niet waar zijn! Ik zal hier helaas een kort geding voor moeten starten om dit terug te vorderen. Had ik geweten dat dit allemaal zo verschrikkelijk slecht in elkaar zit dan had ik nooit een abonnement genomen.

Badge +3

Zoals @Andyret2 zegt geven vrij reizen abonnementen in de regel geen problemen bij stads/streekvervoer (bus/tram/metro zone/ster/regio abonnementen), maar let op met treinen!

Kwestie van proberen dus. Krijg je bij Blauwnet inchecken (trein) Reizen op Rekening NS te zien, dan gaat het mis, en betaal je (voltarief of de kosten volgens je NS abonnement) via NS Flex.

Reputatie 4

Hoe zit het met IJsselmond Altijd Vrij? Dit is een busabonnement, maar geeft ook recht op gratis reizen in de Blauwnettrein Kampen - Zwolle. Werkt dit ook met NS Flex? 

Zolang vrij abonnement is kan samen op met NS flex behalve als je korting abonnement hebt voor bus daar heb je saldo 

Hoe zit het met IJsselmond Altijd Vrij? Dit is een busabonnement, maar geeft ook recht op gratis reizen in de Blauwnettrein Kampen - Zwolle. Werkt dit ook met NS Flex? 

Reageer