Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk! | NS Community
Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 March 2020
  • 64 reacties
  • 10044 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Het probleem

Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.

Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.

Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.

De oplossing!

Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.


64 reacties

Badge +3

Om welk HTM abonnement gaat het eigenlijk? Staat het wel op je nieuwe kaart?

Bij vrij reizen (zone/ster/regio) zou Flex BTM helemaal niet in de weg moeten zitten, sterker nog ik weet uit eerdere topics dat het prima werkt. Probleem zijn de BTM kortingsabonnementen meestal (op saldo).

Alle kosten die gemaakt zijn bij HTM op de facturen van maart t/m augustus zijn gerestitueerd. Indien er op de factuur van september nog kosten verschijnen laat PRMR71 mij dat weten en worden ook die gerestitueerd. Het BTM-gedeelte van NS Flex is uiteraard ook weer uitgezet.

Reputatie 3

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.

Waarom wordt het BTM gedeelte niet gewoon standaard uitgezet? Dat bezorgt de klantenservice een stuk minder werk.

Reputatie 3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Maar het saldo hoeft niet van de kaart als iemand op saldo wil blijven reizen in de bus.

Dan wordt dus eerst het saldo ervan afgehaald, dan moet via de klantenservice de BTM ontkoppeld worden en daarna moet de reiziger weer opnieuw saldo laden. Totaal niet praktisch!

Bij Qbuzz heb ik nog even nagevraagd of het verstandig is om het abonnement “Dalvoordeel Noord-Nederland” op dezelfde OV-chipkaart te plaatsen als NS Flex, dit i.v.m. de treinreizen die je ook met dit abonnement op de noordelijke nevenlijnen kunt maken. Bij dit abonnement is er zijn er geen spitstijden in de middag, bij NS Flex wel. N.a.v. hun antwoord is mijn voorzichtige conclusie dat dit ook geldt voor overige soortgelijke abonnementen.
 

Mijn vraag: “ Op uw site staat dat het abonnement Dalvoordeel Noord-Nederland i.c.m. NS Flex werkt als de optie "Reizen op Rekening Bus Tram Metro" is uitgeschakeld. Als ik nu met het abonnement met een Arriva-trein reis in de middag-daluren, op welk abonnement doe ik dat dan? Dalvoordeel Noord-Nederland of NS Flex?”
 

Hun antwoord: “ Het is zo dat deze abonnementen niet te combineren zijn, daarom wordt dit ook aangegeven op onze website. Het is namelijk zo als u beide abonnementen heeft dan zal bij het inchecken altijd het abonnement van de NS als eerste worden geregistreerd. Dit is ook de reden dat u deze dient uit te zetten indien u gebruik maakt van één van onze abonnementen. Het antwoord is dus uw NS-flex abonnement.“

Badge +3

Het Dal Voordeel Oost/Noord is een vreemde eend in de bijt, omdat je daarmee dus óók met korting in de middagspits met (Blauwnet/Arriva) treinen mag reizen.

Waarschijnlijk gaat dat fout omdat NS Flex dan voorrang krijgt, maar het is een kwestie van proberen*. Werkt het niet, dan zul je met twee kaarten aan de slag moeten, of bij Dal Voordeel de (jaar)variant op saldo.

* Proberen kan je doen door in te checken bij een Blauwnet/Arriva paaltje. Krijg je “Reizen op Rekening NS” te zien, dan is het mis.

Het Dal Voordeel Oost/Noord is een vreemde eend in de bijt, omdat je daarmee dus óók met korting in de middagspits met (Blauwnet/Arriva) treinen mag reizen.

Waarschijnlijk gaat dat fout omdat NS Flex dan voorrang krijgt, maar het is een kwestie van proberen*. Werkt het niet, dan zul je met twee kaarten moeten werken.

* Proberen kan je doen door in te checken bij een Blauwnet/Arriva paaltje. Krijg je “Reizen op Rekening NS” te zien, dan is het mis.


Bedankt voor de tip. Maar ik had nog een tweede OV-chipkaart, dus daar is ie nu opgezet. Iemand anders mag het uittesten.

Bij mij werkt Dalvoordeel Noord + NS Flex wel samen in de trein.

Bij de spits zegt ie bij mij: “rijden op rekening”. En betaal ik via NS.  Tijdens daluren zegt ie bij mij: “dalvoordeel Arriva noord”, en betaal ik via saldo op de chipkaart.

Bij mijn vrouw zegt ie altijd: “rijden op rekening”. Terwijl ze ook dalvoordeel noord heeft.

Bij de klantenservice/helpdesk van Arriva snappen ze er ook niets van. 

Persoonlijk denk ik dat het met de prioritering van de producten op de kaart te maken heeft en dat die prioritering aangepast moet worden. Maar zolang je niemand treft bij de klantenservice kan je dat niet aanpassen. Tenzij er iemand weet hoe je dat zelf kunt hacken? :P

Badge +3

Persoonlijk denk ik dat het met de prioritering van de producten op de kaart te maken heeft en dat die prioritering aangepast moet worden. Maar zolang je niemand treft bij de klantenservice kan je dat niet aanpassen. Tenzij er iemand weet hoe je dat zelf kunt hacken? :P

Je zou bij een kaartautomaat of oplaadpunt in een supermarkt of online via een Mijn OV-chip account kunnen kijken welke producten er op jullie kaarten staan.

Ik vermoed zomaar dat bij uw vrouw er Reizen op Rekening NS trein en Reizen op Rekening NS bus tram metro op staat, terwijl bij uzelf de BTM component ontbreekt.

Als dit zo is kan uw vrouw via de klantenservice het BTM gedeelte uit laten zetten, dit moet daarna bij een automaat bevestigd worden (bestelling ophalen).

Telefonisch (030 751 5155) of via chat is het snelst.

Het lijken dus twee verschillende producten te zijn…… Bij mij heet het  Dal Voordeel Noord-Nederland CCV (bij de paal gekocht?), en staat die helemaal bovenaan. 

Mijn vrouw heeft Dal Voordeel Noord NL Trein en bus Arriva (gekocht via de site?) en die staat er ‘onder’.

 

Ik denk dat de positie op de kaart het bepaalt, denk je ook niet??

 

Mijn kaart 👇🏻

Mijn kaart 👆🏻




Kaart van mijn vrouw 👇🏻
Kaart van mijn vrouw 👆🏻

 

 

 

 

Badge +3

Dank voor de screenshots! En nu wordt het interessant…

De weergegven volgorde voor (actieve) producten zou volgens mij niet uit moeten maken, die is gewoon chronologisch en gesorteerd op ingangsdatum, maar wat u zegt zou zomaar kunnen… :rolling_eyes:

Terzijde en voor meelezers, Reizen op Saldo NS korting is een (oud) Voordeeluren abonnement. U heeft dat dus gehad (vanaf ergens vóór augustus 2011) tot 13 oktober 2020 en uw vrouw tot 29 september 2020 (datum van verwijderen bij een automaat).

Mijn vorige reactie over de BTM component van NS Flex die in de weg zou kunnen zitten mag u helemaal vergeten, want die staat bij uzelf dus aan en ontbreekt juist bij uw vrouw!

Dat laatste is op zich logisch, want bij de aanschaf van NS Flex op 16-05-2021 werd Dalvoordeel Noord Arriva (12-10-2020) herkend en dus de BTM component van Flex achterwege gelaten.

Voor trein krijgt NS Flex dus voorrang op Dalvoordeel Noord Trein Bus Arriva, maar Dal Voordeel Noord-Nederland CCV werkt wél goed samen met NS Flex (incl. BTM) op dezelfde kaart!

Dat zijn dus twee soortgelijke abonnementen (zelfde prijs, zelfde korting?) maar met een verschillende naam/product ID.

@Henk_NL waarschuwde er ooit al voor, al die verschillende producten i.c.m. NS Flex.

U heeft dus‘geluk’ dat het werkt (althans voor trein, voor bus zou u een keer moeten proberen), maar uw vrouw zal dus NS Flex (of het Arriva Dal Voordeel Noord) op een andere kaart moeten zien te krijgen om het allemaal werkend te krijgen.

Oh, en CCV is inderdaad een pin/betaalautomaat (zoals de ov-servicepunten in supermarkten).

 

@Henk_NL waarschuwde er ooit al voor, al die verschillende producten i.c.m. NS Flex.

Het is een grote hack binnen een systeem dat hier niet voor bedacht is, maar ik moet echt onderduiken als ik dat schrijf. Maargoed, het blijkt maar weer…

Reputatie 1

Ik heb momenteel dal flex, maar ook een meerreis bundel (10 ritten a 1,50) van connexxion aangevraagd. als ik alles zo lees gaat dit helemaal niet samen? Wat moet ik nu doen? Ik ga dan voorlopig die bundel maar niet “ophalen” om problemen te voorkomen...

Je kan via onze klantenservice, Flex voor bus, tram en metro laten uitzetten. Nadat je dat bij een automaat activeert, reis je hierbij weer op saldo en zal je de Meereizen Bundel bij Connexxion gewoon moeten kunnen gebruiken.

Badge +3

Het is een kwestie van proberen, dus gewoon de bundel ophalen en werkt het niet dan kan Flex BTM alsnog verwijderd worden.

Over Connexxion producten i.c.m. NS Flex ken ik geen klachten, maar zo’n 10-rittenkaart is ook niet echt een gangbaar product.

Apparatuur in bussen werkt meestal prima qua voorrang geven aan eigen producten, zo had ik zelf Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven (Bravo/Hermes/Connexxion) en dat ging prima.

Nadeel van Flex BTM uit zetten is dat je dan voor bussen buiten je regio altijd saldo nodig zal hebben, en dat kan je niet meeer laden bij NS automaten.

Reputatie 1

Dank voor jullie antwoorden. Dat BTM uitzetten betekent dat ik niet via de NS automaat kan laden vind ik wat minder. Ik heb klantenservice Connexxion bericht. Ik hoop dat ze het kunnen cancellen en overhevelen naar een anonieme kaart...

Badge +3

Dank voor jullie antwoorden. Dat BTM uitzetten betekent dat ik niet via de NS automaat kan laden vind ik wat minder. Ik heb klantenservice Connexxion bericht. Ik hoop dat ze het kunnen cancellen en overhevelen naar een anonieme kaart...

Voor saldo laden met een NS Flex abonnement kan je altijd nog terecht bij supermarkten e.d. of anders automatisch opladen aan zetten.

Ikzelf zou dat Connexxion 10-ritten product gewoon op dezelfde kaart als NS Flex zetten en kijken wat er gebeurt.

Grote kans dat het allemaal prima werkt, en de prijs van één busreis op rekening (met NS Flex) is nog wel te overzien, mocht het mis gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat vooral mis met kortingsabonnementen voor BTM icm Flex. Met Vrij reizen producten voor BTM gaat het vaak (altijd??) wel goed.

Reputatie 4

ik hebt nu tijdelijk bus tram en metro gedeelte  uit laten zetten om dat dal voordeel hebt bij Ebs waterland omdat niet combinatie maar als dat voorbij is kan dan ook weer op nieuw aan laten zetten bus tram en metro gedeelde via klantenservice ?

Je kan het bus, tram en metro gedeelte inderdaad weer aan laten zetten.

Badge +3

ik hebt nu tijdelijk bus tram en metro gedeelte  uit laten zetten om dat dal voordeel hebt bij Ebs waterland omdat niet combinatie… 

Vraagje, heb je dat voor de zekerheid laten doen of werd het EBS abonnement niet herkend?

Reputatie 4

Je kan het bus, tram en metro gedeelte inderdaad weer aan laten zetten.

oke dat is helemaal helder

Reputatie 4

ik hebt nu tijdelijk bus tram en metro gedeelte  uit laten zetten om dat dal voordeel hebt bij Ebs waterland omdat niet combinatie… 

Vraagje, heb je dat voor de zekerheid laten doen of werd het EBS abonnement niet herkend?


ik hebt voor de zekerheid gedaan als mis gaat dan ben ik de zaak had ook geen saldo staan vandaar volgende week ga ik rond je ebs doen waterland

Reputatie 4

ik hebt nu tijdelijk bus tram en metro gedeelte  uit laten zetten om dat dal voordeel hebt bij Ebs waterland omdat niet combinatie… 

Vraagje, heb je dat voor de zekerheid laten doen of werd het EBS abonnement niet herkend?


ik hebt voor de zekerheid gedaan als mis gaat dan ben ik de zaak had ook geen saldo staan vandaar volgende week ga ik rond je ebs doen waterland


als ik een maand abonnement met onbeperkt reizen had ik niet gedaan want btm vrij producten gaan samen goed maar met dal voordeel weet ik niet snapje vandaar dat zekerheid uit laten zetten 

Badge +3

als ik een maand abonnement met onbeperkt reizen had ik niet gedaan want btm vrij producten gaan samen goed maar met dal voordeel weet ik niet snapje vandaar dat zekerheid uit laten zetten 

Verstandig op zich, maar wel jammer want het zou een goede testcase geweest zijn voor reizen met EBS (op saldo, kortingsabbonement) i.c.m. Flex BTM op dezelfde kaart.

Reageer