beantwoord

Tijdelijk van eerste naar tweedeklas

  • 9 September 2018
  • 29 reacties
  • 2022 Bekeken

Sinds een paar dagen ben ik over op NS Flex. Met uitzondering dat het een tijdje duurt voordat je reis beschikbaar is (met prijs) op Mijn NS vind ik het een prima product. 🙂

Echter. Ik raakte onder de indruk van de optie om flexibel van klasse te wisselen. Geadverteerd word van tweede maar eersteklas. Maar ik ben eigenlijk een verstokte eersteklasse reiziger die soms tweedeklasse wil reizen. Als voorbeeld. Vandaag maar een halte met de sprinter gereisd. Dan zet ik het van eerste naar tweedeklasse. Dat is flex.

Maar je merkt gewoon dat dit product met tweedeklasse reizigers is bedacht. Die hebben de optie om tijdelijk eersteklas te kiezen voor hun reis. Als ik van eerste naar tweede wil dan krijg ik niet de optie om dit tijdelijk te doen. Ik moet mezelf dus na mijn treinreis zelf herrineren dit op eersteklas te zetten in het geval ik niet in de eersteklas zwart rij de volgende dag (dus vergeten).

Is het mogelijk om dus een ook voor de tweedeklasse de optie te kiezen om tot 04:00 of tijdelijk op de dag zelf tweedeklasse te reizen? Graag zie ik dit in mijn ns en de app.
icon

Beste antwoord door Denice NS 10 September 2018, 09:38

Bekijk origineel

29 reacties

Badge +3

Hèhè, na meer dan 24 uur storing kan ik eindelijk inloggen in MijnNS. Ik heb het klassewisselschuifje ook gevonden. Ik merk alleen dat het omzetten naar 2e klas permanent is, terwijl je bij omzetting naar eerste klas de keuze hebt dit tijdelijk te doen. Morgen maar niet vergeten de wijzing ongedaan te maken en hopen dat er niet weer zo'n grote storing is ...

Die Klassewissel bij NS Flex is inderdaad niet altijd even duidelijk:

Voor 2→1: Je krijgt drie opties; voor vandaag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd (totdat je het zelf weer uit zet, dat kan dus ook voor één reis zijn). Naar 1e klas wisselen kan tot 15 minuten na een incheck of overstap via een paaltje/poortje.

Voor 1→2: Je krijgt geen opties en de wissel is per direct (dus niet met terugwerkende kracht). De eerstvolgende incheck of overstap via een paaltje/poortje levert 2e klas op.

Aan 2e klas is niets permanents, want zodra je 1e klas wil zet je dat gewoon weer aan (bij voorkeur voor onbepaalde tijd natuurlijk, tenzij je van tevoren al weet dat het maar voor één dag is).

Tenslotte: Bij een storing in Mijn NS (en de app) kan je e.e.a. (klassewissel of samenreiskorting) ook laten doen door de Klantenservice. Helaas is die bij een storing vaak overbelast (lange wachttijd aan telefoon, chat of privéberichten op social media).

Hèhè, na meer dan 24 uur storing kan ik eindelijk inloggen in MijnNS. Ik heb het klassewisselschuifje ook gevonden. Ik merk alleen dat het omzetten naar 2e klas permanent is, terwijl je bij omzetting naar eerste klas de keuze hebt dit tijdelijk te doen. Morgen maar niet vergeten de wijzing ongedaan te maken en hopen dat er niet weer zo'n grote storing is ...

Badge +3

Het bestellen van een e-ticket met Samenreiskorting kan ook via de reguliere kaartverkoop.

Krijg 40% korting als je samen reist met een abonnementhouder.

Zo werkt het...

Je mag alleen meereizen in de daluren

ma t/m vr
9.00 - 16.00 uur
18.30 - 6.30 uur
+ weekend en feestdagen de hele dag

Er reist minimaal 1 abonnementhouder mee

die een studentenreisproduct of een NS-abonnement heeft (behalve Kids Vrij).

Badge +3

Robert, bedankt voor snelle antwoorden! 

Ik heb al de hele middag problemen om in te loggen in MijnNS, en die ene keer dat het me gelukt was kon ik de klassewissel-optie nergens vinden. Nu lukt het me weer niet in te loggen, maar als ik het me lukt zal ik zoeken naar het schuifje. 

Is het eigenlijk geoorloofd (zeker in geval van dit soort grote storingen!) om een Samenreisticket met korting voor jezelf te kopen? Je reist immers mee met iemand met korting (nl. jezelf), maar diegene heeft alleen niet ingecheckt. 

Tja, er is een flinke storing!

En dat laatste (e-ticket met Samenreiskorting kopen) mag als je met iemand anders meereist die wél ingecheckt is met een abonnement* dat recht geeft om 3 anderen mee te laten reizen. Wie die persoon is doet er niet toe, maar moet je wel kunnen aanwijzen bij controle onderweg.

Meereizen met jezelf mag nooit.

* Iemand met een NS abonnement (uitgezonderd Kids Vrij of Flex Basis) of iemand met een Studentenreisproduct

Robert, bedankt voor snelle antwoorden! 

Ik heb al de hele middag problemen om in te loggen in MijnNS, en die ene keer dat het me gelukt was kon ik de klassewissel-optie nergens vinden. Nu lukt het me weer niet in te loggen, maar als ik het me lukt zal ik zoeken naar het schuifje. 

Is het eigenlijk geoorloofd (zeker in geval van dit soort grote storingen!) om een Samenreisticket met korting voor jezelf te kopen? Je reist immers mee met iemand met korting (nl. jezelf), maar diegene heeft alleen niet ingecheckt. 

Badge +3

Nee, je kunt bij Altijd Voordeel gewoon het schuifje/knopje in Mijn NS of de NS app op 2e klas zetten voor je gebruikelijke korting maar dan 2e klas tarief.

Er is sinds vrijdagmiddag wel een flinke storing, waardoor Mijn NS en de NS app niet werken.

Voor in het weekend (of de gehele reis buiten de spits) kan je ook een e-ticket Samenreiskorting kopen. Je kunt daarmee poortjes openen (uitgeprint of in de NS app geladen), maar alleen poortjes met een ‘oog’ (Scan ticket). Bij een station met paaltjes kan je gewoon in/uitstappen.

De persoon (met abonnement) met wie je meereist hoeft niets te doen, en mag 3 personen met Samenreiskorting mee laten reizen. De Samenreiskorting regelt de medereiziger die met korting mee wil.

Nogmaals, voor jou met Altijd Voordeel en dan 2e klas meereizen met iemand anders hoef je alleen maar het 1e/2e klas schuifje in Mijn NS of de NS app om te zetten naar 2e klas, want je abonnement geeft al recht op korting.

Of heb je een al heel oud (geen NS Flex) abonnement?

Excuus voor de onvolledigheid, ik zie nu dat er 8 verschillende NSflex-abonnementen zijn. Ik heb 1e klas NSflex-AltijdVoordeel (20% korting in de spits, 40% in dal-/weekend/feestdagen), niet te verwarren met NSflex-AltijdVrij.

  • Klopt het nog steeds dat ik die niet tijdelijk kan downgraden naar 2e klas? Dat zou toch verreweg het simpelste zijn en meest klantvriendelijk.
  • Praktisch is het mij nog niet duidelijk wie de samenreiskortingskaart (die je kennelijk online kan kopen) moet laden bij de automaat. Mijn partner met de 2e-klas kortingskaart of ikzelf (hopend dat er niet op basis van 1e klas wordt afgeschreven)? Of moet ik een oude chipkaart zonder abonnement opsnorren om er zeker van te zijn dat alles goed gaat?? 

Oh, wat de tweede vraag betreft zie ik het zelf al: ik kan een samenreis-E-ticket kopen en uitprinten. Met een geprinte kaart kan je kennelijk ook inchecken bij de poortjes. 

Excuus voor de onvolledigheid, ik zie nu dat er 8 verschillende NSflex-abonnementen zijn. Ik heb 1e klas NSflex-AltijdVoordeel (20% korting in de spits, 40% in dal-/weekend/feestdagen), niet te verwarren met NSflex-AltijdVrij.

  • Klopt het nog steeds dat ik die niet tijdelijk kan downgraden naar 2e klas? Dat zou toch verreweg het simpelste zijn en meest klantvriendelijk.
  • Praktisch is het mij nog niet duidelijk wie de samenreiskortingskaart (die je kennelijk online kan kopen) moet laden bij de automaat. Mijn partner met de 2e-klas kortingskaart of ikzelf (hopend dat er niet op basis van 1e klas wordt afgeschreven)? Of moet ik een oude chipkaart zonder abonnement opsnorren om er zeker van te zijn dat alles goed gaat?? 
Badge +3

Ik vermoed dat srec Flex Basis heeft en die op 1e klas staat.

Als je dan met je partner met 40% korting 2e klas wil reizen, zou je een e-ticket met samenreiskorting kunnen kopen.

Als @srec Flex Basis heeft en met Samenreiskorting met iemand wil meereizen dan zou ik gewoon Samenreiskorting aan zetten in Mijn NS of de NS app (en het schuifje op 2e klas).

En dan buiten de spits inchecken natuurlijk, voor korting.

Reputatie 7
Badge +3

Een 1e klas vrij reizen abonnement (Weekend/Dal/Altijd Vrij) kan je niet wisselen naar 2e klas, want je reist immers gratis.

Voor buiten je vrij reizen periode (of met een kortingsabonnement) kan je in Mijn NS of de NS app kiezen voor 1e of 2e klas, dat kan bij Flex niet meer bij een automaat.

Een 2e klas ticket met Samenreiskorting kan je niet op een chipkaart laden. Wel kan je (of degene die geen abonnement heeft) Samenreiskorting laden bij een automaat. Diegene checkt dan in zoals normaal en krijgt 40% korting bij een incheck buiten de spits.

Maar als je zelf een Flex abonnement hebt dan hoef jijzelf niets te doen. Je medereiziger(s) wel, zie deze pagina.

Een abonnement voor 1e klas in de spits geeft automatisch vrij reizen in het weekend, er zijn geen Flex abonnementen voor alleen de spits of alleen doordeweeks.

Ik vermoed dat srec Flex Basis heeft en die op 1e klas staat.

Als je dan met je partner met 40% korting 2e klas wil reizen, zou je een e-ticket met samenreiskorting kunnen kopen.

Badge +3

Ik wil bij deze melden dat het na het inchecken omwisselen van eerste naar tweedeklas nog steeds niet lekker werkt. Soms pakt hij het wel, soms niet.


Ik hoop bij deze echt dat NS dit oplost ipv dat ik dit samen met de klantenservice mag uitzoeken. Ik vermijd dit nu door bij inchecken en overstappen heel de tijd voor inchecken naar tweedeklasse te wisselen. Dit om later weer te switchen naar Eersteklasse mocht het druk zijn. Maar ik wil dit absoluut niet als definitief oplossing voor NS "Flex".

Als antwoord op deze 3 jaar oude reactie: een wissel naar 1e klas kan tot 15 minuten na een incheck (of overstap), maar een wissel naar 2e klas is per direct en nooit met terugwerkende kracht.

Dus als je 1e klas incheckt kan je dat niet meer wisselen naar 2e klas, daarvoor moet je dan eerst weer uitchecken.

Badge +3

Ik heb een NS Flex abonnement voor eerste klas tijdens de spits. Nu wil ik in het weekend met mijn partner tweede klas reizen.

  • Hierboven lees ik dat het NS Flex abonnement niet zo flexibel is dat je tijdelijk van 1e naar 2e klas kan wisselen (zoals vroeger wel mogelijk was met daluren-abonnement).
  • Nu kan ik wel een 2e klas samenreisticket kopen met 40% korting, omdat mijn partner een 2e klas kortingskaart heeft, en dit opladen op mijn OV-chipkaart.
  • Mijn vraag: als ik nu incheck, kan ik er dan vanuit gaan dat mijn 2e-klas samenreis-ticket wordt gebruikt en er geen 1e klas prijs wordt afgeschreven??

Een 1e klas vrij reizen abonnement (Weekend/Dal/Altijd Vrij) kan je niet wisselen naar 2e klas, want je reist immers gratis.

Voor buiten je vrij reizen periode (of met een kortingsabonnement) kan je in Mijn NS of de NS app kiezen voor 1e of 2e klas, dat kan bij Flex niet meer bij een automaat.

Een 2e klas ticket met Samenreiskorting kan je niet op een chipkaart laden. Wel kan je (of degene die geen abonnement heeft) Samenreiskorting laden bij een automaat. Diegene checkt dan in zoals normaal en krijgt 40% korting bij een incheck buiten de spits.

Maar als je zelf een Flex abonnement hebt dan hoef jijzelf niets te doen. Je medereiziger(s) wel, zie deze pagina.

Een abonnement voor 1e klas in de spits geeft automatisch vrij reizen in het weekend, er zijn geen Flex abonnementen voor alleen de spits of alleen doordeweeks.

Ik heb een NS Flex abonnement voor eerste klas tijdens de spits. Nu wil ik in het weekend met mijn partner tweede klas reizen.

  • Hierboven lees ik dat het NS Flex abonnement niet zo flexibel is dat je tijdelijk van 1e naar 2e klas kan wisselen (zoals vroeger wel mogelijk was met daluren-abonnement).
  • Nu kan ik wel een 2e klas samenreisticket kopen met 40% korting, omdat mijn partner een 2e klas kortingskaart heeft, en dit opladen op mijn OV-chipkaart.
  • Mijn vraag: als ik nu incheck, kan ik er dan vanuit gaan dat mijn 2e-klas samenreis-ticket wordt gebruikt en er geen 1e klas prijs wordt afgeschreven??
Ik wil bij deze melden dat het na het inchecken omwisselen van eerste naar tweedeklas nog steeds niet lekker werkt. Soms pakt hij het wel, soms niet.


Ik hoop bij deze echt dat NS dit oplost ipv dat ik dit samen met de klantenservice mag uitzoeken. Ik vermijd dit nu door bij inchecken en overstappen heel de tijd voor inchecken naar tweedeklasse te wisselen. Dit om later weer te switchen naar Eersteklasse mocht het druk zijn. Maar ik wil dit absoluut niet als definitief oplossing voor NS "Flex".
Badge +3
Haha, goed zo!

Ik had ooit ook kinderziektes (waterpokken, mazelen...) en dat ging ook vanzelf over 😛
Nu werkt het ineens weer wel 🙂
Gebeld met klantenservice omdat dit nog steeds niet is opgelost. Mijn kaart zou gereset worden en daarna zou het wel werken. Dat is nog steeds niet zo!

Mocht dit enkele dagen zo gaan dan ben ik echt geneigd om ns flex op te zeggen. Ik geloofde echt in NS maar ik vind de kinderziektes en de oplossingen die NS aanbied (soms het ontbreken daarvan) gewoon matig.
Jullie maken het me echt niet makkelijk nu. Andersom (tweede naar eersteklas) werkt ook niet lekker?

Bij deze gedaan. Gesproken met klantenservice en werd doorverbonden naar een collega. Hier het advies gekregen om als dit blijkbaar is gebeurd, voortaan tweedeklas in te checken en dan eersteklas te gaan.

Ik vind het wel mooi geweest. Jullie hebben jullie best gedaan maar deze product is blijkbaar niet echt geschikt voor de eersteklas reiziger die soms tweedeklas wil. Ik hoor ook niet iets als "we gaan dit in de toekomst verhelpen" of iets dergelijks. Weet je wat ik dan denk? Dan ga ik toch lekker voortaan tweedeklas inchecken en daarna zelf bepalen of ik eersteklas wil.

Dit brengt jullie minder op. Want ik ga nu minder eersteklas reizen 😛 dat kan toch niet de bedoeling zijn om flexibele eersteklas reizigers aan te trekken en te behouden (in die klasse).
Je kunt het beste contact zoeken met onze Klantenservice, Polopolo150. Mochten die extra kosten in rekening worden gebracht dan kunnen we dit voor je corrigeren.
Ik zie in ieder geval bij 1 reis waarin het niet goed is gegaan.

Ik heb een overstap gemaakt in Gouda en eerste klas ingecheckt. Vervolgens binnen 15 minuten naar tweedeklas gegaan omdat de trein rustig was. Dit is als eerste klas in het systeem geboekt.

Dit is de reis van 19:05 van Gouda naar Capelle schollevaar gisteren. Uitgecheckt om 19:21. In mijn mail staat dat de tweede klas switch om 19:09 was.
Ik ga ervan uit dat het allemaal goed komt, Polopolo150. Mocht dat niet het geval zijn, laat je het ons dan even weten?
Zal er naar kijken. Helaas duurt het een tijdje voor het in Mijn NS beschikbaar is.
Goedemiddag Polopolo150. Over de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot klassenwissels en dergelijke kan ik weinig toevoegen aan wat Denice heeft aangegeven. Ik kan echter zo snel niet vinden dat, wat jij vandaag hebt gedaan (1e klas inchecken en daarna wijzigen naar 2e klas), niet zou kunnen werken. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er misschien iets niet goed is gegaan bij de weergave die de conducteur zag. De ritprijs zou uiteindelijk via de 2e klas bereken moeten worden, nadat je hebt uitgecheckt. Heb je dat ook al gecontroleerd via je Mijn NS, of de uiteindelijke ritprijs ook op de 2e klas is komen te staan of niet?
In de NS Flex productbeschrijving staat duidelijk dat het alleen om opwaarderen van 1e naar 2e klasse gaat. Vanuit commercieel oogpunt lijkt me dit ook logisch. De NS zit natuurlijk niet te wachten op een nieuw product dat minder i.p.v. meer geld in het laatje brengt.
Goed recht van NS. Maar laat dit dan ook aan de klantenservice weten. Ik ben nu met foutief informatie een product aangegaan.

Reageer