beantwoord

Algemene korting 65-plussers bij NS

  • 16 November 2021
  • 32 reacties
  • 80521 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is 34 procent.

 

Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.

 

Voor wie wetenschappelijk Engels kan lezen: ‘How to lie with Statistics’. Ik vond het een openbaring te zien hoe je besodemieterd kunt worden.

Het vele geld in Nederland zit vooral bij de bejaarden. Dat maakt het gemiddelde hoog, 15 procent van de bejaarden is stil rijk. Het gemiddelde is dus geen goede maat voor de inkomenspositie van veel bejaarden. Veel senioren zijn voor hun treinreizen afhankelijk van de keuzedagen. Verkijk je niet op de hoeveelheid mensen met alleen AOW en een laag pensioen. 

Als je niet met gemiddeld maar met modaal - het grootste aantal in een inkomensgroep rekent, kom je heel anders uit.

Bovendien hebben veel bejaarden hun hypotheek afgelost en de huizenprijzen zijn zeer hoog. Boekhoudkundig heb je dan zeker kapitaal, maar zolang je het huis hebt, kun je de bakker er niet van betalen.

De leeftijdsafhankelijke korting afschaffen? In de praktijk is een studentenabonnement dat vaak en ik denk dat de wereld te klein zou zijn. Terecht trouwens wat mij betreft.

 

 

Mijn vraag is een algemene.. waarom heeft NS geen algemene reductie voor 65-plussers? Op mijn OV-kaart worden busritten tegen gereduceerde tarieven afgerekend. Per Gemeente is het percentage verschillend maar ligt meestal rond de 30%.

Het is dus technisch mogelijk. Waarom dan niet bij NS???

Wordt het niet tijd dit WEL in te voeren? 

Groeten, 

Morgana uit Zeist

Busbedrijven krijgen subsidie van de overheid om senioren korting te geven, spoorwegbedrijven krijgen daarvoor geen subsidie. NS zou eventuele kortingen zelf moeten betalen en daar begint NS dus niet aan.

Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.

Reputatie 7
Badge +3

Als de overheid dat kortingspercentage zou bijpassen dan zou NS graag 34% (correctie met dank aan @Thom) korting verlenen aan iedereen boven de 65. Net als in het stad- en streekvervoer.

Je kunt je trouwens afvragen of die leeftijdskortingen nog wel van deze tijd zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had al de standaard 40% korting en kon 7 keuzedagen kopen. Maar zelfs dat is nu uitgekleed.. en de 40% korting is niet geldig binnen de ochtend en nu ook de MIDDAGspits. Wordt het echt niet tijd om de policy voor 65+ grondig te herzien?? 

 

Die policy wordt al herzien. Vanaf 1-1-22 kun je al geen Keuzedagen meer bestellen als je deze nog niet had. En zoals je al gemerkt hebt zijn geldigheid VDU en Keuzedagen al uitgekleed. Denk niet dat je dit soort policy bedoelt, maar lijkt er op dat NS niet op ouderen zit te wachten en liever jongeren met het goedkope dalkaartje in de trein heeft.

Reputatie 2

Ik had al de standaard 40% korting en kon 7 keuzedagen kopen. Maar zelfs dat is nu uitgekleed.. en de 40% korting is niet geldig binnen de ochtend en nu ook de MIDDAGspits. Wordt het echt niet tijd om de policy voor 65+ grondig te herzien?? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS kunnen mensen vanaf 60 jaar Keuzedagen kopen bij een dal voordeel abonnement op saldo. Mensen vanaf 65 jaar krijgen korting op abonnementen. NS heeft er niet voor gekozen om alle 65 jarigen zonder abonnement van korting te voorzien. Let wel, NS krijgt geen subsidie.

Reageer