beantwoord

Algemene korting 65-plussers bij NS

  • 16 November 2021
  • 32 reacties
  • 80089 Bekeken

Reputatie 2

Mijn vraag is een algemene.. waarom heeft NS geen algemene reductie voor 65-plussers? Op mijn OV-kaart worden busritten tegen gereduceerde tarieven afgerekend. Per Gemeente is het percentage verschillend maar ligt meestal rond de 30%.

Het is dus technisch mogelijk. Waarom dan niet bij NS???

Wordt het niet tijd dit WEL in te voeren? 

Groeten, 

Morgana uit Zeist

 

icon

Beste antwoord door MoDe 16 November 2021, 14:57

Bekijk origineel

32 reacties

Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. 

Wel eens gekeken wat het gemiddelde inkomen van 65+ in België is? Dat is ongeveer de 60% van in Nederland.

Een algemeen ouderdomspensioen bestaat er niet, je krijgt een pensioen gebaseerd op de afgedragen pensioenpremies in de jaren dat je gewerkt hebt, eventueel aangevuld tot bijstandsniveau (de zg. IGO regeling). Heb je in je werkende leven een wat lager salaris gehad of (zoals veel vrouwen) weinig gewerkt dan is het standaard IGO-niveau. En een circus aan inkomenstoeslagen zoals in Nederland kent België niet. 

Wil je wat meer te verteren hebben op je oudedag dan moet je in België zelf aanvullend sparen of beleggen waarbij het voordeel geldt dat vermogen in tegenstelling tot in Nederland vrijwel onbelast is.

De inkomensval na pensionering is in België alles bij elkaar dan ook veel groter dan in Nederland.

Reputatie 7

Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. NS heeft dit dan niet, maar legt de focus juist op jongeren met de vrijwel evenveel kostende, spotgoedkope Jongeren (daluren) Dagkaart.

Aan de andere kant heeft NMBS weer geen goedkopere, onbeperkt vrij reizen abonnementen voor weekenden en daluren, zoals NS wel heeft. U kunt daar misschien iets betaalbaars bij vinden.

Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien.

De politiek is het niet met u eens en wil daarom het treinvervoer voor ouderen niet subsidiëren zoals wel voor de bus gebeurt.

Daarnaast kun ouderen omdat ze normaliter niet gebonden zijn aan spitstijden ruimschoots profiteren van goedkope abonnementen voor de daluren. Met bijv. WeekendVoordeel kunt voor €2 per maand ieder weekend met korting reizen, voor €5.10 met DalVrij ook doordeweeks. 

En van prijsstijgingen heeft iedereen last, de welvaart daalt en dat betekent dat iedereen het met minder koopkracht zal moeten doen. De overheid kan niet alles compenseren.

 

De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.

Ouderen die met de trein gaan hebben zo blijkt uit onderzoek juist een wat hoger inkomen.

Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.

Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien. De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Verwart u het weekendvrij abonnement niet met het abonnement waarmee u 40 procent korting krijgt in het weekend. Het is  onverstandig om twee abonnementen op één kaart te zetten. De kaart ‘weet’ dan soms niet welk abonnement het moet kiezen. Flexabonnementen kunnen sowieso niet samengaan met Dalvoordeel plus keuzedagen. Advies: meerdere abonnementen kan, maar elk op een eigen kaart.

 

Vriendelijke groet,

Thom.

 

@nathairer is alleen nog een flex weekend vrij abonnement te verkrijgen, de 'gewone' (jaarabonnement, op saldo) is niet meer aan te schaffen.

dank je wel, dat was mij ontgaan, ik had zelf een weekend abonnement op saldo, op een extra OVkaart naast de 60+, maar heb dat een jaar geleden opgezegd ivm die epidemie.

Vriendelijke groet,

Yolanda

Reputatie 7
Badge +1

Bijzonder wel dat in heel veel andere landen het spoor blijkbaar nog altijd zo flink gesubsidieerd wordt. Waarom is men daar niet allang mee gestopt, wordt het daar niet bezwaarlijk gevonden dat de belastingbetaler flink meebetaalt aan andermans treinkaartjes?

Alle vormen van vervoer zijn gesubsidieerd maar telkens op andere manieren.

In Europa wordt het spoor ook op zeer verschillende manieren gesubsidieerd. In Nederland loopt dat voor een groot deel via de infrastructuur. De kosten van ProRail worden niet helemaal door de inkomsten uit de gebruikersvergoeding gedekt en de overheid betaalt daarvan dus ook en deel. In Frankrijk bv. is de gebruikersvergoeding voor de infrastructuur een stuk hoger en hebben de vervoerders ook vaak subsidie nodig. Het is daar ook niet eenvoudig om langeafstandstreinen winstgevend te maken.

Reputatie 7

Bijzonder wel dat in heel veel andere landen het spoor blijkbaar nog altijd zo flink gesubsidieerd wordt. Waarom is men daar niet allang mee gestopt, wordt het daar niet bezwaarlijk gevonden dat de belastingbetaler en anderen flink meebetalen aan het bieden van goedkope kaartjes voor bepaalde bevolkingsgroepen? 

Reputatie 7
Badge +3

@iMark het ging om weekendvrij. @nathair gaf aan dat de 'gewone' een jaarcontract heeft. Maar de 'gewone' weekendvrij is niet meer te bestellen, alleen de flex variant.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dalvoordeel op saldo is nog gewoon te bestellen: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2

Er staat wel een storende onduidelijkheid op deze pagina wanneer je op saldo kiest. Maandelijks opzegbaar is dan natuurlijk onzin als je een abonnement van een jaar koopt.

Je moet op de pagina switchen van Flex naar Saldo. Bij het abonnement op saldo zijn dan weer Keuzedagen te koop: https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html

Ik moet wel toegeven dat NS het niet makkelijk maakt om keuzedagen te bestellen. Heel onhandig dat je daarvoor contact moet opnemen met Klantenservice. 

Wat ik ook ingewikkeld vindt is het volgende wanneer je keuzedagen op papier bestelt bij een Voordeelurenabonnement: “Let op: de klasse van de papieren Keuzedagen moet dezelfde zijn als de klasse van je Voordeelurenabonnement.” Betekent dat dat je voor vertrek voor een klassewissel moet doorvoeren bij de automaat? Wat is hier het nut van? Een VDU is een VDU, ongeacht of je normaal gesproken in de 2e klas op saldo reist.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

@nathair er is alleen nog een flex weekend vrij abonnement te verkrijgen, de 'gewone' (jaarabonnement, op saldo) is niet meer aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een beetje te vergelijken met de reden waarom geen kortingen meer geeft op abonnementen voor scholieren. NS krijgt geen cent subsidie voor die abonnementen. De ouders worden wel zwaar gesubsidieerd met kinderbijslag.

Inkomenspolitiek bedrijven via het OV lijkt aantrekkelijk maar is veel minder transparant dan simpelweg de inkomenspositie van mensen verbeteren zodat ze niet gesubsidieerd hoeven te worden.

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had gehoopt op een reactie van NS zelf..  maar goed. Misschien moet NS kijken naar onze buren en de ‘Senior discounts’ Hier is een goede begin: 

https://www.tripsavvy.com/senior-train-travel-discounts-in-europe-2972914

Terms by Country

Let's take a look at senior train travel discounts by country.

 

Belgium offers seniors age 65 and older a great senior discount on non-peak train travel. Tickets are just 6.50 Euros each if you travel after 9:01 A.M. on weekdays. You can also get this senior fare on weekends during the school year. Restrictions apply; some "frontier" train stations do not offer the senior fare. This discount is unavailable on August 15, during holiday periods and summer weekends. Proof of age is required.

France gives seniors age 60 and older the opportunity to purchase a Carte Senior+ for 60 Euros. The Carte Senior+ entitles you to discounts of 25 to 50 percent on train travel. You can also change your train ticket for only 5 Euros; the normal change fee is 15 Euros.

Germany offers senior travelers over age 60 a discount on the BahnCard 50. Seniors pay 255 Euros for the second class BahnCard50, which gives you a 50 percent discount on flexible fare train tickets as well as a 25 percent discount on certain saver fares in the German rail system. Carefully research each leg of your journey to see whether the BahnCard50 is a good option for you. If you are traveling with one or more companions, Germany's Weekend Tickets may be a better bet, depending on your travel dates.

Italy offers the Carta d'Argento ("Silver Card") to senior travelers over age 60. The card costs 30 Euros (free for travelers over 75) and is valid for one year. With the Carta d'Argento, you will save 15 percent on most Italian train tickets and 10 percent on couchette tickets (second-class sleeper berths). You will also be able to participate in the RailEurope system with its 25 percent discount on international travel. You have to show both your ticket and your Carta d'Argento to the conductor. 

Certain restrictions apply.

Portugal's CP rail system offers seniors age 65 and older discounts on several different types of trains, including regional, interregional and Coimbra Urban trains. The typical discount is 50 percent. Restrictions apply.

Spain's RENFE rail system offers senior travelers 60 and older the Tarjeta Dorada ("Gold Card"). With the Tarjeta Dorada, you will save 25 to 50 percent on train tickets, depending on the type of train, the day of the week you travel and how far in advance you buy your tickets. You can buy your Tarjeta Dorada at a RENFE station for 6 Euros; it will be valid for one year.

The UK's Senior Railcard gives you a one-third discount on a wide variety of standard and first-class tickets. Morning rush hour travel within the London and the South East area does not qualify for the Senior Railcard discount. The Senior Railcard costs £30 and is available to anyone age 60 or over. British train fares are quite high, so it is also worth investigating a BritRail pass if you plan to take several train trips.

Eurostar, which operates the Chunnel trains, no longer advertises a senior fare.

Disclaimer: Some train systems may restrict senior discounts to citizens of European Union communities, even though their websites do not indicate any such restrictions.

Happy travels everyone! 

Hoi,

Dank je wel voor die lijst, maar ik vind die prijs van seniorenkaarten in buitenland ook niet om te jubelen.(Per bus vind ik toch stukken goedkoper.)

In NL: Weekend-vrij met de ouderen korting is een redelijke optie Morgana, vond ik, ook voor mensen met alleen AOW of klein pensioen. Als oudere krijg je dan ook nog korting in de daluren. En deze mogelijkheid zit nu ook in dat reizen met Flexreizen. Alleen is het vinden van die ouderenkorting heel moeilijk op de site van de NS. Bij flex reizen kun je na een maand opzeggen, bij het gewone Weekend vrij zit je er 1 jaar aan vast.

Groet, Yolanda

Badge +3

Als ik al die buitenlandse kortingsproducten bekijk lijken ze qua prijs en kortingspercentage allemaal op Dal Voordeel/Voordeeluren.

Behalve België, die hebben dus een soort Senioren Dagretour, en kost € 7,20 voor reizen buiten de spits (niet geldig in vakantieperiodes en weekends in de zomer).

Reputatie 7
Badge +3

Als 65 plusser kunt u korting krijgen op de abonnementsprijs van Weekend Vrij en Dal Vrij. De prijs voor Weekend Vrij is dan €21 voor de 2e klas (€24 inclusief 40% dalurenkorting) en voor Dal Vrij is de prijs dan €46. Vanaf 1 janauari wordt dit iets duurder. Lijkt me toch een hele mooie korting waarmee je als je vaker met de trein gaat meer kunt besparen dan met de 34% die voor de bus/tram/metro geldt.

 

Reputatie 7
Badge +1

Er is een veel nauwkeuriger en uitygebreider, maar helaas inmiddels wel verouderd overzicht van veel meer 60/65+ kortingen in EURopa. Op europetrainsguide. Ik heb zelfs zo"n donkerbruin vermoeden dat dat engels overzicht een betje daarop geplagiateerd is, vanwege verouderde bedragen en condities.

ENNe: als je nou eens GOED had gelezen dan had je dus kunnen zien dat in de meeste landen die korting net zo werkt als in NL; je betaalt voor een soort vastrechtkaart en die geeft korting-alleen is die in NL voor iedereen te koop. in FR/SNCF is overigens sinds de regio's het regionale vervoer overnemen de korting voor 60+ in veel gebieden al weg!

Verhuis naar oost_EUR voor de beste korting; alle OV geheel gratis voor 65+ in HU=Hongarije (ja, ook voor U), al is dat wel Orbanistan. treinen-enkel de stoppertjes, gratis in SK=Slowakije, enkel met gratis fotokaart, 75% korting op trein en bus in CZ=Tsjechie, ook voor U, met EU_iD-kaart en vaak gratis Ov in de steden, bvb Praha en Brno (daar vanaf 70). SI=Slovenië heeft per 1/10 voor 65+ lokaal OV gratis gemaakt, maar je moet een chipcard met dat recht erop laten aanmaken voor 2+3=5 eur.

In verhouding heeft NL inderdaad-na NO=Noorwegen, de meeste mensen in de 65+ groep met redelijk hoge inkomens, niet enkel slapend vastzittend vermogen. ENne- Morgana, verwacht van NS geen reactie, maar vooral de grotere gemeentes hebben vaak wel voor hun nooddruftige ouderen een regeling voor gratis lokaal OV (bus.tram)-wat velen beter zal uitkomen.

De Keuzedagen is een lachertje en wordt steeds uitgekleed. Hoe dan ook NS mist een “SENIOR RAILCARD”. Trouwens, ik heb ook begrepen van mijn mindervalide vrienden dat ze ook qua tarieven geen korting genieten. Er bestaat zoiets als een ‘Disabled persons raiIcard’ niet.   

Allemaal leuk maar als u niet vertelt wie al deze cadeautjes moet gaan betalen is verdere discussie zinloos. Het is iets te makkelijk om maar te roepen dat je van alles gratis wil hebben en dat "een ander" het maar moet betalen.

Daarnaast vergelijkt u met allerlei landen waar AOW/pensioen vaak nog niet de helft is van in Nederland.

Reputatie 2

De Keuzedagen is een lachertje en wordt steeds uitgekleed. Hoe dan ook NS mist een “SENIOR RAILCARD”. Trouwens, ik heb ook begrepen van mijn mindervalide vrienden dat ze ook qua tarieven geen korting genieten. Er bestaat zoiets als een ‘Disabled persons raiIcard’ niet.   

@MorganauitZeist

In het buitenland krijgen de spoorwegen hier subsidie voor, hier niet. Als je hier korting aan senioren gaat geven betekent dat dat de andere reizigers dat via hogere tarieven moeten gaan betalen. Iemand met een minimumloon moet u dan dus gaan subsidiëren.

Reputatie 7
Badge +3

Er mist iets in je lijstje: Keuzedagen | Klantenservice | NS

 

Reputatie 2

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik had gehoopt op een reactie van NS zelf..  maar goed. Misschien moet NS kijken naar onze buren en de ‘Senior discounts’ Hier is een goede begin: 

https://www.tripsavvy.com/senior-train-travel-discounts-in-europe-2972914

Terms by Country

Let's take a look at senior train travel discounts by country.

 

Belgium offers seniors age 65 and older a great senior discount on non-peak train travel. Tickets are just 6.50 Euros each if you travel after 9:01 A.M. on weekdays. You can also get this senior fare on weekends during the school year. Restrictions apply; some "frontier" train stations do not offer the senior fare. This discount is unavailable on August 15, during holiday periods and summer weekends. Proof of age is required.

France gives seniors age 60 and older the opportunity to purchase a Carte Senior+ for 60 Euros. The Carte Senior+ entitles you to discounts of 25 to 50 percent on train travel. You can also change your train ticket for only 5 Euros; the normal change fee is 15 Euros.

Germany offers senior travelers over age 60 a discount on the BahnCard 50. Seniors pay 255 Euros for the second class BahnCard50, which gives you a 50 percent discount on flexible fare train tickets as well as a 25 percent discount on certain saver fares in the German rail system. Carefully research each leg of your journey to see whether the BahnCard50 is a good option for you. If you are traveling with one or more companions, Germany's Weekend Tickets may be a better bet, depending on your travel dates.

Italy offers the Carta d'Argento ("Silver Card") to senior travelers over age 60. The card costs 30 Euros (free for travelers over 75) and is valid for one year. With the Carta d'Argento, you will save 15 percent on most Italian train tickets and 10 percent on couchette tickets (second-class sleeper berths). You will also be able to participate in the RailEurope system with its 25 percent discount on international travel. You have to show both your ticket and your Carta d'Argento to the conductor. 

Certain restrictions apply.

Portugal's CP rail system offers seniors age 65 and older discounts on several different types of trains, including regional, interregional and Coimbra Urban trains. The typical discount is 50 percent. Restrictions apply.

Spain's RENFE rail system offers senior travelers 60 and older the Tarjeta Dorada ("Gold Card"). With the Tarjeta Dorada, you will save 25 to 50 percent on train tickets, depending on the type of train, the day of the week you travel and how far in advance you buy your tickets. You can buy your Tarjeta Dorada at a RENFE station for 6 Euros; it will be valid for one year.

The UK's Senior Railcard gives you a one-third discount on a wide variety of standard and first-class tickets. Morning rush hour travel within the London and the South East area does not qualify for the Senior Railcard discount. The Senior Railcard costs £30 and is available to anyone age 60 or over. British train fares are quite high, so it is also worth investigating a BritRail pass if you plan to take several train trips.

Eurostar, which operates the Chunnel trains, no longer advertises a senior fare.

Disclaimer: Some train systems may restrict senior discounts to citizens of European Union communities, even though their websites do not indicate any such restrictions.

Happy travels everyone! 

Reputatie 7
Badge +1

NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.

Keuzedagen zijn allang niet meer gratis.

Dat is me bekend. Dat ze niet meer gratis zijn is deel van de uitfasering.

Reputatie 7
Badge +4

Heb je enig idee hoeveel inkomen er uit vermogen te realiseren is?

De vraag was of de voorzieningen voor senioren zouden moeten verdwijnen. De tien procent met alleen AOW is al voldoende grond om ze te handhaven en natuurlijk hebben de meeste mensen wel een pensioen, maar de vraag is hoeveel en ik sprak ook over AOW met een klein pensioen. Ook dat is armoede en het is maar net hoeveel je deze groep nog tegemoet wil komen. Voor veel mensen is het pensioen ook nog eens in jaren niet verhoogd, terwijl er de laatste 12 jaar toch ook inflatie was.

NS is geen sociaal bedrijf, maar had deze keuzedagen in stand moeten houden. Bejaarden met een klein pensioen leven in relatieve armoede. ‘Gemiddeld’ is een hele foute benadering en daar kun je in deze geen uitspraken op baseren. Bommel redt zich wel  als de keuzedagen worden afgeschaft maar veel bejaarden verliezen hun uitjes en die hebben niks aan een gemiddelde van de inkomens. Het is zeker ook een maatschappelijke keuze van mijn kant.

We moeten de modale cijfers aanhouden en niet de gemiddelde, daar gaat het me om.

Reputatie 7
Badge +3

NS zit al enkele decennia (!) met de oorspronkelijk gratis keuzedagen verveeld en faseert ze stap voor stap uit.

Keuzedagen zijn allang niet meer gratis. Reis je naast de Keuzedagen niet met het dal voordeel abonnement die je moet hebben om keuzedagen te kunnen aanschaffen, dan ben je toch al gauw €12 kwijt per keuzedag. Voor die €4,50 die je dan meer betaalt dan een jongere met dagkaart dal mag je bij incheck in dal wel in de spits doorreizen.

Het vele geld in Nederland zit vooral bij de bejaarden.

Ik had het over inkomen, vermogen staat daar los van. 

 

Verkijk je niet op de hoeveelheid mensen met alleen AOW en een laag pensioen. 

Volgens het CBS had in 2019 meer dan 90% van de senioren naast hun AOW ook andere inkomsten. Daar komt bij dat bejaarden met een laag inkomen over dat inkomen veel minder belasting betalen dan niet-bejaarden met hetzelfde inkomen. 

 

Bovendien hebben veel bejaarden hun hypotheek afgelost en de huizenprijzen zijn zeer hoog. Boekhoudkundig heb je dan zeker kapitaal, maar zolang je het huis hebt, kun je de bakker er niet van betalen.

Nogmaals, het ging over inkomen. Vermogen en inkomen zijn twee heel verschillende zaken. 

Reageer