beantwoord

Algemene korting 65-plussers bij NS

  • 16 November 2021
  • 32 reacties
  • 80496 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

De Keuzedagen is een lachertje en wordt steeds uitgekleed. Hoe dan ook NS mist een “SENIOR RAILCARD”. Trouwens, ik heb ook begrepen van mijn mindervalide vrienden dat ze ook qua tarieven geen korting genieten. Er bestaat zoiets als een ‘Disabled persons raiIcard’ niet.   

Allemaal leuk maar als u niet vertelt wie al deze cadeautjes moet gaan betalen is verdere discussie zinloos. Het is iets te makkelijk om maar te roepen dat je van alles gratis wil hebben en dat "een ander" het maar moet betalen.

Daarnaast vergelijkt u met allerlei landen waar AOW/pensioen vaak nog niet de helft is van in Nederland.

Reputatie 7
Badge +1

Er is een veel nauwkeuriger en uitygebreider, maar helaas inmiddels wel verouderd overzicht van veel meer 60/65+ kortingen in EURopa. Op europetrainsguide. Ik heb zelfs zo"n donkerbruin vermoeden dat dat engels overzicht een betje daarop geplagiateerd is, vanwege verouderde bedragen en condities.

ENNe: als je nou eens GOED had gelezen dan had je dus kunnen zien dat in de meeste landen die korting net zo werkt als in NL; je betaalt voor een soort vastrechtkaart en die geeft korting-alleen is die in NL voor iedereen te koop. in FR/SNCF is overigens sinds de regio's het regionale vervoer overnemen de korting voor 60+ in veel gebieden al weg!

Verhuis naar oost_EUR voor de beste korting; alle OV geheel gratis voor 65+ in HU=Hongarije (ja, ook voor U), al is dat wel Orbanistan. treinen-enkel de stoppertjes, gratis in SK=Slowakije, enkel met gratis fotokaart, 75% korting op trein en bus in CZ=Tsjechie, ook voor U, met EU_iD-kaart en vaak gratis Ov in de steden, bvb Praha en Brno (daar vanaf 70). SI=Slovenië heeft per 1/10 voor 65+ lokaal OV gratis gemaakt, maar je moet een chipcard met dat recht erop laten aanmaken voor 2+3=5 eur.

In verhouding heeft NL inderdaad-na NO=Noorwegen, de meeste mensen in de 65+ groep met redelijk hoge inkomens, niet enkel slapend vastzittend vermogen. ENne- Morgana, verwacht van NS geen reactie, maar vooral de grotere gemeentes hebben vaak wel voor hun nooddruftige ouderen een regeling voor gratis lokaal OV (bus.tram)-wat velen beter zal uitkomen.

Overigens behoren senioren gemiddeld tot de groepen met de hoogste inkomens en is er dus ook geen reden voor kortingen.

Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien. De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.

@nathairer is alleen nog een flex weekend vrij abonnement te verkrijgen, de 'gewone' (jaarabonnement, op saldo) is niet meer aan te schaffen.

dank je wel, dat was mij ontgaan, ik had zelf een weekend abonnement op saldo, op een extra OVkaart naast de 60+, maar heb dat een jaar geleden opgezegd ivm die epidemie.

Vriendelijke groet,

Yolanda

Omdat een deel van de senioren een afbetaalde hypotheek heeft kijken we niet naar degenen die geen huis konden kopen, hun hele leven huur betaalden en ook na ingang van hun pensioen tot aan hun dood jaarlijks met hogere huren geconfronteerd worden. Wie de pech heeft premie betaald te hebben voor een mager pensioen krijgt geen toeslagen, waarop minima wel recht hebben en heeft  niet zelden een lager besteedbaar inkomen. Het zijn vooral de ouderen die weten hoe duur de gezondheidszorg is geworden, ook daar steeds hogere premies, minder vergoedingen en een verplicht eigen risico. Dus hou eens op met voortdurende de rijke ouderen erbij te slepen, er is onder ouderen veel meer verborgen armoe dan velen willen zien.

De politiek is het niet met u eens en wil daarom het treinvervoer voor ouderen niet subsidiëren zoals wel voor de bus gebeurt.

Daarnaast kun ouderen omdat ze normaliter niet gebonden zijn aan spitstijden ruimschoots profiteren van goedkope abonnementen voor de daluren. Met bijv. WeekendVoordeel kunt voor €2 per maand ieder weekend met korting reizen, voor €5.10 met DalVrij ook doordeweeks. 

En van prijsstijgingen heeft iedereen last, de welvaart daalt en dat betekent dat iedereen het met minder koopkracht zal moeten doen. De overheid kan niet alles compenseren.

 

De echt rijke ouderen gaan niet met de trein, die hebben andere middelen van vervoer. En de gemiddelde oudere kan het steeds moeilijker betalen.

Ouderen die met de trein gaan hebben zo blijkt uit onderzoek juist een wat hoger inkomen.

Reputatie 7

Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. NS heeft dit dan niet, maar legt de focus juist op jongeren met de vrijwel evenveel kostende, spotgoedkope Jongeren (daluren) Dagkaart.

Aan de andere kant heeft NMBS weer geen goedkopere, onbeperkt vrij reizen abonnementen voor weekenden en daluren, zoals NS wel heeft. U kunt daar misschien iets betaalbaars bij vinden.

Als senior kun je voor goedkoop reizen beter in België wonen. Een Senior Ticket voor 7.20 euro retour, ongeacht de afstand. Daar wordt dan blijkbaar toch weer anders aangekeken tegen de oudere generatie dan hier. 

Wel eens gekeken wat het gemiddelde inkomen van 65+ in België is? Dat is ongeveer de 60% van in Nederland.

Een algemeen ouderdomspensioen bestaat er niet, je krijgt een pensioen gebaseerd op de afgedragen pensioenpremies in de jaren dat je gewerkt hebt, eventueel aangevuld tot bijstandsniveau (de zg. IGO regeling). Heb je in je werkende leven een wat lager salaris gehad of (zoals veel vrouwen) weinig gewerkt dan is het standaard IGO-niveau. En een circus aan inkomenstoeslagen zoals in Nederland kent België niet. 

Wil je wat meer te verteren hebben op je oudedag dan moet je in België zelf aanvullend sparen of beleggen waarbij het voordeel geldt dat vermogen in tegenstelling tot in Nederland vrijwel onbelast is.

De inkomensval na pensionering is in België alles bij elkaar dan ook veel groter dan in Nederland.

Reageer