Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief



Toon eerste bericht

161 reacties

Reputatie 7
Dat klinkt als een degelijk pakket, maar het is waarschijnlijk wel eigen aan de NS (of aan het openbaar vervoer) ? Als je BOA's van Domein 1 in actie ziet, dan lijkt het niet, dat ze zo degelijk zijn getraind (of dan hebben ze in ieder geval niet opgelet).
Reputatie 5
Badge
@Loes Dank voor de informatie! 😃
Aanvulling nog. Hetgeen hierboven gaat over de herhaling, komt iemand in dienst krijgt hij of zij totaal 10 dagen training.
Het examen wat wij afleggen heeft 3 onderdelen, te weten rechtskennis (50 vragen), het uitschrijven van een combibon nav een case (geen fouten in toegestaan) en we worden getoetst in een praktijksituatie met een acteur, hoe we dus moeten handelen.

De training die wij krijgen bevatten 5 dagen theorie en veel e-learning tav het examen rechtskennis en de combibon en we krijgen 2 dagen training met een acteur, die in sommige gevallen de grens zal opzoeken bij ons om zo nog meer ocer jezelf te leren.
Reputatie 5
Badge
@Loes Ik vraag me ineens af. Wat voor onderdelen komen er in de BOA training voor?
@GroeneRuiter

Wees vrij om te vragen en graag gedaan 🙂
nos.nl/artikel/2139690-afspraken-over-aanpak-geweld-in-openbaar-vervoer.html

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=739fbe46-8be5-4b7f-97d6-707de1697a5d&title=Actieprogramma%20sociale%20veiligheid%20in%20het%20openbaar%20vervoer.docx
Reputatie 5
Badge
@Loes Leuk topic om eens te lezen! Ik heb er weer wat van opgestoken! 😃
nos.nl/artikel/2139690-afspraken-over-aanpak-geweld-in-openbaar-vervoer.html
Goeie Niek. Ik heb bijvoorbeeld nog een oude versie van het legitimatiebewijs. Als ik mij nu zou legitimeren en een collega die net beedigd is, dan wijken onze passen af qua opzet.
Gegevens die erop moeten staan zijn:

Legitimatiebewijs Buitengewoon opsporingsambtenaar
Naam
Domein
Werkgever
BOA-nr
Geldigheid
Gebied
Pasfoto
Achterzijde dat het min van Veiligheid en Justitie het heeft afgegeven met handtekening vd pashouder.

Bij de politie kan men bij twijfel het dichtsbijzijnde politiebureau bellen of de meldkamer (denk ik althans). Wie de BOA kan natrekken staat nergens, maar ik denk dat de politie daar best in kan helpen. Zal het eens navragen.
De pas wordt meestal getoond in een houder waar ook het BOA insigne op zit, van staal is dat vermoed ik. Het is geen sticker of ander makkelijk kopieerbaar materiaal.

Onze toezichthouder is de Officier van Justitie en we hebben ook een direct toezichthouder, dit kan bv de korpschef landelijke politie zijn.
Reputatie 4
Bedankt voor deze samenvatting! Wat ik mij wel altijd afvraag: ik kan aan iemand een legitimatie vragen, maar hoe weet ik hoe een legitimatie eruit hoort te zien. Waar moet je op letten als je iemands echtheid wilt legitimeren?

De mensen van de energiemaatschappij laat ik om die reden nooit binnen voor meterstand opname: ik zou niet weten hoe een legitieme legitimatie eruit ziet.

Reageer