De HRN-concessie

  • 4 October 2022
  • 97 reacties
  • 3580 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Badge +3

Las ook dit https://nieuws.ns.nl/ns-grote-zorgen-over-weggeven-bestemmingen-berlijn-londen-en-parijs-aan-de-markt/

De enige garantie die internationale treinreizigers hebben op vaste, snelle en frequente verbindingen naar Europese steden zijn goede afspraken in de concessie. Ik maak me ernstige zorgen dat mensen opnieuw in het vliegtuig stappen wanneer internationale treinverbindingen op deze manier aan kwaliteit inboeten. Zeker is in ieder geval dat marktwerking zich slecht verhoudt tot het halen van gewenste maatschappelijke doelen, zoals we momenteel in meerdere sectoren zien. Feitelijk wordt hier een oer-Nederlands bedrijf ten gunste van buitenlandse staatsbedrijven gepasseerd omdat Brussel dat wil. De opbrengsten van deze lijnen, die voorheen naar de Nederlandse reiziger gingen, verdwijnen daarmee ook het naar het buitenland.

Badge +3

Even een (semi off-topic) uitstapje dan maar naar hoe het in Italië gaat https://www.tiltedmap.com/italy-train-travel-guide-italiarail-trenitalia-italo/

Badge +3

 

@Robert B Ik weet niet of ik als reiziger zit te wachten op meerdere vervoerders op hetzelfde traject. Ik heb laatst uitgezocht hoe je kunt reizen tussen Bologna Centrale en Firenze SMN. Het is behoorlijk puzzelen tussen Trenitalia en Italo. De reistijd is identiek maar de ticketprijzen variëren enorm, evenals de dienstverleningsniveaus.  

Ja dat blijkt wel uit die ‘review’ (totaal ingewikkeld, maar wel super nuttig om te weten als je er niet bekend bent).

Een oerwoud aan tickets en prijzen. Is hier in NL eigenlijk ook al zo, zelfs voor korte afstanden. Zie Blauwnet/NS in het oosten en Arriva/NS in Limburg.

Badge +3

Hallo Arriva met een intercity (8 stops, dat dan weer wel) naar Schiphol!

Ritnummer: 32701

Probeer zelf maar voor die reis. Reserveren verplicht maar aanmelden is niet nodig 😂

Badge +3

We zullen in 2035 zien of het verstandig was, ik vrees dat de meeste Nederlanders het antwoord inmiddels wel weten als ze naar hun energie prijzen kijken.  Het is niet voor niets dat steeds meer mensen nadenken om hun leven elders voort te zetten dan in NL.

Totaal off-topiv maar ik sprak vanavond nog iemand uit Zweden, over de energieprijzen. Het geld klotst daar tegen de plinten (hier ook trouwens), maar inwoners daar betalen nu ook de hoofdprijs wegens ‘schaarste’ (o.a. door contracten met de grote ‘groenwassers’ in Nederland).

Las ook ergens dat reizen met het ov (ging om BTM maar NS en andere treinvervoerders zullen wel volgen) in 2023 zo’n 7% duurder gaat worden. Met minder treinen.

Snel (en goedkoop) naar Berlijn zal dus nog wel even moeten wachten, voor zover NS daar partij in is.

Reputatie 7

fascinerend het dat juist nu zover is. wel handige tijden, en extreem goedkoop. zonder subsidie toch? dat zal nooit uit kunnen, waarmee dit puur politiek is. benieuwd hoe het gaat lopen.

Reputatie 7

overigens, ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen bij buitendienststellingen. toch al gauw een 10-20% van alle ritten zullen daar last van hebben. als dit met elektrische treinen gaat zijn dan kun je pas boven Eindhoven een alternatieve route kiezen. 

@Tamzin

Voor mij is het OV, net overigens als energie en water, een basisbehoefte in een land en dat moet je gewoon goed regelen en niet met aanbestedingen gaan rommelen. We zien bij het busvervoer hoe dat er elke keer aan toegaat als er een nieuwe concessie ingaat.

Dat betekent nog niet dat er dan niet efficiënt gewerkt hoeft worden. Het is geen vrijbrief om het dan te organiseren als een sociale werkplaats. Ook energie- en waterbedrijven hebben trouwens altijd hun eigen broek moeten ophouden ook al voorzien ze in een basisbehoefte.

Iedereen weet dat aanbestedingen er destijds zijn gekomen omdat de vakbonden en het NS-personeel weigerden om te praten over eenmansbediening op regionale lijnen. Dezelfde discussie die nu rond het sprintervervoer speelt. Dat moet je inderdaad goed regelen maar dat hoeft helemaal niet perse met tweemansbediening. Op de huidige manier van dwarsliggen roept het personeel zelf meer aanbestedingen over zich af.

Reputatie 7
Badge

 

@Olav93   Denk jij echt dat er een beter product komt als er een aanbesteding gaat komen, aanbestedingen zijn er om de goedkoopste prijs te bedingen voor een omschreven product.

De crux zit in de laatste vier woorden. Bij een aabesteding omschrijf je het gewenste product, inclusief eisen aan frequentie etc. Aanbieders wordt dan gevraagd voor welke prijs ze daaraan kunnen voldoen. NS voldoet nu simpelweg niet aan de eisen die in ieder geval reizigers stellen. Bij een aanbesteding is dus de vraag voor welke prijs NS of een andere partij dat wel kan.

Reputatie 7

De gewiekste Belgische spoorbaas Mark Descheemaecker zei het mij tien jaar geleden al: ‘Jullie Nederlanders zijn te naïef met Europa. Je moet gewoon doen.”

 

Deze pientere Belgische meneer heeft helemaal gelijk: Je moet gewoon doen. Als je binnen de EU van alles afspreekt moet je vervolgens gewoon leveren. Het begint ondertussen in Nederland een gewoonte te worden om de Europese regels eenvoudigweg te negeren en alles op zijn beloop te laten of ten hoogste tijd en energie te steken in het zoeken naar een ontsnappingsroute: naïef. Uiteindelijk is het de rechter die wel zijn verantwoordelijkheid neemt, met als gevolg dat de overheid, maar in toenemende mate ook het bedrijfsleven, opgezadeld worden met immense kosten. Geld dat veel beter besteed had kunnen worden indien men tijdig had ingespeeld op de zich wijzigende omstandigheden.
 

De situatie in België als voorbeeld nemen lijkt me tamelijk lachwekkend. De staatsspoorwegen zijn daar een schip van bijleg dat zwaar gesubsidieerd wordt door de belastingbetalers. Er wordt de komende 10 jaar maar liefst 35 miljard in de NMBS gestopt.

 

Tja, hoeveel wordt er in Nederland thans wel niet per jaar netto door de overheid aan het spoor besteed en wat zal er de komende 10 jaar door de belastingbetalers gesubsidieerd moeten worden indien men op dezelfde voet verder gaat ?

 

Dat verregaande privatisering op het spoor niet bepaald de oplossing is laat de situatie in Engeland wel zien. 

 

Volgens mij is er van een vergaande privatiseringsdoelstelling binnen de EU geen sprake.

 

Uiteindelijk zitten we als reizigers eigenlijk alleen maar te wachten op een overheid die voor ons het spoorvervoer zo organiseert dat we veilig, vlug en voordelig kunnen reizen. Of dat door NS of een andere spoorwegonderneming goed wordt uitgevoerd is dan niet bijzonder relevant voor de reizigers. Behalve uiteraard voor het personeel.

 

Zou de overheid willen aansporen om goede randvoorwaarden te scheppen zodat vervoerders op een verantwoorde wijze kunnen ondernemen en meer door de markt en elkaar geprikkeld worden om de beste kwaliteit/prijs te leveren. Zou daarbij ook graag zien dat deze vervoerders de ruimte krijgen om de Europese markt als hun werkterrein te beschouwen, zodat een goede reiservaring niet bij de landsgrens ophoudt.

Reputatie 7

Opmerkelijk in dit verband is de column in de Volkskrant van zaterdag 29 oktober 2022 van voormalig NS-directeur Merel van Vroonhoven.
Een citaat:
“Arriva en Keolis, dochterondernemingen van Duitse en Franse staatsspoorwegbedrijven, mogen dan al jaren in Brussel pleiten voor een opgedeeld Nederlands hoofdrailnetwerk, in hun eigen landen weten ze dat goed tegen te houden. De Fransen en Duitsers staan op papier concurrentie toe op hun eigen intercity-hoofdnet, maar vragen zo’n hoge gebruikersvergoeding dat geen hond toehapt. 

 

Dit wordt veroorzaakt doordat het personenvervoer en de infra deel uitmaken van hetzelfde bedrijf, DB en SNCF. Het verdient de aandacht.

Overigens bevindt de liberalisering zich in beide landen spoorbreed, in vergelijking met Nederland, in een verder gevorderd stadium.

Badge +3

“Je moet gewoon doen”

Is dat meegaand (dan doen we {het} gewoon) of aansporend bedoeld (niet verder over nadenken maar gewoon doen) Of denigrerend (doe eens gewoon/normaal)? 😅

Reputatie 7

Mij maakt het niet zoveel uit wie waar wat of hoe rijdt. Als er maar goed en betaalbaar OV wordt geregeld. De overheid zal dat moeten organiseren. Of dat met of zonder veel marktwerking is zal me eerlijk gezegd totaal worst zijn.

In hoeverre de overheid het OV moet organiseren zou een interessante discussie kunnen opleveren. Dit topic gaat echter over de HRN-concessie en hoe het treinvervoer op een rechtmatige wijze verdeeld kan en gaat worden over de gegadigden. Dit nadat, in niet mis te verstane bewoordingen, te kennen is gegeven dat de huidige aanpak niet acceptabel is.

Alle begrip voor het feit dat niet iedereen geïnteresseerd is in de wijze waarop het in de keuken aan toegaat, zolang het geserveerde maar smaakt en dat is misschien maar goed ook.🤔

Reputatie 7
Badge

 

@Olav93   Denk jij echt dat er een beter product komt als er een aanbesteding gaat komen, aanbestedingen zijn er om de goedkoopste prijs te bedingen voor een omschreven product.

De crux zit in de laatste vier woorden. Bij een aabesteding omschrijf je het gewenste product, inclusief eisen aan frequentie etc. Aanbieders wordt dan gevraagd voor welke prijs ze daaraan kunnen voldoen. NS voldoet nu simpelweg niet aan de eisen die in ieder geval reizigers stellen. Bij een aanbesteding is dus de vraag voor welke prijs NS of een andere partij dat wel kan.

Aangezien de reizigers de aanbesteding niet uitzetten denk ik niet dat er veel invloed in staat vanuit de reizigers. Het wordt gewoon een stuk van het ministerie waarin staat wat de minimale eisen van de concessie zijn en waar het bedrijf aan moet doen, het kan zomaar zijn dat daar een lagere frequentie in komt te staan, geen eisen zoals elektra aansluitingen en of wifi in de treinen.

Tja als het ministerie geen concessie wenst aan te besteden onder voorwaarden die reizigers realistisch vinden is er natuurlijk geen  procedure die een bedrijf op gaat leveren waarvan je wel kunt verwachten daar aan te voldoen. Immers is hun offerte daar dan ook niet op gebaseerd.

Die stopcontacten etc. zijn overigens in ieder geval voor mij als spitsreiziger vrij irrelevant. Ik kan er toch niet bij als ik niet kan zitten en als de trein door personeelsgebrek of waarom dan ook niet rijdt, heb ik er ook niks aan dat er wel stopcontacten in die niet rijdende trein zitten. In de huidige situatie lijkt een overheid of een vervoersbedrijf dat zijn geld daar aan uitgeeft me dan ook niet goed bezig. Ik las net in een ander topic dat ee nog wel wat verbetert kan worden bij recruitement. Misschien kan dat geld gezien het personeelsgebrek beter daar aan uit worden gegeven.

Reputatie 7
Badge

Ik voorzie een duidelijke teruggang in het aantal treinen wat er zal gaan rijden bij een nieuwe aanbesteding met een nieuwe vervoerder met meer overstappen voor de reiziger. We gaan dan toe naar een verdeeld HRN met diverse vervoerders waarbij je misschien wel 3x moet overstappen om van Groningen naar Den Haag/Rotterdam te reizen.

Waar komt het idee dat alleen NS het hele HRN kan bedienen en toch een aanbesteding daarvan niet kan winnen vandaan? Waarom zou aanbesteden van de concessie tot verdelen over meerdere bedrijven moeten leiden? Ik ben het wel met je eens dat daar grote risico's uit voortvloeien voor de betrouwbaarheid, overstappen etc. dus dat lijkt mij niet waar je bij een aanbesteding om zou moeten vragen.

Reputatie 7
Badge +1

En het wordt echt nog de vraag of een andere vervoerder het wel klaarspeelt om alles in goede banen te leiden op het spoor en voldoende medewerkers kan vinden in de overspannen arbeidsmarkt. Persoonlijk denk ik van niet.

Gezien de problemen met de regionale vervoerders op hun huidige concessies lijkt mij de kans klein dat die vervoerders enige verbetering kunnen brengen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.treinreiziger.nl/sancties-voor-arriva-vanwege-trein-en-busuitval-door-personeelstekort/.

En: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/961696/machinisten-over-sfeer-salaris-en-werkdruk-bij-arriva-er-hangt-een-grafstemming

Reputatie 7
Badge +1

Bij NS zijn er alleen geen boetes omdat de rijksoverheid in de concessie verzuimd heeft eisen te stellen aan het niveau van de dienstverlening. Bij NS is de treinuitval procentueel hoger dan bij andere vervoerders, behalve misschien in Limburg. 

Anoniem klagend personeel moet je niet al te serieus, dat kun je bij ieder bedrijf wel vinden. 

Gelukkig is het niet terug te zien in het hoge verzuim en treinuitval in Groningen/Friesland. Oh wacht, dat is het wel: https://www.oogtv.nl/2022/09/dit-jaar-al-ruim-4-400-treinritten-bij-arriva-uitgevallen-vanwege-personeelsgebrek-provincie-kijkt-naar-boetes/

Reputatie 7

Gezien de problemen met de regionale vervoerders op hun huidige concessies lijkt mij de kans klein dat die vervoerders enige verbetering kunnen brengen.

 

Dat is in belangrijke mate afhankelijk van de randvoorwaarden waaronder een eerlijke concurrentie zoals deze nu met name op de arbeidsmarkt ontbreekt..

Gezien de problemen met de regionale vervoerders op hun huidige concessies lijkt mij de kans klein dat die vervoerders enige verbetering kunnen brengen.

 

Dat is in belangrijke mate afhankelijk van de randvoorwaarden waaronder een eerlijke concurrentie zoals deze nu met name op de arbeidsmarkt ontbreekt..

Wat zeg je nu hier, wil je regels om een eerlijke concurrentie te krijgen op de arbeidsmarkt in Nederland, wil je dan vastleggen wat het maximum loon is of zo ??  Leg deze eens uit.

 

@West  ik denk dat de mensen hier die denken dat het alleen maar beter wordt het dan toch maar eens moeten ervaren. Wat wel een voordeel is dat als het misgaat we wel naar de personen hier op het forum die zo’n voorstander waren voor een andere vervoerder kunnen wijzen in elke post die we dan hier posten als ex NS medewerker.

 

Tot nu toe zijn er bij iedere aanbesteding juist alleen maar meer treinen gaan rijden dan in de.NS-tijd. 

 

Je kunt gewoon aanbesteden per treinserie of groepjes van treinseries net zoals in Duitsland gebeurt. Dan hoef je helemaal niet drie keer over te stappen van Groningen naar Rotterdam. 

En waar haal jij de medewerkers vandaan om die treinen te gaan rijden ??

En jij denkt dat spoorvervoerder er op zitten te wachten om elk een klein plukje te hebben waarbij ze bv op het traject Groningen - Leeuwarden langs deze hele route standplaatsen moeten regelen omdat de treinen ook halverwege starten op deze trajecten. Ook moeten ze dan op verschillende plekken ruimte regelen op de rangeerterreinen.

Last but not least, officieel vervalt de wegbekendheid van een machinist als deze voor een andere werkgever gaat werken. Dus op het moment dat een machinist op 9 december nog voor de NS werkt en op 10 december voor Arriva gaat werken moet deze eerst zijn certificaten voor wegbekendheid opnieuw halen bij Arriva.  Dus met de huidige regelgeving zullen er na een concessie wissel de eerste dagen zeker geen treinen rijden op het HRN.

Reputatie 7

Gezien de problemen met de regionale vervoerders op hun huidige concessies lijkt mij de kans klein dat die vervoerders enige verbetering kunnen brengen.

 

Dat is in belangrijke mate afhankelijk van de randvoorwaarden waaronder een eerlijke concurrentie zoals deze nu met name op de arbeidsmarkt ontbreekt..

Wat zeg je nu hier, wil je regels om een eerlijke concurrentie te krijgen op de arbeidsmarkt in Nederland, wil je dan vastleggen wat het maximum loon is of zo ??  Leg deze eens uit.

 

 

Gezonde concurrentieverhoudingen en geen inmenging van de Staat bij de totstandkoming van de arbeidsvoorwaarden bij een specifiek bedrijf.

 

@West  ik denk dat de mensen hier die denken dat het alleen maar beter wordt het dan toch maar eens moeten ervaren. Wat wel een voordeel is dat als het misgaat we wel naar de personen hier op het forum die zo’n voorstander waren voor een andere vervoerder kunnen wijzen in elke post die we dan hier posten als ex NS medewerker.

 

Het is iets te gemakkelijk en weinig zinvol om iedere kritische volger hier weg te zetten als zijnde een lid die NS geheel van het spoor af wil blazen en slechts fiducie zou hebben in andere vervoerders. Geef maar aan waar dit in mijn geval uit zou blijken.

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

En wat betreft de bemoeienis van de staat met de NS, was jij het niet die er helemaal ingedoken was om hard te maken dat de NS gewoon de eigenaar was van de NS en dat de NS een overheidsbedrijf was. De overheid is de enige aandeelhouder van de NS en heeft dus wel degelijk inspraak in hoe het er aan toegaat binnen de NS en daar heeft zoals het lijkt gebruik van gemaakt om de rust op de werkvloer terug te krijgen.

En DAT is nu iets wat een aandeelhouder mag doen, heeft helemaal niets met concurentie vervalsing te maken maar met goed aandeelhouderschap.  Ik hoop dan maar dat jij niet voor een BV werkt want ook een BV wordt uiteindelijk gestuurd door de aandeelhouders.

Reputatie 7

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

Dat ontken ik wel, waaruit zou het tegendeel blijken?

 

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

Waar zou ik die onzin beweerd hebben ?

 

En wat betreft de bemoeienis van de staat met de NS, was jij het niet die er helemaal ingedoken was om hard te maken dat de NS gewoon de eigenaar was van de NS en dat de NS een overheidsbedrijf was. De overheid is de enige aandeelhouder van de NS en heeft dus wel degelijk inspraak in hoe het er aan toegaat binnen de NS en daar heeft zoals het lijkt gebruik van gemaakt om de rust op de werkvloer terug te krijgen.

Staatssteun is niet geoorloofd.

 

En DAT is nu iets wat een aandeelhouder mag doen, heeft helemaal niets met concurentie vervalsing te maken maar met goed aandeelhouderschap.

Waar haal je dat vandaan ?

 

  Ik hoop dan maar dat jij niet voor een BV werkt want ook een BV wordt uiteindelijk gestuurd door de aandeelhouders.

Werk niet voor BV's maar met BV's.

Reputatie 7

Sterker nog, @BrunoEst heeft bij hoog en bij laag beweerd dat NS een overheidsbedrijf is. Helaas is dat topic gearchiveerd. Het topic heet NS Overheidsbedrijf. Misschien kan iemand dat opduikelen uit het archief.

 

Zeker en daar heb ik je uiteindelijk ook van kunnen overtuigen.Dit ondanks de moeite die je had om Wikipedia los te laten.

Maar wat heeft dat met deze discussie van doen ?

Reputatie 7

Als NS als een overheidsbedrijf bestuurd zou worden

NS is een onvervalst overheidsbedrijf en de besturing ligt in handen van de NS-directie. 

 


Het alternatief zou zijn om NS als echt overheidsbedrijf te gaan runnen. 

Vermoed dat je hier bedoelt dat NS als een uitvoeringsorganisatie van de overheid gerund zou moeten worden en dus niet meer als overheidsbedrijf zou dienen te bestaan.

 

Reageer