De HRN-concessie

  • 4 October 2022
  • 97 reacties
  • 3580 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7

ik geloof echt wel in netwerkvoordelen van een grote vervoerder die veel lijnen runt. Maar het is een balans-act met de nadelen van zo'n monopolie, en die worden alsmaar groter nu NS en een deel (!) van haar personeel er geen zin meer in hebben. ik ben zelf omdat ik aan de rand van het land woon, al lang de netwerkvoordelen niet meer. voor mij is er een hoop dat als er in de randstad ook overgecheckt moet gaan worden, dat dan eindelijk de druk eens hoog genoeg wordt om vervoerders te verplichten om dat eenscschadevrij aan te gaan bieden.

 

ik zie veel risico's in het opbreken en het opsplitsen van het HRN. ik zie ook veel risico's in NS dingen de laten houden. als ik een stem zou hebben zou ik toch de gok wagen van het openbreken, in de hoop dat alle stof dat dat zeker gaat doen opwaaien, de rijksoverheid eindelijk eens gaat bewegen om regie te pakken.

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Reputatie 7

 

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Zou je denken dat het probleem zich enkel mbt I&W en de HRN-concessie voordoet ?

Reputatie 7

 

enigzins terzijde vraag ik me af waarom de rijksoverheid dat niet al lang aan het doen is. Wellicht iets met perverse prikkels en baantjeskansen over en weer? dat is natuurlijk de cynische houding, ik sta open voor minder cynische verklaringen voor de onwil van de concessiehouder om in het maatschappelijk belang te acteren. 

Zou je denken dat het probleem zich enkel mbt I&W en de HRN-concessie voordoet ?

vast en zeker niet. 

Badge +3

Normaal gesproken hebben aandeelhouders (in dit geval de overheid) geen invloed op de bedrijfsvoering, afgezien van het benoemen van bestuurders e.d.

Maar het kan blijkbaar ook anders, zie https://www.vdt-advocaten.nl/bedrijfsstructuur/aandeelhoudersovereenkomst-statutair-bestuurder-managementovereenkomst-arbeidsovereenkomst/

En ook (via https://axento.nl/beleggen-uitleg-en-tips/wat-is-een-aandeelhouder/)

Een meerderheidsaandeelhouder is vaak de oprichter van het bedrijf of in sommige gevallen erfgenamen van de oprichter als het gaat om gevestigde bedrijven. Door meer dan de helft van de aandelen te beheersen, is de meerderheidsaandeelhouder een belangrijke stakeholder in de bedrijfsvoering en de strategische koers van de onderneming. Een meerderheidsaandeelhouder heeft de macht om de raad van bestuur te vervangen. 

Reputatie 7

Normaal gesproken hebben aandeelhouders (in dit geval de overheid) geen invloed op de bedrijfsvoering, afgezien van het benoemen van bestuurders e.d.

Maar het kan blijkbaar ook anders, zie https://www.vdt-advocaten.nl/bedrijfsstructuur/aandeelhoudersovereenkomst-statutair-bestuurder-managementovereenkomst-arbeidsovereenkomst/

En ook (via https://axento.nl/beleggen-uitleg-en-tips/wat-is-een-aandeelhouder/

 

 

Het gaat hier om NS

 

Badge +3

Het gaat hier om NS

Ja, het (voormalig) staatsbedrijf dat het nooit geweest is dus 😴

Reputatie 7

Las net dat alle partijen, uitgezonderd VVD, er vóór zijn dat de HRN-concessie straks gewoon weer geheel onderhands gegund wordt aan NS. Want het zou anders tot veel versnippering leiden en slechtere service. Europese eisen…. niet aan toegeven…. je poot stijf houden….

NS blijft dus heer en meester.

 

Reputatie 7

 

Overigens gaat de concessie HRN gewoon gegund worden aan de NS, dat is al toegezegd. 

 

Het betreft geen toezegging maar de bevestiging van een voornemen. Daar kan geen enkel recht aan ontleend worden. Ook al ware het echter een toezegging geweest, zou het helaas, gezien de huidige situatie, geen enkele zekerheid bieden.

Wel is het zo dat er nog altijd, naar verwachting, een kamerbrede steun is voor het onderhands gunnen van een HRN-concessie aan NS. Dat is niet zonder belang.

Reputatie 7

 

Overigens gaat de concessie HRN gewoon gegund worden aan de NS, dat is al toegezegd. 

 

Het betreft geen toezegging maar de bevestiging van een voornemen. Daar kan geen enkel recht aan ontleend worden. Ook al ware het echter een toezegging geweest, zou het helaas, gezien de huidige situatie, geen enkele zekerheid bieden.

Wel is het zo dat er nog altijd, naar verwachting, een kamerbrede steun is voor het onderhands gunnen van een HRN-concessie aan NS. Dat is niet zonder belang.

 

Dat is niet hoe de staatssecretaris het gisteravond heeft uitgelegd. Daar werd gezegd dat de HRN-concessie voor de NS is, maar dat de exacte invulling van het HRN dus nog enigszins afhankelijk is van de marktanalyse.

Reputatie 7

Overigens zou ik het waarderen als wanneer door mij geschreven berichten 1 op 1 worden gekopieerd daar wel even een verwijzing naar komt. Zoals gebruiker PKP van het forum Somda.nl heeft gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal wel neerkomen op een compromis. NS verliest mogelijk een aantal regionale lijnen die prima provinciaal aanbesteed kunnen worden. Het HRN wordt dan wat ingekrompen.

Reputatie 7

 

Overigens gaat de concessie HRN gewoon gegund worden aan de NS, dat is al toegezegd. 

 

Het betreft geen toezegging maar de bevestiging van een voornemen. Daar kan geen enkel recht aan ontleend worden. Ook al ware het echter een toezegging geweest, zou het helaas, gezien de huidige situatie, geen enkele zekerheid bieden.

Wel is het zo dat er nog altijd, naar verwachting, een kamerbrede steun is voor het onderhands gunnen van een HRN-concessie aan NS. Dat is niet zonder belang.

 

Dat is niet hoe de staatssecretaris het gisteravond heeft uitgelegd. Daar werd gezegd dat de HRN-concessie voor de NS is, maar dat de exacte invulling van het HRN dus nog enigszins afhankelijk is van de marktanalyse.

 

De staatsecretaris heeft niet meer gezegd dan dat het nog altijd haar voornemen is om een nader te bepalen concessie aan NS te gunnen

Het zou ook gezien het gaande overleg met de Eurocommissaris en het lopende juridisch gesteggel niet zo slim zijn geweest om anders te beweren.

Reputatie 7

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

 

Kun je inmiddels iets van het bovenstaande aantonen of mis je de moed om een en ander terug te nemen ?

Reputatie 3

Ik begrijp eigenlijk ook niets van de strategie van NS om zo te snijden in de Sprinterdiensten. Het zijn juist de Sprinterdiensten waar nog groei te realiseren valt. Maar dan moet er wel heel frequent gereden worden. 
De regionale vervoerders concentreren zich wel op stoptreindiensten, vaak geïntegreerd met ander OV en daarom veel aantrekkelijker. De provincies besteden over het algemeen beter aan dan het Rijk.

Het contrast tussen treindiensten in Noord-Brabant en Overijssel is schrijnend.

Sprinterdiensten zijn de meest onrendabele diensten van het netwerk; Sprinters worden voornamelijk door forensen gebruikt met een (studenten)abonnement die relatief weinig geld opbrengen. Anderzijds zorgen Sprinters ook voor de aanvoer van reizigers voor de Intercity’s. Dat de NS juist deze diensten als eerste er uit gooit is dan ook niet onbegrijpelijk.
 

De enige methode om een aantrekkelijk Sprinternetwerk (inclusief de Intercity’s die op trajecten worden ingezet waar geen Sprinters rijden) in stand te houden is om deze aan te besteden; wat ook van de EU mag omdat deze onrendabel zijn. De vraag is of je alle Sprinterdiensten als een geheel moet aanbesteden of deze op te knippen in regio’s (zoals deze diensten reeds worden geëxplodeerd).
 

Volgens de regels van de EU zullen de (winstgevende) Intercity’s in open toegang moeten worden aangeboden aan de markt. Hiermee ontstaat in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland; waarbij de regionale treinen zijn aanbesteed en de langeafstandstreinen in een open markt worden gereden. Net zoals in Duitsland veruit de meeste langeafstandstreinen (ICE/IC/EC) door de DB worden geëxploiteerd voorzie ik niet waarom dit in Nederland niet door de NS zal worden gedaan.

 

Internationale langeafstandstreinen zal mogelijk een ander verhaal worden. Richting Brussel/Londen/Parijs werkt de NS samen met de NMBS/Eurostar/Thalys; of deze samenwerking blijft bij open toegang is mij niet bekend, maar als de financiële/exploitative voordelen niet wezenlijk wijzigen zie ik daar geen redenen voor. Richting Duitsland (ICE/IC Berlijn) is het mogelijk een ander verhaal; hier lijkt de DB een eigen koers te varen door aanschaf van voldoende ICE-treinen (73 ICE 3Neo en 23 ICE-L) voor de dienst naar Nederland. De NS stelt hier alleen de lease van enkele Vectron-locomotieven tegenover voor het trekken van nachttreinen.

Reputatie 7


Volgens de regels van de EU zullen de (winstgevende) Intercity’s in open toegang moeten worden aangeboden aan de markt. Hiermee ontstaat in Nederland dezelfde situatie als in Duitsland; waarbij de regionale treinen zijn aanbesteed en de langeafstandstreinen in een open markt worden gereden. 

 

Hoe wordt in Duitsland het Fernverkehr via open toegang toegewezen en geregeld ? Volgens mij verzorgt DB het overgrote deel van dat verkeer, maar is niet de enige aanbieder op het spoor. Dit mede gezien het feit dat DB net als NS een overheidsbedrijf is maar in tegenstelling tot NS tevens verantwoordelijk is voor het grootste deel van de infrastructuur.

Reputatie 3

Bij openbare aanbesteding gaat de NS misschien het onderhoud eens serieus aanpakken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/14/gebreken-aan-het-treinonderhoud-niemand-bij-ns-wilde-het-horen-a4145240

Als klokkenluiders slecht behandeld worden weet je dat de zaak stinkt.

Badge +3

Via https://twitter.com/BasFilippini/status/1584990822604640256

Gaan we nu weer dezelfde fouten maken inzake privatisering van nutsvoorzieningen?

@Robert B 

De FvD meneer kakelt als een kip zonder kop. Waarschijnlijk zelf al jaren niet meer met de trein geweest.

Reputatie 7
Badge +1

Als NS de afgelopen jaren gewoon goed had gepresteerd was deze discussie er natuurlijk helemaal niet geweest en had de concessie gewoon voor 10 jaar verlengd kunnen worden. De reiziger merkt echter constant dat het niet goed gaat, de politiek pikt dit op (na lang wachten overigens) en dus is er dan natuurlijk de gedachte, zou een ander bedrijf het niet beter kunnen.

 

Het bedrijf is met die veel te korte treinen op sommige trajecten alleen maar zichzelf gigantisch in de vingers aam het snijden. Bij de vakbonden is dat kwartje ook nog steeds niet gevallen blijkbaar.

Reputatie 7
Badge +1

Het bedrijf is met die veel te korte treinen op sommige trajecten alleen maar zichzelf gigantisch in de vingers aam het snijden.

Dit speelt naar mijn idee echt niet alleen bij NS. Ook de Arriva en Keolis treinen zijn hier structureel veel te kort en zitten vrijwel altijd stampvol.

@BrunoEst  Jij bent al tijden zeer kritisch en vooral actief om een andere vervoerder op het HRN te krijgen met een aantal anderen, dat kun je gewoonweg niet ontkennen.

En mag ik je dan ook even herinneren aan hoe veel mensen hier op het forum waaronder jijzelf alle NS medewerkers wegzetten als mensen die amper werken voor hun geld en ook graag alle Hc's zo wegzetten terwijl er gewoon Hc's zijn die wel hun werk doen zoals het hoort.

 

Kun je inmiddels iets van het bovenstaande aantonen of mis je de moed om een en ander terug te nemen ?

Je denkt toch niet dat ik enige tijd ga steken in het opzoeken van dit soort berichten van jouw hand, ik heb wel wat beters te doen met mijn vrije tijd.

@West , mooi stukje en ik sta daar ook als ex machinist volledig achter al had je het laatste stukje ook mogen aanvullen met de community hier en zijn betweters die nooit bij het spoor hebben gewerkt maar wel schijnen te weten hoe alles werkt.

 

Reageer