Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 243 reacties
  • 19244 Bekeken


Toon eerste bericht

243 reacties

Reputatie 3
Oké, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Het is wel een beetje onhandig dat je niet zelf de sluitprocedure kan onderbreken, en dat je dat eerst dan blijkbaar moet vragen aan de meester. Intussen zijn me nog wat vraagjes te binnen geschoten, toch wel handig dat hier wat HC's op het forum zitten.
- Is het mogelijk om de driehoekssleutel naar links te draaien?
- Waarom moet je de sleutel altijd weer terugdraaien als de andere deuren zijn gesloten? Het lijkt me bijvoorbeeld makkelijker als je eigen deur bijvoorbeeld gelijk sluit door de sleutel eruit te trekken, in plaats van eerst de sleutel terug te draaien en op de knop deuren sluiten te drukken.
- Wat gebeurt er precies als je met twee HC's werkt. Verzorgt de HC de sluitprocedure en blijft de conducteur binnen? Of steekt de conducteur ook zijn sleutel in het sluitpaneel en sluiten de overige deuren, waarna de HC en de conducteur hun eigen deuren sluiten?
- Klopt het dat een sleutel op alle treinen past? Of wordt de DOM-sleutel en/of nokkensleutel nog steeds gebruikt?
Oké, hartelijk bedankt voor je antwoorden! Het is wel een beetje onhandig dat je niet zelf de sluitprocedure kan onderbreken, en dat je dat eerst dan blijkbaar moet vragen aan de meester. De machinist krijgt ook een 2 tonen te horen tijdens de vertrekprocedure, als je ineens alles onderbreekt brengt dat voor hem ook verwarring. Maar waarom we niet zelf dat kunnen, is omdat de machinist als enige alle deuren kan ontgrendelen, wij niet..
- Is het mogelijk om de driehoekssleutel naar links te draaien?
Ja in een SLT en in een FLIRT. De andere treinen kan dit niet.
- Waarom moet je de sleutel altijd weer terugdraaien als de andere deuren zijn gesloten? Het lijkt me bijvoorbeeld makkelijker als je eigen deur bijvoorbeeld gelijk sluit door de sleutel eruit te trekken, in plaats van eerst de sleutel terug te draaien en op de knop deuren sluiten te drukken.
Dat was in de MAT-64 wel zo. Er zijn echter genoeg HC's die op het laatste moment toch nog even links en rechts kijken om zeker te weten dat alles dicht is, die hebben zo wat meer tijd. Dat is natuurlijk niet de reden - die is ivm veiligheid. Bij het onderbreken vertrekprocedure moet er nog een stap extra gebeuren, waardoor je trein niet ineens wegrijd. Ook als een grapjas je sleutel terugdraait is de trein niet 1-2-3 weg :)
- Wat gebeurt er precies als je met twee HC's werkt. Verzorgt de HC de sluitprocedure en blijft de conducteur binnen? Of steekt de conducteur ook zijn sleutel in het sluitpaneel en sluiten de overige deuren, waarna de HC en de conducteur hun eigen deuren sluiten?
In dit geval geeft de 2e man (we zijn allemaal HC :)) zijn treindeel klaar, nadat de chef heeft gefloten, de 2e man doet verder niets met een sleutel. Dat ziet er zo uit: De chef ziet dat het veilig en tijd is, blaast op zijn fluit. Hierop steekt de 2e man, als zijn treindeel ook veilig is, zijn hand die het verst van de trein af is op, terwijl hij de chef aankijkt. De chef herkent dit, en steekt ook zijn hand op om aan te geven dat hij gezien heeft dat de 2e man zijn treindeel klaar geeft. De 2e man gaat naar binnen en blijft wel bij de deur, doet verder niets. De chef draait de sleutel, stapt terug op het perron, kijkt of alle deuren behalve de zijne dicht zijn, stapt terug in de trein en sluit zijn deur.

- Klopt het dat een sleutel op alle treinen past? Of wordt de DOM-sleutel en/of nokkensleutel nog steeds gebruikt?
Ja en Nee, we hebben de DOM-sleutel als HC voor de ruimtes waar we mogen komen, maar meer ook niet. We kunnen dus wel alle treinen openen, maar niet alles in de trein openen (we kunnen ook niet met onze sleutel rijden). De machinist heeft een andere sleutel, waar hij weer iets meer mee kan, maar ook alle dingen die wij kunnen. De Nokkensleutel gebruik je soms nog wel eens, bij een DDAR of SGM bv, maar die hebben we standaard aan onze driehoekssleutel vast zitten 😉
Nok is voor openen deuren en kastjes. Bv in een DDAR/DDZ heb je die nodig om om te roepen, soms voor de cabinedeur/HC hok.

De driehoek is puur voor de vertrekprocedure. Je kunt er de deuren mee sluiten in de trein, of medewerkerskastjes bedienen op het perron (om een overweg dicht te doen bv).
Reputatie 7
Badge
Nu was het wat langer :)

Reden van de sleutelkastjes is dat je de overweg pas later dicht kan gooien. Neem als voorbeeld Goes, daar kom je regelmatig heel vroeg aan en sta je dan 2 minuten bijvoorbeeld. Bij stop door gaat de overweg al dicht en blijft dicht. Hoe langer hij dicht is, hoe gevaarlijker het is, ivm zowel storingen als mensen die er doorheen zigzaggen. Volgens mij wordt ook naar het aantal ongevallen gekeken.

Er zijn er nog best veel 🙂

Kpn is niet voor een overweg, maar omdat je op enkel spoor de ander kant op rijdt, dus om je rijweg om te draaien. Verder:

Bgn bzl gs mdb odb zvb boxtel alkmaar in ieder geval.
Den Helder Zuid, Anna Paulowna, Hoorn 🙂
Maastricht, Deurne, Tilburg Universiteit 😉
Hebben jullie als HC's nog bepaalde regels omtrent het omroepen? Vandaar mijn vraag, of jullie je nog ergens aan moeten houden? Moeten jullie bijvoorbeeld in een SLT of SGM ook nog omroepen op de grote stations, of is het afdoende dat Loes wat zegt? Is overigens bekend of de omroep in de ICM gebruikt gaat worden, of blijft het volume tot aan de Westhavens op nul staan?

Op knooppunten + Amsterdam CS (geen knooppunt) roept de HC om, met overstappen en dergelijke, op doorkomststations roept de machinist om. Waarom je op een station als in dit geval bijvoorbeeld Gouda toch maar een zinnetje komt, is meestal omdat de HC dan geen tijd heeft. Dit is dan vaak omdat hij/zij bezig is met een uitstel van betaling bijvoorbeeld en in een ICM is dat erg vervelend, omdat je (in een 3'tje) alleen maar in de cabines kan omroepen. Dus ben je te ver weg van de omroep en neemt de machinist het even over:)

Bij SLT/SGM/Flirt is de omroep automatisch, hier hoeven we alleen om te roepen bij vertraging of bij stilstand van de trein, de rest pakt de trein mee!

En verder de regels, officieel is/was het bijvoorbeeld ongeveer zoiets:
Goedemorgen dames en heren,
Het volgend station is xxx,
U kunt hier overstappen voor de intercity naar xxx, die vertrekt om xxx, van spoor xxx
De sprinter naar xxx vertrekt om xxx, van spoor xxx
Na een korte stop rijd deze trein verder naar xxx, xxx en xxx.
Station xxx

Je bent tegenwoordig echter wel weer vrij om hier in te variëren. Voor mij persoonlijk in bijvoorbeeld Utrecht, noem ik alleen de sporen, daar zijn zoveel overstapmogelijkheden, wordt het met tijden onduidelijker.
Reputatie 3
Ik weet niet of je dat al had beseft, maar een machinist kan ook even voor HC spelen. Als er toevallig (gepland is niet toegestaan) geen HC aan boord is, mag ervoor worden gekozen om zonder HC te vertrekken. Hierbij neemt de machinist de sluitprocedure over, en duikt daarna weer de cabine in. Verder gebeurt het geregeld dat de HC lekker met de meester gaat beppen en/of koffiedrinken in de cabine, al is het dacht ik officieel niet meer toegestaan om zonder toestemming in de cabine te komen. Er is nergens een situatie waarbij de HC zich bij de meester per se moet bevinden voor zover ik weet.
Verder mag een machinist dacht ik ook weigeren om te vertrekken met een trein zonder HC, al zal dit vaker gebeuren bij een hele lange trein. Jouw SLT-4 was natuurlijk een stuk kleiner, dus dan gaat het wat makkelijker.
Als de ATB uitgeschakeld is vgm, maar zeker als de dodeman kapot is. Ook bij schouwen, of een aanwijzing. Dat wil zeggen de machinist krijgt telefoon van de treindienstleider om even te kijken of iets wel of niet werkt, of kijken of ergens iets ligt oid.

Verder kan ook de machinist zichzelf niet goed voelen en even iemand erbij willen hebben.
Als hij voor de eerste keer defect gaat, idd een noodremming. Daarna wordt hij buiten dienst gesteld en heb je er geen last meer van. Maar dan moet de HC er bij zijn, omdat in het ergste geval de MCN een beroerte oid krijgt en de trein niet automatisch tot stilstand komt. In dat geval kan de HC ingrijpen;)
Reputatie 5
Je hebt een hoofdconducteur maar zijn er dan ook lagere conducteurs?
Reputatie 7
Badge
Als de ATB buiten bedrijf geschakeld is, hoef ik geen HC voorin te hebben. De enige beperking die daar bij komt kijken, is een snelheidsbeperking van max. 80 en de trein moet op het eerstvolgende knooppunt uit de dienst gehaald worden.

Als we een schouwopdracht hebben, vind ik het persoonlijk wel heel handig om een extra paar ogen in de cabine te hebben, dus vraag ik de HC om mee te kijken. Voel ik me niet lekker (om wat voor reden dan ook), kan ik ook de HC verzoeken bij me te komen zitten. Meestal betekent dat dan wel dat de machinist zich op zijn eindpunt ziekmeldt (je moet je namelijk ook afvragen of het wel handig is om zo door te blijven rijden).
Als je een "ding"hoort, lijkt mij dat de "ding" waar de HC eerst gaat sleutelen, dus alle andere deuren dicht doet en de tweede "ding" is dat de sleutel is teruggedraaid om de eigen en tevens laatste deur te sluiten. Als er materieel in wordt gezet waar de deuren na een tijdje zelf dichtgaan, denk aan SGM en SLT, dan is de vertrekprocedure te versnellen.

Bij twee snelle "ding's" kan het ook inderdaad zijn dat de HC zijn of haar sleutel draait en weer terugdraait, voordat de deuren sluiten om een extra attentiesignaal te geven. Dit is echter iet meer de bedoeling, betekend niet dat het niet meer gebeurd overigens.

Op de vraag of er op Maliebaan gesleuteld moet worden bij een kastje, is het antwoord ja, de rijbaan richting moet worden omgezet (zo heeft een machinist mij verteld, Edwin zal dit zeker weten ;)) en dat is een ander sleutel kastje dan op de andere stations.

Edit: Als we Edwin toch niet hadden he :)
Reputatie 7
Badge
Wordt er op maliebaan ook niet gesleuteld?

Ik kijk wel eens filmpjes van een machinist en dan hoor ik best vaak twee keer kort achter elkaar de 'ding' is dat dan het fluiten met de treinfluit? Of is dat een hele snelle afgebroken sluitprocedure?

Op station Maliebaan wordt inderdaad ook gesleuteld, echter is dit echt om de rijweg in te stellen, niet om een overweg te sluiten.

Sluiten met de sluitfluit of zonder, voor de deurgong maakt het geen verschil, behalve als de conducteur een keer extra fluit (sleutel indraaien, fluiten en terugdraaien voor de deuren sluiten). Dit ook niet bij alle materieelsoorten :)

[edit]Tegelijk met Loes 🙂
Hoe is het tegenwoordig eigenlijk gesteld met de agressie tegenover het personeel (rijdend en station)?



Hopelijk niet zo slecht als hier...
Asociaal gedrag behoort er helaas dagelijks bij. Filmpje is natuurlijk wel heel erg opgeblazen maar ergens wel een kern van waarheid. Als je nu iemand vraagt om z'n sigaret uit te maken buiten de rookzone, kun je vaak een grote bek terug verwachten, terwijl je nog niet eens beboet. Maar dat weet je van te voren, volgens mij is dat de maatschappij ook een beetje de laatste tijd.

En wat is agressie? Als schelden en bedreigend overkomen agressie is, dan gebeurt het misschien een of twee keer per maand. Als het om fysiek gaat veel minder, maar het komt wel degelijk voor..
Schelden vindt men helaas heel normaal, ik merk wel op dat het heel belangrijk is hoe je ergens op reageert en dat de actie en de daarop volgende reactie vaak zeer bepalend zijn. Soms is het fysiek, maar ik kom het te vaak tegen helaas.
Reputatie 7
Badge
De kleding wordt door NS beschikbaar gesteld. We krijgen elk jaar een aantal punten om kleding te bestellen, waarbij we inderdaad de keus hebben tussen gilet, spencer, trui, colbert (onder anderen).
Niet zo lang geleden zijn we van kledingaanbieder veranderd (was Labels/Kwintet, nu Groenendijk) en daarbij is het assortiment enigszins gewijzigd.
Machinisten kunnen bijvoorbeeld nu niet meer de blauwe parka bestellen, maar alleen maar een gele jas met reflecterende strepen.
Het rood op het uniform staat voor service (kijk naar de servicemedewerkers met hun rode pet).
De HC was dan ook herkenbaar aan de rode bies op de jas, de machinist aan de gele bies.
Ook de stropdas/sjaal is bij de HC rood, bij de machinisten blauw/geel of blauw/geel/grijs (oud model).
We hebben verschillende tassen waar we uit kunnen kiezen. We hebben nu bv 2 soorten rugtassen, eentje klein en eentje groot met wieltjes. De schoudertas is veranderd en op al onze tassen is de style qua zichtbaarheid hetzelfde met een NS logo zichtbaar.
Sommige collega's lopen liever met hun eigen tas rond.
Reputatie 3
Om nog even terugkomen op het sleutelen: gisteren was ik toevallig weer eens in Hoorn aanbeland. Ik kon inderdaad mooi zien, hoe de HC's gingen sleutelen (leuk dat dat parallel gebeurt op spoor 2 en 3). Gele lamp ging branden, sleutelen en even later gingen de bomen inderdaad omlaag.
Nog een vraagje: mogen jullie allemaal op de internationale IC's meerijden, dus ICB en IC Berlijn? ICE en THA (EST ook straks) zijn dacht ik apart, maar voor de Intercity's weet ik het niet zeker. De deursluiting is natuurlijk anders, maar ik weet dat personeel voor de ICB in Bh opstapt. Is het dus voor elke HC, of zijn de diensten, net zoals voor de mcn'en, een aparte pool? Alvast weer bedankt!
mogen jullie allemaal op de internationale IC's meerijden, dus ICB en IC Berlijn? ICE en THA (EST ook straks) zijn dacht ik apart, maar voor de Intercity's weet ik het niet zeker. De deursluiting is natuurlijk anders, maar ik weet dat personeel voor de ICB in Bh opstapt. Is het dus voor elke HC, of zijn de diensten, net zoals voor de mcn'en, een aparte pool?
Meerijden ja, werken nee. In principe mogen we overal op mee passagieren, dus ook Thalys, tijdens dienst (dus niet voor of na)

Er is onderscheid in NS reizigers, waarvoor ik en Loes werken, dat zijn alle binnenlandse sprinters en intercities.
en NS international, voor de ICD en IC-Brussel.
ICE/Thalys/IC Berlijn staan daar weer los van.

Een conducteur die voor NS reizigers werkt, mag niet zomaar voor Internationaal werken. (Andere opleiding, kaartsoorten anders, in het geval van ICD, HSL-training). Andersom ook niet want Internationaal heeft vaak geen BOA.
Ook is het strikt gescheiden. Er zijn conducteurs die voor Reizigers en Internationaal werken, maar als ze op een dag voor Internationaal zijn ingepland, mogen ze niet een binnenlandse trein van NS reizigers overnemen of werken.

Het enige wat wel overkoepelt, is de BOA's. Een BOA is bevoegd voor openbaar vervoer, dus een BOA van NS Reizigers mag prima zijn BOA uitoefenen op een trein van Internationaal.
Badge +3
Hatsekidee, zo doen ze dat in Azië. Viel te proberen want die gasten steken zelf ook nog even over.

https://www.dumpert.nl/mediabase/7733335/3c28e729
Moet je maar eens op de schoenen in NL letten, ik heb ook Nike's aan 🙂 En die ik heb zijn vrij populair onder het treinpersoneel 🙂
Klopt zwart is verplicht. Maar die krijgt iedereen hetzelfde, weinig keuze. Dus voor mij lopen die niet lekker helaas..
Reputatie 3
Daar heeft 'onze' andere HC al eens over geschreven: https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018 en https://forum.ns.nl/de-trein-11/kaartcontrole-aanwezigheid-conducteur-1277. Overigens is dit wat er volgens het boekje hoort te gebeuren, er zijn natuurlijk altijd HC's waarbij je echt afvraagt wat ze nu doen, behalve het sleutelen.
Als ik er ga zitten pleeg ik een telefoontje (GBA controle bijvoorbeeld of iets doorbellen) of doe wat administratie (digitaliseren UVB, proces verbaal uitschrijven). Maar het komt ook wel eens voor dat ik toevallig daar uitkom na controle en even daar plaats neem, maar meestal niet te lang, is zo afgesloten van de rest:)

Reageer