Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21480 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wat doet een HC eigenlijk tijdens de rit? Die zit ja een beetje in die cabine of HC-hok als er niet wordt gecontroleerd. Een boekje lezen? Iets anders qua werk? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Ja, soms zie je ze gelijk na vertrek heel snel 1 van de cabines inschieten, niet slechts 1 keer, maar na ieder station.
Vorige week stapte ik in Delft uit de sprinter om te wachten op de IC en zag de HC na het sluiten van de deuren niet eens via de trein maar via de cabinedeur de voorste cabine van het achterste treinstel naar binnen gaan en door het raam zag ik dat zich daar nog een HC bevond. Gezellig met zijn tweetjes in de cabine.

Dat begrijp ik dan niet. Er waren toch laatst acties / groot werkoverleg omdat men ontevreden was met het feit dat er op bepaalde treinen (ging om dubbeldekkers) maar 1 HC zou zijn ipv 2? Nu waren er 2 in een sprinter en dan zitten ze samen in de cabine ipv door de trein te gaan. Als reiziger ga je je dan toch echt afvragen waar de conducteur is en wat hij/zij doet.

Ik zie sommige HC’s ook regelmatig in de 1e klas zitten gedurende een lang stuk over meerdere stations zonder ook maar iets te doen, niet bezig met telefoon, administratie, railpocket of iets dergelijks.
Aan de andere kant zijn er ook die zelfs op de korte stukjes van 2 a 3 minuten tussen 2 spinterstations controleren, soms al direct na het wegrijden vanuit het beginstation en dat alleen maar even onderbreken wanneer er op een station gestopt wordt. Zag ik op oudjaarsdag nog toen ik terug ging vanaf Den Haag Centraal, we waren het station nog niet eens uit of de conductrice begon al met controleren.
Vraagje over de juiste volgorde van V en S vv.

Ik lees bij verschillende topics de discussie over deze mensen, maar volgens gebruiken er verschillende personen dan wel S. en V. dan V. en S.

Vraag; Welke is de juiste volgorde of maakt dat niks uit in dit geval? Voor de duidelijkheid; Waar V. en S./ S. en V. voor staat is (zonder dat ik er toen ernaar gevraagd had) me duidelijk!:8
Tegenwoordig heet die afdeling Veiligheid en Service, VenS. Vroeger was het Service en Veiligheid (SenV). Voor die tijd had je de afdeling PBT, Proces Bijzondere Taken.

Leuk! Gefeliciteerd! En welkom!:tada:

Een gemiddelde geven is echt lastig. Er zijn periodes dat ik erg veel zwartrijders heb en ik heb periodes dat het rustig is. Vindt Slidestops zijn weergave wel een goeie, het is wel iets waar ik me in kan vinden.
Als de meesten niet meldingsmoe waren, zouden de meldingen hoger zijn. Ook heeft iedereen een andere grens.
Ow, dan kan ik, helaas, mijn vakje al afvinken, heb helaas een situatie gehad met ongewenst fysiek contact dit jaar 😔. Ging niet om vechten voor de beeldvorming, dat is gelukkig achterwege gebleven.
Reputatie 6
Geen vraag maar een pluim......ik heb respect voor jullie werk en denk Niet dat iedereen de verantwoording goed inschat!
Reputatie 7
Dat is een vereiste, aangezien men niet altijd met het openbaar vervoer naar de standplaats kan komen of ermee terug naar huis kan. Verder wil NS dat je niet langer aan woonwerk verkeer besteedt om niet al uitgeput te beginnen aan je dienst of totaal uitgeput thuis komt. Stukje veiligheid kan je het noemen.

Maar is er ook personeel van wacht dat binnen een bepaalde tijd moet komen opdraven ?
Als er bijvoorbeeld een vervanger moet komen, omdat de oorspronkelijke HC ziek werd ? Of een 'springer' had ?
ik heb ook wat vraagjes, en heb deze zo snel niet kunnen vinden hierzo,
  1. wanneer er aan de noodrem wordt getrokken (om wat voor reden dan ook) dan moet deze altijd gereset worden, dus de HC moet opzoek naar de bepaalde bediende kraan om deze terug te draaien, is het altijd zoeken of kan de MCN zien op welke locatie de kraan bediend is?
  2. Daarnaast, als je een grappenmaker hebt die in zijn eentje op een balkon staat in een rustige trein en een vierkante sleutel bij zich heeft, de noodrem bediend en daarna zelf reset, is het dan nog te achterhalen wie het gedaan heeft of waar het is gebeurd, er hangen geen zegels (meer) aan de kranen)
  3. Hoe denken jullie over de "eenmans" treinen bij bijvoorbeeld Arriva Limburg, dat er met spiegels en camera's word gekeken of er nog mensen in/uitstappen en de MCN de sluitprocedure zelf uitvoert, wat zijn in jullie ogen de plus en minpunten?
  4. En nog een laatste puntje, vooral een teleurstelling naar mijn mening, de SNG, moet er meer wit aan de bovenzijde boven de ramen en deuren of vinden jullie dit mooi? (bijgevoegd een tekening uit een presentatie van het nieuwe sprinter type) (zoek ook even hoe ze in het echt uit zien ter vergelijking)[img]https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/9f2d55aa-912a-4006-94b4-cd8846967b63.jpg[/img]
1- Bij VIRM en nieuwer materieel kan de machinist dacht ik zien waar de noodrem bedient is op het diagnose scherm. Bij SGM, ICM, DDZ niet.
2- Daar geef ik geen antwoord op
3- Ook NS kent dit op Gouda Alphen en vroeger de Zoetermeerlijn. Nadelen: geen conducteur voor service, veilgheid en kaartcontrolle. Voordelen: lagere loonkosten.
4-De SNG vind ik persoonlijk een fantastische trein. Iets meer wit had gemogen maar daar lig ik niet wakker van.
Vraag 2: Tegenwoordig hebben heel veel treinen camerabeelden van binnenuit. Als jij dus gesnapt wordt met het bedienen van de noodrem (€230,-) + je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.

Vraag 4: ik vind de lijn nu juist mooi doorlopen vanaf de neus van de trein (om het zij-raam van de machinist heen)

Zo was de planning



En zo is ie geworden:


Ik denk trouwens dat die aanpassing voor slechtzienden is gedaan - omdat geel-wit niet zo'n groot contrast geeft bij de deur en blauw-wit wel
Reputatie 7
Badge +3
Het plaatje van de planning laat ook boven de ramen geen witte streep voor de 1e klas zien.

Hopelijk blijft het wit onderaan wel wit, bij veel SLT's is het vaak een vies bruinig oranje.
je wordt gesnapt met een sleutel om te trein te bedienen, dan heb je een zwaar groot probleem. Je hoort namelijk niet in het bezit te zijn van die sleutel en zéker niet om iets in de trein mee te bedienen.

De vierkant is vrij universeel, 5 euro bij de bouwmarkt.

En nee, ik ben geen voorstander van security through obscurity 😊
@Slidestops en @Loes ,

Wat zijn jullie instructies als een reiziger door de vertraging van de NS de laatste lijnbus van Nederland naar België mist?

Mag ik dan op het station overnachten? Word ik dan door een NS taxi aan het laatste huis voor de grens afgezet? Of ...?

Meestal voorzie ik voldoende speling om een vertraging van een uur toch op te vangen. Maar je weet maar nooit. 😐😖😟

Zijn er ook niet-hoofd conducteurs? Wat is het verschil qua bevoegdheden en hoe hou ik ze uit elkaar? :)Daar heb je een punt, maar daar vraag ik nooit naar. Als ze maar zo goed als mogelijk hun werk doen en als iemand een vraag heeft die naar behoren beantwoord lijkt mij
Er zijn geen conducteurs meer.

Er zijn aspirant hoofdconducteurs (die nog in de opleiding voor hoofdconducteur en boa-ov zijn) en hoofdconducteurs (die zijn klaar met de opleiding en zijn beedigd boa-ov).
dus als het niet erg ver in Belgie ligt waar je naartoe moet
Volgens Google Maps 10 of 20 km voorbij de grens. Die 20 km is wel de kortste route van het station naar mijn fiets.
Reputatie 7
Badge
En dan is er ook nog de mogelijkheid dat een vertrekassistent op de trein dienst doet maar dat is dan weer geen conducteur.
Bedankt Loes en Slidestops,

Persoonlijk zou ik dan verkiezen dat de taxi me dan aan mijn fiets afzet. Dat bespaart me een wandeling de volgende dag. 😋
Dat is ook geen enkel probleem, daar kun je ook voor kiezen.
Reputatie 7
Badge
Dat is het mooie aan het internet @Jeroen , alles staat er al vele malen op, en niet alleen de onderwerpen van deze Community.
En toch telkens weer dezelfde vragen 😀😀

Vraag het de hoofdconducteur!



Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).

Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!

Dus:
Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??
Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!

De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!
Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!


Ja ik heb een conducteur vraag:

(mag ook aan de hoofd van de conducteurs worden voorgelegd)

Is het normaal (arbeidsinstructie) dat een conducteur in de Nederlandse trein zijn naam of dienstnummer niet hoeft te geven? En mag deze conducteur, mocht hij zich niet blij voelen met deze vraag van een klant die een klacht wil schrijven, dan de spoorweg politie bellen zodat hij "af is" van deze klant bij de volgende halte?

Het is misschien een stomme vraag. En ik heb al verschillende antwoorden gekregen. Maar ik vind het eigenlijk niet erg om eens een duidelijk antwoord te krijgen op schrift betreft de arbeidsinstrucities in deze, die er misschien niet eens zijn.

P.s. het meest markante antwoord tot nu toe:

Oh ja we hebben zelfs personeel lopen met naambordjes met fictieve namen erop!


Ik had eigenlijk willen vragen of wij klanten binnenkort ook met fictieve namen op mogen stappen. Maar ik ben niet zo heel erg goed in het stellen van domme vragen. Plus deze NS medewerker staat me dicht aan het hart. Dus sja nee dank u wel!

Hoe ziet een dag als conducteur eruit? En hoe ga je om met agressieve personen?

Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Vreemd ik post iets maar zie het niet verschijnen in de draad.

edit: oh nu ineens zie ik deze reactie wel. Ook vreemd... ik mag mijn eigen woorden/berichten niet eens verwijderen? Altijd jammer als developers niet rekening houden met mensen die uiteindelijk een forum daadwerkelijk bevolken.

Het is zeer ouderwets om forum bezoekers niet het recht te geven eigen berichten te verwijderen. Nog vreemder vind ik het als anderen dat dan wel kunnen (mods/admins) en te pas en te onpas dat dan vervolgens ook doen.

Reageer