De bankjes op Den Haag Centraal zijn verplaatst naar achter de poortjes bij spoor 1-4. Waarom? Wat komt er in de plek?
Beste antwoord door Tamzin
Bekijk origineelDe bankjes op Den Haag Centraal zijn verplaatst naar achter de poortjes bij spoor 1-4. Waarom? Wat komt er in de plek?
Beste antwoord door Tamzin
Bekijk origineelDe bankjes op Den Haag Centraal zijn verplaatst naar achter de poortjes bij spoor 1-4. Waarom? Wat komt er in de plek?
Waarschijnlijk achter de poortjes om zwervers, verslaafden, etc. geen hangplek te bieden in het openbare deel van de hal.
Misschien om dezelfde reden als in Rotterdam vanwege de overlast van zwervers. Achter de poortjes bereikt men beter de doelgroep namelijk de reizigers. In den Haag is deze ruimte er in Rotterdam minder en gaat men er 1 zits poefjes neerzetten om overlast te voorkomen.
Dat is dus precies wat ik vrees. Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. In Rotterdam kwam gelukkig een backlash, maar bedacht de NS de poefjes om er vooral voor te zorgen dat het allemaal oncomfortabel en ontoegankelijk mogelijk bleef (hostile architecture).
Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. .
Het doel van een station is niet om daklozen maar om reizigers te faciliteren. En die reizigers kunnen voorbij de poortjes terecht.
Dat is dus precies wat ik vrees. Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. In Rotterdam kwam gelukkig een backlash, maar bedacht de NS de poefjes om er vooral voor te zorgen dat het allemaal oncomfortabel en ontoegankelijk mogelijk bleef (hostile architecture).
Het OV is niet bedoeld voor het oplossen van allerlei maatschappelijke problemen.
Het station buiten de poortjes is publieke ruimte.
Dakloze mensen (maar ook bv oudere mensen) pesten door de publiek toegankelijke ruimte minder toegankelijk te maken. .
Het doel van een station is niet om daklozen maar om reizigers te faciliteren. En die reizigers kunnen voorbij de poortjes terecht.
De stationshal is er ook voor reizigers. Reizigers die misschien lang moeten wachten omdat er door een storing een tijdje geen treinen rijden, reizigers die misschien na hun reis even iets willen eten of drinken wat ze bij bij één van de winkeltjes hebben gekocht. In vroeger tijden (eind jaren 80/begin 90) stonden er van die vaste stoeltjes in de hal van Den Haag Centraal, daar ik at na het winkelen in de stad nog wel eens een bakje patat op voor ik weer in de trein naar huis stapte.
Maar ik vraag me even af om welke bankjes in de hal het gaat. Naar mijn weten waren er al langer geen bankjes in de hal omdat men geen obstakels wil. Maar goed, ik ben er intussen al bijna 4 jaar niet meer geweest dus in die tijd kan er wel wat veranderd zijn.
Het station buiten de poortjes is publieke ruimte.
Nee, dat is een hardnekkig misverstand. Het volledige station is juridisch een private ruimte, vandaar dat er ook huisregels ingesteld kunnen worden. Als het publieke ruimte zou zijn zou trouwens de gemeente voor inrichting, schoonmaak en onderhoud op moeten draaien.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.