beantwoord

correctietarief

  • 9 February 2023
  • 38 reacties
  • 841 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik krijg het volgende onduidelijk bericht:

Op 7 februari 2023 is met kaart **** **** ****  van  een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht.

Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.

De eerste zin klopt niet eens, daar ontbreekt een woord.

En waarom moet ik dit betalen? Ik heb op Utrecht CS een poortje gemist en ben vervolgens direct naar de conductrice gelopen voordat ik de trein instapte die mij heeft ingecheckt. Daar heb ik in Amsterdam gewoon uitgecheckt. Hoezo krijg ik nou een factuur van 50?? Zeer onterecht.

En niet eens een email adres of telefoonnummer waar je uitleg kunt krijgen!

 

icon

Beste antwoord door MoDe 9 February 2023, 08:38

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vraag me af hoe je op Utrecht Centraal een poortje kan missen. Normaal gesproken kom je er zonder inchecken niet doorheen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er verschijnen hier regelmatig berichten dat de conducteur gezegd zou hebben iemand in te checken. Het lijkt erop dat niet al het personeel ervan op de hoogte is dat dit niet kan.

Blijft de vraag staan hoe je een poortje kunt missen 🙂

Neem zoals hierboven gezegd rechtstreeks contact op met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter.

Badge +3

Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Oh jawel hoor, als je bijv. gezellig pratend samen met @Momo na een etentje door poortjes loopt, en in de trein pas beseft ‘ben ik wel ingecheckt, want ik heb geen e-ticket!?’

Dat kan dan alsnog op het perron (als daar paaltjes staan, toevallig op spoor 18/19 wel).

Vetraging een kwartier (want er was al gefloten toen ik de trein uit sprong om alsnog even in te checken)

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Oh jawel hoor, als je bijv. gezellig pratend samen met @Momo door poortjes loopt, en in de trein pas beseft ‘ben ik wel ingecheckt?’ Dat kan dan alsnog op het perron (als daar paaltjes staan, toevallig op spoor 18/19 wel).

Vetraging een kwartier (want er was al gefloten toen ik de trein uit sprong om alsnog even in te checken)

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Reputatie 7
Badge +3

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Als je reist met de OV-chipkaart heb je als je niet incheckt geen kaartje gekocht. Je hebt pas een geldig vervoerbewijs als je incheckt aan het begin van de reis. 

Reputatie 7
Badge +4

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Waar haalt u die gedachte vandaan? Een ov-chipkaart zonder incheck is geen geldig vervoersbewijs, ook al staat er een abonnement op. Ik heb Dalvrij maar zonder incheck mag ik niet reizen, ook niet in de daluren. Het heeft voor reizen evenveel waarde als de bonuskaart van Albert Heijn of een tandenborstel. Een ov-chipkaart is alleen geldig met een geldige incheck, dus wat u beweert, kan aantoonbaar nooit zo zijn.Legt u eens uit hoe je een geldig kaartje met een ov-chipkaart hebt gekocht zonder in te checken.

 

 

Het hele systeem werkt met een aantoonbare en geldige in- en uitcheck.

Als je niet incheckt met je ov-chipkaart heb je gewoon geen kaartje gekocht. En dat is dan vijftig euro. In Utrecht kom je niet binnen zonder in te checken. 

Ik reis al meer dan vijftig jaar met de trein, heb nog nooit een boete of correctietarief gehad, maar als ik in Utrecht niet incheck, krijg ik ook een boete wegens zwartrijden. Reizigers worden op gedrag beoordeeld, niet op intenties en een goed betalingsverleden.

 

Ik denk dat TS erg aanhikt tegen het hoge bedrag, maar die boete moet het onbetaald meereizen nu eenmaal tegengaan. Voor veel mensen is 50 euro inderdaad veel geld, daar lijkt hij ook tegen tegen aan te hikken. Dat is goed na te voelen, maar u bent zelf verantwoordelijk voor het bezit van een geldige ov-chipkaart.  Niet betalers hebben de raarste excuses, maar die zijn met een geldig kaartje niet nodig. Reizen doet je met een geldig vervoersbewijs, niet met een verhaal.

Als u bedenkt dat een eersteklas kaartje voor een lange reis bijna vijftig euro kost, €49,98 om precies te zijn, is het bedrag dus niet te hoog. Een boete is maar twee cent duurder.

 

In Utrecht is niet-inchecken niet op een legale wijze mogelijk, het station is volledig voorzien van poortjes. Zonder incheck kan daar nooit per ongeluk. TS is niet onrechtvaardig behandeld, wel sneu dat zijn veronderstellingen niet blijken te kloppen.

 

Zoals hierboven genoemd: Bel Klantenservice en vraag om kwijtschelding. Bij een eerste boete lukt dat meestal nog wel.

 

Badge +3

Blijft natuurlijk wel een dingetje dat conducteurs vaak zeggen “het is goed/in orde” en je alsnog verrast wordt met een correctie mailtje (én op je factuur natuurlijk).

Zodra je die mail krijgt meteen contact opnemen uiteraard. Eén keer per jaar wordt vergoed (bij NS Flex).

Bij andere oorzaken zoals storingen in transacties, poortjes die open staan, verkeerde kaart gebruikt, vekeerde vervoerder poortje, (bank)pas gescand i.p.v. QR code etc. komt het ook wel goed.

Mensen reizen niet zwart omdat het duur is, maar omdat de pakkans met consequenties ontbreekt. Als je bijna zeker weet dat je een boete krijgt, koop je wel een kaartje.

Zeker waar, anderzijds ben ik het wel met @Reizenmetdetrein eens dat het gewone, volle tarief langzamerhand onbehoorlijk duur is.

Het wordt tijd dat NS het mes zet in de volkomen doorgeschoten tariefdifferentiatie waarbij de ene reiziger per kilometer tien keer zoveel betaalt als de andere reiziger. Twee tariefniveau's op kilometerbasis (hoog voor de spits, laag voor het dal) lijkt me voldoende en dan stoppen met al die complexe, fraudegevoelige bagger als keuzedagen, jongerendagkaart, meereistarief, groepstickets, Kruidvat kaartjes, etc. Heb je ook gelijk 80% van de klantenservice niet meer nodig.

 

Vervoer is een product en dat product heeft een prijs. Ik vind de benzine duur, maar betaal er ook gewoon voor.

Dat geldt niet alleen voor dat jongerendagticket maar ook voor wat ik hierboven al noemde als keuzedagen, groepstickets, etc. Bij al dit soort producten wordt geen reële prijs gevraagd.

PayPal. Ik heb geen Tikkie :)

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Zo moedig je zwart reizen wel aan zeg.

Vroeger kon je altijd zonder enig probleem nog een kaartje kopen in de trein bij de conducteur zonder extra kosten als je dat gelijk aangaf.

Bovendien heeft de conductrice mij daarvan niet op de hoogte gesteld. Ik vind het schandalig. Zulke hoge kosten van het vervoer en het dan ook nog eens met zo’n hoog bedrag bestraffen als iemand eerlijk aangeeft een poortje gemist te hebben.

Bedankt voor de reactie, ik ga hier zeker over bellen.

En nog even dit: Ik was nog niet ‘formeel aan het zwartrijden’ want ik zocht de conductrice VOORDAT ik de trein instapte (ze stond op het perron) en als ze me toen had gezegd dat het 50 euro extra zou kosten had ik er wel voor gekozen om mijn trein te missen en heen en weer te lopen naar een poortje (dat op centraal station utrecht wel ver weg is). 

 

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! 

Daar is niets onredelijks aan.

Op de eerste plaats hoe komt u in Utrecht CS door de poortjes zonder in te checken??? Hoe kunt u "een poortje missen", wat moet ik me daarbij voorstellen?

U kunt proberen de boete kwijtgescholden te krijgen maar dan zult u een betere verklaring moeten bedenken dan "ik heb een poortje gemist".

En verder kunt u sowieso niet inchecken bij de conducteur dus u zat in de trein zonder ingecheckt te zijn.

Badge +3

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje om verder te mogen reizen.

Helemaal naar boven om bij de poortjes in te checken gaat niet lukken, tenzij je daar kunt ‘regelen’ dat je eerst door de poortjes naar buiten kan zonder je ov-chipkaart te gebruiken.

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje.

TS stelt zelf dat hij een poortje heeft "gemist" dus dat lijkt me niet wat jij beschrijft.

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. Volgens mij willen ze gewoon dat mensen gaan zwartrijden, word steeds meer aangemoedigd door de NS. Overigens kan je niet een poortje op Utrecht Centraal missen, ik kom er regelmatig, staan gewoon poortjes. 

Reputatie 7
Badge +1

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. Volgens mij willen ze gewoon dat mensen gaan zwartrijden, word steeds meer aangemoedigd door de NS.

Hoe zie je dat precies voor je? Een (volgens mij zelfs wettelijke) verhoging van 50 euro op het reizen zonder geldig vervoersbewijs moedigt je af om te gaan reizen met vervoersbewijs?

Wel onzin dat als je vergeet in te checken je lekker 50 euro mag gaan betalen🙄. 

Als er geen financiele consequentie is zullen veel meer mensen “vergeten” in te checken. 

 

Als je gewoon een kaartje hebt gekocht maar bent vergeten in te checken hoort daar geen financiele consequentie op te staan.

Badge +3

Als je vanuit het buitenland kwam met een internationaal ticket tot Utrecht moet je inderdaad op het perron inchecken bij een (overstap)paaltje.

TS stelt zelf dat hij een poortje heeft "gemist" dus dat lijkt me niet wat jij beschrijft.

Zie hier voor de reactie waar ik op reageerde:

Dat is echt heel erg onredelijk: dat een keer een paaltje missen gelijk betekent dat je 50 euro extra moet betalen! Ik had beter niets kunnen zeggen en niet kunnen betalen aangezien er zelden in de trein gecontroleerd wordt.

Nu wordt dus mijn eerlijkheid, omdat ik het paaltje gemist had, bestraft met een boete van 50 euro!

Neemt niet weg dat die 50 euro correctie terecht is (en je die via de Klantenservice gewoon eens per jaar terug kunt krijgen).

Reputatie 7
Badge +3

In de eerste post heeft TS het over een poortje.

En waarom moet ik dit betalen? Ik heb op Utrecht CS een poortje gemist en ben vervolgens direct naar de conductrice gelopen voordat ik de trein instapte die mij heeft ingecheckt.

Een paaltje is makkelijker te missen dan een poortje, het is me ook wel eens overkomen, wel zonder deze €50 als straf (correctietarief voor Traject Vrij was toen nog ter introductie €0,01 om mensen te laten wennen aan het moeten in/uitchecken en was geen controle). Een poortje kun je alleen missen als die open staat en je om wat voor reden ook afgeleid bent bij het door het poortje lopen. 

Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost na een telefoontje. Verscheur die brief maar, het is goed zo…

Ik raad @EvN en @Reizenmetdetrein aan om ook gewoon even contact op te nemen dus.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost, verscheur die brief maar.

Wat betreft die dagkaartjes van €12,50, die dag reisde ik met zo'n dagkaartje, een Dal Voordeelurenkaart die ik dus wel bij een automaat had geladen. 

Reputatie 7
Badge +3

Blijft natuurlijk wel een dingetje dat conducteurs vaak zeggen “het is goed/in orde” en je alsnog verrast wordt met een correctie mailtje (én op je factuur natuurlijk).

Dat is inderdaad niet goed. Maar vanuit de HC gezien is wel in orde, want ze hebben geregistreerd dat iemand zonder geldige incheck reisde en met dat correctietarief mag je daarna gewoon verder reizen, net als wanneer je een UvB zouden geven. Wat ik nog erger vind, zijn HC's die zeggen dat ze iemand wel even inchecken. Een HC kan iemand helemaal niet inchecken, er is niet opeens een incheck op de OV-chipkaart, inchecken kan alleen bij een poortje of paaltje. 

 

Badge +3

Och ja misschien had iemand wel een dagkaart fiets of zo.

Daarmee kan je (onbedoeld) ook gewoon door poortjes maar geeft je natuurlijk geen reisrecht.

Voorbeeldje (zojuist) https://twitter.com/AboveColin/status/1623805733358665728 [s]oh, die is al verwijderd[/s]

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan alleen als de poortjes open staan. Ik herinner me echt niet dat er toen poortjes open stonden, misschien weet @Henk_NL dat nog. Jij was ook de enige die toen niet ingecheckt was. 

Mea culpa, ik was (verder off-topic) blijkbaar nog gewend aan de situatie in Eindhoven.

Bovendien waren er toentertijd nog volop (e-ticket) actiekaartjes waarbij in/uitchecken helemaal niet uitmaakte, dus samen met iemand anders door een poortje lopen ook niet.

Totdat ik inderdaad een keer een heus (en volkomen terecht) UvB kreeg omdat mijn dagkaartje (die van € 12,50) nog klaar stond als bestelling bij een automaat.

Paar dagen erna (na ontvangst brief met die ‘boete’ en acceptgiro) keurig opgelost na een telefoontje. Verscheur die brief maar, het is goed zo…

Ik raad @EvN en @Reizenmetdetrein aan om ook gewoon even contact op te nemen dus.

Reizenmetdetrein is voorstander van zwartreizen en is voor zover ik begreep nog niet van een correctietarief/boete voorzien.

Reageer