Door poortjes bij sloterdijk extra betalen



Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 1
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het nu per mail proberen (nsklantenservice@ns.nl) en houd jullie op de hoogte.
Reputatie 1
Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?Sloterdijk is voor mij en vele anderen een belangrijk overstapstation. De nieuwe poortjes zijn echter dusdanig ingericht en ingesteld dat iedere x dat ik moet overstappen op een andere trein, ik verplicht word uit te checken en vervolgens weer bij mijn nieuwe perron in moet checken. Als ik dus voor 15u smiddags bijvoorbeeld met korting incheck, dan kan het zo zijn dat ik door deze constructie alsnog voor de helft van mijn reis het volle pond moet betalen. Is dit geen afzetterij? En hoe valt dit te rijmen met het beleid van de ns om buiten de spits reizen te stimuleren?

In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privƩbericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.Kan je hier ook nog even op reageren, veel dank!


Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).

Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.
Het kan natuurlijk zijn dat het inmiddels weer duidelijk staat gemeld dat je meer betaalt dan de reisplanners aangeven en dat je het moet terugvragen, maar dat weet ik niet. Reis niet op die stations.


Nee dat staat er niet. Er staat dat om kosten te vermijden je dient om te lopen. Probleem is alleen dat de omlooproute verplicht met een trap is. Mensen die slecht ter been zijn, mensen met kinderwagens, koffers e.d. kunnen hier dus geen gebruik van maken.

Ik persoonlijk snap het wel dat als je elke dag een trap van 30 treden af moet en 200 meter moet omlopen omdat NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft, dat je dat op den duur gewoon vertikt. NS had voor deze mensen al lang een regeling moeten treffen.

Overigens de posters van de omlooproute zijn weer verwijderd (hedenochtend geconstateerd). NS brengt de mensen hier dus ook niet meer van op de hoogte. Van bureau Mijksenaar (bureau dat een wayfinding zou moeten verzinnen op Sloterdijk) ook nog niets gezien.
In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privƩbericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.

Kan je hier ook nog even op reageren, veel dank!

Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).

Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.


Het kan natuurlijk zijn dat het inmiddels weer duidelijk staat gemeld dat je meer betaalt dan de reisplanners aangeven en dat je het moet terugvragen, maar dat weet ik niet. Reis niet op die stations.
Reputatie 1
De klantenservice van gisteren maakte het wel erg bont. Ik had een aantal declaraties opgespaard omdat ik geen zin heb om om de haverklap de klantenservice te bellen, is niet echt m'n hobby, maar de dame beweerde doodleuk dat ik per keer niet meer dan drie declaraties door mocht gevenšŸ˜³. Zou een regel zijn bij de NS. Verder spraken allebei de dames die ik gisteren aan de telefoon had erg gebrekkig Nederlands hetgeen ook een handicap was voor de conversatie. In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM.In dat andere topic heb je aangegeven dat ze maar contact op moet nemen met de klantenservice. Dat is nogal een merkwaardige reactie op de vraag wie haar wel wil helpen als de klantenservice dat weigert.
Ik geloof best dat je het niet zo vervelend bedoelt als dat zal overkomen op iemand die net een half uur lang een uiterst onbevredigend gesprek met de klantenservice gehad heeft, maar een klein beetje inlevingsvermogen zou wellicht niet verkeerd zijn.

Het
In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM.

In dat andere topic heb je aangegeven dat ze maar contact op moet nemen met de klantenservice. Dat is nogal een merkwaardige reactie op de vraag wie haar wel wil helpen als de klantenservice dat weigert.
Ik geloof best dat je het niet zo vervelend bedoelt als dat zal overkomen op iemand die net een half uur lang een uiterst onbevredigend gesprek met de klantenservice gehad heeft, maar een klein beetje inlevingsvermogen zou wellicht niet verkeerd zijn.
De klantenservice van NS moet gewoon eens hun naam letterlijk gaan nemen d.w.z. de klanten service verlenen. Dit is bij LoesJM overduidelijk weer niet het geval. Helaas betreft het hier geen incident want ook in andere topics laat de klantenservice de klant vaak genoeg in de steek.
In een ander topic heb ik al een reactie gegeven op de situatie van LoesJM. Op dit moment kan ik er weinig anders van maken. Als je er echt niet uit komt met de Klantenservice, LoesJM, kan ik er prima nog even naar kijken (stuur een privƩbericht met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar ik zal daar pas later deze week aan toe kunnen komen.
Moderators laten zich ook niet meer horen in dit topic dus ik weet het niet. Stijn heeft momenteel zo te zien dienst dus vriendelijk verzoek aan @Stijn NS om het probleem van Loes te gaan oplossen.

Het zou handig zijn als het ene deel van het bedrijf zou uitvoeren wat het andere deel van het bedrijf hier meedeelt. Voorkomt een hoop frustratie.

Overigens een schrale troost: Er zijn meer mensen die last hebben van de onwil van NS

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/geld-terug-bij-vertraging-en-extra-omreiskosten-54857
Reputatie 1
Klopt helemaal. Als het echt makkelijk zou zijn om te declareren zou het probleem een stuk minder groot zijn. Maar vanmiddag heb ik twee maal zo'n minuut of twintig proberen uit te leggen wat er aan de hand was ( aanvankelijk rustig maar allengs behoorlijk geĆÆrriteerd) maar alle moeite was voor niets. En daarom toch maar weer deze Community opgezocht in de hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik in hemelsnaam het te veel betaalde bedrag terug kan krijgen.
Reputatie 1
@Roger89 : Er zijn al tientallen topics over sloterdijk geweest op dit forum. In een "vorig leven" op dit forum heb ik zelfs de wikipedia al gehaald met het topic stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Sloterdijk
NS steekt in feite gewoon de middelvinger op naar de reiziger. Ook hierboven weer: Moderator beweert dat een simpel telefoontje voldoende is. LoesJM krijgt nu weer te horen dat dit niet voldoende is.
@Roger89 : Er zijn al tientallen topics over sloterdijk geweest op dit forum. In een "vorig leven" op dit forum heb ik zelfs de wikipedia al gehaald met het topic stop de diefstal open de poortjes op Sloterdijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Amsterdam_Sloterdijk

NS steekt in feite gewoon de middelvinger op naar de reiziger. Ook hierboven weer: Moderator beweert dat een simpel telefoontje voldoende is. LoesJM krijgt nu weer te horen dat dit niet voldoende is.
Is dit al opgelost inmiddels? Als de reisplanner een ander tarief noemt dan wat je daadwerkelijk betaalt, zonder dat expliciet duidelijk te maken is er sprake van een ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJK en is wettelijk verboden in het consumentenrecht. Dus de NS overtreedt dan de wet als dat nu nog zo is (ongeacht of je het kan terugvragen).

Ik raad iedereen aan die hier last van heeft een klacht in te dienen bij de ACM die toeziet op de naleving van de wet oneerlijke handelspraktijken. Zij zijn ook bevoegd de NS een boete op te leggen als ze deze oneerlijke handelspraktijken blijven voortzetten.

Misschien kan een moderator dit ook even doorzetten naar de juridische / legal afdeling van de NS? Die kijken weer met een andere blik tegen de problematiek aan dan stationsbeheerders of een stuurgroep.
Met alle respect voor eenieder die in dit topic reageert, er is al heel vaak aangegeven hoe NS in deze kwestie staat. Dit standpunt gaat niet veranderen. We geven restitutie aan reizigers die ongewenst extra kosten maken maar de infrastructuur op Amsterdam Sloterdijk blijft gehandhaafd. Ook automatisch restitutie krijgen gaat niet gebeuren. Zowel op deze community als binnen de Klantenservice is de situatie bekend en een simpel telefoontje zorgt voor restitutie.

@Jouke NS : beweert hier nog dat een simpel telefoontje voldoende is om de restitutie te regelen. Ik lees uit jouw woorden nu weer dat dit niet voldoende is. Vraag wanneer gaat NS nu eens een consistent beleid voeren??
Heeft u al eens overwogen om de consumentenbond, kassa, radar of iets soortgelijks in te schakelen?

Dit topic is al eens bij Radar te sprake geweest. Alleen was toen als station Almere gekozen, terwijl het probleem veel groter is op Sloterdijk.
Badge +3
Ook zonder die toestemming is het goed mogelijk.
Dat blijkt dus inderdaad.

Reist iemand op rekening, dan zorg je gewoon dat in de berekening achteraf wel het juiste tarief wordt berekend (het is Ć¼berhaupt al schandalig dat dit nog steeds niet gebeurd is, dat de poortjes hier te dom voor zijn is immers geen argument om de rekenfout dan ook maar op te nemen in de algoritmes die bij reizen op rekening worden gebruikt).

Amen!

En dat de NS dan op een gegeven moment zelfs zeggen dat het maximale aantal terugvragen overschreden is (je moet maar poortjesvrij omlopen, of kijken of je de overstap ook cross-platform in Zaandam kunt doen!) is natuurlijk helemaal van de gekke.

Leest @OV_Shitkaart nog mee hier? Mooi voorbeeld hoe het dus ineens wƩl kan (TLS vs. wat verbaasde en soms ietwat boze studenten) en hoe het dus niet gebeurt of gaat gebeuren (de NS vs. structureel gedupeerde abonnementshouders).
Heeft u al eens overwogen om de consumentenbond, kassa, radar of iets soortgelijks in te schakelen?
Ook zonder die toestemming is het goed mogelijk.
Reist iemand op saldo dan heb je alleen de transacties nodig en niet de persoonsgegevens, terugstorten van het te veel betaalde saldo kan immers naar de ov-chipkaart in plaats van naar de persoon.
Reist iemand op rekening, dan zorg je gewoon dat in de berekening achteraf wel het juiste tarief wordt berekend (het is Ć¼berhaupt al schandalig dat dit nog steeds niet gebeurd is, dat de poortjes hier te dom voor zijn is immers geen argument om de rekenfout dan ook maar op te nemen in de algoritmes die bij reizen op rekening worden gebruikt).
Reputatie 1
Bedankt voor jullie reactie want het blijft onverteerbaar hoe de NS dit probleem onbehandeld laat maar ik zou nu toch graag horen hoe ik zo makkelijk mogelijk kan declareren ( toch zo'n 100 euro op jaarbasis). Ik heb het inmiddels opgegeven de NS ervan te overtuigen dat dit een slechte behandeling van hun meest trouwe klanten is maar ik wil wel graag m'n geld terug. Telefonisch lukt het niet dus graag een andere manier.
Badge +3
Als jij ervoor kiest (toestemming geeft) dat de NS je reisgegevens mogen inzien dan is automatisch vergoeden prima mogelijk! Bij zaken als Traject Vrij en Flex geef je die toestemming al impliciet (je zult toch ergens een vinkje moeten zetten, anders kan je het niet bestellen).

Zie de 'systeem'fout bij TLS van vrijdag 16 augustus, waarbij ALLE studenten met een SRP voltarief hebben moeten betalen (i.p.v. vrij reizen of 40% korting) met bus/tram/metro.

Die kunnen vanaf maandag 26 augustus alle te veel betaalde kosten (saldo) gewoon ophalen als bestelling bij elke automaat of supermarkt! No questions asked, dat staat gewoon voor je klaar...! Excuses voor het ongemak.

Bij NS abonnementen (en al helemaal die op rekening) moet dat eigenlijk nog veel makkelijker zijn dus šŸ¤”
Reputatie 1
Dat het inefficiƫnt is klopt inderdaad. De telefoniste durfde me zelfs te zeggen dat ik het maximum aantal declaraties voor dit jaar al ingediend heb dus naar de rest kan fluiten.
Dat het vanwege de privacywet niet mogelijk zou zijn is onzin.
Dat het technisch niet mogelijk zou zijn is onzin.
NS kiest er heel bewust zelf voor om dit probleem niet op te lossen en het terugvragen van het gestolen geld voor de reiziger zo inefficiƫnt mogelijk te maken.
Reputatie 1
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.
Dat weet ik inmiddels wel maar wat is de makkelijkste manier om te declareren? Telefonisch lukt het niet ( vandaag 2 x geprobeerd).
Reputatie 1
Ten overvloede wil ik natuurlijk wel opmerken dat agressie naar het personeel nooit getolereerd mag en kan worden. Het enige dat wij als reizigers kunnen doen is altijd het te veel betaalde terug eisen en op alle mogelijke manieren bekend maken hoe onterecht deze handelswijze is. Niet alleen via deze Community (want dit blijft helaas allemaal binnen de voor de NS "veilige" omgeving) maar ook zo veel mogelijk daarbuiten.
Reputatie 1

Elders binnen deze community is meegedeeld dat er geen nieuwe posters zullen komen, omdat de vorige agressie naar het personeel zouden hebben opgeroepen.

NS heeft geconcludeerd dat het OV-Chipkaartsysteem niet afdoende kan worden aangepast en heeft vervolgens het probleem bij het reizend publiek neergelegd. Naar gemeld heeft bureau Mijksenaar - de vaste ontwerper van NS - inmiddels de opdracht om de "wayfinding" (hoe verzin je het) op Sloterdijk te verbeteren. Het is in professionele handen; voorlopig geduld dus. Er komen mooie, agressie dempende borden die de omlooproute aangeven.
En, zoals al eerder gezegd, is de omlooproute klantonvriendelijk, onhaalbaar voor mensen met een wandelwagen of beperking en loop je hierdoor de kans je aansluiting te missen. De omlooproute is een non-optie en ik vind het schandalig dat de NS doet alsof dit een prima alternatief is. Verwijzen naar de omlooproute is derhalve in mijn ogen, hoe ludiek en olijk ook gebracht, te allen tijde agressie-opwekkend.

Reageer