Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

  • 30 October 2018
  • 78 reacties
  • 6751 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Ook deze week heb ik nog niets gehoord helaas, 

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Reputatie 5

Het zijn allemaal aardige oplossingen maar de eenvoud ontbreekt. Het is vrijwel ondoenlijk om de treinen zodanig op tijd te laten rijden dat zo een systeem zou kunnen werken. Op het moment dat voor een sprinter aankomst en vertrektijd gelijk zijn (volgens de reisplanner) gaat dit nooit lukken. Er zal eerst een dienstregeling moeten komen waarbij treinen misschien een beetje minder snel rijden en iets langere halteringstijden hebben waardoor overstappen, bij kleinere vertragingen, mogelijk blijft. Niemand die nu regelmatig een aansluiting mist zal bezwaar maken tegen een 3 minuten langere reistijd, het bespaart ze tijd en de moeite om voor de zoveelste keer weer GTBV te moeten vragen. 

Door een iets lager plan snelheid en een iets langere geplande haltering is het mogelijk dat, als de afteller vanuit de trein aangetuurd kan worden, de HC samen met de machinist iets meer elastiek heeft om overstappers iets meer tijd te geven en toch 2 stations verder weer op tijd te zijn.

Een van groen naar rood verlopende balk als afteller is beter dan getallen, Als ik 5 x naar zo een filmpje kijk zie ik minstens 4 x de tijd en maar 1 x de afteller. Op een perron loop je niet aldoor omhoog naar een bord te kijken dus moet de informatie in 1 oogopslag duidelijk zijn. Het aftel systeem zou  vanuit de trein aangestuurd kunnen worden. Het vertrek zou dan op een x minuten na het openen van de deuren horen plaats te vinden. (om het technisch nog een beetje simpel te houden) Maar de HC zou voor het binnenrijden van een station + 30 of + 60 seconden kunnen ingeven om overstappen mogelijk te maken. Samen met de machinist heeft de HC dan bijvoorbeeld 3 minuten ruimte op een traject. Ze zijn dan weer baas op de trein… Niets ten nadele van de man van ProRail achter de computer, maar die ziet die 100 mensen niet rennen om over te stappen….  

 Het “niet meer instappen” op een bord zal niets uitmaken, behalve mogelijk voor mensen die nog 20 meter of meer naar de trein moeten lopen. Wie 1 stap van instappen is stapt toch wel in fluit of niet. Het is jammer dat de afstand tussen de deuren door de verschillende treinstellen nooit gelijk is, Misschien iets met een kleurcode op het perron en de informatie schermen waardoor mensen zich daar opstellen waar de deuren komen…. Kan er weer een seconde of wat van de haltering af….

Goed, ik weet niets van hoe mensen reageren en wat mogelijk is, ik probeer logisch na te denken… 

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Gokje, de nieuwe proef deed je ineens hieraan herinneren? 😅

Ik ga het navragen! :blush:

Dat doen conducteurs al; ze houden de deuren open tot minimaal een halve minuut voor vertrek. Wij reizigers moeten “ruim op tijd” instappen; wat dat inhoudt is een beetje vaag, maar een paar seconden voor de officiële vertrektijd heb je geen instapgarantie meer, laat staan na vertrektijd.

Grappig idee!

opmerking:

Reizigers die het perron oprennen om de trein nog te kunnen halen, kijken vaak niet (buiten adem) op de borden (die vaak ver weg staan).

 

idee:

Wat vind je van een rij lichtjes op het perron die langzaam van kleur veranderen, van groen naar rood?

 

Of, net zoals in Japan en China, NS-medewerkers die klanten de trein induwen?

 

Aangepast door Moderator: off-topic

Badge +3

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Reputatie 4

Die werkt dan alleen in de spits zeker?Dat klopt.

Inderdaad
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker?
Dat klopt.
Reputatie 7
Badge +3
Die werkt dan alleen in de spits zeker? Steeds als ik er kom telt-ie alleen maar in minuten af naar één minuut voor de vertrektijd.
Ik vond 't al zo onzinnig. Maar als-ie in seconden aftelt tot het moment van fluiten, vind ik het een stuk beter 🙂
Badge +3
Ter informatie: momenteel wordt op Utrecht Centraal op spoor 18 bij de intercity's richting 's-Hertogenbosch een proef gehouden met een nog eenvoudiger variant dan de eerste in dit topic. Tot tien seconden voor de tijd waarop niet meer kan worden ingestapt, alterneert de vertrektijd met de aanduiding "x minuten". Daarna wordt afgeteld van "10 seconden" tot "1 seconde". Het cijfer wordt in rood weergegeven, maar er is geen grijze leeglopende balk achter die aanduidingen. Na het aftellen verspringt het scherm op de mededeling dat niet meer mag worden ingestapt. Zie dit bericht op een ander forum voor wat foto's.

Tijdens de proef wordt het moment waarop met aftellen wordt begonnen nog handmatig bepaald door het treinpersoneel.
Reputatie 4
Concept 3. Die is het meest opvallend, en je hebt geen gekke, maar eenvoudige deuren.
Overigens kan er (met enige aanpassing of extra software) ook worden 'samengewerkt' met de vertrektijd in de borden in de trein en met de smartwatch die de conducteurs (in de nabije toekoemst zullen) hebben. Dan vind ik wel dat die +/- 3 sec. voordat de conducteur fluit moet trillen. Het is namelijk ook zo zuur als de reiziger die anders de overstap zou halen, in de war zou raken doordat er staat 'Niet meer instappen' en dan fluit de conducteur pas.
Helder, goede suggesties en goede reacties!!

Een hele andere, aanvullende suggestie, maar mogelijk ook erg effectief , is het invoeren van eenrichtingsverkeer bij het in-en uitstappen. In ieder geval tijdens de spits. In de trams en bussen werkt dit ook en zorgt er in elk geval voor dat er efficiënter kan worden "gelost en geladen".
Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.

Er zijn ook situaties alwaar het vertreklicht al minuten of langer voor vertrek brand.
En er zijn volop situaties waar geen vertreklicht is.
Misschien niet heel passend bij dit onderwerp, maar in België hebben ze op de overzichtsborden staan of de trein al is aangekomen of niet. Mij lijkt het ook wel handig om dat te laten zien op de borden. Je kan dan bijvoorbeeld nog even wachten in de stationshal, voor het geval dat het regent of erg koud is buiten.
Auw, das gaat tegen ons handboek in wat betreft vertrekprocedure, niet dat deze even handig is.

In mijn handboek staat als er maar 1 HC is en de trein een sluitfluit, ik deze moet gebruiken als fluit en officieel geen mondfluit meer.

Nu komt het onduidelijke, zijn er meerdere HC verspreidt, neemt de chef van de trein het initiatief tot het starten van de vertrekprocedure door zijn mondfluit te gebruiken, de andere HC nemen dit fluitsignaal over, seinen elkaar en dan wordt de sluitfluit pas weer gebruikt.

Ik heb het niet verzonnen he.
Reputatie 6
De procedure fluiten sluiten deuren en niet meer instappen zal alleen maar scherper worden en niet soepeler.
Buiten dat het levert nog gevaar op ook met de zelfsluitende deuren.

De tijd dat men nog achter de trein kon aanrennen en een geopende deur binnenspringen is met de tegenwoordig snel optrekkende treinen voorbij al was het ook toen al een waagstuk dat wel eens mis ging.
Dezelfde gedachten gang zie je ook bij overwegen het kan nog wel even, nee het kan niet.

Dat is wat ik bedoel met mentaal omdenken.
Reputatie 3
EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?


Oh, en zonder te fluiten , maar wel de fluit in de hand, mag je ook al niet meer instappen (WTF):

Reist u met een trein van een ouder bouwjaar zonder lampen boven de deuren, kijk dan goed naar de conducteur. Staat hij of zij op het tijdstip van vertrek in de deuropening met de fluit in de aanslag? Dan kunt u niet meer instappen.

Niet erg consistent...
Reputatie 3

En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.
Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen



EN op dezelfde pagina is er ook alweer een verschil tussen de conducteursfluit en de treinfluit:

In veel van onze treinen, zoals de nieuwe Sprinters en de vernieuwde dubbeldekkers type DDZ zijn er rode lampen op de balkons midden boven de deuren. Nadat de conducteur heeft gefloten, gaat hij de trein in en vergrendelt hij de deuren. Op dat moment beginnen de rode lampen boven alle deuren te knipperen. Dat is het teken dat u niet meer mag instappen. Dus geldt dan net als bij het fluitsignaal: Knipperende rode lamp is niet meer instappen!

Dus welke fluit is het nu?
Reputatie 3
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.


Op de NS pagina staat:

Vertrekken volgens de regels

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
Ja er stappen mensen nog in, dus die voorwarde had de conducteur in kwestie mij nog wel die extra stap mogen laten maken...

Bron: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
Reputatie 6
En dan wil iedereen nog instappen en dan krijgt de trein op ieder station vertraging en gaat iedereen claimen.
Als je het over omdenken hebt zal je toch echt naar fluiten is niet meer instappen moeten ook mentaal, niet denken het kan nog even of ze wachten nog wel even op mij.
Een trein is heel wat anders dan bus of tram hoewel ook daar steeds meer op tijd gereden zal worden.
Reputatie 3
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Meestal is het fluiten van de conducteur ook een aansporing van hem voor de laatsten om in te stappen. Ik heb het eens letterlijk genomen en terwijl ik naar de deur van de conducteur liep (het was de dichtsbijzijnde, alle deuren waren nog open), conducteur stond nog buiten floot hij voor vertrek. Ik stop mijn pas vlak voor de tree en vraag "Mag ik nog instappen?". Nou werd daar eens raar van opgekeken! Het antwoord is formeel "nee", maar je verwacht het al, natuurlijk is het gegeven antwoord "ja".

Dus vandaar het motto: "zijn er nog instappers, nog niet fluiten! (omdenken)
Reputatie 6
Voor mij hoeft al die poespas niet fluiten is niet meer instappen klaar uit.
Met zulke kastjes wordt het wel heel ingewikkeld en de boosheid bij sommigen blijft gewoon..
Op station Rotterdam Centraal moet ik altijd lachen in de tunnel en trappen naar de perrons men hoort een fluitje en iedereen begint te hollen maar dan is het al te laat en alle inspanning voor niets en dan boos op de HC.
Reputatie 7
Oef dat zou verschrikkelijk zijn op elk station zo'n kastje. Dat is terug in de tijd...
Reputatie 1
Het zou nooit mogen gebeuren dat de perronborden gaan aftellen terwijl de conducteur en de betrokken trein daar nog niet "klaar" voor zijn. Het aftellen zou door een handeling van de HC moeten beginnen (zo'n bedieningskastje langs het perron waarmee een overweginstallatie wordt geactiveerd kan (ook) het aftellen op de perronborden starten, maar zou nooit eerder dan 30 (?) seconden voor het geplande vertrekmoment mogen werken. Een foto van het soort bedieningskastje dat ik bedoel staat hieronder (eerlijk gestolen van de fantastische web site van Nico Spilt)

Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat treinen (tot wel 1 minuut) te vroeg vertrekken. Zoveel te vroeg vertrekken heeft geen enkel nut en is zeer nadelig voor de wacht- en overstaptijden op zo'n station.

Reageer