Volgens mij is er niet nagedacht over de praktische consequenties bij geplande overstappen op hetzelfde perron van 2 minuten. Die gaan dus de mist in wanneer er een minuut van de overstappers wordt gestolen.
Het bord telt gewoon af tot de geplande vertrektijd, in hele minuten. Net als de rest van de informatieketen in dat gedeelte.
Wil je dit laten werken, moet je de treinstatus deuren sluiten introduceren. Belgen doen dat o.a., maar dan door manuele bediening van een kastje. Deuren sluiten = bord op “niet meer instappen”. Maarja…………
Het valt me op dat er een minuut verschil zit tussen verschil vertrektijd en huidige tijd en de live teller van de NS.
Dat is onhandig! Is dit elke keer zo? Of heb je dit 1x gezien?
Vooralsnog lees ik op Twitter de nodige lovende reacties over die ‘afteller’ (en treinlengte aanduiding). Moet ik rennen of niet? Het pijltje verdient nog wel wat uitleg
Als er 1 minuut staat kan je dus nog instappen, en daarna staat er 0 minuten want de vertrekprocedure kan dan zomaar gestart worden (dus fluiten en niet meer instappen).
Het valt me op dat er een minuut verschil zit tussen verschil vertrektijd en huidige tijd en de live teller van de NS.
In ieder geval is de inconsistentie van de NS hierom nu duidelijk te zien, zodat te zien is dat het niet duidelijk is :)
Ben benieuwd hoe dit met andere vervoerders gaat zijn die niet de vertrektijd maar de fluittijd communiceren.
Ik zat daar ook al naar te kijken. Het beste wat ik kan verzinnen is dat als jijzelf recht voor het scherm staat, dus gezicht richting het scherm, en de pijl is naar links, de rijrichting van de trein naar links is als je een kwarslag draait en met je gezicht richting het spoor gaat staan. Of zo.
Voorbeeld: als je op station Leiden een trein richting Den Haag neemt, sta je op spoor 9 (a of b) met je gezicht naar het spoor is de rijrichting links, sta je op spoor 8 ook gezicht richting spoor is de rijrichting rechts.
Dat klopt.
Vanaf 59 seconden voor de vertrektijd staat er al “0 minuten", dus ik denk niet dat het helpt tegen te vroeg vertrekken.
Ik zag het vandaag op het station. Ik ben er geen liefhebber van, net zo min als in sommige forums wordt aangegeven hoe lang geleden iets gepost is in plaats van de datum en tijd, maar misschien helpt het tegen te vroeg vertrekken.
Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.
Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet.
Verder begon het artikel met:
Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?
Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat?
Dat ben ik als ervaren reiziger dan weer niet helemaal met je eens. Het kan zeker beter, maar puur o.b.v. de treinsamenstelling kun je zelf i.i.g. al op de stopplaats borden kijken om te bepalen waar de trein stopt.
Het mooiste vind ik overigens de weergave langs het hele perron zoals op Schiphol. Die is volgens mij voor iedereen helder en volledig. Maar ja, dat zal wel wat gekost hebben... En het hangt daar veilig in een tunnel. Zou dat met guur weer buiten ook heel blijven?
Het heeft vooral zin om dit te doen wanneer je lettercodes op de perrons aanbrengt zodat je kunt zien bij welk vak de gewenste ingang komt te staan. Denk inderdaad aan fietsen en rolstoelen. Dat systeem moet dan ook nog gekoppeld zijn aan de treinlengteborden voor de machinisten.
Zonder een integrale aanpak blijkt het behelpen.
Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.
Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet.
Verder begon het artikel met:
Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?
Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat?
Ik zat daar ook al naar te kijken. Het beste wat ik kan verzinnen is dat als jijzelf recht voor het scherm staat, dus gezicht richting het scherm, en de pijl is naar links, de rijrichting van de trein naar links is als je een kwarslag draait en met je gezicht richting het spoor gaat staan. Of zo.
Voorbeeld: als je op station Leiden een trein richting Den Haag neemt, sta je op spoor 9 (a of b) met je gezicht naar het spoor is de rijrichting links, sta je op spoor 8 ook gezicht richting spoor is de rijrichting rechts.
Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?
Dat was wat mij ook al opviel, die pijl geeft op het eerste gezicht geen duidelijkheid voor de rijrichting.
Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?
Aan een afteller tot het vertrekmoment heb je als reiziger helemaal niet zo veel. De afteller moet het uiterste instapmoment tonen.
Tenzij NS natuurlijk weer teruggaat naar het oude principe dat vertrektijd het uiterste instapmoment is.
Thanks Erryt, ik weet gelukkig nog wel een beetje wat er speelt dus
Bedankt voor de suggestie, Henk! We hebben inderdaad aandacht aan de treinlengtes besteed. Het gehele artikel kan je hier vinden.
Perronbord toont nu ook lengte van trein
Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen? Reizigers vragen zich dit dagelijks af. NS start daarom met een proef waarmee reizigers naast de vertrektijd en bestemming, ook de lengte en de richting van de trein kunnen zien. Zo wordt een strategisch plekje zoeken om in te stappen gemakkelijker. Als onderdeel van de proef, gaat NS ook zogenaamde “herkenbare bestemmingen” tonen. De proef vindt plaats van 24 november tot en met 8 december bij de tienminutentreinen, die op de woensdagen rijden tussen Arnhem en Rotterdam, via Schiphol.
Op de woensdag zien reizigers op het traject van de nieuwe tienminutentrein (Rotterdam – Schiphol – Arnhem) een icoon van de trein met daarin een pijl die de vertrekrichting weergeeft. Het icoon laat precies de lengte en de samenstelling van de trein zien.
Herkenbare bestemmingen
Op station Rotterdam vertrekt de tienminutentrein naar Schiphol Airport die vervolgens doorrijdt als tienminutentrein met eindbestemming Arnhem. Deze trein toont nu alleen nog Arnhem als eindbestemming. Verwarrend voor reizigers die in de richting van Schiphol Airport willen, omdat zij niet verwachten dat de trein met eindbestemming Arnhem, via Schiphol Airport rijdt. Om die verwarring tegen te gaan, toont het perronbord straks prominent station Schiphol Airport als meest herkenbare bestemming. Op Schiphol Airport staat vervolgens Arnhem aangegeven. Ook voor andere verbindingen die via een andere stad lopen, kan dit voor reizigers een goede oplossing zijn. Zo herkennen reizigers beter de trein die ze moeten hebben naar hun bestemming.
Minutenafteller
Naast de lengte en richting van de trein, zien reizigers ook een minutenafteller op de perronborden. Afwisselend worden de vertrektijd en het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein weergegeven. Op het traject Rotterdam –Schiphol – Arnhem vertrekt om de tien minuten een trein, en daarom laten we de afteller steeds vanaf tien minuten terugtellen. Eerder startte NS al de test met de minutenafteller op de stations ’s-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal.
Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?
Gezien dit antwoord van de webcare op Twitter nu geen treinlengtes.
https://twitter.com/NS_online/status/1450032324054237188
In het nieuwsbericht over deze afteller staat ook nog “Recent is NS gestart met het maken van een nieuw IT-systeem. NS hoopt snel nog meer verbeteringen te beproeven.”
Men blijft proberen en vooral de ontwikkeling van een aantal nieuwe/vervangende deelsystemen te verantwoorden op deze manier. Lood om oud ijzer in mijn ogen, al ga ik met die opmerking geen vrienden maken. Treinlengtes zal in de toekomst vast ook opnieuw de revue passeren.
Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?
Ik kijk hooguit op de borden (CTA's) om te zien of ik op het juiste perron ben aangeland, voor het geval zich onverhoopt een spoorwisseling heeft voorgedaan. Verder kijk ik er dan niet meer op en dat zou ik ook niet doen als er een aftellende klok op zat ofzo. In mijn optiek kan je een trein gewoon betreden zo lang die nog stil staat c.q. de deuren open staan.
Het verneukeratieve aan het nieuwsbericht is dat InfoPlus als één systeem wordt neergezet. Dat klopt, maar dat wekt voor buitenstaanders de indruk dat het om één applicatie van één team mensen gaat. Dat is het niet.
Ze zijn nog wel te verwachten! Wanneer, dat weet ik helaas ook niet.
Zijn die inmiddels afgevoerd van de takenlijst of kunnen we ze nog wel verwachten?
Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
Hoe verder?
De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.
We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.
De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:
- De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
- Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
- Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
- Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.
Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?
De minuten-timer en treinlengte zijn hier geen onderdeel van, helaas.