Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

  • 30 October 2018
  • 90 reacties
  • 7108 Bekeken

Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

90 reacties

Reputatie 6

Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.

Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet. 😉

Verder begon het artikel met:

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?

Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat? 

Dat ben ik als ervaren reiziger dan weer niet helemaal met je eens. Het kan zeker beter, maar puur o.b.v. de treinsamenstelling kun je zelf i.i.g. al op de stopplaats borden kijken om te bepalen waar de trein stopt.

Het mooiste vind ik overigens de weergave langs het hele perron zoals op Schiphol. Die is volgens mij voor iedereen helder en volledig. Maar ja, dat zal wel wat gekost hebben... En het hangt daar veilig in een tunnel. Zou dat met guur weer buiten ook heel blijven?

Reputatie 7
Badge +3

Het heeft vooral zin om dit te doen wanneer je lettercodes op de perrons aanbrengt zodat je kunt zien bij welk vak de gewenste ingang komt te staan. Denk inderdaad aan fietsen en rolstoelen. Dat systeem moet dan ook nog gekoppeld zijn aan de treinlengteborden voor de machinisten.

Zonder een integrale aanpak blijkt het behelpen.

×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +1

Ik zie de toegevoegde waarde van die pijl niet zo.

Als er verder niet wordt aangegeven waar de 1e en 2e klas is en waar de rolstoel- en fietsplekken zijn weet je eigenlijk alleen maar de lengte van de trein en doet het er naar mijn mening niet zo toe in welke richting de trein vertrekt. Zolang de machinist dat maar weet. 😉

Verder begon het artikel met:

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen?

Eeuhh, goeie vraag. Aan het plaatje kan ik in ieder geval niet duidelijk zien waar de trein nu precies zal gaan stoppen. Misschien in het midden van het perron, nu de trein precies in het midden van het bord staat? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zat daar ook al naar te kijken. Het beste wat ik kan verzinnen is dat als jijzelf recht voor het scherm staat, dus gezicht richting het scherm, en de pijl is naar links, de rijrichting van de trein naar links is als je een kwarslag draait en met je gezicht richting het spoor gaat staan. Of zo.

Voorbeeld: als je op station Leiden een trein richting Den Haag neemt, sta je op spoor 9 (a of b) met je gezicht naar het spoor is de rijrichting links, sta je op spoor 8 ook gezicht richting spoor is de rijrichting rechts.

Badge

Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?

Dat was wat mij ook al opviel, die pijl geeft op het eerste gezicht geen duidelijkheid voor de rijrichting.

Reputatie 6

Ligt het aan mij dat ik die pijl in het trein icoontje niet meteen snap? De beschrijving stelt de pijl de vertrekrichting aangeeft en dat zou ik er ook wel in zien, maar CTA's hangen toch loodrecht op het perron en een pijl op het scherm kan dan toch nooit in de richting wijzen waarin de trein moet vertrekken? Of geeft die pijl alleen aan dat de voorkant van de trein links staat getekend en moet je de daadwerkelijke vertrekrichting van de trein zelf weten?

Reputatie 7
Badge +3

Aan een afteller tot het vertrekmoment heb je als reiziger helemaal niet zo veel. De afteller moet het uiterste instapmoment tonen.

Tenzij NS natuurlijk weer teruggaat naar het oude principe dat vertrektijd het uiterste instapmoment is.

Thanks Erryt, ik weet gelukkig nog wel een beetje wat er speelt dus 😎😂

Bedankt voor de suggestie, Henk! We hebben inderdaad aandacht aan de treinlengtes besteed. Het gehele artikel kan je hier vinden. 

 

 

Perronbord toont nu ook lengte van trein

Waar stopt de trein precies en waar kan ik instappen? Reizigers vragen zich dit dagelijks af. NS start daarom met een proef waarmee reizigers naast de vertrektijd en bestemming, ook de lengte en de richting van de trein kunnen zien. Zo wordt een strategisch plekje zoeken om in te stappen gemakkelijker. Als onderdeel van de proef, gaat NS ook zogenaamde “herkenbare bestemmingen” tonen. De proef vindt plaats van 24 november tot en met 8 december bij de tienminutentreinen, die op de woensdagen rijden tussen Arnhem en Rotterdam, via Schiphol.

Perronbord

Op de woensdag zien reizigers op het traject van de nieuwe tienminutentrein (Rotterdam – Schiphol – Arnhem) een icoon van de trein met daarin een pijl die de vertrekrichting weergeeft. Het icoon laat precies de lengte en de samenstelling van de trein zien.

Herkenbare bestemmingen
Op station Rotterdam vertrekt de tienminutentrein naar Schiphol Airport die vervolgens doorrijdt als tienminutentrein met eindbestemming Arnhem. Deze trein toont nu alleen nog Arnhem als eindbestemming. Verwarrend voor reizigers die in de richting van Schiphol Airport willen, omdat zij niet verwachten dat de trein met eindbestemming Arnhem, via Schiphol Airport rijdt. Om die verwarring tegen te gaan, toont het perronbord straks prominent station Schiphol Airport als meest herkenbare bestemming. Op Schiphol Airport staat vervolgens Arnhem aangegeven. Ook voor andere verbindingen die via een andere stad lopen, kan dit voor reizigers een goede oplossing zijn. Zo herkennen reizigers beter de trein die ze moeten hebben naar hun bestemming.

Minutenafteller
Naast de lengte en richting van de trein, zien reizigers ook een minutenafteller op de perronborden. Afwisselend worden de vertrektijd en het resterende aantal minuten tot aan het vertrek van de trein weergegeven. Op het traject Rotterdam –Schiphol – Arnhem vertrekt om de tien minuten een trein, en daarom laten we de afteller steeds vanaf tien minuten terugtellen. Eerder startte NS al de test met de minutenafteller op de stations ’s-Hertogenbosch en Eindhoven Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?

Gezien dit antwoord van de webcare op Twitter nu geen treinlengtes.

https://twitter.com/NS_online/status/1450032324054237188

 

In het nieuwsbericht over deze afteller staat ook nog “Recent is NS gestart met het maken van een nieuw IT-systeem. NS hoopt snel nog meer verbeteringen te beproeven.” 

Men blijft proberen en vooral de ontwikkeling van een aantal nieuwe/vervangende deelsystemen te verantwoorden op deze manier. Lood om oud ijzer in mijn ogen, al ga ik met die opmerking geen vrienden maken. Treinlengtes zal in de toekomst vast ook opnieuw de revue passeren. 

Badge +3

Men probeert weer iets nieuws: minuten tellen af, maar in de laatste minuut voor vertrek staat er “0 minuten". Over het tonen van treinlengtes geen woord meer. Iemand daar nog enige informatie over?

Reputatie 6

Ik kijk hooguit op de borden (CTA's) om te zien of ik op het juiste perron ben aangeland, voor het geval zich onverhoopt een spoorwisseling heeft voorgedaan. Verder kijk ik er dan niet meer op en dat zou ik ook niet doen als er een aftellende klok op zat ofzo. In mijn optiek kan je een trein gewoon betreden zo lang die nog stil staat c.q. de deuren open staan.

Het verneukeratieve aan het nieuwsbericht is dat InfoPlus als één systeem wordt neergezet. Dat klopt, maar dat wekt voor buitenstaanders de indruk dat het om één applicatie van één team mensen gaat. Dat is het niet.

Ze zijn nog wel te verwachten! Wanneer, dat weet ik helaas ook niet.

Badge +3

Zijn die inmiddels afgevoerd van de takenlijst of kunnen we ze nog wel verwachten?

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

De minuten-timer en treinlengte zijn hier geen onderdeel van, helaas.

Ach die integratie is al jaren bezig, men is al jaren eigen laagjes rondom de ProRail-omgeving aan het bouwen, et cetera. Dat loopt sinds 2012, als ik het goed zeg. Vind dit bericht gewoon komisch.

Badge +3

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

En wat zou het allemaal kosten (afgezien van 62 fte aan overbodig personeel)?

Maar op zich niet onlogisch toch om e.e.a. van ProRail naar NS over te hevelen, omdat NS toch al een tijdlang verantwoordelijk is voor de getoonde informatie (en dat nu blijkbaar grotendeels handmatig moet doen)?

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

Ik heb het uitgevraagd, Tochjo.

Badge +3

Ik citeer uit het bericht van Stijn hier vlak boven:
 

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Zojuist las ik over de invoering van een nieuw IT-systeem dat de reisinformatie moet verbeteren. Ik lees echter niets over bovenstaande in dat artikel. Worden de bovengenoemde punten, zoals minuten-timer en treinlengte, daarin meegenomen?

Reputatie 1

Twee andere suggesties:

Het liefst gewoon vertraging aangeven per minuut ipv per 5 minuten. Als de NS App het kan, waarom de borden dan niet? 

Displays met de rijtuigvolgorde op elk (groot) station, of meer informatie over de trein en stoplocatie op de informatieborden. In Zwolle staat bijvoorbeeld netjes aangegeven: achterste treinstel blijft achter, maar waar komt die te staan? Het zou enorm veel heen en weer geren schelen en sneller vertrek als het duidelijk is waar het goede treinstel komt te staan. Bovendien heb ik zelf altijd de pech dat er een 1e klas treinstel voor mijn neus stopt en tegen de tijd dat ik over het perron of door de trein de tweede klas heb gevonden, is er geen zitplek meer. En dan rennen er nog steeds mensen hopeloos over het perron met een fiets. In Berlijn wordt de stopplaats van trein aangegeven met letters op het perron. Die letters zie ik ook in Nederland, maar die zullen wel voor de sier zijn. In het VK (Greater London/Surrey in ieder geval) wordt keurig omgeroepen en getoond op de informatieborden hoeveel rijtuigen de trein heeft, dus de enigszins ervaren reiziger kan makkelijk zijn plek op het perron vinden. Iets dergelijks zou in Nederland ook zeker niet overbodig zijn. 

Terug naar de informatieborden. 

Verschillende kleuren lijken mij een goede optie, al zou ik het liefst zien dat rood verschijnt bij een minuut. Dan kan de reiziger vast klaar gaan staan en is het ook duidelijk voor reizigers die te ver van een informatiebord af staan om tekst te kunnen lezen, dat de trein er bijna is. Informatieborden zijn schaars op sommige stations. 

 

Reactie kwam sneller dan verwacht. Bij deze!

Opzet

Tijdens een proef afgelopen jaar hebben we extra informatie beschikbaar gesteld aan reizigers om hen de mogelijkheid te geven zich beter te spreiden over het perron en de trein. Hiermee zouden reizigers makkelijker een zitplaats moeten kunnen vinden en verloopt het halteerproces soepeler.

De proef bestond uit de volgende 4 onderdelen:

  1. Een minuten-timer tot de vertrektijd tonen (afgewisseld met de vertrektijd)
  2. Een seconden-timer tot de uiterste instaptijd tonen
  3. De stoppositie langs het perron tonen op basis van letterborden
  4. Een drukte-indicatie per treindeel tonen

De uitvoering van de proef heeft plaatsgevonden van dinsdag 23 april tot en met 14 juni 2019 op het perron langs spoor 18 van Utrecht Centraal.

Onze bevindingen

  • De minuten-timer en stoppositie worden goed gezien door de reizigers die aan de evaluatie hebben meegedaan.
  • Reizigers vinden de drukte-informatie en stoppositie belangrijk, maar deze is zonder toelichting lastig te begrijpen.
  • Een groot deel van de geïnterviewde reizigers geeft aan hun gedrag aangepast te hebben aan de hand van de nieuwe informatie.
  • We hebben een kleine daling van de vertrekvertraging in de spits gezien tijdens de proefperiode. Daar zijn we enthousiast over omdat de vertrekvertraging van de treinen die van spoor 18 vertrekken al erg laag is

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.

Update: Ik heb gisteren een reactie gekregen met een veel uitgebreidere evaluatie! Ik ben nog even aan het dubbelchecken wat ik hiervan openbaar mag communiceren, maar verwacht dit later deze week te kunnen plaatsen.

Reageer