Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

• 30 October 2018
  • 81 reacties
  • 6890 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 7
Badge
Het idee en het feit dat er over dit punt wordt nagedacht vind ik goed. Zeer goed zelfs.

Het niet vermelden van de eindbestemming zou er denk voor zorgen dat er niet meer ingestapt wordt. Er kan natuurlijk dan lichte paniek ontstaan. Het allerbelangrijkste lijkt mij (net als hierboven staat) dat de afteller wel synchroon moet lopen met de werkelijkheid en dat lijkt met een lastige. Stel het bord gaat aftellen maar de trein is er nog niet, of de deuren gaan niet op de seconde precies dicht, dan zorgt dat voor onduidelijkheid.

Het allermakkelijkste lijkt mij, dat er gewoon gefloten wordt op de hele minuut van vertrek zoals vermeld op het bord. Dat is er eigenlijk geen afteller nodig en is eigenlijk gewoon zonder poespas gewoon duidelijk wanneer een trein vertrekt. Bij een eventuele vertraging zal dit dan natuurlijk wat later zijn.

Maar: Hulde dat er over nagedacht wordt het proces beter / duidelijker te maken.
De borden moeten beter gekoppeld worden dan de aftellers: zowel aan het sein, als aan de spoorbezetting langs het perron, als aan de vertrektijd. Anders gaat het mis.

En waarom het mij wel goed lijkt dat de bestemming nog wordt weergegeven is voor de uitzonderingssituaties. Stel dat een trein lang voor het inrijsein voor het perron heeft moeten wachten, dan is de vertraging nog niet doorgevoerd in de systemen. Zodra er dan spoorbezetting is en het uitrijsein veilig komt, zal ook de afteller op de borden gaan lopen. Dan krijg je dus de situatie dat de trein nog niet eens stilstaat langs het perron, maar de eindbestemming al niet eens meer zichtbaar is. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie. Dan krijg je alleen maar meer vertraging, omdat reizigers terecht willen weten of het wel 'hun' trein is die binnen komt rijden.
Datzelfde geldt voor stations die langs de vrije baan liggen. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor langere tijd geen meetpunt voor de vertraging passeert of überhaupt er geen speciale detectie is voor treinen langs het perron, dus dan kan het dus zijn dat er al 'Niet meer instappen' staat, terwijl de trein nog niet eens in zicht is. Dat moet mijns inziens voorkomen worden.
De lay-out opties zijn mij om het even, wel een voorkeur voor het in rode cijfers aftellen. Dat zorgt voor je focus.

Net als de reactie van Bemined denk ik dat dit valt of staat of er ook echt gefloten wordt op dat moment en de deuren dan ook echt dicht gaan.
Als de trein na het aftellen nog 10 seconden of langer met open deuren staat dan geeft dat meer onrust en onduidelijkheid dan nu.

Ik zou het aftellen bij 20 seconden laten beginnen en niet bij 10. Als je namelijk langs te trein loopt om een rustiger coupe te vinden dan is 20 seconden ruim genoeg om naar de volgende deur te lopen en 10 seconden net aan de krappe kant.

Ik moedig het zeker aan om dit aan te geven en ook de echte tijden weer te geven.

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.
**Dit lijkt mij zeer slecht. Het hele systeem gaat erom dat je erop kan vertrouwen, zodra er een nieuwe tijd bekend is zou het systeem opnieuw moeten gaan aftellen. Maar sowieso de laatste 10 (liefst 20) seconden voor vertrek aftellen. Daar moet je bij dit systeem als reiziger vanuit kunnen gaan.

Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog aan het perron staat? Is dit verwarrend?
**Het is wel een beetje verwarrend. Maar liever wel de tijd dan alleen de tijd instappen want dan weet je nog niets. Maar misschien kan je er van maken:
[geen trein aan het perron] Nog 3 minuten
[wel een trein aan het peroon] Instappen, vertrek nog 3 minuten.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
**Mij wel, ik vind dat duidelijk zeker in combinatie met (in het rood!) aftellen van de seconden.

Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
**Dit zou mij opjutten, ik weet dat als ik binnen deze tijd in de trein ben ik nog mee kan.

Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
**Nu eigenlijk één keer als ik het perron op loop om te checken of het inderdaad de trein is die ik moet hebben. Veel zou niet veranderen, behalve als de trein druk is en ik een rustige coupe zoek, dan zal ik regelmatig kijken zodat ik weet hoe lang ik langs de trein kan lopen.

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
**De duidelijkheid om te zien over hoeveel minuten/seconden de trein vertrekt. Geen vrees meer dat als ik langs te trein loop dat ik een boete kan krijgen als ik bij het fluitje incheck.
De bestemming juist niet vermelden heeft absoluut mijn voorkeur, want dan nodig je ze niet uit om toch nog in te stappen. Als de borden gekoppeld worden, zoals de aftellers (staan gekoppeld aan het sein) op sommige stations, lijkt het mij een fijne aanvulling.
Ik vind het persoonlijk een prima idee, maar inderdaad, wat Bemined aangeeft is het essentieel dat dit wel synchroon moet lopen met de informatie vanuit de verkeersleiding. Op het moment dat dit niet gebeurd, dan voorzie ik dat het een chaos wordt in de reisinformatie.

Daarnaast lijkt het mij goed dat bij de borden die aangeven 'Niet meer instappen' wel de eindbestemming van de trein blijft staan. Dit om te voorkomen dat er verwarring ontstaat om welke trein het gaat.

Vertraging in minuten weergeven kan ik ook alleen maar toejuichen, maar onder de voorwaarde dat dit pas vanaf 3 minuten wordt weergegeven. Het gebeurt vaak dat een trein één of twee minuten onderweg oploopt, en die vervolgens weer inhaalt.
De huidige werkwijze is erg onduidelijk (gezien ook de vele berichten hierover op het forum), dus aftellen op het station en "Niet meer instappen" tonen na het fluitsignaal juich ik in principe toe, hierdoor wordt het een stuk duidelijker. Niet meer de bestemming zien is een extra stok achter de deur om niet meer in te stappen.

Het staat of valt naar mijn idee echter met hoe consequent de trein ook daadwerkelijk vertrekt na het verlopen van deze aftelklok. Als ik te Rotterdam Centraal de intercity richting Utrecht pak komt het regelmatig voor dat deze te laat vertrekt doordat er gewacht moet worden op een binnenkomende trein die voorlangs kruist. Wacht zo'n afteller in zo'n geval tot het vertreksein bediend wordt, of staat zo'n trein dan rustig een minuut langs het perron met geopende deuren terwijl er "niet meer instappen" op de borden staat? Dat laatste zal leiden tot onbegrip en mensen die de borden gaan negeren vermoed ik.

Een ander aspect wat naar mijn idee aandacht verdient zijn de cross-platform-overstappen van 2 minuten. Dit zijn officiële overstappen, regelmatig tussen treinen die slechts om het half uur rijden, waarbij het halen van die overstap dus erg belangrijk is, maar die vaak mis gaan bij lichte vertragingen. Hier zou naar mijn idee duidelijk gecommuniceerd moeten worden of die overstap nog haalbaar is bij vertraging. Neem je de aansluiting over, dan moeten de borden niet overstappende reizigers in paniek brengen door te melden dat je nog slechts 2 seconden hebt. Ben je, hoe klantonvriendelijk het ook is, van plan om voor de neus van de overstappers weg te rijden, meld dit dan meteen.

Reageer