Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?

  • 30 oktober 2018
  • 68 reacties
  • 5442 Bekeken

Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

68 reacties

De huidige werkwijze is erg onduidelijk (gezien ook de vele berichten hierover op het forum), dus aftellen op het station en "Niet meer instappen" tonen na het fluitsignaal juich ik in principe toe, hierdoor wordt het een stuk duidelijker. Niet meer de bestemming zien is een extra stok achter de deur om niet meer in te stappen.

Het staat of valt naar mijn idee echter met hoe consequent de trein ook daadwerkelijk vertrekt na het verlopen van deze aftelklok. Als ik te Rotterdam Centraal de intercity richting Utrecht pak komt het regelmatig voor dat deze te laat vertrekt doordat er gewacht moet worden op een binnenkomende trein die voorlangs kruist. Wacht zo'n afteller in zo'n geval tot het vertreksein bediend wordt, of staat zo'n trein dan rustig een minuut langs het perron met geopende deuren terwijl er "niet meer instappen" op de borden staat? Dat laatste zal leiden tot onbegrip en mensen die de borden gaan negeren vermoed ik.

Een ander aspect wat naar mijn idee aandacht verdient zijn de cross-platform-overstappen van 2 minuten. Dit zijn officiële overstappen, regelmatig tussen treinen die slechts om het half uur rijden, waarbij het halen van die overstap dus erg belangrijk is, maar die vaak mis gaan bij lichte vertragingen. Hier zou naar mijn idee duidelijk gecommuniceerd moeten worden of die overstap nog haalbaar is bij vertraging. Neem je de aansluiting over, dan moeten de borden niet overstappende reizigers in paniek brengen door te melden dat je nog slechts 2 seconden hebt. Ben je, hoe klantonvriendelijk het ook is, van plan om voor de neus van de overstappers weg te rijden, meld dit dan meteen.
De bestemming juist niet vermelden heeft absoluut mijn voorkeur, want dan nodig je ze niet uit om toch nog in te stappen. Als de borden gekoppeld worden, zoals de aftellers (staan gekoppeld aan het sein) op sommige stations, lijkt het mij een fijne aanvulling.
Auw, das gaat tegen ons handboek in wat betreft vertrekprocedure, niet dat deze even handig is.

In mijn handboek staat als er maar 1 HC is en de trein een sluitfluit, ik deze moet gebruiken als fluit en officieel geen mondfluit meer.

Nu komt het onduidelijke, zijn er meerdere HC verspreidt, neemt de chef van de trein het initiatief tot het starten van de vertrekprocedure door zijn mondfluit te gebruiken, de andere HC nemen dit fluitsignaal over, seinen elkaar en dan wordt de sluitfluit pas weer gebruikt.

Ik heb het niet verzonnen he.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie niet zoveel in dergelijke concepten wanneer die niet volledig geautomatiseerd kunnen worden zoals bij sommige metrosystemen met perronwanddeuren.

Als er dan toch zo nodig iets op een bord moet staan dan inderdaad een eenvoudige mededeling als "niet instappen / Do not board". Veel beter is natuurlijk om de treinen zelf met een alarmeringssysteem met bijvoorbeeld rode verlichting bij de deuren (zoals bij de metro in Amsterdam) uit te rusten wanneer de deuren gesloten gaan worden. Wie kijkt er nu op een vertrekaanwijzer wanneer je hoofd in een van 90 graden gedraaid staat ten opzichte van de CTA omdat je voor de trein staat?

Het is mij onduidelijk wanneer de afteller op 0 gaat staan. Is dat de vertrektijd? Is dat het moment waarop de deuren gesloten zouden moeten worden? Wanneer het het laatste is dan wordt kostbare overstaptijd gestolen van de reizigers en gaan alle overstappen die nu voor 2 minuten in de boeken staan de mist in.

Ik zou overigens graag verlost worden van het huidige systeem met loterijtijden. Ik zou graag in de gelegenheid zijn om een stuk langs de trein te kunnen lopen naar een rustiger gedeelte (of stiltezone) zonder overvallen te worden door een (te) vroeg fluitende conducteur waardoor ik mijn trein mis omdat ik niet meer mag instappen. Nu los ik dat dan maar op door meteen in te stappen en dan maar door de trein te lopen. Dat is niet handig want daar stoor je onnodig andere reizigers mee.
Reputatie 6
Ik vraag me af hoe dit gaat werken met cross-overs. Ik merk op Leiden CS (ik reis tussen Den Haag CS en Haarlem vv) dat ik niet altijd kan rekenen op het gegeven dat de aansluiting daadwerkelijk aan de overzijde staat (zo ben ik een keer per ongeluk in Schiphol uitgekomen omdat er een vertraagde trein stond) of stond de aansluitende trein voor of achter de trein waar we uitstapten. Op zo'n moment is het wel fijn dat je kan zien waar de trein heengaat, als er ook gewacht wordt (zoals @Bemined aangeeft hier boven). Overigens stop de trein soms ook regens waar geen bord meer te bekennen is en kun je het dichtbij zijnde bord niet altijd direct zien.

  1. Instappen lijkt me duidelijk als de trein er al staat. Maar wat doe je als de tijd tot vertrek maar blijft oplopen?
  2. Ik vind het prima om te zien hoe lang het nog duurt tot de trein vertrekt. Dit is namelijk ook zo bij een tram/metro en dat vind ik altijd erg prettig. Het zou fijn zijn als de teller real time mee kan lopen en ook als de trein dus al vertraging heeft opgelopen, je dit ziet op de teller. Wel moet duidelijk zijn dat er sprake is van een vertraging.
  3. De combinatie van fluitsignaal en bord weerhoudt mij van instappen.Maar ja, ik stap nooit in na een fluitsignaal omdat ik niet tussen de deur wil komen dus ik ben een braverd. De mensen die ik regelmatig naar boven zie rennen op Heemstede-Aerdenhout omdat ze voor de zoveelste keer de trein dreigen te missen, proppen zichzelf er altijd nog bij ná het fluitsignaal en het gaat altijd maar net goed. Die kijken niet op het bord, die rennen meteen naar de deur die ze het eerst zien... 🙂 weerhoud je hen er ook van? Ik denk het niet....
  4. Ik hoop dat het op het bord duidelijker te zien is, nu moest ik toch even kijken wat er stond; of het seconden of minuten zijn
  5. Nogmaals, ik ga altijd uit van het fluitje. Maar ik zou wel meer geneigd zijn naar een verder gelegen deur te lopen als ik weet dat ik nog een halve minuut oid heb. Nu kies ik toch maar voor zekerheid en pak ik sneller een bepaalde deur.
  6. Ik vind de seconden in het rood verwarrend. ZOu dat eerder bij vertraging behouden.
Reputatie 6
Badge
Het idee en het feit dat er over dit punt wordt nagedacht vind ik goed. Zeer goed zelfs.

Het niet vermelden van de eindbestemming zou er denk voor zorgen dat er niet meer ingestapt wordt. Er kan natuurlijk dan lichte paniek ontstaan. Het allerbelangrijkste lijkt mij (net als hierboven staat) dat de afteller wel synchroon moet lopen met de werkelijkheid en dat lijkt met een lastige. Stel het bord gaat aftellen maar de trein is er nog niet, of de deuren gaan niet op de seconde precies dicht, dan zorgt dat voor onduidelijkheid.

Het allermakkelijkste lijkt mij, dat er gewoon gefloten wordt op de hele minuut van vertrek zoals vermeld op het bord. Dat is er eigenlijk geen afteller nodig en is eigenlijk gewoon zonder poespas gewoon duidelijk wanneer een trein vertrekt. Bij een eventuele vertraging zal dit dan natuurlijk wat later zijn.

Maar: Hulde dat er over nagedacht wordt het proces beter / duidelijker te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neig naar concept 3. Voor mij hoeft er geen bestemming meer op als er 'niet instappen' op staat. Je mag toch niet meer instappen en anders nodigt het misschien toch nog mensen uit om even snel toch in te stappen als de deuren nog niet dicht zijn.
Wel zou er zodra de trein vertrekt op het borden de nieuwe treinbestemming op het bord kunnen komen met 'vorige ......' en 'volgende .....' in kleinere letters onderaan.
Reputatie 6
Wat goed dat hier serieus over na wordt gedacht.

1. De tekst instappen lijkt me duidelijk wanneer de precieze tijd tot vertrek niet kan worden bepaald. Wel denk ik dat het belangrijk is dat in ieder geval de laatste 10 seconde dan alsnog verschijnen wanneer de trein wel bijna gaat vertrekken.

2. De tijd tot het vertrek vind ik een handige toevoeging, ook als er nog geen trein staat. Het lijkt me wel duidelijker als het instap-symbool uit de voorbeelden 2 en 3 pas in beeld komt als de trein daadwerkelijk langs het perron staat. Ik zie dit als een indicator dat er ingestapt mag worden, die dus zichtbaar zou moeten zijn tussen het openen van de deuren en het fluitsignaal.

3. Ik vind het duidelijk dat er niet meer ingestapt mag worden als het bord dat aangeeft. Als ik nog net aan kom rennen, zou ik minder geneigd zijn nog in te stappen, vooral omdat ik zo niet meer even snel kan controleren welke trein er langs het perron staat. Tijdens de vertrekprocedure vind ik dat een voordeel.

4. Door dit aftellen kan ik goed inschatten of ik snel bij de dichtstbijzijnde deur naar binnen moet, of dat ik nog net naar een rustigere plek kan. Dit straalt uit dat ik nog prima mee kan, maar wel even op moet schieten.

5. Ik kijk op het bord als ik het perron op kom lopen en - als hij er nog niet stond - als de trein aan komt rijden. Als ik zou weten dat het bord de laatste 10 seconde instaptijd aan zou geven, zou ik ook nog kijken als ik naast een deur sta te wachten om in te stappen, om in te schatten of ik nog naar een rustigere deur kan. Hier twijfel ik nu vaak over bij drukte.

6. Ik zie alle drie de mock-ups duidelijke verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie. Optie 2 vind ik het meest duidelijk. Vooral het aftellen spreekt mij (in alle mock-ups) erg aan.

Ik ben het met @marv87 eens dat 10s misschien net wat kort is. 15 a 20 seconde aftellen lijkt mij nog handiger.

Wellicht is het nog een idee bij het begin van het aftellen een geluidje te laten horen. Een belletje ofzo; subtiel, maar net genoeg om de aandacht naar het bord te trekken.

De grote vraag is voor mij nog wat er gebeurt als het instappen (van mensen die al ruim op tijd op het perron stonden) te lang duurt (door drukt en/of vertraagde aankomst). Het lijkt mij onwenselijk dat de tekst dat er niet meer ingestapt mag worden verschijnt voordat iedereen die op tijd aanwezig was een redelijke kans heeft gehad om in te stappen. Misschien kunnen conducteurs een mogelijkheid krijgen na het aftellen nog even een andere tekst weer te laten geven. Iets als: "Graag haast maken. Deze trein moet vertrekken", wat dan na nog een signaal van de conducteur (tijdens het fluiten?) alsnog kan veranderen in de standaard tekst.
Reputatie 1
Zijn de ervaringen van het systeem in Zwolle hierin meegenomen? Dit systeem was op proef 10 a 15 jaar geleden. 10 seconden voor vertrektijd (centraal aangestuurd) maakte de cta een scherpend geluid dat de trein ging vertrekken. Dit systeem is echter een stille dood gestorven, omdat de conducteurs zelf wilden bepalen wanneer de trein precies zou vertrekken, bijvoorbeeld om nog net even overstappende reizigers te laten instappen.
Reputatie 3
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Meestal is het fluiten van de conducteur ook een aansporing van hem voor de laatsten om in te stappen. Ik heb het eens letterlijk genomen en terwijl ik naar de deur van de conducteur liep (het was de dichtsbijzijnde, alle deuren waren nog open), conducteur stond nog buiten floot hij voor vertrek. Ik stop mijn pas vlak voor de tree en vraag "Mag ik nog instappen?". Nou werd daar eens raar van opgekeken! Het antwoord is formeel "nee", maar je verwacht het al, natuurlijk is het gegeven antwoord "ja".

Dus vandaar het motto: "zijn er nog instappers, nog niet fluiten! (omdenken)

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Gokje, de nieuwe proef deed je ineens hieraan herinneren? 😅

Ik ga het navragen! :blush:

Ik vind het persoonlijk een prima idee, maar inderdaad, wat Bemined aangeeft is het essentieel dat dit wel synchroon moet lopen met de informatie vanuit de verkeersleiding. Op het moment dat dit niet gebeurd, dan voorzie ik dat het een chaos wordt in de reisinformatie.

Daarnaast lijkt het mij goed dat bij de borden die aangeven 'Niet meer instappen' wel de eindbestemming van de trein blijft staan. Dit om te voorkomen dat er verwarring ontstaat om welke trein het gaat.

Vertraging in minuten weergeven kan ik ook alleen maar toejuichen, maar onder de voorwaarde dat dit pas vanaf 3 minuten wordt weergegeven. Het gebeurt vaak dat een trein één of twee minuten onderweg oploopt, en die vervolgens weer inhaalt.
Reputatie 3
Stop met geld weggooien met dit soort onzinnige projecten. Er is maar 1 probleem op dit moment en dat is het te vroeg vertrekken van treinen.
Dat is op te lossen door conducteurs er op te wijzen dat er op elk perron al een perfecte afteller hangt, namelijk een klok met daarin een Secondewijzer
Reputatie 3
Mijn feedback heb ik al gegeven. Niet aan beginnen.
Als het personeel de juiste vertrekprocedure volgt dan zijn er geen te vroeg vertrekkende treinen. Als ik dit forum wel eens doorlees dan klopt dat niet helemaal.
Reputatie 5
Het is alleen een goed idee, als de borden eerst heel erg goed worden afgestemd op de seinen, de locatie van de treinen, enzovoorts. Dat is nu in elk geval nog niet het geval.

Die borden weten vaak niet eens welke trein eerst komt, of de trein een minuut geleden vertrokken is, op tijd is of 3 minuten vertraging heeft. Ze lijken simpelweg gekoppeld aan de data uit de reisplanner.

Als we dit plan doorvoeren op de huidige software, dan zien we die borden straks aftellen tot de vertrektijd, 'no more boarding' en 1 minuut later komt de trein binnenrijden.
Ik vind het voorstel vreselijk verwarrend...
Allerlei verschillende getallen met verschillende werkingen en gevoelens en stressreacties enz enz..

Ik vind het logisch dat als er in de reisplanner of op de borden staat dat een trein om bijvoorbeeld 16:24 vertrekt, dat je dan op tijd moet zijn en dat de trein echt om 16:24 exact vertrekt. Nog steeds zijn er mensen die op welke manier dan ook te laat zijn en andere reizigers verhinderen...
Ik vind dat je op deze manier degenen belonen voor het feit dat ze niet op tijd zijn vertrokken van huis en het moeilijker maken voor degenen die wel op tijd zijn vertrokken en nu geen idee meer hebben hoe laat de trein nu eigenlijk vertrekt.

Als een trein er is, dan stap ik in, ik vind het onduidelijk als er staat: Nu instappen, want gaat de trein dan onmiddellijk weg? en kan ik dan niet eerder instappen?

Mijn mening op de vragen:

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.

  • Ik vind het juist wel werken, ik ben nu gewend om te zien dat er 5 minuten vertraging kan zijn en dat er omgeroepen wordt dat er een aantal minuten vertraging is, want het kan op deze manier altijd meevallen.En als het tegenvalt wordt er tot nu toe altijd opnieuw omgeroepen, soms ook niet, wat vervelend is, maar ik denk dat dat bij een eventueel nieuw systeem niet gaat veranderen..
Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.
  • Ik vind dit heel erg verwarrend, want duurt het nog 2 minuten voordat de trein aankomt? En kan ik dan gelijk instappen? Ik begrijp het dan zowiezo niet als er na 2 minuten geen trein staat, wel als er een trein staat, want dan zo het kunnen zijn dat de volgende trein over 2 minuten aankomt.
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.
Hetzelfde als bij 2 minuten... Al vind ik het veel duidelijker als je gewoon de originele vertrektijd toont.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
  • Ik zou dan niet meer instappen maar dat zou dan niet aan het bord liggen maar aan het fluiten, want na het fluiten stap ik niet meer in.
  • Wel zou ik het fijn vinden als deze methode werd toegepast, net zoals met treinen die gerangeerd worden, daar wordt namelijk ook altijd een bord getoond zonder bestemming met: niet instappen.
Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
  • Hmmm, dit vind ik vreemd, want gaat de trein over 10 seconden weg? Heb ik nog 10 seconden om in te stappen? En in de tijdsduur dat je jezelf deze vraag stelt is de trein alweer weg, erg verwarrend dus....
Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
  • Ik kijk zelf altijd bij aankomst op het perron op het bord, deze concepten zouden dit zeker veranderen in de zin dat ik nog meer op de borden zou gaan kijken en mijzelf meer zou informeren over de betekenis hiervan.
Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
  • Het concept met het niet laten zien van de reisbestemming als de trein echt vertrekt, spreekt mij het meeste aan.
Het laatste; ik denk dat je op deze manier veel meer problemen op de hals haalt dan met de huidige manier van zaken regelen.
Als je zelfs tot op de minuut nauwkeurig of zelfs tot op de seconde nauwkeurig wilt gaan rekenen, dan is de kans op fouten nog groter, want wat gebeurt er dan als een trein vertraging heeft?
Ik denk zelf ook dat de oorzaak of bron van dit gehele concept niet weg te denken is, degenen die te laat kwamen zullen nog steeds te laat komen, en zelfs al wijs je met rode uitroeptekens naar een bord met NIET INSTAPPEN, dan zullen mensen altijd alsnog willen instappen.
Hallo NS community! Wauw wat veel inhoudelijke reacties. Ik ben Sigrid, de UX designer van de borden op het station en perron.
Dit topic heb ik aangevraagd en wil graag een reactie geven op jullie feedback. Allereerst, echt heel fijn dat jullie zo meedenken.

Interpretatie van het concept
Wat ik merk tijdens het lezen van de reacties is dat het concept associaties oproept van een volledige geautomatiseerde afteller.
Dan zou de afteller gekoppeld moet worden met meerdere systemen, zoals seinen, verkeersleiding en de dienstregeling.
Dit is erg gecompliceerd. Het is dan ook logisch dat er twijfels zijn over de correctheid van de aftelfunctie bij afwijkende situaties, zoals vertraging.

Stel we laten het idee van een automatische afteller even voor wat het is.

In de huidige situatie kan de conducteur zelf inspelen op de afwijkende situaties. Deze vorm van vrijheid lijkt gezien jullie reactie en complexiteit van treinreizen van belang. Daarmee is het ook logischer als de laatste secondes en “niet meer instappen” door de conducteur gekozen worden. Zo kan het bord voor de conducteur tijdens het vertrekproces een ondersteuning worden in plaats van een belemmering.

De concepten
Als ontwerper ben ik vooral benieuwd naar wat jullie mening is over de verschillende concepten, eenvoud, deuren en kleurseconden.

Ik constateer dat de voorkeur uitgaat naar eenvoud in de functie.
Tevens lees ik dat de meningen verdeeld zijn over of roodgekleurde secondes juist helpen om de urgentie te tonen of dat het teveel geassocieerd wordt met vertraging.
Verder is er twijfel dat symbolen niet goed te lezen zullen zijn. Mogelijk is het symbool wel te herkennen op afstand als deze beter bekend is door het eens dichtbij te hebben gezien? Zoals in het concept bedoeld betekent het symbool de totale tijd totdat er gefloten wordt, dus hoe lang je nog in kunt stappen. Het idee is om dit met een symbool duidelijk te maken omdat er weinig ruimte is voor de tekst.
Tot slot: algemeen beeld is dat, als een instapsymbool gebruikt wordt, dit pas getoond moet worden als de trein aan het perron staat, en niet daarvoor.

Nogmaals wil ik zeggen dat ik erg blij ben met alle reacties en dat ik die mee ga nemen in het verdere denkproces. Mochten jullie aan de hand van deze informatie nog andere feedback hebben omtrent deze concepten, ik check het topic regelmatig.
Reputatie 1
Het zou nooit mogen gebeuren dat de perronborden gaan aftellen terwijl de conducteur en de betrokken trein daar nog niet "klaar" voor zijn. Het aftellen zou door een handeling van de HC moeten beginnen (zo'n bedieningskastje langs het perron waarmee een overweginstallatie wordt geactiveerd kan (ook) het aftellen op de perronborden starten, maar zou nooit eerder dan 30 (?) seconden voor het geplande vertrekmoment mogen werken. Een foto van het soort bedieningskastje dat ik bedoel staat hieronder (eerlijk gestolen van de fantastische web site van Nico Spilt)

Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat treinen (tot wel 1 minuut) te vroeg vertrekken. Zoveel te vroeg vertrekken heeft geen enkel nut en is zeer nadelig voor de wacht- en overstaptijden op zo'n station.

Reputatie 6
Voor mij hoeft al die poespas niet fluiten is niet meer instappen klaar uit.
Met zulke kastjes wordt het wel heel ingewikkeld en de boosheid bij sommigen blijft gewoon..
Op station Rotterdam Centraal moet ik altijd lachen in de tunnel en trappen naar de perrons men hoort een fluitje en iedereen begint te hollen maar dan is het al te laat en alle inspanning voor niets en dan boos op de HC.

Update: Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn navraag om de evaluatie van deze proef. Hopelijk snel meer informatie!

Update: Ik heb inmiddels een vrij beknopte terugkoppeling gekregen, namelijk dat de afteller in het tweede kwartaal van 2020 zou moeten worden geïmplementeerd.

Ik zou zelf liever een iets uitgebreidere terugkoppeling willen geven, bijvoorbeeld ook voor welk van de concepten is gekozen, en heb nog nagevraagd of we er iets dieper op in zouden kunnen gaan. Hopelijk kan ik er spoedig iets meer over zeggen!

Reactie kwam sneller dan verwacht. Bij deze!

Opzet

Tijdens een proef afgelopen jaar hebben we extra informatie beschikbaar gesteld aan reizigers om hen de mogelijkheid te geven zich beter te spreiden over het perron en de trein. Hiermee zouden reizigers makkelijker een zitplaats moeten kunnen vinden en verloopt het halteerproces soepeler.

De proef bestond uit de volgende 4 onderdelen:

  1. Een minuten-timer tot de vertrektijd tonen (afgewisseld met de vertrektijd)
  2. Een seconden-timer tot de uiterste instaptijd tonen
  3. De stoppositie langs het perron tonen op basis van letterborden
  4. Een drukte-indicatie per treindeel tonen

De uitvoering van de proef heeft plaatsgevonden van dinsdag 23 april tot en met 14 juni 2019 op het perron langs spoor 18 van Utrecht Centraal.

Onze bevindingen

  • De minuten-timer en stoppositie worden goed gezien door de reizigers die aan de evaluatie hebben meegedaan.
  • Reizigers vinden de drukte-informatie en stoppositie belangrijk, maar deze is zonder toelichting lastig te begrijpen.
  • Een groot deel van de geïnterviewde reizigers geeft aan hun gedrag aangepast te hebben aan de hand van de nieuwe informatie.
  • We hebben een kleine daling van de vertrekvertraging in de spits gezien tijdens de proefperiode. Daar zijn we enthousiast over omdat de vertrekvertraging van de treinen die van spoor 18 vertrekken al erg laag is

Hoe verder?

De vertrekvertraging op spoor 18 was al laag en desondanks hebben we een daling kunnen bewerkstelligen. Het is interessant om te zien of we de instapinformatie op andere stations kunnen inzetten waar de vertrekvertraging groter is om te zien of we daar ook een daling kunnen krijgen.

We willen mogelijkheden onderzoeken of de instapinformatie ook bruikbaar kan zijn op stations waar een probleem is met ‘crowd control’.

De vier verschillende onderdelen van deze proef hebben allemaal een ander stadium van volwassenheid:

  1. De minuten-timer is het meest volwassen, deze hopen we vanaf Q2 2020 stapsgewijs te implementeren.
  2. Voor de seconden-timer hadden we tijdens de proef extra mensen op het perron die de bediening voor hun rekening namen. We zijn aan het verkennen hoe we dit het beste kunnen realiseren met bestaande eigen bemensing. Hierbij spelen zowel techniek als proces een rol.
  3. Voor het tonen van de stoppositie gebruiken we op dit moment letterborden. Naast mogelijkheden om deze informatie te tonen op locaties waar letterborden aanwezig zijn, willen dat deze letterborden breder beschikbaar maken. Hierbij zijn we in gesprek met ProRail, omdat zij eigenaar zijn van deze borden.
  4. Voor drukte-informatie uit deze proef willen we consistentie met het tonen van de drukte-informatie in de NS App.
De lay-out opties zijn mij om het even, wel een voorkeur voor het in rode cijfers aftellen. Dat zorgt voor je focus.

Net als de reactie van Bemined denk ik dat dit valt of staat of er ook echt gefloten wordt op dat moment en de deuren dan ook echt dicht gaan.
Als de trein na het aftellen nog 10 seconden of langer met open deuren staat dan geeft dat meer onrust en onduidelijkheid dan nu.

Ik zou het aftellen bij 20 seconden laten beginnen en niet bij 10. Als je namelijk langs te trein loopt om een rustiger coupe te vinden dan is 20 seconden ruim genoeg om naar de volgende deur te lopen en 10 seconden net aan de krappe kant.

Ik moedig het zeker aan om dit aan te geven en ook de echte tijden weer te geven.

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.
**Dit lijkt mij zeer slecht. Het hele systeem gaat erom dat je erop kan vertrouwen, zodra er een nieuwe tijd bekend is zou het systeem opnieuw moeten gaan aftellen. Maar sowieso de laatste 10 (liefst 20) seconden voor vertrek aftellen. Daar moet je bij dit systeem als reiziger vanuit kunnen gaan.

Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog aan het perron staat? Is dit verwarrend?
**Het is wel een beetje verwarrend. Maar liever wel de tijd dan alleen de tijd instappen want dan weet je nog niets. Maar misschien kan je er van maken:
[geen trein aan het perron] Nog 3 minuten
[wel een trein aan het peroon] Instappen, vertrek nog 3 minuten.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
**Mij wel, ik vind dat duidelijk zeker in combinatie met (in het rood!) aftellen van de seconden.

Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
**Dit zou mij opjutten, ik weet dat als ik binnen deze tijd in de trein ben ik nog mee kan.

Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
**Nu eigenlijk één keer als ik het perron op loop om te checken of het inderdaad de trein is die ik moet hebben. Veel zou niet veranderen, behalve als de trein druk is en ik een rustige coupe zoek, dan zal ik regelmatig kijken zodat ik weet hoe lang ik langs de trein kan lopen.

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
**De duidelijkheid om te zien over hoeveel minuten/seconden de trein vertrekt. Geen vrees meer dat als ik langs te trein loop dat ik een boete kan krijgen als ik bij het fluitje incheck.
De borden moeten beter gekoppeld worden dan de aftellers: zowel aan het sein, als aan de spoorbezetting langs het perron, als aan de vertrektijd. Anders gaat het mis.

En waarom het mij wel goed lijkt dat de bestemming nog wordt weergegeven is voor de uitzonderingssituaties. Stel dat een trein lang voor het inrijsein voor het perron heeft moeten wachten, dan is de vertraging nog niet doorgevoerd in de systemen. Zodra er dan spoorbezetting is en het uitrijsein veilig komt, zal ook de afteller op de borden gaan lopen. Dan krijg je dus de situatie dat de trein nog niet eens stilstaat langs het perron, maar de eindbestemming al niet eens meer zichtbaar is. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie. Dan krijg je alleen maar meer vertraging, omdat reizigers terecht willen weten of het wel 'hun' trein is die binnen komt rijden.
Datzelfde geldt voor stations die langs de vrije baan liggen. Er zijn genoeg plekken in Nederland waar je voor langere tijd geen meetpunt voor de vertraging passeert of überhaupt er geen speciale detectie is voor treinen langs het perron, dus dan kan het dus zijn dat er al 'Niet meer instappen' staat, terwijl de trein nog niet eens in zicht is. Dat moet mijns inziens voorkomen worden.
Hoi Schraper. Ons personeel is opgeleid om de juiste vertrekprocedure te hanteren.

Heb je ook nog feedback over bovenstaand idee?

Reageer