Sticky

Een afteller op de perronborden. Wat vind jij?


Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Het idee
Tijdens het binnenrijden van de trein wordt afwisselend (iedere 4 seconden) de vertrektijd en instaptijd in minuten getoond. Zo laten we de geplande vertrektijd nog steeds zien, met daaraan toegevoegd hoe lang het nog duurt voordat de trein vertrekt. Tien seconden voordat de conducteur de vertrekprocedure start, wordt er vervolgens afgeteld. Na deze tien seconden fluit de conducteur en toont het bord 'Niet meer instappen'.

We hebben nu drie concepten bedacht, waar we graag jullie mening over horen.

Concept 1. Eenvoud.

Het filmpje toont linksboven een donderblauwe tijd tot instappen. Bij de laatste 10 seconden staat er een lichtblauwe balk achter de seconden die leegloopt.

Concept 2. Deuren.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk bij het aftellen in minuten. Bij de laatste 10 seconden verandert de balk en tekst van kleur. Er wordt nu ook een instapsymbool getoond.

Concept 3. Kleurseconden.

Het filmpje toont linksboven een donkerblauwe tekst op een lichtblauwe balk. De seconden worden in het rood getoond. Tevens zie je een simpel instapsymbool wanneer de trein het station binnenkomt.

Vragen bij specifieke situaties
Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.



Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.


Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.



Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?



Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?

Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?

Misschien heb je zelf wel suggesties voor verbeteringen. We horen het graag!

123 reacties

De huidige werkwijze is erg onduidelijk (gezien ook de vele berichten hierover op het forum), dus aftellen op het station en "Niet meer instappen" tonen na het fluitsignaal juich ik in principe toe, hierdoor wordt het een stuk duidelijker. Niet meer de bestemming zien is een extra stok achter de deur om niet meer in te stappen.

Het staat of valt naar mijn idee echter met hoe consequent de trein ook daadwerkelijk vertrekt na het verlopen van deze aftelklok. Als ik te Rotterdam Centraal de intercity richting Utrecht pak komt het regelmatig voor dat deze te laat vertrekt doordat er gewacht moet worden op een binnenkomende trein die voorlangs kruist. Wacht zo'n afteller in zo'n geval tot het vertreksein bediend wordt, of staat zo'n trein dan rustig een minuut langs het perron met geopende deuren terwijl er "niet meer instappen" op de borden staat? Dat laatste zal leiden tot onbegrip en mensen die de borden gaan negeren vermoed ik.

Een ander aspect wat naar mijn idee aandacht verdient zijn de cross-platform-overstappen van 2 minuten. Dit zijn officiële overstappen, regelmatig tussen treinen die slechts om het half uur rijden, waarbij het halen van die overstap dus erg belangrijk is, maar die vaak mis gaan bij lichte vertragingen. Hier zou naar mijn idee duidelijk gecommuniceerd moeten worden of die overstap nog haalbaar is bij vertraging. Neem je de aansluiting over, dan moeten de borden niet overstappende reizigers in paniek brengen door te melden dat je nog slechts 2 seconden hebt. Ben je, hoe klantonvriendelijk het ook is, van plan om voor de neus van de overstappers weg te rijden, meld dit dan meteen.
Reputatie 7
Badge +1

De conducteur eerder laten fluiten dan de vertrektijd is diefstal van tijd van de reiziger. Als het NS kennelijk niet lukt om een trein op tijd te laten aankomen is dat een problem van NS en dan zoeken ze daar ook zelf maar een oplossing voor. Hiervoor de reiziger laten bloeden is belachelijk.

Er moet wel.eerder gefloten worden want anders kan de trein niet op de vertrektijd vertrekken. Fluit je op vertrektijd dan vertrekt de trein te laat.

Voor de reiziger is een trein vertrokken als hij niet meer kan instappen. Dus fluiten = trein is vertrokken = vertrektijd. De rest is interne keuken en voor de reiziger niet interessant.

De bestemming juist niet vermelden heeft absoluut mijn voorkeur, want dan nodig je ze niet uit om toch nog in te stappen. Als de borden gekoppeld worden, zoals de aftellers (staan gekoppeld aan het sein) op sommige stations, lijkt het mij een fijne aanvulling.
Auw, das gaat tegen ons handboek in wat betreft vertrekprocedure, niet dat deze even handig is.

In mijn handboek staat als er maar 1 HC is en de trein een sluitfluit, ik deze moet gebruiken als fluit en officieel geen mondfluit meer.

Nu komt het onduidelijke, zijn er meerdere HC verspreidt, neemt de chef van de trein het initiatief tot het starten van de vertrekprocedure door zijn mondfluit te gebruiken, de andere HC nemen dit fluitsignaal over, seinen elkaar en dan wordt de sluitfluit pas weer gebruikt.

Ik heb het niet verzonnen he.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie niet zoveel in dergelijke concepten wanneer die niet volledig geautomatiseerd kunnen worden zoals bij sommige metrosystemen met perronwanddeuren.

Als er dan toch zo nodig iets op een bord moet staan dan inderdaad een eenvoudige mededeling als "niet instappen / Do not board". Veel beter is natuurlijk om de treinen zelf met een alarmeringssysteem met bijvoorbeeld rode verlichting bij de deuren (zoals bij de metro in Amsterdam) uit te rusten wanneer de deuren gesloten gaan worden. Wie kijkt er nu op een vertrekaanwijzer wanneer je hoofd in een van 90 graden gedraaid staat ten opzichte van de CTA omdat je voor de trein staat?

Het is mij onduidelijk wanneer de afteller op 0 gaat staan. Is dat de vertrektijd? Is dat het moment waarop de deuren gesloten zouden moeten worden? Wanneer het het laatste is dan wordt kostbare overstaptijd gestolen van de reizigers en gaan alle overstappen die nu voor 2 minuten in de boeken staan de mist in.

Ik zou overigens graag verlost worden van het huidige systeem met loterijtijden. Ik zou graag in de gelegenheid zijn om een stuk langs de trein te kunnen lopen naar een rustiger gedeelte (of stiltezone) zonder overvallen te worden door een (te) vroeg fluitende conducteur waardoor ik mijn trein mis omdat ik niet meer mag instappen. Nu los ik dat dan maar op door meteen in te stappen en dan maar door de trein te lopen. Dat is niet handig want daar stoor je onnodig andere reizigers mee.
Reputatie 6
Ik vraag me af hoe dit gaat werken met cross-overs. Ik merk op Leiden CS (ik reis tussen Den Haag CS en Haarlem vv) dat ik niet altijd kan rekenen op het gegeven dat de aansluiting daadwerkelijk aan de overzijde staat (zo ben ik een keer per ongeluk in Schiphol uitgekomen omdat er een vertraagde trein stond) of stond de aansluitende trein voor of achter de trein waar we uitstapten. Op zo'n moment is het wel fijn dat je kan zien waar de trein heengaat, als er ook gewacht wordt (zoals @Bemined aangeeft hier boven). Overigens stop de trein soms ook regens waar geen bord meer te bekennen is en kun je het dichtbij zijnde bord niet altijd direct zien.

  1. Instappen lijkt me duidelijk als de trein er al staat. Maar wat doe je als de tijd tot vertrek maar blijft oplopen?
  2. Ik vind het prima om te zien hoe lang het nog duurt tot de trein vertrekt. Dit is namelijk ook zo bij een tram/metro en dat vind ik altijd erg prettig. Het zou fijn zijn als de teller real time mee kan lopen en ook als de trein dus al vertraging heeft opgelopen, je dit ziet op de teller. Wel moet duidelijk zijn dat er sprake is van een vertraging.
  3. De combinatie van fluitsignaal en bord weerhoudt mij van instappen.Maar ja, ik stap nooit in na een fluitsignaal omdat ik niet tussen de deur wil komen dus ik ben een braverd. De mensen die ik regelmatig naar boven zie rennen op Heemstede-Aerdenhout omdat ze voor de zoveelste keer de trein dreigen te missen, proppen zichzelf er altijd nog bij ná het fluitsignaal en het gaat altijd maar net goed. Die kijken niet op het bord, die rennen meteen naar de deur die ze het eerst zien... 🙂 weerhoud je hen er ook van? Ik denk het niet....
  4. Ik hoop dat het op het bord duidelijker te zien is, nu moest ik toch even kijken wat er stond; of het seconden of minuten zijn
  5. Nogmaals, ik ga altijd uit van het fluitje. Maar ik zou wel meer geneigd zijn naar een verder gelegen deur te lopen als ik weet dat ik nog een halve minuut oid heb. Nu kies ik toch maar voor zekerheid en pak ik sneller een bepaalde deur.
  6. Ik vind de seconden in het rood verwarrend. ZOu dat eerder bij vertraging behouden.
Reputatie 7
Badge +3

Hij rondt niet correct af, hij rondt af naar beneden. Zodra er nog 5.59 minuten zijn, staat-ie op 5. Zodra er nog 59 seconden zijn, staat-ie op 0.

Reputatie 7
Badge
Het idee en het feit dat er over dit punt wordt nagedacht vind ik goed. Zeer goed zelfs.

Het niet vermelden van de eindbestemming zou er denk voor zorgen dat er niet meer ingestapt wordt. Er kan natuurlijk dan lichte paniek ontstaan. Het allerbelangrijkste lijkt mij (net als hierboven staat) dat de afteller wel synchroon moet lopen met de werkelijkheid en dat lijkt met een lastige. Stel het bord gaat aftellen maar de trein is er nog niet, of de deuren gaan niet op de seconde precies dicht, dan zorgt dat voor onduidelijkheid.

Het allermakkelijkste lijkt mij, dat er gewoon gefloten wordt op de hele minuut van vertrek zoals vermeld op het bord. Dat is er eigenlijk geen afteller nodig en is eigenlijk gewoon zonder poespas gewoon duidelijk wanneer een trein vertrekt. Bij een eventuele vertraging zal dit dan natuurlijk wat later zijn.

Maar: Hulde dat er over nagedacht wordt het proces beter / duidelijker te maken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neig naar concept 3. Voor mij hoeft er geen bestemming meer op als er 'niet instappen' op staat. Je mag toch niet meer instappen en anders nodigt het misschien toch nog mensen uit om even snel toch in te stappen als de deuren nog niet dicht zijn.
Wel zou er zodra de trein vertrekt op het borden de nieuwe treinbestemming op het bord kunnen komen met 'vorige ......' en 'volgende .....' in kleinere letters onderaan.
Reputatie 7
Badge
Wat goed dat hier serieus over na wordt gedacht.

1. De tekst instappen lijkt me duidelijk wanneer de precieze tijd tot vertrek niet kan worden bepaald. Wel denk ik dat het belangrijk is dat in ieder geval de laatste 10 seconde dan alsnog verschijnen wanneer de trein wel bijna gaat vertrekken.

2. De tijd tot het vertrek vind ik een handige toevoeging, ook als er nog geen trein staat. Het lijkt me wel duidelijker als het instap-symbool uit de voorbeelden 2 en 3 pas in beeld komt als de trein daadwerkelijk langs het perron staat. Ik zie dit als een indicator dat er ingestapt mag worden, die dus zichtbaar zou moeten zijn tussen het openen van de deuren en het fluitsignaal.

3. Ik vind het duidelijk dat er niet meer ingestapt mag worden als het bord dat aangeeft. Als ik nog net aan kom rennen, zou ik minder geneigd zijn nog in te stappen, vooral omdat ik zo niet meer even snel kan controleren welke trein er langs het perron staat. Tijdens de vertrekprocedure vind ik dat een voordeel.

4. Door dit aftellen kan ik goed inschatten of ik snel bij de dichtstbijzijnde deur naar binnen moet, of dat ik nog net naar een rustigere plek kan. Dit straalt uit dat ik nog prima mee kan, maar wel even op moet schieten.

5. Ik kijk op het bord als ik het perron op kom lopen en - als hij er nog niet stond - als de trein aan komt rijden. Als ik zou weten dat het bord de laatste 10 seconde instaptijd aan zou geven, zou ik ook nog kijken als ik naast een deur sta te wachten om in te stappen, om in te schatten of ik nog naar een rustigere deur kan. Hier twijfel ik nu vaak over bij drukte.

6. Ik zie alle drie de mock-ups duidelijke verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie. Optie 2 vind ik het meest duidelijk. Vooral het aftellen spreekt mij (in alle mock-ups) erg aan.

Ik ben het met @marv87 eens dat 10s misschien net wat kort is. 15 a 20 seconde aftellen lijkt mij nog handiger.

Wellicht is het nog een idee bij het begin van het aftellen een geluidje te laten horen. Een belletje ofzo; subtiel, maar net genoeg om de aandacht naar het bord te trekken.

De grote vraag is voor mij nog wat er gebeurt als het instappen (van mensen die al ruim op tijd op het perron stonden) te lang duurt (door drukt en/of vertraagde aankomst). Het lijkt mij onwenselijk dat de tekst dat er niet meer ingestapt mag worden verschijnt voordat iedereen die op tijd aanwezig was een redelijke kans heeft gehad om in te stappen. Misschien kunnen conducteurs een mogelijkheid krijgen na het aftellen nog even een andere tekst weer te laten geven. Iets als: "Graag haast maken. Deze trein moet vertrekken", wat dan na nog een signaal van de conducteur (tijdens het fluiten?) alsnog kan veranderen in de standaard tekst.
Reputatie 1
Zijn de ervaringen van het systeem in Zwolle hierin meegenomen? Dit systeem was op proef 10 a 15 jaar geleden. 10 seconden voor vertrektijd (centraal aangestuurd) maakte de cta een scherpend geluid dat de trein ging vertrekken. Dit systeem is echter een stille dood gestorven, omdat de conducteurs zelf wilden bepalen wanneer de trein precies zou vertrekken, bijvoorbeeld om nog net even overstappende reizigers te laten instappen.
Reputatie 4
Inmiddels kennen jullie onze campagne Fluiten = niet meer instappen, en hebben we jullie geïnformeerd over de tien minuten trein. Vooral op grote stations met veel reizigers en korte instaptijden is het belangrijk dat er op tijd wordt ingestapt. We willen onze reizigers daarom meer inzicht geven in de vertrekprocedure, en daarom denken we na over een nieuwe functie op de perronborden. Denk je met ons mee?

Meestal is het fluiten van de conducteur ook een aansporing van hem voor de laatsten om in te stappen. Ik heb het eens letterlijk genomen en terwijl ik naar de deur van de conducteur liep (het was de dichtsbijzijnde, alle deuren waren nog open), conducteur stond nog buiten floot hij voor vertrek. Ik stop mijn pas vlak voor de tree en vraag "Mag ik nog instappen?". Nou werd daar eens raar van opgekeken! Het antwoord is formeel "nee", maar je verwacht het al, natuurlijk is het gegeven antwoord "ja".

Dus vandaar het motto: "zijn er nog instappers, nog niet fluiten! (omdenken)

Ik ga even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat we ongetwijfeld de situatie gaan krijgen dat treinpersoneel gaat fluiten wanneer de afteller op 0 staat. Zo wordt die overstapminuut gestolen van de reizigers.

Het is al erg genoeg dat er zo’n 40 seconden voor vertrektijd volgens dienstregeling gefloten wordt. Daar hoeft niet nog eens 20 seconden bij te komen.

Badge +3

Verschilt dat dan echt zoveel van een situatie waarin 19.59 als vertrektijd aan staat gegeven en een conducteur om 19.58 en 40 seconden fluit en de deuren sluit 20 seconden voordat de klok ook daadwerkelijk op 19.59 springt?

Als een trein gepland staat om om 19.57 aan te komen en de aansluiting om 19.59 vertrekt is dat een geldige 2-minuten overstap volgens de reisplanner.

Komt de trein pas om 19.57.30 aan en sluit de andere trein om 19.58.20 de deuren (40 seconden voor vertrek, dat mag blijkbaar) dan blijven er van die 2 minuten nog 50 seconden over.

Zeg je 0 minuten (dus niet meer instappen, trein vertrekt binnen een minuut) dan heb je effectief nog maar 30 seconden om over te stappen.

Die afteller moet dan het effect hebben van “doe geen moeite om te rennen”, met name bij wat langere overstappen waar je nog een (rol)trap op of af moet, of als je net het station binnenkomt.

Bij 0 minuten ben je dan sowieso te laat.

Kan iemand aangeven hoe de evaluatie van deze proef verloopt? Ik ben met name benieuwd of het tonen van de treinlengte als succesvol beoordeeld is.

Gokje, de nieuwe proef deed je ineens hieraan herinneren? 😅

Ik ga het navragen! :blush:

Reputatie 7
Badge +1

Dus de afteller laat alleen maar de gang van zaken duidelijker zien; vanaf 1 minuut voor vertrek niet meer instappen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.

Dat is het echter wel, aangezien voor de reiziger geldt dat de trein vertrokken is als die niet meer kan instappen. NS publiceert echter nergens wat de uiterste instaptijd is. Maar zoals we weten gaat NS dit niet wijzigen zonder dat ze daartoe gedwongen worden.

Ik vind het persoonlijk een prima idee, maar inderdaad, wat Bemined aangeeft is het essentieel dat dit wel synchroon moet lopen met de informatie vanuit de verkeersleiding. Op het moment dat dit niet gebeurd, dan voorzie ik dat het een chaos wordt in de reisinformatie.

Daarnaast lijkt het mij goed dat bij de borden die aangeven 'Niet meer instappen' wel de eindbestemming van de trein blijft staan. Dit om te voorkomen dat er verwarring ontstaat om welke trein het gaat.

Vertraging in minuten weergeven kan ik ook alleen maar toejuichen, maar onder de voorwaarde dat dit pas vanaf 3 minuten wordt weergegeven. Het gebeurt vaak dat een trein één of twee minuten onderweg oploopt, en die vervolgens weer inhaalt.
Reputatie 7
Badge +3

Aan een afteller tot het vertrekmoment heb je als reiziger helemaal niet zo veel. De afteller moet het uiterste instapmoment tonen.

Tenzij NS natuurlijk weer teruggaat naar het oude principe dat vertrektijd het uiterste instapmoment is.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft overigens zelf die wijziging doorgevoerd dat er al voor vertrektijd gefloten wordt. Sindsdien hebben we te maken met loterijtijden. Iedere Hc doet het anders. Soms fluit die 40 seconden voor vertrek, soms 30 seconden etc. Je kunt er als reiziger niet van op aan. 

Met aftellers naar 0 gaat het wel voorspelbaarder worden. Maar met het grote nadeel dat dan consequent een minuut overstaptijd wordt gestolen door NS.

In het verleden was het nooit een probleem. Je wist dat er niet gefloten werd voordat de minuut versprongen was.

Reputatie 7
Badge +3

Verdwijnt in het echt het voorste treinstel ook zoals in de animatie? Lijkt wel Star Trek, beam me up NS🤣

Reputatie 4
Stop met geld weggooien met dit soort onzinnige projecten. Er is maar 1 probleem op dit moment en dat is het te vroeg vertrekken van treinen.
Dat is op te lossen door conducteurs er op te wijzen dat er op elk perron al een perfecte afteller hangt, namelijk een klok met daarin een Secondewijzer
Reputatie 4
Mijn feedback heb ik al gegeven. Niet aan beginnen.
Als het personeel de juiste vertrekprocedure volgt dan zijn er geen te vroeg vertrekkende treinen. Als ik dit forum wel eens doorlees dan klopt dat niet helemaal.
Reputatie 5
Het is alleen een goed idee, als de borden eerst heel erg goed worden afgestemd op de seinen, de locatie van de treinen, enzovoorts. Dat is nu in elk geval nog niet het geval.

Die borden weten vaak niet eens welke trein eerst komt, of de trein een minuut geleden vertrokken is, op tijd is of 3 minuten vertraging heeft. Ze lijken simpelweg gekoppeld aan de data uit de reisplanner.

Als we dit plan doorvoeren op de huidige software, dan zien we die borden straks aftellen tot de vertrektijd, 'no more boarding' en 1 minuut later komt de trein binnenrijden.
Ik vind het voorstel vreselijk verwarrend...
Allerlei verschillende getallen met verschillende werkingen en gevoelens en stressreacties enz enz..

Ik vind het logisch dat als er in de reisplanner of op de borden staat dat een trein om bijvoorbeeld 16:24 vertrekt, dat je dan op tijd moet zijn en dat de trein echt om 16:24 exact vertrekt. Nog steeds zijn er mensen die op welke manier dan ook te laat zijn en andere reizigers verhinderen...
Ik vind dat je op deze manier degenen belonen voor het feit dat ze niet op tijd zijn vertrokken van huis en het moeilijker maken voor degenen die wel op tijd zijn vertrokken en nu geen idee meer hebben hoe laat de trein nu eigenlijk vertrekt.

Als een trein er is, dan stap ik in, ik vind het onduidelijk als er staat: Nu instappen, want gaat de trein dan onmiddellijk weg? en kan ik dan niet eerder instappen?

Mijn mening op de vragen:

Vraag 1. Op dit moment tonen we vertraging afgerond op 5 minuten. Met het huidige systeem kan het zijn dat er lang 'nog 1 minuut' getoond wordt. Dit lijkt ons niet gewenst. Wat vind je van de optie “instappen” wanneer die 1 minuut eigenlijk al voorbij is? We geven dan geen tijd aan maar laten we wel weten dat de trein ieder moment kan vertrekken.

  • Ik vind het juist wel werken, ik ben nu gewend om te zien dat er 5 minuten vertraging kan zijn en dat er omgeroepen wordt dat er een aantal minuten vertraging is, want het kan op deze manier altijd meevallen.En als het tegenvalt wordt er tot nu toe altijd opnieuw omgeroepen, soms ook niet, wat vervelend is, maar ik denk dat dat bij een eventueel nieuw systeem niet gaat veranderen..
Vraag 2. We tonen bij de eerste twee concepten het aantal minuten tot de trein vertrekt. Hoe is dat voor jou wanneer de trein nog niet aan het perron staat? Is dit verwarrend?
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 2 minuten”.
  • Ik vind dit heel erg verwarrend, want duurt het nog 2 minuten voordat de trein aankomt? En kan ik dan gelijk instappen? Ik begrijp het dan zowiezo niet als er na 2 minuten geen trein staat, wel als er een trein staat, want dan zo het kunnen zijn dat de volgende trein over 2 minuten aankomt.
Bijvoorbeeld, er is nog geen trein bij “nog 6 minuten”.
Hetzelfde als bij 2 minuten... Al vind ik het veel duidelijker als je gewoon de originele vertrektijd toont.

Vraag 3. Bij het fluiten toont het bord 'Niet meer instappen'. De deuren zijn dan waarschijnlijk nog open. Weerhoudt dit je om in te stappen? Wat voor gevoel geeft dit? Je ziet dan namelijk niet meer waar de trein heengaat.
  • Ik zou dan niet meer instappen maar dat zou dan niet aan het bord liggen maar aan het fluiten, want na het fluiten stap ik niet meer in.
  • Wel zou ik het fijn vinden als deze methode werd toegepast, net zoals met treinen die gerangeerd worden, daar wordt namelijk ook altijd een bord getoond zonder bestemming met: niet instappen.
Vraag 4. We geven nu de laatste tien seconden aan op het bord. Wat doe je dan? Wat voor gevoel geeft dit je?
  • Hmmm, dit vind ik vreemd, want gaat de trein over 10 seconden weg? Heb ik nog 10 seconden om in te stappen? En in de tijdsduur dat je jezelf deze vraag stelt is de trein alweer weg, erg verwarrend dus....
Vraag 5. Op welke momenten kijk je zelf op het bord? Zouden deze concepten dit gedrag veranderen?
  • Ik kijk zelf altijd bij aankomst op het perron op het bord, deze concepten zouden dit zeker veranderen in de zin dat ik nog meer op de borden zou gaan kijken en mijzelf meer zou informeren over de betekenis hiervan.
Vraag 6. Welke concepten of specifiek onderdeel spreekt je het meest aan?
  • Het concept met het niet laten zien van de reisbestemming als de trein echt vertrekt, spreekt mij het meeste aan.
Het laatste; ik denk dat je op deze manier veel meer problemen op de hals haalt dan met de huidige manier van zaken regelen.
Als je zelfs tot op de minuut nauwkeurig of zelfs tot op de seconde nauwkeurig wilt gaan rekenen, dan is de kans op fouten nog groter, want wat gebeurt er dan als een trein vertraging heeft?
Ik denk zelf ook dat de oorzaak of bron van dit gehele concept niet weg te denken is, degenen die te laat kwamen zullen nog steeds te laat komen, en zelfs al wijs je met rode uitroeptekens naar een bord met NIET INSTAPPEN, dan zullen mensen altijd alsnog willen instappen.

Reageer