beantwoord

in de steek gelaten door V&S Breda

  • 9 July 2023
  • 30 reacties
  • 1133 Bekeken

Reputatie 1

Hallo community!

Ik ben in dienst via een derde partij voor NS als reisassistent.

Gister middag (8-7-2023) had ik een aantal assistenties op station Breda. Toen ik vanuit Rotterdam aankwam in Breda bleek dat er een wisselstoring tussen Breda en Noorderkempen was.

Hierdoor zijn alle ICD Brussel sinds ongeveer 12 uur die middag geannuleerd en reden dus niet.

 

Veel boze en teleurgestelde reizigers natuurlijk.

Gezien ik mijn 2e assistentie op een ander perron had moest ik door de stationshal lopen.

Hier stond het helemaal vol met reiziger die stuk voor stuk allemaal vragen hadden. Gezien zij wel gewoon naar antwerpen of zelfs brussel wilden.

 

V&S Breda stond een deel van deze reizigers te woord, zoals het hoort.

Gezien ik in mijn fluoriserende NS hesje door de hal liep spraken reizigers mij ook aan met vragen.

Geen probleem, is mn werk.

Maar toen ik 1 reiziger had geholpen, bleek V&S gewoon gevlucht te zijn naar het personeelsverblijf.

 

Toen kwamen dus alle reizigers (ong. 200+) naar mij toe met vragen, wat ik niet in mn eentje kan doen.

Tickets & Service was ook al dicht op dit moment, dus reizigers konden daar ook niet terecht.

 

Daarbij komt ook, en ik spreek uit ervaring, dat V&S Breda er vaak niet is. Terwijl zij daar wel aanwezig zijn.

Het enige moment wanneer zij zichtbaar zijn is als het tijd voor de rookpauze is.

Heel irritant is het in soortgelijke gevallen als die hierboven beschreven.

icon

Beste antwoord door Laura NS 31 July 2023, 12:10

Bekijk origineel

30 reacties

Ik heb inmiddels iemand gesproken die op de hoogte is van de situatie van TS. 

 

"Ik heb meerdere collega’s en in dienst gestelde teams gesproken die werkzaam waren op dat moment. 
Geen van hen kan zich een reis-assistent herinneren. Daarnaast geven de medewerkers wel aan dat het een heel drukke dag was. Deze dag heeft V&S urenlang veel mensen service verleend en de mensen de juiste weg op geholpen.
Daarnaast kreeg men die dag ook meerdere meldingen (zoals ik het teruglees in de meldkamer meldingen: Verbaal agressieve man 2 keer, achterlaten gestolen goed, achtergelaten koffer, meerdere reizigers zonder geldig vervoersbewijs).

Wel vinden ze het vervelend dat deze reis-assistent blijkbaar in haar eentje heeft gestaan, dit is uiteraard niet de bedoeling. 
Het is goed om in het vervolg hier beter op te letten.”

 

Ik lees hieruit ook dat het wellicht een onterechte aanname is geweest dat V&S naar het hokje was 'gevlucht’. Dit kan natuurlijk meerdere redenen hebben en een aanname hierin maken is niet te doen. 

 

 

 https://www.ns.nl/klantenservice

@Laura NS Wat is het verschil tussen Telefoon Consumenten en Overige…?

Ehh, niet? Mijn interpretatie is dat mensen zo sneller zien via welke kanalen wij bereikbaar zijn. Sociale media, chat en telefoon. En als iemand iets anders zoekt, bijvoorbeeld een zakelijk informatiepunt, zal diegene wellicht niet snel geneigd zijn om te klikken op telefoon consumenten. Maar je komt inderdaad op dezelfde pagina uit, dat klopt.

 Misschien moet er wat meer onderscheid komen qua kleding die personen dragen bij het vervullen van de taken op het station. Agenten in hun eigen uniform. V&S in het grijsblauwe OV pak en bijvoorbeeld reisistentie in het oranje of zoiets. Maar toch fijn @DR_076 dat je de tijd en moeite hebt genomen om je reactie hier te plaatsen. Want @Laura NS had na 18 dagen nog niks gehoord, Misschien kunnen jij en je collegae dit eerder op de community plaatsen, want er zijn voldoende reizigers die geen twitter, facebook e.a. programma's gebruiken. En dat is helemaal niet raar want dit is het kanaal waar de klant volgens de site toch wel snel op terecht komt.

 

Volgens mij is er momenteel binnen NS al voldoende onderscheid in kleding voor de verschillende functies. Binnen NS is het dragen van een geel hesje verplicht bij bepaalde werkzaamheden, waaronder reisassistentie, ook al zou het hesje oranje zijn, er blijft een NS logo op zichtbaar, dit is dusdanig herkenbaar voor reizigers dat men altijd vragen kan verwachten, al zou het hesje paars zijn :).

Ik las dat @Laura NS een vraag had doorgezet naar de stationsmanager aangaande dit topic. Ik durf niet te zeggen waarom ze nog niets gehoord heeft. Echter persoonlijk is een stationsmanager niet de juiste persoon die de vraag/mail van Laura kan beantwoorden, de operationele aansturing van V&S ligt namelijk elders, uiteindelijk verwacht ik dat er een soortgelijk dergelijk antwoord komt als de uitleg die ik in de vorige reactie heb gegeven.

Nog even een aanvulling op @treinfreak02:

Mocht je bij toekomstige werkzaamheden op het station vragen hebben over onze werkzaamheden of tegen bepaalde zaken aanlopen. Spreek ons dan ook gerust aan, we leggen je het graag uit. 
Ikzelf was ook aan het werk op die dag en had toen ook al antwoord kunnen geven op eventuele vragen, ik heb je immers op het perron en bij de poortjes (waar we reizigers stonden te helpen) meerdere keren gezien. :)

Badge +3

 

 https://www.ns.nl/klantenservice

@Laura NS Wat is het verschil tussen Telefoon Consumenten en Overige…?

Overig is https://www.ns.nl/klantenservice/contact daar staan nog wat extra opties zoals Telefoon Zakelijk en Facebook vermeld.

Zie trouwens dat het 088 672 ×××× telefoonnummer weer terug is, verwarrend. Hou gewoon 030 751 5155 aan want je komt gewoon in het keuzemenu uit.

In het verleden was ik een fervent reiziger en ik kan me genoeg situaties herinneren waar V&S en enkele agenten het regelmatig beregezellig hadden als ze met een man of 8-16 in een kringgesprek de omgeving volledig uit het oog waren verloren. En als je een V&S’er aanspreekt op zijn of haar gedrag, dan zijn ze met enige regelmaat erg op hun teentjes getrapt. Ik ben zo'n persoon die een NS’er rustig attendeert dat je ‘daar’ bijvoorbeeld NIET mag roken. Nou, dan staan ze je raar aan te kijken. Eén keer zijn ze me zelfs gevolgd en gingen ze in de eerste klascoupé een half uur lang heel dicht bij me zitten na deze opmerking. “Heé jongens, dat is niet de bedoeling hoor.” “Whaaat!.” “Eeeuh roken op het perron onder de afkapping. ;)” Nou, vast en zeker voldoende reden om mij in een verders volledig lege eerste klasse coupé een half uur op mijn neus te zitten. Of als iemand aan het filmen is op het station en de BOA's de persoon de beelden laat verwijderen. Soms helpen die persoon door dat zelf te doen. Wat voor zover ik het weet niet mag. Maar dan staan ze daar met een groepje, waarvan enkele hun handjes hoog in het steekvest plaatsen om breed??? te lijken. (Of doen ze dat om opmerkingen als: “Haal die handen eens uit je zakken!” te vermijden? )Ik liep weleens met iemand enkele rondjes op het station als we een hapje waren wezen eten. Volgens mij had hij ook wel zijn bedenkingen. ;) De combinatie van NS BOA en Politie is altijd de moeite waard om een een blik te gunnen. Vooral de sociale interacties zijn dan met enige regelmaat zeer grappig. Vaak zie je de vrouwelijke V&S collegae veel glimlachen richting de mannelijke agenten, wat dan weer lief overkomt. Misschien moet er wat meer onderscheid komen qua kleding die personen dragen bij het vervullen van de taken op het station. Agenten in hun eigen uniform. V&S in het grijsblauwe OV pak en bijvoorbeeld reisistentie in het oranje of zoiets. Maar toch fijn @DR_076 dat je de tijd en moeite hebt genomen om je reactie hier te plaatsen. Want @Laura NS had na 18 dagen nog niks gehoord, Misschien kunnen jij en je collegae dit eerder op de community plaatsen, want er zijn voldoende reizigers die geen twitter, facebook e.a. programma's gebruiken. En dat is helemaal niet raar want dit is het kanaal waar de klant volgens de site toch wel snel op terecht komt.

 https://www.ns.nl/klantenservice

@Laura NS Wat is het verschil tussen Telefoon Consumenten en Overige…?

Hi Angelo! 
 

Graag wil ik hier nog even op inhaken, via ons V&S Twitter account had ik ook al geantwoord en enige nuance aangebracht. 
 

Ik zal de reactie van Twitter nog even delen; 

Graag zou ik hier even op willen reageren. Op de eerste plaats hartstikke goed en fijn dat je zo goed als het kon reizigers hebt geïnformeerd tijdens de verstoring richting België gisteren. 

Echter zijn er een aantal punten waar enige nuance op zijn plaats is. /1

Gisteren hebben meerdere collega’s van V&S zo veel reizigers als mogelijk van informatie, service en/of vervangend vervoer gezorgd om laatste aansluitingen of vluchten te kunnen halen. 

Daarnaast krijgen wij ook andere (veiligheids-)meldingen waarop we worden aangestuurd. /2

Meldingen die wij ontvangen i.r.t. veiligheid/agressie etc. hebben vanwege deze aard daarom ook voorrang op andere werkzaamheden.
Ten tijden van de verstoring zijn er namelijk diverse meldingen geweest waarop collega’s gereageerd hebben.
/3
Ook jullie doen voor oNS en onze reizigers ontzettend belangrijk werk! Reizigers die zien echter enkel iemand met een geel ‘NS’ hesje waardoor het enigszins logisch is dat bij een verstoring reizigers om informatie komen vragen. 
/4

Onze servicemedewerkers zijn ook buiten de openingstijden van het ‘loket’ aanwezig op het station en hebben gisteren de hele dag dat ze dienst hadden ook super hard gewerkt om zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk van informatie te voorzien. 
/5

Met dergelijke verstoringen is het vrijwel altijd zo dat we handjes/collega’s tekort komen om iedereen te kunnen helpen tijdens een hectische verstoring. 
Aan de inzet van alle collega’s te Breda heeft het in ieder geval niet gelegen. ;)
/6
 

Tijdens deze dienst, hebben we voor enkele tientallen reizigers welke aansluitende (internationale) treinen of vluchten vanaf Brussel zelfs nog taxi’s geregeld. 

Ik vind het jammer dat je het beeld schetst dat wij ‘naar ons verblijf vluchten’ op het moment dat jij op het station aan kwam, dit is slechts een momentopname.
Je hebt waarschijnlijk niet gezien hoeveel en hoe lang we tussen de meldingen door service en reisinformatie aan reizigers hebben gegeven. 
 

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hey laura,

Dankjewel voor jouw bericht.

Ik hoop dat er iets uit komt. In ieder geval iets van een excuus vanuit NS zou ik al op prijs stellen.

Zoals deze dag verliep kon namelijk echt niet...

Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen, dus ik heb een reminder gestuurd. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik ben wel benieuwd hoe u zo zeker bent dat ze naar het verblijf gevlucht zijn en geen assistentie oproep hebben gehad of een andere opdracht vanuit de meldkamer. 

In Eindhoven ook een keer meegemaakt, massa's gestrande reizigers en waar was dat team van VenS? Die waren bezig met een hulpverlening elders op het station waar zelfs een ambulance voor moest komen. 

Ik weet niet wat er exact gebeurd is, vraag is waar VenS was, een terechte vraag en denk dat daar een goed antwoord op komt.

Reputatie 7
Badge

Dan houdt het op. Ik zou dit achter me laten en weer verder gaan.

Reputatie 1

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.




Die leidinggevende zou wel de mogelijkheden moeten hebben de problemen binnen de organisatie aan te kaarten. Anders krijgt die leidinggevende bijvoorbeeld op zijn/haar donder als er een rolstoelgebruiker te laat uit een trein wordt gehaald, met bijbehorende vertraging voor die trein.
 

Zoals in mijn eerste bericht beschreven werk ik voor een ingehuurde firma, niet voor NS zelf.

De leidinggevenden van het bedrijf waar ik voor werk kunnen dit soort dingen gewoonweg niet melden bij NS.

 

Reputatie 1

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

en de reisassistentie welke extern ingehuurd wordt kan zich natuurlijk niet bezig houden met het verschaffen van informatie want die krijgt hij/zij ook niet aangezien er voor een andere firma gewerkt wordt.  mijn advies zou zijn om dan het lichtgevende vestje maar niet te dragen in die situaties behalve op het moment dat er in de nabijheid van de trein gewerkt wordt.

Ik heb er toen ook aan gedacht om het hesje uit te doen, zeg ik je eerlijk😅.

Dat terwijl ik het NS logo met alle trots draag.

Maar op het moment dat ik mijn hesje uit zou doen weten mensen al dat ik personeel ben.

Reputatie 1

Als iemand die heel incidenteel gebruik maakt van reisassistentie weet ik dat het niet alleen werknemers zijn van externe (taxi)bedrijven die reisassistentie verzorgen. Met name op grote stations wordt het wel verzorgd door NS-personeel, al hangt dat voor zover ik weet ook wel eens van het tijdstip af.

Klopt, een deel van de externe assistentieverleners komen vanuit taxibedrijven.

Ook is er nog een andere partij die wordt ingehuurd door NS.

Ik werk voor dat bedrijf en word ook regelmatig ingezet als aanvulling op het servicepersoneel (dan alleen het stukje AVG) op de grote stations.

Reputatie 1

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hey laura,

Dankjewel voor jouw bericht.

Ik hoop dat er iets uit komt. In ieder geval iets van een excuus vanuit NS zou ik al op prijs stellen.

Zoals deze dag verliep kon namelijk echt niet...

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

Organisaties als V&S worden vertikaal aangestuurd en beoordeeld binnen hun eigen organisatie, niet door een of andere stationsbeheerder. Immers zij zijn geen werknemers met puur stations gebonden taken maar staan opgesteld voor een regio. Dat geldt natuurlijk helemaal voor rijdend personeel.

Als iemand die heel incidenteel gebruik maakt van reisassistentie weet ik dat het niet alleen werknemers zijn van externe (taxi)bedrijven die reisassistentie verzorgen. Met name op grote stations wordt het wel verzorgd door NS-personeel, al hangt dat voor zover ik weet ook wel eens van het tijdstip af.

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

en de reisassistentie welke extern ingehuurd wordt kan zich natuurlijk niet bezig houden met het verschaffen van informatie want die krijgt hij/zij ook niet aangezien er voor een andere firma gewerkt wordt.  mijn advies zou zijn om dan het lichtgevende vestje maar niet te dragen in die situaties behalve op het moment dat er in de nabijheid van de trein gewerkt wordt.

Reputatie 7
Badge

Misschien is het aangekaart maar doet de leidinggevende van de betrokken V en S-ers er niks mee.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.




Die leidinggevende zou wel de mogelijkheden moeten hebben de problemen binnen de organisatie aan te kaarten. Anders krijgt die leidinggevende bijvoorbeeld op zijn/haar donder als er een rolstoelgebruiker te laat uit een trein wordt gehaald, met bijbehorende vertraging voor die trein.
 

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

Nouja, hopen dat een intern dit leest en hier melding over kan maken bij V&S.

Mijn eigen leidinggevende kan er niks mee...



Ik hoop het dan ook dat iemand dit leest. Het is een grote gok of er signalen die op dit forum worden geplaatst ook daadwerkelijk ergens interne lagen van de organisatie zouden bereiken (als dat wel het geval zou zijn, zouden hele SWAT-teams bij elk station de eerste klas controleren en grijsrijders op station Schubbekutteveen uit de trein werpen...).

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Die S in V&S staat voor Service. Die service verleen je niet vanuit het personeelsverblijf.

Op de site van WerkenbijNS.nl staat bij de vactures voor medewerker V&S onder “Dit ga je doen als medewerker Veiligheid & Service” een filmpje waarin een V&S medewerker o.a. dit zegt:

 

Ik vrees iets met theorie en praktijk.

Reputatie 7
Badge +3

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Die S in V&S staat voor Service. Die service verleen je niet vanuit het personeelsverblijf.

Op de site van WerkenbijNS.nl staat bij de vactures voor medewerker V&S onder “Dit ga je doen als medewerker Veiligheid & Service” een filmpje waarin een V&S medewerker o.a. dit zegt:

 

Reputatie 1

Hier gaat u ook niks bereiken. 

Nouja, hopen dat een intern dit leest en hier melding over kan maken bij V&S.

Mijn eigen leidinggevende kan er niks mee...

Reputatie 1

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Ja maarja tis wel lullig als ik als reisassistent (niet vertrek-/treinassistent) in mn eentje al deze mensen te woord moet staan, terwijl dit ook niet bij mijn functie hoort. Ik ben namelijk geen tickets & service personeel😅

Reageer