beantwoord

Intercity stop op Zoetermeer



Toon eerste bericht

43 reacties

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.

Rotterdam-Alexander is vooral een overstapstation van trein op metro. Dat moet het niet van de omwonenden hebben maar bijv. van studenten die daar overstappen om met de metro naar de universiteit in Kralingen te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Of Amsterdam Amstel?

Overigens is Voorburg t/m dienstregelingsjaar 2006 IC-station geweest op dezelfde lijn. Het had in de lijn der verwachting gelegen om Zoetermeer de status van IC-station te geven. Gezien de grootte van de gemeente maar ook als regionaal knooppunt. Het zou de trein een stuk aantrekkelijker maken met allerlei rechtstreekse verbindingen.

Er zijn eigenlijk geen goede argumenten te bedenken. Zoetermeer is qua inwoneraantal de 20e gemeente van Nederland. Gouda staat op plaats 51. Gouda was voor 2007 geen IC-station en is dat alleen maar geworden vanwege het splitsen/combineren van treinen. In eerdere dienstregelingsjaren stopten de IC's in Voorburg en reden ze zonder te stoppen door naar Utrecht.

Dat er een relatief geringe reizigersstroom is in Zoetermeer komt mede door het feit dat er geen IC's naar Utrecht stoppen.

Het lijkt erop dat de gemeente Zoetermeer een beetje heeft zitten slapen toen Gouda in 2007 IC-status kreeg i.p.v. Voorburg. Zoetermeer had prima argumenten voor de IC-status.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/9998182/definitief-geen-intercity-status-voor-voorburg

Reputatie 7

misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.

Reputatie 6

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

Reputatie 7
Badge +2

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

Oh, die is knullig van Google inderdaad… Daar stopt ook maarliefst één intercity per dag ergens 's avonds laat.

Overigens: Zoetermeer heeft nooit een IC-status gehad (was sneltreinstop) en naar Utrecht is er natuurlijk gewoon 4x/uur een Sprinter met snelle aansluiting op de (20 minuten snellere) IC in Gouda. Die overstap is dan mogelijk vervelend, maar daarvoor in de plaats heeft Zoetermeer wel 4x/uur een reismogelijkheid naar Utrecht gekregen i.p.v. voorheen 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap (waarbij die laatste toen meen ik langzamer was omdat de IC 'm pas later inhaalde).

Het verschil in reistijd zal in elk geval zeer beperkt zijn. En met een IC-stop in Zoetermeer zouden er op die lijn minder Sprinters gereden hebben i.v.m. gebrek aan capaciteit.

misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

@Tamzin, er is best een grote afstand van Zoetermeer naar Utrecht. Zoetermeer is best een grote stad en verdient in mijn ogen een intercity status.

 

Reputatie 6

Los nog van het materieel wat er op gereden wordt. Als er een keer een SLT op een IC-traject wordt gebruikt (ook al is dat eigenlijk een stoptrein-traject zoals Hoorn-Enkhuizen), dan is de wereld te klein...

De laatste twee zijn gewoon stoptreinen maar omdat die met intercity materiaal wordt gereden is het intercity?

Voornaamste probleem is dat NS marketing maar twee treinformules wil gebruiken: Sprinter en Intercity. Er is/mag geen tussenvorm meer (zijn) zoals de vroegere sneltrein.

Daarnaast is het al tijden in allerlei systemen onmogelijk om een trein, rijdend onder een nummer, in de informatievoorziening twee treinsoorten mee te geven. Station x tot y IC, y tot z Sprinter. Zo is het ook onmogelijk geworden om IC-treinen die eerste/laatste stukjes stoptrein zijn, ook zo aan te duiden op de borden.

Reputatie 6

Ja ik denk inderdaad dat de termen eens onder de loep genomen moeten worden. Er zijn stoptreintrajecten die langer zijn dan bepaalde IC trajecten.

Voor de reiziger is dit compleet ondoorzichtig en merkt dus dat op sommige trajecten je de “luxe” ervaring mag ervaren van het IC materieel en op sommige trajecten mag dat dus niet en NS bepaalt dat.

Misschien moet je het dan wel comfort klasse A en B noemen ofzo.

Voor de goede orde, ik zit helemaal niet te wachten op een “luxe” ervaring, maar gewoon kunnen zitten zonder je benen te hoeven opvouwen is toch wel een redelijk pluspunt.

Reputatie 7

Intercity's zijn bedoeld voor langere afstanden niet voor voorstadsvervoer.

U kunt naar Den Haag met de sprinter (4x p/u) en met de tram van de HTM. 

Richting Utrecht zou het wellicht handig zijn maar dan kun je niet voorkomen dat mensen die treinen ook gaan gebruiken voor een ritje Den Haag-Zoetermeer v.v.

De huidige oplossing is daarom het beste.

In principe is de intercity bestemd voor de langere afstanden maar het begrip Intercity is in Nederland toch wel erg uitgehold. Wat in Nederland Intercity heet, zijn in feite sneltreinen of stoptreinen die sommige stations overslaan. En wat maakt de zogenaamde Intercity Leiden - Alphen aan den Rijn - Woerden - Utrecht Centraal, Hoorn - Enkhuizen of Alkmaar - Den Helder een intercity? De laatste twee zijn gewoon stoptreinen maar omdat die met intercity materiaal wordt gereden is het intercity?

De ‘intercity’ stopt bijvoorbeeld wel te Rotterdam Alexander, Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië, Heemstede-Aerdenhout en is dan toch ook voorstadsvervoer?

Reputatie 6

Ik heb heel wat jaartjes in Zoetermeer gewoond en toen speelde dit al. Wat @Tamzin zegt is inderdaad de redenatie van NS, maar ik vind dat er wel wat aan rammelt.

De redenatie dat je dan allemaal “voorstad” verkeer in de intercity krijgt “die daar niet bedoeld voor is” vind ik nogal slap. De dienst heet “intercity”: “tussen steden” en niet “tussen stations waar NS het goed uitkomt”. Dat is slecht uit te leggen aan de reizigers. Er zijn nog veel meer steden die intercity-status hebben en toch kleiner zijn dan Zoetermeer. We zullen het maar niet over Voorburg hebben, maar ik neem aan dat die intussen wel eens z’n status kwijt is.

Wat wel scheelt is dat de stoptreindienst intussen met SLT wordt uitgevoerd. Daarmee is het verschil in comfort tussen IC (ICM) en stoptrein (mat ‘64) beduidend kleiner geworden, dat was altijd drama en niet uit te leggen.

Reputatie 7
Badge +1

Is al vaker naar gekeken en bleek steeds dat het niet kon zonder langs vele Kms -en dat spoor ligt daar in zeer slappe poldergrond meters onder zee) extra spoor aan te leggen-komt in de knel met de ook elke 15 rijdende SPR met zeer mooie en slanke overstap to Gouda.

Je zou overigens meer reden van klagen kunnen hebben bij de plaatselijke polletiek-en pleiten voor langsheen de supersnelbaan S´hol-Rtm daar bij dat centrum van de Hoogvliet SM-is uiteraard ook naar gekeken maar dat was toen veels te ver van ´stad´. Bijkomend is dat geen van de 3 stops in Zm eigenlijk een beetje mooi dicht bij een ´centrum´ ligt.

de gemeente Westland-heeft zelfs 2direkte bus met Zm- is de grootste zonder station.

Reputatie 7
Badge +3

Bovendien zijn Nijkerk en Harderwijk geen intercity stations, is Gouda een belangrijk overstapstation en is Den Helder een eindstation en op een traject waar geen sprinters rijden (op een enkele uitzondering laat op de avond na). Uw vergelijking gaat dus niet op.

Intercity's zijn bedoeld voor langere afstanden niet voor voorstadsvervoer.

U kunt naar Den Haag met de sprinter (4x p/u) en met de tram van de HTM. 

Richting Utrecht zou het wellicht handig zijn maar dan kun je niet voorkomen dat mensen die treinen ook gaan gebruiken voor een ritje Den Haag-Zoetermeer v.v.

De huidige oplossing is daarom het beste.

 

 

Reageer