beantwoord

Intercity stop op Zoetermeer



Toon eerste bericht

43 reacties

De laatste twee zijn gewoon stoptreinen maar omdat die met intercity materiaal wordt gereden is het intercity?

Voornaamste probleem is dat NS marketing maar twee treinformules wil gebruiken: Sprinter en Intercity. Er is/mag geen tussenvorm meer (zijn) zoals de vroegere sneltrein.

Daarnaast is het al tijden in allerlei systemen onmogelijk om een trein, rijdend onder een nummer, in de informatievoorziening twee treinsoorten mee te geven. Station x tot y IC, y tot z Sprinter. Zo is het ook onmogelijk geworden om IC-treinen die eerste/laatste stukjes stoptrein zijn, ook zo aan te duiden op de borden.

Reputatie 6

Los nog van het materieel wat er op gereden wordt. Als er een keer een SLT op een IC-traject wordt gebruikt (ook al is dat eigenlijk een stoptrein-traject zoals Hoorn-Enkhuizen), dan is de wereld te klein...

@Tamzin, er is best een grote afstand van Zoetermeer naar Utrecht. Zoetermeer is best een grote stad en verdient in mijn ogen een intercity status.

 

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

Reputatie 7
Badge +2

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

Oh, die is knullig van Google inderdaad… Daar stopt ook maarliefst één intercity per dag ergens 's avonds laat.

Overigens: Zoetermeer heeft nooit een IC-status gehad (was sneltreinstop) en naar Utrecht is er natuurlijk gewoon 4x/uur een Sprinter met snelle aansluiting op de (20 minuten snellere) IC in Gouda. Die overstap is dan mogelijk vervelend, maar daarvoor in de plaats heeft Zoetermeer wel 4x/uur een reismogelijkheid naar Utrecht gekregen i.p.v. voorheen 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap (waarbij die laatste toen meen ik langzamer was omdat de IC 'm pas later inhaalde).

Het verschil in reistijd zal in elk geval zeer beperkt zijn. En met een IC-stop in Zoetermeer zouden er op die lijn minder Sprinters gereden hebben i.v.m. gebrek aan capaciteit.

Reputatie 6

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.

Reputatie 7

misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Maar hoe zit het dan met Rotterdam-Alexander?

De reizigersstroom is daar groter dan op Zoetermeer, je moet wel een flink reizigersaantal hebben op het station om een IC station te worden.  En soms helpt het als de gemeente zelf er voldoende geld tegenover zet.

Rotterdam-Alexander is vooral een overstapstation van trein op metro. Dat moet het niet van de omwonenden hebben maar bijv. van studenten die daar overstappen om met de metro naar de universiteit in Kralingen te gaan.

 

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

​​​​​​De afstand van huis naar tramhalte is natuurlijk veel korter dan naar het nogal excentrisch gelegen station dus die vergelijking is scheef. Dat neemt niet weg dat het totale dwaasheid was om de Zoetermeerlijn voor veel geld af te waarderen tot een tragere tramlijn.

 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Ja, en nu rijdt er ieder kwartier een trein.

Dat er een relatief geringe reizigersstroom is in Zoetermeer komt mede door het feit dat er geen IC's naar Utrecht stoppen.

Het komt vooral door de concurrentie van de tram. 90% van de reizigers gaat richting Den Haag en stapt liever vlak bij huis op in plaats van een eerst naar een afgelegen station te moeten gaan..

Reputatie 6

misschien zijn de steden die ik als voorbeeld gaf niet de beste, alleen gaat het erom dat Zoetermeer (grote stad qua inwoners) geen intercity status heeft maar het wel verdient. Naar Den Haag met de tram is prima, alleen is Utrecht een ander verhaal. Ook al is de afstand tussen Zoetermeer en Den haag misschien niet zo groot, is dat wel zo tot Utrecht. Een intercity is bedoeld om mensen van een grote stad naar een andere grote stad te laten gaan, zonder tussendoor te stoppen bij kleine haltes. Zoetermeer staat op nummer 20 qua inwoners in geementen, dus dat is best raar.

De reistijd van station Zoetermeer naar Den Haag is per tram gemiddeld een half uur. Er moet dan ook nog overgestapt worden, de tram is ook nog eens duurder en zeer gevoelig voor vertragingen. 

De ‘spitssneltreinen’, die vroeger ook in Zoetermeer stopten reden in 10 minuten naar Den Haag. 

Het was een “sneltrein” (reed vrij snel de hele dag) en de tijd was uiteindelijk maar 8 minuten, omdat ze Voorburg oversloegen.

Dat is wel even andere koek dan destijds de Zoetermeer Stadslijn en nu de Randstadrail.

En waarom gaat 90% van de reizigers naar Den Haag? Omdat er geen snelle IC-verbinding naar Utrecht is.

Nee, omdat Zoetermeer de facto een buitenwijk van Den Haag is. Zo is ook het ontstaan. Er is nauwelijks verschil met Mariahoeve, Vrederust of Loosduinen.

Alsnog zou ik best als Zoetermeerder naar Utrecht willen gaan, daar zijn dingen die je in Den Haag niet hebt. Ook al heeft Zoetermeer misschien nu minder reizigers, als er een Intercity zou stoppen zou er zeker meer reizigers zijn die met de trein gaan.

Excuses allemaal voor mijn fout, Google maps laat zien dat Nijkerk en Harderwijk wel intercity stations zijn.

Oh, die is knullig van Google inderdaad… Daar stopt ook maarliefst één intercity per dag ergens 's avonds laat.

Overigens: Zoetermeer heeft nooit een IC-status gehad (was sneltreinstop) en naar Utrecht is er natuurlijk gewoon 4x/uur een Sprinter met snelle aansluiting op de (20 minuten snellere) IC in Gouda. Die overstap is dan mogelijk vervelend, maar daarvoor in de plaats heeft Zoetermeer wel 4x/uur een reismogelijkheid naar Utrecht gekregen i.p.v. voorheen 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap (waarbij die laatste toen meen ik langzamer was omdat de IC 'm pas later inhaalde).

Het verschil in reistijd zal in elk geval zeer beperkt zijn. En met een IC-stop in Zoetermeer zouden er op die lijn minder Sprinters gereden hebben i.v.m. gebrek aan capaciteit.

er zou niet veel veranderen als de intercity 1 minuutje extra neemt om op station Zoetermeer te stoppen. ook al stopt er 1 2x per uur in plaats van 4x per uur, voor mij maakt het niet zo veel uit. Enige wens is dat een grote stad een intercity status krijgt.

Zoetermeer is een grote stad qua inwoners, er zijn nu zo weinig reizigers omdat je geen intercity hebt. Als er een zou stoppen zouden meer mensen kiezen om met de trein te gaan en niet met de auto. Zoetermeer verdient gewoon een intercity status

Je zou dan noodgedwongen de sprinter moeten terug brengen tot een halfuurdienst en dat kost dan op de andere stations meer reizigers dan je er op Zoetermeer bij zou krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou dan noodgedwongen de sprinter moeten terug brengen tot een halfuurdienst en dat kost dan op de andere stations meer reizigers dan je er op Zoetermeer bij zou krijgen. 

Het is juist geen of/of maar en/en. De Sprinters blijven 4x per uur rijden en daarnaast stoppen een aantal (of alle) IC's in Zoetermeer. Of sommige stoppen niet meer in Gouda maar in Zoetermeer.

Reageer