Het begint meer een gewoonte te worden dat onbemande haltes worden gebruikt als hangplek en dealplek. Op station Nijmegen Goffert is het haast elke avond raak. Jongelui (vaak uit de naastgelegen wijken Neerbosch-Oost en Kolpingbuurt) gebruiken de halte gebruiken stelselmatig als deal- en hangplek. Roken doen ze doodleuk in de lift of op het perron. Hebben ze een pakketje van hun maat gekregen, stappen ze vervolgens in de trein om zwart naar het hoofdstation te reizen. Omdat er bijna nooit controle bij de poortjes is, springen ze eroverheen en een kwartiertje later staan ze in het centrum hun gekregen spul aan de man te brengen. Dit is dus een bewijs dat de poortjes dus nog steeds veel te weinig soelaas bieden tegen het zwartrij- en veiligheidsprobleem! Hoezo overlast van zwartrijden middels de spoortunnel? Nu wil de Gemeente Nijmegen de kosten van een beveiliger betalen om de poortjes aan de tunnelkant weer open te stellen. Nee, je moet tussen Wijchen en Nijmegen standaard controleren en onopvallend op Goffert en Dukenburg ingangscontrole en vliegend-toezicht op overlast houden. Krijgen die gasten in de gaten dat er op ze gelet wordt en lopen ze bij het zwartrijden tegen de lamp, dan zal de overlast op de haltes en in de trein vanzelf wel afnemen en worden ze aangehouden en blijkt dat ze illegaal spul bij zich hebben, dan zijn ze ook bij de politie in beeld en kan deze ook wat meer doen om de drugsoverlast zoveel mogelijk in te dammen. Hiervoor is dus samenwerking met gemeente en politie nodig en anders kan NS ook gaan lobbyen bij het Ministerie van Veiligheid & Justitie. Wat denkt NS aan dit probleem te kunnen doen, om de veiligheid op onbemande stations in de grotere plaatsen mee terug te laten keren?
Beste antwoord door Anonymous
Bekijk origineel