Sloterdijk wordt/werd standaard als ‘overstapknooppunt’ aangegeven, terwijl Schiphol of Zaandam cross-platform is.
Het ligt er volgens mij tegenwoordig aan wat je reisrichting is, en wordt de eerste overstapmogelijkheid getoond? In de ene richting is dat dus Zaandam en de andere kant op Sloterdijk (of Schiphol)?
Op Schiphol heb je 4 minuten overstaptijd, op Sloterdijk 7. De norm voor overstappen op hetzelfde spoor is gek genoeg 3 minuten (dus langer dan een cross platform overstap, dat is 2 minuten). Overstappen van/naar de Hemboog duren minimaal 6 minuten. Zowel op Schiphol (4-3=1) als Sloterdijk (7-6=1) heb je dus 1 minuut marge in de optiek van de reisplanner. Dan wordt de eerste optie gekozen en dat is Sloterdijk. In de praktijk is die 3 minutennorm natuurlijk onzin. Die norm gaat uit van het feit dat twee treinen nooit binnen 3 minuten langs hetzelfde perron kunnen staan. Dat klopt, maar aangezien de treinen op Schiphol niet op 1, maar 2 sporen tegelijk gepland zijn (spoor 5/6), heb je hier feitelijk een cross platform overstap en zou de norm 2 minuten moeten zijn. Dan is de marge op Schiphol direct groter (4-2 = 2 minuten). En sowieso rijden de treinen op Schiphol achter elkaar aan, waardoor je nooit de overstap mist, maar die logica kun je blijkbaar niet in de reisplanner bakken.
Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja...
Hemboog (spoor 9/10) is inderdaad funest, want dan móet je wel door poortjes (en alsnog een flink stuk lopen), maar meestal maakt het voor de kosten niet uit.
Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja...
Inmiddels vier jaar sinds dit topic geopend werd, en nog steeds worden reizigers gedwongen om te lopen of extra te betalen… Gewoon toestaan om daar uit- en weer in te checken zonder extra kosten kan toch niet zo moeilijk zijn? Duidelijk dat de NS geen enkel respect voor reizigers heeft.
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken,
Volgens deze (oude) plattegrond zou dat inderdaad lukken https://plattegrondstation.nl/plattegrond/41.jpg
Zie ook Google maps waarop de poortjes aan de ene kant goed zichtbaar zijn. Het is wellicht wel wat verder lopen op het perron of strategisch instappen in de trein zodat je dichter bij die trappen zit.
Overigens zou het wel handig zijn als ook de reisplanner niet zou beweren dat je juist via de stationshal over moet stappen. Dat is (nu tijdelijk) dus namelijk juist verkeerd.
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken,
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Dat is niet juist. Als je niet uit- en incheckt, betaal je de (vaste) prijs voor een reis van je vertrekpunt naar je bestemming, zoals ook opgegeven in de reisplanner. Je betaalt minder dan je zou betalen als je (langere) route de kortste weg was geweest, maar niet te weinig, want dat is nu eenmaal niet het geval. Als je uit- en incheckt berekent NS meer geld dan in de prijsopgave die ze vooraf doen (in de reisplanner), te veel dus.
Op de site van ProRail staat aangegeven dat de roltrappen worden vervangen voor vaste trappen om reizigers meer ruimte te geven.
https://www.prorail.nl/nieuws/vervanging-roltrappen-station-amsterdam-zuid-door-vaste-trappen
In een ouder topic wat nu in het archief staat werd in 2016 aangegeven:
Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).
Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen.
Amsterdam Zuid? Die is nieuw voor mij. Welke route reisde hij en van welk perron naar welk perron moest hij?
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Soms is er geen andere reisroute mogelijk.
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.
Ik begreep van mijn vader dat hij hier op Amsterdam Zuid tegenaan is gelopen. Ondanks dat hij zich er - o.a. door de notificatie in de reisplanner - van bewust was dat hij bij het overstappen poortjes moest mijden, heeft hij toch uit- en ingeckt, omdat dit niet lukt. De roltrap scheen buiten gebruik te zijn en volgens hem liet dit geen mogelijkheid over voor zijn overstap, anders dan een gewone trap die bij poortjes uit kwam.
Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?
Zou er overigens nog vanuit NS kunnen worden gereageerd op mijn vraag naar mogelijkheden voor automatische compensatie, nu NS (eindelijk) onderkent heeft dat het gebruik van reisgegevens voor het juist dactureren van reizen geen privacyschending is, of althans, dat de reiziger daar toestemming voor gegeven heeft om te kunnen reizen met een ov chipkaart?
Zie het (lange) topic op
Overstappen op Sloterdijk mag best, maar als je dan ‘omreist’ kost het gewoon extra.
Vermijd dus de poortjes op Sloterdijk! En loop maar een boel trappen via spoor `11/12.
Het meest onzinnige advies ooit.
Zie ook deze.
Op twitter geeft medewerker RZ van NS onderstaand aan. Heeft er volgens mij ook na 5 jaar nog steeds niets van begrepen.
Het twittergesprek gaat nog even verder maar het eerlijke verhaal over het overstappen op Sloterdijk wordt gewoon niet gegeven. Waarom niet???
In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.
Die informatie kwam van een moderator die zei dat ze niet 'zomaar’ in iemands reisgegevens mochten ‘snuffelen’ (wat natuurlijk waar is) maar dat je om iets te laten corrigeren expliciet toestemming moest geven (zelf contact opnemen dus, elke keer weer).
Dat is volgens mij niet waar, want in ieder geval bij NS Flex heb je die toestemming in feite al gegeven. Bovendien heeft NS de gegevens al en is het doel tot verwerking (een correcte factuur opstellen en in dit geval de druk op de Klantenservice verminderen) ook duidelijk.
TLS/OV-chipkaart heeft al vaker grote groepen reizigers (studenten) automatisch gecompenseerd omdat ze onterecht (teveel) betaald hadden, dus ik zie niet in waarom NS dat niet zou mogen doen voor hun eigen klanten.
Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen
Deze kan in het grote smoezen-van-NS-boek
Gewoon de poortjes voor of achter de rode deuren van de ingang zetten en het is opgelost.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Ben het geheel met je eens
Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.
Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).
Bij de proef met treinreizen met GPS lijkt e.e.a. wel goed te gaan (omreizen via Sloterdijk kost je niets extra, als er een bijbehorend reisadvies bestaat).
Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.
In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?
Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.
In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?
Het wantrouwen is er op zich helemaal niet, want een systeem kan dat niet bepalen.
Als je omreist betaal je extra (op zich logisch) “Ja maar de reisplanner zei dat het zo moest terwijl er een kortere route is!”
Prima, dan heb je dus teveel betaald, krijg je van oNS terug. Neem maar contact op…
Heb het ook niet bedacht, en soms kan je ook gewoon op Zaandam overstappen zonder poortjes op dezelfde trein aan de overkant van het perron, je moet het maar weten.
Kan inderdaad beter, op Sloterdijk is het via spoor 11/12 omlopen inderdaad om poortjes te ontwijken. Moet je van/naar spoor 9/10 dan heb je pech, dat is ‘Sloterdijk 2’ bijna, dus ander station ongeveer.
Uit de hele discussie en de informatie daarin blijkt voor mij (voor de zoveelste keer) dat de NS - en in het algemeen het openbaar vervoer - in informatie en communicatie uitgaat van de dagelijkse, of in elk geval frequente reiziger. Dat was ik ooit, maar nu niet meer. De incidentele reiziger moet zelf maar uitzoeken wat de cryptische mededeling “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” betekent die in de reisplanner in rood verschijnt, zonder verdere toelichting (en die bij ov9292 al helemaal niet verschijnt). Dan volg je toch gewoon de borden naar spoor 4 en ondertussen betaal je teveel. Ja, dat kun je dan terugvragen: opbellen, wachtrij, uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om die paar Euro als dit je sporadisch overkomt. Wat mij ergert is dat de klant ondergeschikt gemaakt wordt aan het systeem. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om bij iemand die binnen een minuut door twee poortjes gaat, deze via software tegen elkaar weg te strepen; is dit incompetentie of heeft geïnstitutionaliseerd wantrouwen dit gedoe bepaald ?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.