beantwoord

Overstappen op Amsterdam Sloterdijk

  • 12 April 2019
  • 43 reacties
  • 3805 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Akan ik vanuit Delft via Amsterdam Sloterdijk naar Castricum wil moet ik in Amsterdam Sloterdijk eerst naar de stationshal om uit te checken, anders krijg ik extra kosten. Waar is die onzin voor
icon

Beste antwoord door Jouke NS 11 February 2020, 14:03

Bekijk origineel

43 reacties

Uit de hele discussie en de informatie daarin blijkt voor mij (voor de zoveelste keer) dat de NS - en in het algemeen het openbaar vervoer - in informatie en communicatie uitgaat van de dagelijkse, of in elk geval frequente reiziger. Dat was ik ooit, maar nu niet meer. De incidentele reiziger moet zelf maar uitzoeken wat de cryptische mededeling “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” betekent die in de reisplanner in rood verschijnt, zonder verdere toelichting (en die bij ov9292 al helemaal niet verschijnt). Dan volg je toch gewoon de borden naar spoor 4 en ondertussen betaal je teveel. Ja, dat kun je dan terugvragen: opbellen, wachtrij, uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om die paar Euro als dit je sporadisch overkomt. Wat mij ergert is dat de klant ondergeschikt gemaakt wordt aan het systeem. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om bij iemand die binnen een minuut door twee poortjes gaat, deze via software tegen elkaar weg te strepen; is dit incompetentie of heeft geïnstitutionaliseerd wantrouwen dit gedoe bepaald ?

Reputatie 6

Dat is ook waar @Robert B, maar vooral moderators hier lijken nog wel eens interessante toevoegingen te doen in een edit en dan is dat wel jammer.

On topic: ik ben nu heel benieuwd. Ik kom toch zeer regelmatig op Sloterdijk en ken geen andere wegen dan door de poortjes en via spoor 11/12. Ga eens kijken.

Dag Graaf en welkom bij de NS Community! Ik kan mij goed voorstellen dat je er zo over denkt, echter ligt het ingewikkelder in elkaar dan het lijkt. Wat Robert B aangeeft klopt tevens ook, mocht het verkeerd zijn gegaan met het overstappen op station Amsterdam Sloterdijk dan kan je de extra kosten inderdaad bij ons terugvragen. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.

Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!Diefstal? Nee!


Als 's lands grootste kruidenier ervoor zou kiezen om haar zelfscankassa's zo in te richten dat deze consequent bij een bepaalde groep klanten te hoge bedragen aanslaan en vervolgens weigert deze fout te herstellen, klanten pro-actief te compenseren of zelfs maar te informeren dan heet dat in de volksmond gewoon diefstal.

En dat is precies wat NS hier heeft gedaan en nog steeds doet.
NS heeft er heel bewust voor gekozen poortjes dusdanig te plaatsen dat een groep reizigers bij elke reis te veel betaalt, heeft er desondanks voor gekozen deze poortjes te sluiten, heeft de reizigers nooit op een fatsoenlijke wijze hierover geïnformeerd, weigert nog steeds zelf de reizigers te compenseren, zelfs niet degenen die achteraf op rekening betalen en komt pas in actie als de reiziger zelf ontdekt dat hij is opgelicht.
NS moet zich schamen en datzelfde geldt voor iedereen die dit gedrag probeert goed te praten.
Badge +3
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.

Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.

Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed. Je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan (zonder poortjes).
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.

Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.

Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed (je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan...)

Die vergelijking gaat niet op, want de NS publiceert zelf de prijzen. Dit kan je vergelijken dat in de bonusfolder staat 4 voor de prijs van 3 en dat de zelfscan kassa deze aanbieding niet herkent.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon via Haarlem gaan, heb je nooit een probleem.
Oke, zo had ik het níet begrepen, bedankt, ook voor het kaartje. Ik moet dus juist de poortjes vermijdend.
Badge +3
Nog een oplossing voor wie vroeg in de ochtend(spits) verplicht via Sloterdijk moet en geen zin heeft om om te lopen via 11/12, geen overstapmogelijkheid in Zaandam heeft, en daarbij geen Altijd Voordeel of Traject Vrij heeft (dus normaal toch voltarief zou betalen of gewoon vrij door poortjes kan)... Een e-ticket!

Overigens vind ik het bizar dat mensen met Traject Vrij nog steeds niet automatisch gecompenseerd worden voor het 'omreizen' via Sloterdijk, en gedwongen door de poortjes/stationhal moeten (om een overstap te halen of zo...)

De NS zeggen dan vrolijk "de volgende komt zo" (binnen een kwartier) en dat is natuurlijk waar, maar niet iets wat je als reiziger wilt horen natuurlijk!
Badge +3

Het wantrouwen is er op zich helemaal niet, want een systeem kan dat niet bepalen.

Als je omreist betaal je extra (op zich logisch) “Ja maar de reisplanner zei dat het zo moest terwijl er een kortere route is!”

Prima, dan heb je dus teveel betaald, krijg je van oNS terug. Neem maar contact op…

Heb het ook niet bedacht, en soms kan je ook gewoon op Zaandam overstappen zonder poortjes op dezelfde trein aan de overkant van het perron, je moet het maar weten.

Kan inderdaad beter, op Sloterdijk is het via spoor 11/12 omlopen inderdaad om poortjes te ontwijken. Moet je van/naar spoor 9/10 dan heb je pech, dat is ‘Sloterdijk 2’ bijna, dus ander station ongeveer.

Reputatie 6

We lijken nog steeds geen notificaties te krijgen van het editen van een bericht, jammer in dit geval. Alsnog veel geluk geweest,@Laura NS.

Badge +3

Er is een ander topic over, waaruit blijkt dat de ‘stationshal’ toch een stuk groter is dan alleen maar waar je binnenkomt (en door poortjes zou moeten). Echt duidelijk was het niet maar de beschrijving in de app klopt.

Wil je richting de stationshal met een (rol)trap of lift, dan kan je soms alsnog van 3\4 naar 5/6/7/8 zonder poortjes tegen te komen, en dat is iets handiger dan helemaal de omlooproute via spoor 11/12.

Notificaties van editen van een bericht krijgt niemand, ook niet op andere media en dat is maar goed ook (mijn mening).

Je zou er hooguit nog bij kunnen zetten “laatst gewijzigd door X op tijdstip Y en [zie wijzigingshistorie]” of iets dergelijks, maar daar hoeft echt niet iedereen een notificatie van te krijgen want misschien was het maar een spelfoutje of zo.

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Ik ben alleen bang dat NS er niets mee gaat doen Christie B.

In onderstaand topic van een jaar geleden is het ook nog steeds wachten op een reactie vanuit NS-zijde. De posters die enige informatie aan reizigers boden zijn al meer dan een half jaar geleden weggehaald.

NS doet er juist van alles aan om dit in de doofpot te sturen. Ik snap derhalve de reactie van Laura niet.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136

 

Ik heb inmiddels ook de afdeling gemaild die hierover gaat. Het lijkt me vooral belangrijk dat de tekst in de app duidelijker wordt, aangezien dit toch nog veel onduidelijkheid oproept. 

Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!
Badge +3
Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!
Diefstal? Nee!

Je betaalt bij NS de prijs van een reis op basis van de afstand. Als je dus omreist (via Sloterdijk bijvoorbeeld) én daarbij door poortjes moet (of kiest dat te doen) dan betaal je dus (logisch) meer dan via de kortere route (via bijv. Beverwijk).

Maar omdat de reisplanner die (soms onzinnige, want je kunt soms ook gewoon in Zaandam cross-platform en poortjesvrij overstappen zonder die extra kosten) adviezen geeft omdat ze sneller zijn, jaag je mensen die dat niet weten op kosten.

Die je overigens wel terug kunt krijgen, maar dat wordt niet actief gecommuniceerd ("U heeft een reis gemaakt via Sloterdijk en dat was niet de kortste weg. Via {deze link} kunt u het teveel betaalde bedrag terug krijgen")...
Badge +3

Ik weet genoeg om alles wat met Sloterdijk te maken heeft af te branden (laatste keer paar maanden geleden voor een cursus) en ben niet de enige uiteraard.

Gaan kijken is niet nodig (heb genoeg gezien en er is genoeg gezegd) toch?

En over de reisplanner (waar je een keurige cross-platform hebt op Zaandam op precies dezelfde trein bij sommige routes) hoor je ook niemand verder.

Balletje ligt echt bij de NS dus, of inmiddels weten ‘we’ (in ieder geval de vaste reizigers) het wel, en trekken een eigen plan. 

Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren. 

Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.

Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.

Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo.


De vervoerders hebben de vrije hand gekregen om het ov-chipkaart systeem vorm te geven en hebben voor dit gedrocht gekozen.
NS heeft bepaald dat een reis van A naar B een bepaalde vaste prijs kost, ook wanneer deze reis langs Sloterdijk wordt gemaakt.
NS heeft ervoor gekozen de poortjes op Sloterdijk zo te plaatsen dat de reiziger deze bij een overstap wel moet passeren (of een belachelijke omweg moet nemen).
NS heeft ervoor gekozen alle poortjes te sluiten om zo de overstappende reiziger te dwingen tot een uit- en incheck.
NS heeft ervoor gekozen reizigers niet pro-actief te compenseren, ook niet degenen bij wie pas achteraf het tarief wordt bepaald en het dus kinderlijk eenvoudig is om het probleem op te lossen.
NS heeft ervoor gekozen om hier nooit open en transparant over te zijn ondanks talloze verzoeken hiertoe.
NS heeft ervoor gekozen het allemaal wel prima te vinden zo en het probleem niet op te lossen.

NS heeft dus wel degelijk bedacht dat dit wel een lucratieve business is.

Je vergelijking raakt bovendien kant noch wal, jij noemt een voorbeeld waarbij de klant de boel probeert op te lichten, terwijl het bij Sloterdijk juist NS is die haar klanten oplicht.
Ik snap dat je gefrustreerd bent Nieuwhier. Ik wil hier alleen niet opnieuw inhoudelijk op in gaan, daarvoor is in dit topic alles al behandeld. Kan ik hieruit opmaken dat je hier zelf ook tegenaan loopt, dat er extra kosten in rekening zijn gebracht?
Badge +3
Die vergelijking gaat niet op, want de NS publiceert zelf de prijzen. Dit kan je vergelijken dat in de bonusfolder staat 4 voor de prijs van 3 en dat de zelfscan kassa deze aanbieding niet herkent.
I know, maar het is vergelijkbaar met omlopen (voor die bonus-korting) of er gewoon 4 aftikken als je toch besluit door poortjes te gaan (of moet..)

Ik vind het ook suf en heb het niet bedacht. Dat de NS daar (achteraf) dingen voor moet compenseren -geen coulance of zo dus- vind ik veel ernstiger.

Je maakt een reis volgens de planner die duurder is dan zou moeten van A naar B? Regel dat dan in het systeem (overstap/omreis) telt niet mee.

Maar goed, zie het (lange) topic dat @Rueben NS al noemde. Die is ook een soort van @nieuwhier eigenlijk, en dus meteen in het diepe gegooid..

En het is ernstig stil qua verbeteringen (nee, een poster hier en daar 'loop maar via 11/12' is niet de oplossing).

Laat staan een (volkomen fout) advies in de reisplanner dat zegt 'via stationshal'... Wie dat bedacht heeft kent Sloterdijk niet...

En heeft dus een 'klok en klepel' probleem overgedragen aan veel reizigers (niet allemaal, want soms maakt het helemaal niks uit en soms kan je dezelde overstap gewoon op Zaandam doen).
Badge +3
Gewoon via Haarlem gaan, heb je nooit een probleem.
Klopt, maar je bent dan wel (iets) langer onderweg natuurlijk.

Plus (heel) vroeg in de ochtend is via Sloterdijk ook de enige optie soms.

We zijn het er allemaal mee eens dat die poortjes daar gewoon nooit geplaatst hadden moeten worden dus (althans, niet waar ze nu al een paar jaar staan).

Of ze veel mensen met kwade bedoelingen tegen houden laat ik even in het midden.

Woerden was het eerst met besloten binnengebied, en dat is ook nooit echt een succes geweest of geworden.

Amsterdam en Utrecht vind ik helemaal bizar. Een plethora aan poortjes waar goedwillende reizigers zich nog veel te vaak in vergissen ('ja maar ik kwam uit het buitenland en wilde graag naar buiten" en zo)...
We zijn het er allemaal mee eens dat die poortjes daar gewoon nooit geplaatst hadden moeten worden dus (althans, niet waar ze nu al jaren staan).

Als we het daar allemaal over eens waren, waren ze allang weggehaald.
NS vindt het wel prima zo en dat maakt het nu juist zo kwalijk.

Het balletje ligt er al heel lang en is inmiddels wel leeggelopen denk ik. NS kiest er voor in meerdere opzichten om het probleem Sloterdijk volstrekt te negeren. 

Dat is een behoorlijke aanname en strookt niet helemaal met de reden waarom dit topic opgepakt is door Laura NS en nu door mij. Wat ik wel kan garanderen is dat een vaak gewenste oplossing: poortjes weghalen op Amsterdam Sloterdijk, niet gaat gebeuren. We zullen dus op een andere manier moeten zorgen dat de overstappen zo worden gemaakt dat de overlast geminimaliseerd wordt. Een van de acties die we hebben genomen is de waarschuwingsteksten in de reisplanner. Ik ben van mening dat er daarnaast ook nog iets met reisadviezen kan worden gedaan maar of dit haalbaar is moet nog blijken. Ik blijf hierover in gesprek. 

Reputatie 5

@Jouke NS Wat dacht u van informatie op het station zelf? De daarvoor ontworpen posters zijn na korte tijd weer weggehaald.

Ongeveer een jaar geleden heeft NS bureau Mijksenaar gevraagd om de “wayfinding” op Sloterdijk te verbeteren. Wat heeft dat opgeleverd?

Reageer