Skip to main content
Akan ik vanuit Delft via Amsterdam Sloterdijk naar Castricum wil moet ik in Amsterdam Sloterdijk eerst naar de stationshal om uit te checken, anders krijg ik extra kosten. Waar is die onzin voor

Uit de hele discussie en de informatie daarin blijkt voor mij (voor de zoveelste keer) dat de NS - en in het algemeen het openbaar vervoer - in informatie en communicatie uitgaat van de dagelijkse, of in elk geval frequente reiziger. Dat was ik ooit, maar nu niet meer. De incidentele reiziger moet zelf maar uitzoeken wat de cryptische mededeling “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” betekent die in de reisplanner in rood verschijnt, zonder verdere toelichting (en die bij ov9292 al helemaal niet verschijnt). Dan volg je toch gewoon de borden naar spoor 4 en ondertussen betaal je teveel. Ja, dat kun je dan terugvragen: opbellen, wachtrij, uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om die paar Euro als dit je sporadisch overkomt. Wat mij ergert is dat de klant ondergeschikt gemaakt wordt aan het systeem. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om bij iemand die binnen een minuut door twee poortjes gaat, deze via software tegen elkaar weg te strepen; is dit incompetentie of heeft geïnstitutionaliseerd wantrouwen dit gedoe bepaald ?


Zie het (lange) topic op 

Overstappen op Sloterdijk mag best, maar als je dan ‘omreist’ kost het gewoon extra.

Vermijd dus de poortjes op Sloterdijk! En loop maar een boel trappen via spoor `11/12.

Het meest onzinnige advies ooit.😣

Zie ook deze.




Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!Diefstal? Nee!




Als 's lands grootste kruidenier ervoor zou kiezen om haar zelfscankassa's zo in te richten dat deze consequent bij een bepaalde groep klanten te hoge bedragen aanslaan en vervolgens weigert deze fout te herstellen, klanten pro-actief te compenseren of zelfs maar te informeren dan heet dat in de volksmond gewoon diefstal.



En dat is precies wat NS hier heeft gedaan en nog steeds doet.

NS heeft er heel bewust voor gekozen poortjes dusdanig te plaatsen dat een groep reizigers bij elke reis te veel betaalt, heeft er desondanks voor gekozen deze poortjes te sluiten, heeft de reizigers nooit op een fatsoenlijke wijze hierover geïnformeerd, weigert nog steeds zelf de reizigers te compenseren, zelfs niet degenen die achteraf op rekening betalen en komt pas in actie als de reiziger zelf ontdekt dat hij is opgelicht.

NS moet zich schamen en datzelfde geldt voor iedereen die dit gedrag probeert goed te praten.
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.



Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.



Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed. Je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan (zonder poortjes).
Dag Graaf en welkom bij de NS Community! Ik kan mij goed voorstellen dat je er zo over denkt, echter ligt het ingewikkelder in elkaar dan het lijkt. Wat Robert B aangeeft klopt tevens ook, mocht het verkeerd zijn gegaan met het overstappen op station Amsterdam Sloterdijk dan kan je de extra kosten inderdaad bij ons terugvragen. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.



Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.



Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed (je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan...)


Die vergelijking gaat niet op, want de NS publiceert zelf de prijzen. Dit kan je vergelijken dat in de bonusfolder staat 4 voor de prijs van 3 en dat de zelfscan kassa deze aanbieding niet herkent.
Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!

Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.

In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?


Gewoon via Haarlem gaan, heb je nooit een probleem.
Nog een oplossing voor wie vroeg in de ochtend(spits) verplicht via Sloterdijk moet en geen zin heeft om om te lopen via 11/12, geen overstapmogelijkheid in Zaandam heeft, en daarbij geen Altijd Voordeel of Traject Vrij heeft (dus normaal toch voltarief zou betalen of gewoon vrij door poortjes kan)... Een e-ticket!



Overigens vind ik het bizar dat mensen met Traject Vrij nog steeds niet automatisch gecompenseerd worden voor het 'omreizen' via Sloterdijk, en gedwongen door de poortjes/stationhal moeten (om een overstap te halen of zo...)



De NS zeggen dan vrolijk "de volgende komt zo" (binnen een kwartier) en dat is natuurlijk waar, maar niet iets wat je als reiziger wilt horen natuurlijk!

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.

Dat is niet juist. Als je niet uit- en incheckt, betaal je de (vaste) prijs voor een reis van je vertrekpunt naar je bestemming, zoals ook opgegeven in de reisplanner. Je betaalt minder dan je zou betalen als je (langere) route de kortste weg was geweest, maar niet te weinig, want dat is nu eenmaal niet het geval. Als je uit- en incheckt berekent NS meer geld dan in de prijsopgave die ze vooraf doen (in de reisplanner), te veel dus.


@Olav93

 

Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen

 

Deze kan in het grote smoezen-van-NS-boek

Gewoon de poortjes voor of achter de rode deuren van de ingang zetten en het is opgelost.


Dat is ook waar @Robert B, maar vooral moderators hier lijken nog wel eens interessante toevoegingen te doen in een edit en dan is dat wel jammer.

On topic: ik ben nu heel benieuwd. Ik kom toch zeer regelmatig op Sloterdijk en ken geen andere wegen dan door de poortjes en via spoor 11/12. Ga eens kijken.


In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.

Die informatie kwam van een moderator die zei dat ze niet 'zomaar’ in iemands reisgegevens mochten ‘snuffelen’ (wat natuurlijk waar is) maar dat je om iets te laten corrigeren expliciet toestemming moest geven (zelf contact opnemen dus, elke keer weer).

Dat is volgens mij niet waar, want in ieder geval bij NS Flex heb je die toestemming in feite al gegeven. Bovendien heeft NS de gegevens al en is het doel tot verwerking (een correcte factuur opstellen en in dit geval de druk op de Klantenservice verminderen) ook duidelijk.

TLS/OV-chipkaart heeft al vaker grote groepen reizigers (studenten) automatisch gecompenseerd omdat ze onterecht (teveel) betaald hadden, dus ik zie niet in waarom NS dat niet zou mogen doen voor hun eigen klanten.


Op twitter geeft medewerker RZ van NS onderstaand aan. Heeft er volgens mij ook na 5 jaar nog steeds niets van begrepen.

 

 

Het twittergesprek gaat nog even verder maar het eerlijke verhaal over het overstappen op Sloterdijk wordt gewoon niet gegeven. Waarom niet??? 


Ik begreep van mijn vader dat hij hier op Amsterdam Zuid tegenaan is gelopen. Ondanks dat hij zich er - o.a. door de notificatie in de reisplanner - van bewust was dat hij bij het overstappen poortjes moest mijden, heeft hij toch uit- en ingeckt, omdat dit niet lukt. De roltrap scheen buiten gebruik te zijn en volgens hem liet dit geen mogelijkheid over voor zijn overstap, anders dan een gewone trap die bij poortjes uit kwam.

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Zou er overigens nog vanuit NS kunnen worden gereageerd op mijn vraag naar mogelijkheden voor automatische compensatie, nu NS (eindelijk) onderkent heeft dat het gebruik van reisgegevens voor het juist dactureren van reizen geen privacyschending is, of althans, dat de reiziger daar toestemming voor gegeven heeft om te kunnen reizen met een ov chipkaart?


Oke, zo had ik het níet begrepen, bedankt, ook voor het kaartje. Ik moet dus juist de poortjes vermijdend.

Ik heb nogmaals navraag gedaan bij de Stationsmanager en heb een foto gekregen van de posters. Ik hoop dat we hiermee de discussie over het wel of niet hebben van posters op het station voor eens en voor altijd kunnen afsluiten. 


Meer dan dit gaat er niet veranderen. Het is een lastig station maar de gewenste oplossing: het verwijderen van de poortjes of anders plaatsen gaat niet gebeuren. Wellicht worden er op termijn nog wel extra borden of meer informatie geplaatst maar daarover is NS nog in gesprek met ProRail en andere partijen. 


Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch [voor] te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.

In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?

Ik heb hier een tijdje niet meer op gelet maar kan hier nog reactie op komen vanuit NS, ook gezien per 1 juli in de voorwaarden is opgenomen hoe reizigers zelf hun geld terug moeten vragen (zoals besproken in dit topic)?


Gefeliciteerd hoor Jouke:

 

Ik heb ze gevonden. Beetje jammer alleen dat het er maar 2 zijn en dat ze ook nog compleet buiten de looproutes op het station hangen. Kortom er is hier geen sprake van het informeren van de reiziger. Afgelopen weekend vanaf vliegveld Rotetrdam-The Hague via Sloterdijk moeten reizen. (ipv via Leiden-Haarlem). In de trein ook geen enkele info over dit probleem gekregen. Met mij stapte ca. 10 man door de poortjes over op de trein richting Haarlem. Aangezien ik weekend vrij heb, gaat dat voor mij geheel kostenloos. Ik vraag mij ernstig af of dit ook voor de 10 andere personen het geval was.


Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.

Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).

Bij de proef met treinreizen met GPS lijkt e.e.a. wel goed te gaan (omreizen via Sloterdijk kost je niets extra, als er een bijbehorend reisadvies bestaat).


Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.

In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?

 

@Olav93 Blijkbaar niet dus want geen enkele reactie vanuit NS zijde


Het wantrouwen is er op zich helemaal niet, want een systeem kan dat niet bepalen.

Als je omreist betaal je extra (op zich logisch) “Ja maar de reisplanner zei dat het zo moest terwijl er een kortere route is!”

Prima, dan heb je dus teveel betaald, krijg je van oNS terug. Neem maar contact op…

Heb het ook niet bedacht, en soms kan je ook gewoon op Zaandam overstappen zonder poortjes op dezelfde trein aan de overkant van het perron, je moet het maar weten.

Kan inderdaad beter, op Sloterdijk is het via spoor 11/12 omlopen inderdaad om poortjes te ontwijken. Moet je van/naar spoor 9/10 dan heb je pech, dat is ‘Sloterdijk 2’ bijna, dus ander station ongeveer.


Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).

@Robert B in hoofdlijnen ben ik het volledig met je eens, maar dít argument is volgens mij dan weer niet terecht. Alle relevante privacywetgeving gaat over gegevensverwerking en maakt daarbij geen onderscheid tussen handmatige en geautomatiseerde vormen daarvan, toch? Of mis ik nou iets? In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.


Bij reizen op saldo is het lastig compenseren, maar bij reizen op rekening (o.a. NS Flex) is het kinderlijk eenvoudig.

Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).

 

Ben het geheel met je eens @Robert B maar NS denkt daar blijkbaar heel anders over en blijft de reizigers hier dus bewust benadelen. 


Reageer