beantwoord

Overstappen op Amsterdam Sloterdijk

  • 12 April 2019
  • 66 reacties
  • 7497 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Akan ik vanuit Delft via Amsterdam Sloterdijk naar Castricum wil moet ik in Amsterdam Sloterdijk eerst naar de stationshal om uit te checken, anders krijg ik extra kosten. Waar is die onzin voor
icon

Beste antwoord door Jouke NS 11 February 2020, 14:03

Bekijk origineel

66 reacties

Uit de hele discussie en de informatie daarin blijkt voor mij (voor de zoveelste keer) dat de NS - en in het algemeen het openbaar vervoer - in informatie en communicatie uitgaat van de dagelijkse, of in elk geval frequente reiziger. Dat was ik ooit, maar nu niet meer. De incidentele reiziger moet zelf maar uitzoeken wat de cryptische mededeling “Vermijd extra kosten: overstappen via de stationshal en perron 11/12” betekent die in de reisplanner in rood verschijnt, zonder verdere toelichting (en die bij ov9292 al helemaal niet verschijnt). Dan volg je toch gewoon de borden naar spoor 4 en ondertussen betaal je teveel. Ja, dat kun je dan terugvragen: opbellen, wachtrij, uitleggen. Het gaat natuurlijk niet om die paar Euro als dit je sporadisch overkomt. Wat mij ergert is dat de klant ondergeschikt gemaakt wordt aan het systeem. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om bij iemand die binnen een minuut door twee poortjes gaat, deze via software tegen elkaar weg te strepen; is dit incompetentie of heeft geïnstitutionaliseerd wantrouwen dit gedoe bepaald ?

Reputatie 7
Badge

Lang geleden kwam over dit onderwerp de mogelijkheid ter sprake achteraf te bepalen door welke geadviseerde overstappen te veel is betaald en reizigers daar automatisch te compenseren. Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen, met als gevolg dat reizigers in deze gevallen nog altijd om moeten lopen, óf zelf restitutie aan moeten vragen, óf te veel betalen.

In een ander topic is inmiddels eindelijk duidelijk dat NS reisgegevens wel degelijk mag gebruiken om reizen correct in rekening te brengen. Geldt hier niet hetzelfde en moet deze optie dan niet alsnog serieus bekeken worden?

Reputatie 7
Badge

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.

Dat is niet juist. Als je niet uit- en incheckt, betaal je de (vaste) prijs voor een reis van je vertrekpunt naar je bestemming, zoals ook opgegeven in de reisplanner. Je betaalt minder dan je zou betalen als je (langere) route de kortste weg was geweest, maar niet te weinig, want dat is nu eenmaal niet het geval. Als je uit- en incheckt berekent NS meer geld dan in de prijsopgave die ze vooraf doen (in de reisplanner), te veel dus.

Reputatie 7
Badge

Dat is ook waar @Robert B, maar vooral moderators hier lijken nog wel eens interessante toevoegingen te doen in een edit en dan is dat wel jammer.

On topic: ik ben nu heel benieuwd. Ik kom toch zeer regelmatig op Sloterdijk en ken geen andere wegen dan door de poortjes en via spoor 11/12. Ga eens kijken.

Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!
Dag Graaf en welkom bij de NS Community! Ik kan mij goed voorstellen dat je er zo over denkt, echter ligt het ingewikkelder in elkaar dan het lijkt. Wat Robert B aangeeft klopt tevens ook, mocht het verkeerd zijn gegaan met het overstappen op station Amsterdam Sloterdijk dan kan je de extra kosten inderdaad bij ons terugvragen. Je kunt hiervoor contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.

Belachelijk dat het nog steeds niet us geregeld dat je kan overstappen zonder extra kosten. Hoe moeilijk kan het zijn om dit in de software aan te passen. Nu incasseert NS heel vaak een extra check in. Diefstal!Diefstal? Nee!


Als 's lands grootste kruidenier ervoor zou kiezen om haar zelfscankassa's zo in te richten dat deze consequent bij een bepaalde groep klanten te hoge bedragen aanslaan en vervolgens weigert deze fout te herstellen, klanten pro-actief te compenseren of zelfs maar te informeren dan heet dat in de volksmond gewoon diefstal.

En dat is precies wat NS hier heeft gedaan en nog steeds doet.
NS heeft er heel bewust voor gekozen poortjes dusdanig te plaatsen dat een groep reizigers bij elke reis te veel betaalt, heeft er desondanks voor gekozen deze poortjes te sluiten, heeft de reizigers nooit op een fatsoenlijke wijze hierover geïnformeerd, weigert nog steeds zelf de reizigers te compenseren, zelfs niet degenen die achteraf op rekening betalen en komt pas in actie als de reiziger zelf ontdekt dat hij is opgelicht.
NS moet zich schamen en datzelfde geldt voor iedereen die dit gedrag probeert goed te praten.
Badge +3
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.

Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.

Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed. Je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan (zonder poortjes).
Op zich wel mee eens, maar NS heeft het ov-chipkaart systeem niet bedacht.

Je reist een aantal tariefeenheden (incheck - eventuele overstap/omreis - uitcheck) en dat wordt gezien als je reis. Bij stations zonder poortjes-overstap maakt dat niet uit maar op Sloterdijk ben je 'gezien' als je door poortjes moet. Vandaar die (ik vind het ook super suf) omlooproute via spoor 11/12.

Zie het maar als die zelfscankassa desnoods... 4 halen 3 betalen omdat jij er stiekem eentje hebt bijgesmokkeld of zo. Bij de NS vinden ze dat goed (je mag er 4 reizen en voor 3 betalen als dat kan...)

Die vergelijking gaat niet op, want de NS publiceert zelf de prijzen. Dit kan je vergelijken dat in de bonusfolder staat 4 voor de prijs van 3 en dat de zelfscan kassa deze aanbieding niet herkent.
Gewoon via Haarlem gaan, heb je nooit een probleem.
Oke, zo had ik het níet begrepen, bedankt, ook voor het kaartje. Ik moet dus juist de poortjes vermijdend.
Reputatie 5

@Olav93

 

Dit idee is toen vrij snel gesneuveld uit privacy overwegingen

 

Deze kan in het grote smoezen-van-NS-boek

Gewoon de poortjes voor of achter de rode deuren van de ingang zetten en het is opgelost.

Badge +3
Nog een oplossing voor wie vroeg in de ochtend(spits) verplicht via Sloterdijk moet en geen zin heeft om om te lopen via 11/12, geen overstapmogelijkheid in Zaandam heeft, en daarbij geen Altijd Voordeel of Traject Vrij heeft (dus normaal toch voltarief zou betalen of gewoon vrij door poortjes kan)... Een e-ticket!

Overigens vind ik het bizar dat mensen met Traject Vrij nog steeds niet automatisch gecompenseerd worden voor het 'omreizen' via Sloterdijk, en gedwongen door de poortjes/stationhal moeten (om een overstap te halen of zo...)

De NS zeggen dan vrolijk "de volgende komt zo" (binnen een kwartier) en dat is natuurlijk waar, maar niet iets wat je als reiziger wilt horen natuurlijk!
Badge +3

In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.

Die informatie kwam van een moderator die zei dat ze niet 'zomaar’ in iemands reisgegevens mochten ‘snuffelen’ (wat natuurlijk waar is) maar dat je om iets te laten corrigeren expliciet toestemming moest geven (zelf contact opnemen dus, elke keer weer).

Dat is volgens mij niet waar, want in ieder geval bij NS Flex heb je die toestemming in feite al gegeven. Bovendien heeft NS de gegevens al en is het doel tot verwerking (een correcte factuur opstellen en in dit geval de druk op de Klantenservice verminderen) ook duidelijk.

TLS/OV-chipkaart heeft al vaker grote groepen reizigers (studenten) automatisch gecompenseerd omdat ze onterecht (teveel) betaald hadden, dus ik zie niet in waarom NS dat niet zou mogen doen voor hun eigen klanten.

Reputatie 7
Badge

Ik begreep van mijn vader dat hij hier op Amsterdam Zuid tegenaan is gelopen. Ondanks dat hij zich er - o.a. door de notificatie in de reisplanner - van bewust was dat hij bij het overstappen poortjes moest mijden, heeft hij toch uit- en ingeckt, omdat dit niet lukt. De roltrap scheen buiten gebruik te zijn en volgens hem liet dit geen mogelijkheid over voor zijn overstap, anders dan een gewone trap die bij poortjes uit kwam.

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Zou er overigens nog vanuit NS kunnen worden gereageerd op mijn vraag naar mogelijkheden voor automatische compensatie, nu NS (eindelijk) onderkent heeft dat het gebruik van reisgegevens voor het juist dactureren van reizen geen privacyschending is, of althans, dat de reiziger daar toestemming voor gegeven heeft om te kunnen reizen met een ov chipkaart?

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter geeft medewerker RZ van NS onderstaand aan. Heeft er volgens mij ook na 5 jaar nog steeds niets van begrepen.

 

 

Het twittergesprek gaat nog even verder maar het eerlijke verhaal over het overstappen op Sloterdijk wordt gewoon niet gegeven. Waarom niet??? 

Badge +3

Zie het (lange) topic op 

Overstappen op Sloterdijk mag best, maar als je dan ‘omreist’ kost het gewoon extra.

Vermijd dus de poortjes op Sloterdijk! En loop maar een boel trappen via spoor `11/12.

Het meest onzinnige advies ooit.😣

Zie ook deze.

Badge +3

Het wantrouwen is er op zich helemaal niet, want een systeem kan dat niet bepalen.

Als je omreist betaal je extra (op zich logisch) “Ja maar de reisplanner zei dat het zo moest terwijl er een kortere route is!”

Prima, dan heb je dus teveel betaald, krijg je van oNS terug. Neem maar contact op…

Heb het ook niet bedacht, en soms kan je ook gewoon op Zaandam overstappen zonder poortjes op dezelfde trein aan de overkant van het perron, je moet het maar weten.

Kan inderdaad beter, op Sloterdijk is het via spoor 11/12 omlopen inderdaad om poortjes te ontwijken. Moet je van/naar spoor 9/10 dan heb je pech, dat is ‘Sloterdijk 2’ bijna, dus ander station ongeveer.

Amsterdam Zuid? Die is nieuw voor mij. Welke route reisde hij en van welk perron naar welk perron moest hij?

Reputatie 7
Badge +3

Op de site van ProRail staat aangegeven dat de roltrappen worden vervangen voor vaste trappen om reizigers meer ruimte te geven. 

https://www.prorail.nl/nieuws/vervanging-roltrappen-station-amsterdam-zuid-door-vaste-trappen

 

In een ouder topic wat nu in het archief staat werd in 2016 aangegeven:

Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).

Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen. 

Reputatie 7
Badge

We lijken nog steeds geen notificaties te krijgen van het editen van een bericht, jammer in dit geval. Alsnog veel geluk geweest,@Laura NS.

Badge +3

Er is een ander topic over, waaruit blijkt dat de ‘stationshal’ toch een stuk groter is dan alleen maar waar je binnenkomt (en door poortjes zou moeten). Echt duidelijk was het niet maar de beschrijving in de app klopt.

Wil je richting de stationshal met een (rol)trap of lift, dan kan je soms alsnog van 3\4 naar 5/6/7/8 zonder poortjes tegen te komen, en dat is iets handiger dan helemaal de omlooproute via spoor 11/12.

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Ik ben alleen bang dat NS er niets mee gaat doen Christie B.

In onderstaand topic van een jaar geleden is het ook nog steeds wachten op een reactie vanuit NS-zijde. De posters die enige informatie aan reizigers boden zijn al meer dan een half jaar geleden weggehaald.

NS doet er juist van alles aan om dit in de doofpot te sturen. Ik snap derhalve de reactie van Laura niet.

https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136

 

Reputatie 7
Badge

 

Op Amsterdam Zuid kun je:
- met de roltrap zonder langs een poortje te gaan overstappen van het ene naar het andere perron.
- met de 'centrale' trap, moet je wel uitchecken en weer inchecken.
- met de trappen aan de kant van de Parnassusweg kun je wel van het ene naar het andere perron (maar die liggen voor overstappen erg uit de route).

Die roltrap is nu dus buiten gebruik maar dan komen er wel gewone trappen om zonder langs een poortje te gaan over te stappen. 

En nu tijdelijk moet via de trappen richting de Parnassusweg dus wel lukken. Mooi! Dank voor het terugzoeken, @Momo 

Reputatie 7
Badge

Overigens zou het wel handig zijn als ook de reisplanner niet zou beweren dat je juist via de stationshal over moet stappen. Dat is (nu tijdelijk) dus namelijk juist verkeerd.

Reageer