beantwoord

Overstappen op Amsterdam Sloterdijk

  • 12 April 2019
  • 66 reacties
  • 7505 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Punt 2 is een grove leugen. Er hangt al meer dan 6 maanden geen informatie op Station Sloterdijk.

Ben er een half uur geleden nog geweest. Waar heb je dit vandaan???  

Die informatie komt van de stationsmanager. Die geeft dit aan. 

Nou goed om het dan te nuanceren, dan heeft de stationsmanager een loopje met de waarheid genomen. Ik ben hier nogal verdrietig over omdat al in meerdere topics is aangegeven dat op Sloterdijk al meer dan een half jaar enige informatie ontbreekt. Er zijn ook geen extra borden met informatie en wayfinding geplaatst. Ik vind dit antwoord derhalve zeer teleurstellend en verzoek derhalve rectificatie. 

Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja... 
 

Indien deze er niet hangen snap ik je teleurstelling. Ik zal dit signaal doorzetten dat deze informatie die aan ons is gegeven niet klopt.

Badge +3

Dit weekend geeft de reisplanner een overstap van de 3300 op de 2400 (IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) aan op Amsterdam Sloterdijk, inclusief Hemboog. Dit kan natuurlijk veel makkelijker op Schiphol. In het verleden hier meerdere topics over geopend, maar ja... 

Hemboog (spoor 9/10) is inderdaad funest, want dan móet je wel door poortjes (en alsnog een flink stuk lopen), maar meestal maakt het voor de kosten niet uit.

Reputatie 6
Badge

Op Schiphol heb je 4 minuten overstaptijd, op Sloterdijk 7. De norm voor overstappen op hetzelfde spoor is gek genoeg 3 minuten (dus langer dan een cross platform overstap, dat is 2 minuten). Overstappen van/naar de Hemboog duren minimaal 6 minuten. Zowel op Schiphol (4-3=1) als Sloterdijk (7-6=1) heb je dus 1 minuut marge in de optiek van de reisplanner. Dan wordt de eerste optie gekozen en dat is Sloterdijk. In de praktijk is die 3 minutennorm natuurlijk onzin. Die norm gaat uit van het feit dat twee treinen nooit binnen 3 minuten langs hetzelfde perron kunnen staan. Dat klopt, maar aangezien de treinen op Schiphol niet op 1, maar 2 sporen tegelijk gepland zijn (spoor 5/6), heb je hier feitelijk een cross platform overstap en zou de norm 2 minuten moeten zijn. Dan is de marge op Schiphol direct groter (4-2 = 2 minuten). En sowieso rijden de treinen op Schiphol achter elkaar aan, waardoor je nooit de overstap mist, maar die logica kun je blijkbaar niet in de reisplanner bakken.

Badge +3

Sloterdijk wordt/werd standaard als ‘overstapknooppunt’ aangegeven, terwijl Schiphol of Zaandam cross-platform is.

Het ligt er volgens mij tegenwoordig aan wat je reisrichting is, en wordt de eerste overstapmogelijkheid getoond? In de ene richting is dat dus Zaandam en de andere kant op Sloterdijk (of Schiphol)?

Reputatie 7
Badge

Privacy is daarbij géén issue want een computer kan het werk doen en bovendien heb je bij reizen op rekening expliciet toestemming gegeven om ál je ov-transacties door NS te laten verwerken (anders kan men geen factuur opstellen).

@Robert B in hoofdlijnen ben ik het volledig met je eens, maar dít argument is volgens mij dan weer niet terecht. Alle relevante privacywetgeving gaat over gegevensverwerking en maakt daarbij geen onderscheid tussen handmatige en geautomatiseerde vormen daarvan, toch? Of mis ik nou iets? In ieder geval is de redenering dat de computer het kan doen en privacy dús geen issue is, juridisch onjuist. Ook bij automatische gegevensverwerking is privacywetgeving van toepassing.

Ik ben afgelopen zondag gereisd van Hillegom naar Alkmaar met fiets en bepakking. Het was nogal vol in de trein en op tijd uitstappen lukte net aan. 

Het hele overstapgebeuren is nu erg 'ondoorzichtig' vind ik. Geen idee hoe ik dit aan had moeten pakken met fiets en al. Ik heb nu de tekening gedownload dat biedt wel enigszins duidelijkheid, maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. Ik reis niet vaak genoeg om hier handigheid in te hebben. 

Zoals aangegeven neem ik het topic over van Laura NS. Vooralsnog nog geen inhoudelijke reactie verder! 

Ik heb inmiddels al 4 verwijzingen gehad intern, dus ik denk dat ik bijna bij de juiste persoon ben hiervoor. Gezien de feedback die ik intern kreeg tussendoor zie ik dit rooskleurig in en ben ik erg dankbaar dat dit hier werd aangekaart!

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt het dat overstappen zonder poortjes tegen te komen op Amsterdam Zuid momenteel niet mogelijk is? Hoe gaat NS dan om met reizigers die hierdoor te veel betalen voor hun reis?

Je betaalt dan niet te veel maar gewoon de gereisde kilometers. Zonder in/uitchecken betaal je in feite te weinig.

Soms is er geen andere reisroute mogelijk. 

Gefeliciteerd hoor Jouke:

 

Ik heb ze gevonden. Beetje jammer alleen dat het er maar 2 zijn en dat ze ook nog compleet buiten de looproutes op het station hangen. Kortom er is hier geen sprake van het informeren van de reiziger. Afgelopen weekend vanaf vliegveld Rotetrdam-The Hague via Sloterdijk moeten reizen. (ipv via Leiden-Haarlem). In de trein ook geen enkele info over dit probleem gekregen. Met mij stapte ca. 10 man door de poortjes over op de trein richting Haarlem. Aangezien ik weekend vrij heb, gaat dat voor mij geheel kostenloos. Ik vraag mij ernstig af of dit ook voor de 10 andere personen het geval was.

Om de poortjes te vermijden moet je de trap naar de centrale hal bij sporen 7/8 nemen, dan de trap naar sporen 11/12, die aan de andere kant van de hal weer naar beneden nemen en dan naar beneden met de trap naar sporen 3/4. Heb je de lift nodig, dan moet je dus in- en uitchecken. Mocht je daarvoor te veel hebben betaald, kun je de klantenservice terugbellen.

maar de rode tekst in de ns-app is voor mij nietggenoeg. 

Ik ga je ervaring doorgeven! Dit is goed om te weten. Bedankt!

Ik heb een reminder gestuurd! Het contact is ineens gestagneerd, wat jammer is. Ik ga er achteraan.

 

Edit 23.01.2020: Juiste naam is naar voren gekomen. Plan is om dit hier verder uit te vragen, hoe het zit met de rode overstapteksten.

Edit 30.01.2020: Jouke neemt dit van me over, want ik ga met zwangerschapsverlof. Ik hoop dat er spoedig een antwoord komt! :)

Reageer