Stranden reizigers op Amersfoort

  • 24 September 2022
  • 40 reacties
  • 1303 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen Wat bedoel je precies met: “Directie heeft geen ruggengraat getoond en heeft meneer Kroeze verzocht het stuk te laten aanpassen”

Ik vind het uitstekend dat de FNV voor de belangen van de leden opkomt en directie en woordvoering van NS aanspreekt op negatieve berichtgeving waar het personeel op de werkvloer ernstig last van heeft.

Je ziet bij al deze verstoringen dat NS niet meer bij machte is om bij calamiteiten effectief op te treden. Dat heeft vooral te maken met bezuinigingen waardoor allerlei functionarissen die hadden kunnen bijsturen er simpelweg niet meer zijn. In feite heeft NS de eigen brandweerorganisatie opgeheven waardoor branden (die gelukkig niet vaak voorkomen) niet meer geblust kunnen worden. Maar als je als reiziger geconfronteerd wordt met zo’n situatie ben je in feite aan de goden overgeleverd omdat NS niets voor je kan betekenen.

Het wordt hoog tijd dat het ministerie NS gaat aanspreken op het niet nakomen van allerlei afspraken die in de vervoersconcessie staan. Er moet maar eens een hartig woordje gesproken over de definitie van “redelijkerwijs”. Wat er bij verstoringen nu vaak gebeurt is dat NS de handen in de lucht steekt en niets doet. De concessieverlener moet veel actiever toetsen of NS wel het uiterste heeft gedaan om de gestrande reizigers te vervoeren. Geld terug bij Vertraging is dan niet voldoende.

Het gaat dan om de volgende punten:

Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen

  1. Opdat NS ook in verstoorde situaties de reizigers zo veel en zo goed als mogelijk vervoert, neemt NS de in het tweede tot en met vijfde lid vermelde maatregelen voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.

  2. NS zorgt binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden voor vervangend vervoer.

  3. In afwijking van het tweede lid, vangt NS tijdens de spits binnen 60 minuten nadat een verstoring is opgetreden met de inzet van vervangend busvervoer aan en zorgt dat deze na 75 minuten op de gewenste sterkte is.

  4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken over omreizen per bus, tram, metro of per trein.

  5. NS brengt reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland (tot de deur).

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag deze reactie ook van een medewerker van V & S op Twitter. Was ook een reactie van Erik Kroeze van de directie op.

 

 

Erik is géén directielid, maar hoofd woordvoering. Het artikel op Nu.nl is ondertussen aangepast.

Meer ga ik er hier niet over zeggen.

 

Nou ik zie op Twitter dat ene Henri Janssen van het FNV contact heeft gezocht met de directie van de NS en met Erik Kroeze. Directie heeft geen ruggengraat getoond en heeft meneer Kroeze verzocht het stuk te laten aanpassen. Zo denk ik er in ieder geval over.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij ging de rectificatie in het artikel vooral over de manier waarop over personeel ter plekke werd geschreven, wat na klachten van personeel is aangepast.

Feitelijk staat er nu nog steeds hetzelfde, maar dan met een ietwat vriendelijkere woordkeuze.

De betreffende V&S medewerker heeft z'n tweet inderdaad verwijderd (geen idee waarom), maar de reacties eronder zijn nog wel te lezen: https://twitter.com/erikkroeze/status/1573618262025424897.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie ook net deze op twitter. Lijkt mij ook weer haaks te staan op het aangepaste stuk van nu.nl. Lijkt er sterk op dat de 1e versie dan toch juist was?

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik las overigens hier dat er wel bussen besteld zijn, maar de enige die geleverd werd is ingezet om een trein naar Deventer te vervangen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag deze reactie ook van een medewerker van V & S op Twitter. Was ook een reactie van Erik Kroeze van de directie op.

 

 

Erik is géén directielid, maar hoofd woordvoering. Het artikel op Nu.nl is ondertussen aangepast.

Meer ga ik er hier niet over zeggen.

Ik zie dat het bericht op nu.nl inmiddels is aangepast. De tweet van de medewerker van V & S is inmiddels voor mij niet meer te vinden. Ik vind het zeer bijzonder wat hier gebeurd.

 

Ik denk dat dit nog wel even nabesproken gaat worden bij NS.

Reputatie 7
Badge

Ik zag deze reactie ook van een medewerker van V & S op Twitter. Was ook een reactie van Erik Kroeze van de directie op.

 

 

Erik is géén directielid, maar hoofd woordvoering. Het artikel op Nu.nl is ondertussen aangepast.

Meer ga ik er hier niet over zeggen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag deze reactie ook van een medewerker van V & S op Twitter. Was ook een reactie van Erik Kroeze van de directie op.

 

 

Reputatie 7
Badge

Walgelijk gewoon. En het boeit NS helemaal niks. Een schijt aan alles mentaliteit.

Reputatie 7
Badge +3

Het idee was (gebaseerd op de prognose van ProRail) dat de trein met twee uur vertraging vanaf drie uur weer verder zou rijden. Daar kwam uiteindelijk niets van terecht om dat de storing tot half zes duurde.

In de optiek van NS waren de reizigers in eerste instantie dus niet gestrand maar alleen vertraagd.

We weten allemaal dat een prognose van ProRail alleen een prognose is en geen geen zekerheid, te vaak is al gebleken bij dit soort systeemstoringen dat het uiteindelijk veel later wordt. Daarnaast is een verwachte vertraging van 2 uur midden in de nacht wel anders dan middag op de dag. 

Nee, 

Als je om 23.00 uur strand en de prognose is dat de trein om 3 uur weer gaat rijden dan is er toch 4 uur vertraging?

De storing begon pas om 0.55 uur, dus net voor het vertrek van de laatste treinen naar Zwolle en Apeldoorn om 1.06. En van 1.00 tot 3.00 uur is dus twee uur. 

Reputatie 7
Badge +1

Als je om 23.00 uur strand en de prognose is dat de trein om 3 uur weer gaat rijden dan is er toch 4 uur vertraging?

Het beleid is toch dat NS vervoer moet regelen en dat vervoer dat door reizigers zelf geregeld wordt alleen in uitzonderlijke gevallen vergoed wordt uit coulance?

Het idee was (gebaseerd op de prognose van ProRail) dat de trein met twee uur vertraging vanaf drie uur weer verder zou rijden. Daar kwam uiteindelijk niets van terecht om dat de storing tot half zes duurde.

In de optiek van NS waren de reizigers in eerste instantie dus niet gestrand maar alleen vertraagd.

Reputatie 7
Badge +1

Dat beleid heeft NS dan weer niet uitgevoerd. NS heeft het dus compleet laten afweten zoals ik uit het artikel lees. Na meerdere drama's in dit jaar (3 april, 31 juli megastoring Rotterdam) zou je toch denken dat het inmiddels toch wel duidelijk is wat er dient te gebeuren bij een grote storing.

 

Zoals ik het lees is het personeel gewoon vertrokken en heeft het de reizigers compleet in de steek gelaten. De commentaren op nu.nl zijn overigens niet mals.

Het beleid is toch dat NS vervoer moet regelen en dat vervoer dat door reizigers zelf geregeld wordt alleen in uitzonderlijke gevallen vergoed wordt uit coulance?

Reageer