te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij) | NS Community

te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij)

  • 10 November 2021
  • 98 reacties
  • 7036 Bekeken

Reputatie 3

Vandaag een brief ontvangen van NS: Te vroeg incheckt met Dal Vrij abonnement.

Voorbeeld: 10 september Check in Eindhoven 06.19 uur, check uit Utrecht Centraal 08.30 uur.

NS trekt hieruit de conclusie dat ik de reis niet binnen 30 minuten ben begonnen na het inchecken en dus niet voldoe aan de voorwaarden van het abonnement.

Echter heb ik op die dag de trein van 06.27 uur genomen en kwam in Utrecht aan om ongeveer 07.20 uur. Daarmee val ik binnen de voorwaarden. De check uit van 08.30 uur is te verklaren omdat ik tussen 07.20 uur en 08.30 uur heb gepauzeerd op Utrecht Centraal, dus niet heb gereisd. NS verwacht kennelijk dat ik na de reis het station meteen verlaat, dus geen tijd neem voor het drinken van een kop koffie, eventueel toiletbezoek, en het bezoeken van winkels binnen de poortjes. In de brief wordt op een onaangename toon gedreigd met boetes en eventueel intrekking van het abonnement. Bij mijn weten is het niet verboden om met het Dal Vrij abonnement tijdens de spits na de reis te pauzeren binnen de poortjes (stationsgebied) en pas na de pauze het station te verlaten. Na de check uit om 08.30 uur heb ik de reis naar mijn eindbestemming per tram van U-OV vervolgd, omdat ik pas om 09.00 uur op mijn afspraak moest zijn!

Vandaag een reis gemaakt 06.27 uit Eindhoven. 07.20 op Utrecht Centraal gepauzeerd, pas na 09.00 uur de reis vervolgd naar Utrecht Vaartsche Rijn, daar om 09.18 uur uitgecheckt! Dus na het afmaken van de reis tijdens de spits naar Utrecht Centraal heb ik niet verder gereisd tot na de spits!


98 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen onderscheid te maken tussen ofwel blijven hangen voor de werkelijke treis, ofwel na de treinreis

 

Dus gaan jullie er maar vanuit dat dit vóór de reis gebeurt?

Overigens is dat onderscheid prima te maken. Door een conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Wij gaan ervan uit dat iemand na aankomst meteen uitcheckt, dus de trein die jij genomen hebt is gebaseerd op de uitcheck van 08:30.

 

Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat iemand na incheck meteen gaat reizen, dus de trein die genomen is baseren op de incheck van 06.19 uur. Waarom wordt er bij voorbaat al vanuit gegaan dat de klant wel zal frauderen?

Of, wat nog beter zou zijn, af en toe eens in de trein controleren. Dan kan de conducteur zien of het logisch is dat iemand op dat tijdstip in de trein zit. Snap dat dit een enorme organisatorische operatie is en een compleet andere manier van denken van het personeel vergt, maar jullie zouden het kunnen overwegen ...

Reputatie 5

Iedereen kan aan zijn klompen aanvoelen dat dit verhaal niet klopt en dat iemand die om 9 uur ''s ochtends ergens moet zijn niet steeds anderhalf uur van te voren aankomt om dan op het station rond te hangen. 

NS ontmoedigt het reizen in de spits door hoge tarieven. Het is helemaal niet zo gek dat iemand met Dal Vrij ervoor kiest om dan maar voor de spits in te checken; dat doe ik zelf ook vaak genoeg. Sowieso is het niet gek om voor belangrijke afspraken een wat ruimere marge in te bouwen. Het ligt voor de hand dat je na het inchecken zal gaan reizen; anders heb je niks aan je marge. En dan? Heb je een uur te doden in Utrecht. Alvast naar de afspraaklocatie zonder faciliteiten? Een rondje door de uitgestorven binnenstad in de ochtendkou? Ik kan me best voorstellen dat je ervoor kiest op het station te blijven; zeker op een station als Utrecht met faciliteiten binnen de poortjes.

 

Natuurlijk kun je frauderen als je echt wilt. Maar er zijn genoeg plausibele scenario’s waarbij deze transacties voorkomen en je niet fraudeert. Het is heel simpel: onschuldig totdat schuld bewezen is. Een vermoeden van fraude is nog geen bewijs en eventuele sancties puur op basis van deze transacties zouden dus ook volkomen onacceptabel zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het niet over het zomaar corrigeren maar over een mail sturen. Bij die verkeerd geprogrammeerde mobiele CiCo zullen ook reizigers zijn geweest die bij als klant bij NS bekend zijn omdat ze een abonnement of een MijnNS account hebben. Op basis van de in en uitchecktijden en locaties is dan vast te stellen dat die reis niet naar of van Ermelo kan zijn geweest, in de tijd dat iemand reist van Geldermalsen naar Culemborg is het niet mogelijk om van Ermelo naar Culemborg te reizen. Dan gaat het ook om bekende klanten die een reis hebben gemaakt binnen tijden waarin het systeem een afwijking ziet. Die klanten kun je dan een mail sturen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me typisch zo’n geval waarbij degenen die het algoritme hebben geschreven geen gevoel hebben voor de menselijke maat. Het gaat in feite niemand iets aan wat je op station doet wanneer je niet direct verder reist maar bijvoorbeeld 30 minuten wacht voordat je verder reist.

Soms lijkt het alsof NS de eigen regels niet kent.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Dit is weer het zoveelste geval waarbij de reiziger wordt opgezadeld met het probleem van de NS. Wim.vogel.52 doet helemaal niets verkeerd en dient toch zijn gedrag aan te passen, omdat er anders sancties zouden kunnen volgen. Voor hetzelfde geld zou hij ervoor hebben kunnen kiezen de reis volledig met Sprinters af te leggen (bijvoorbeeld omdat die een lage instap hebben; ik noem maar een mogelijke reden) en dan zou hij er daadwerkelijk een uur langer over doen.

Als NS misbruik vermoedt, zal NS op misbruik moeten controleren en degenen die misbruik maken op heterdaad moeten betrappen. Reizigers die zich aan de voorwaarden houden met dreigbrieven bejegenen en dwingen extra administratieve handelingen te verrichten die niet in de voorwaarden staan is naar mijn mening echt beneden ieder peil en ik vermoed dat een rechter ook zal zeggen: dat kan niet. 
 

Het is ook een bizarre gedachtengang dat een uur rondhangen in Utrecht onwaarschijnlijk is, dus dat de reiziger dan wel een uur in Eindhoven zal hebben rondgehangen...

Reputatie 6
Badge +2

er wordt alleen op gewezen dat het niet toegestaan is dat je dus vroeger incheckt en pas later met de trein gaat om onder daltarief te rijden

Dat staat er niet, er staat

Uit onze gegevens blijkt dat u met uw NS-abonnement regelmatig incheckt tijdens de daluren, maar uw reis niet binnen 30 minuten start en daardoor ten onrechte met korting tijdens de spits reist.

Dat is een leugen en een valse beschuldiging, als het alleen in- en uitcheckgegevens zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Uiteindelijk is dit ook enkel een waarschuwing dat er iets opvallends is in jouw transacties waardoor het lijkt dat je dingen doet die niet mogen

Worden er nu rectificatiebrieven/mails verstuurd met excuses voor de absurde bewering "Uit onze gegevens blijkt dat u met uw NS-abonnement regelmatig incheckt tijdens de daluren, maar uw reis niet binnen 30 minuten start en daardoor ten onrechte met korting tijdens de spits reist.” (waarbij blijkt dat met “onze gegevens” alleen in- en uitcheckgegevens worden bedoeld), met de verduidelijking dat sancties vanzelfsprekend alleen kunnen volgen als dit echt het geval blijkt te zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Een willekeurige medewerker mag niet zomaar in een klantbestand duiken. Dat klopt natuurlijk wel.

Maar het is in dit geval niet zomaar, en als iemand daarvoor aangesteld is, is hij niet willekeurig. We moeten 's ophouden met de AVG te misbruiken als excuus in dit soort zaken. Daar is hij nadrukkelijk niet voor bedoeld.

Reputatie 7

Ik vind dit nogal stellig geformuleerd. NS heeft geen bewijs dat de reis niet binnen 30 minuten is gestart, maar heeft alleen het vermoeden gebaseerd op de uitchecktijd. NS kan alleen bewijs hebben als dit bij controle in de trein is geconstateerd. Of als ze camerabeelden hebben dat je een uur lang op station Eindhoven heb rondgehangen. 

En ja, er zullen zeker reizigers zijn die wel op deze manier misbruik maken van hun abonnement (een aantal jaar geleden kreeg iemand die een rij achter me zat in de trein daar een boete voor) maar ik vind het te ver gaan om alleen op basis van een uitchecktijd iemand hiervan te beschuldigen. Ik zou wel eens willen zien dat als NS op basis hiervan iemand een boete geeft of het abonnement beëindigt of dit echt stand houdt als je hier tegen in gaat. Misschien moet je zelf bewijs leveren dat je wel binnen 30 minuten bent gaan reizen, bv foto of filmpje van jezelf in de trein of op station Utrecht met een tijd op een scherm in beeld, bonnetje van een aankoop van iets in Utrecht o.i.d. 

 

 

De oplossing voor dit probleem is simpel. De conducteurs gewoon aansporen om eindelijk eens een keer hun werk te gaan doen en dus de controle van nu 1 op de 10 keer opvoeren naar minimaal 8 op de 10 keer.

 

Nee we gaan nu dreigbrieven sturen op basis van incheckgegevens. Dit bedrijf begint zich met allerlei dingen steeds meer op een hellend vlak naar beneden te begeven. Een treurige zaak.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook niet dat iemand voor zijn plezier meer dan een uur op een station gaat zitten wachten. Maar als je ergens om 9 uur een afspraak hebt, daar met de trein naar toe gaat én een Dal Vrij abonnement hebt, ben je toch wel een dief van je eigen portemonnee wanneer je in de spits gaat inchecken en reizen en zodoende extra moet betalen voor je reis. Iemand heeft niet voor niets een Dal Vrij abonnement.

Ik ben ook helemaal voor dat mensen die echt misbruik van hun abonnement door heel berekenend niet binnen 30 minuten een trein te nemen een boete verdienen en als ze dit regelmatig doen dat het abonnement beëindigd wordt, maar dit is naar mijn mening niet de manier. Met de inchecktijden alleen kan NS niet bewijzen dat iemand niet binnen 30 minuten een trein heeft genomen, alleen vermoeden. Bewijs is als dit tijdens een controle door een HC of V&S in de trein geconstateerd wordt. 

Reputatie 7
Badge +3

Goed punt. Toch vraag ik me echt af hoeveel mensen dit doen. Het wordt hier door sommigen wel steeds als feit neergezet dat dit massaal zou gebeuren, maar ik kan het me haast niet voorstellen. En een onderbouwing van die "feiten” is er ook nooit.

Reputatie 3

Tekst van de brief, geanonimiseerd:

 

Uit onze gegevens blijkt dat u met uw NS-abonnement regelmatig incheckt tijdens de daluren, maar uw reis niet binnen 30 minuten start en daardoor ten onrechte met korting tijdens de spits reist. Het kan zijn dat er bij u onduidelijkheid is over de regels met betrekking tot het in- en uitchecken met uw abonnement op OV-chipkaartnummer **** **** **** ****. Op ns.nl/daluren vindt u meer informatie. Ook sturen we u graag extra uitleg hierover. 
 
In- en uitchecken met uw abonnement  
Het tijdstip waarop u incheckt bepaalt of u wel of geen recht heeft op korting. Checkt u tijdens de daluren in, dan mag u uw reis afmaken tijdens de spits. U bent daarbij verplicht om na het inchecken binnen 30 minuten te gaan reizen. Zie de algemene vervoervoorwaarden van NS (AVR-NS) en de productvoorwaarden van uw abonnement, beide te vinden op ns.nl/voorwaarden. Uit uw reisgegevens (zie bijlage) blijkt dat het regelmatig voorkomt dat uw reis later start dan de toegestane 30 minuten na inchecken.
 
De daluren, oftewel de uren buiten de spits, zijn op werkdagen van 00.00 tot 06.30 uur, van 09.00 uur tot 16.00 uur en van 18.30 uur tot 00.00 uur, en in de weekenden en op feestdagen de hele dag.
 
Wat gebeurt er als u te vroeg blijft inchecken en dus ten onrechte korting geniet?
Door te vroeg in te checken met uw NS-abonnement reist u ten onrechte met korting  tijdens de spits. Zie voor een overzicht de bijlage. U overtreedt hiermee de productvoorwaarden van uw NS-abonnement. Bij verkeerd gebruik heeft NS het recht om een boete in rekening te brengen en zelfs over te gaan tot beëindiging van uw NS-abonnement. Zo ver is het gelukkig nog niet, maar houdt u hier s.v.p. rekening mee en zorg ervoor dat u voortaan correct in- en uitcheckt.
 
We respecteren uw privacy
We vinden uw privacy heel belangrijk, daarom gaan we zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. U leest hier meer over op ns.nl/privacy. Als u klikt op ‘Meer over rechten van betrokkenen’ dan leest u hoe u uw rechten kunt uitoefenen en vindt u meer informatie over onze klachtenregeling. 
 
Heeft u nog vragen?
Kijk voor meer informatie op NS Klantenservice of neem contact op met een van onze medewerkers via telefoonnummer 030 751 51 55. We helpen u graag verder.
 
Met vriendelijke groet,
 
Lieneke Bouma
Hoofd NS Klantenservice
Reputatie 5

Wat een onbeschofte brief, en het is nog onjuist ook. Aan de hand van de in- en uitcheckgegevens kan NS helemaal niet met zekerheid zeggen dat je je reis niet binnen 30 minuten begonnen bent.

De service is bij NS soms ver te zoeken, maar dreigbrieven sturen naar abonnementhouders en deze uitmaken voor fraudeurs op basis van valse aannames gepresenteerd als hard bewijs? Dat slaat echt alles.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit nogal stellig geformuleerd. NS heeft geen bewijs dat de reis niet binnen 30 minuten is gestart, maar heeft alleen het vermoeden gebaseerd op de uitchecktijd. NS kan alleen bewijs hebben als dit bij controle in de trein is geconstateerd. Of als ze camerabeelden hebben dat je een uur lang op station Eindhoven heb rondgehangen. 

En ja, er zullen zeker reizigers zijn die wel op deze manier misbruik maken van hun abonnement (een aantal jaar geleden kreeg iemand die een rij achter me zat in de trein daar een boete voor) maar ik vind het te ver gaan om alleen op basis van een uitchecktijd iemand hiervan te beschuldigen. Ik zou wel eens willen zien dat als NS op basis hiervan iemand een boete geeft of het abonnement beëindigt of dit echt stand houdt als je hier tegen in gaat. Misschien moet je zelf bewijs leveren dat je wel binnen 30 minuten bent gaan reizen, bv foto of filmpje van jezelf in de trein of op station Utrecht met een tijd op een scherm in beeld, bonnetje van een aankoop van iets in Utrecht o.i.d. 

Reputatie 7

Het is toch wrang te constateren dat het oplossen van problemen die in het nadeel van de reiziger zijn, niet met dezelfde mate van urgentie aangepakt en opgelost worden. Triest.

De NS op 1, 2 en 3.

Specifiek over het verhaal met de verkeerd geprogrammeerde zuilen kan ik geen uitspraken doen.

Dat verwacht ik ook niet van je, maar het weerhoudt mij er niet van om zo’n uitspraak wel te doen.

De NS signaleert terecht dat Wim.Vogel waarschijnlijk een fraudeur is. Een uur na die tijd op een station verblijven is onwaarschijnlijk.

Vervolgens dient de NS te controleren of dat ook zo is. Een kantoorwerker analyseert zijn reisgegevens en een conducteur controleert vervolgens tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch of hij niet toch stiekem de trein van na 07:00 neemt. Zo ja, boete en intrekking abonnement. Zo nee, dan is hij blijkbaar toch geen fraudeur.

Fraude moet natuurlijk wel bewezen worden. Heeft de NS echt niets geleerd van de toeslagenaffaire? Daar gebeurde PRECIES hetzelfde. Beschuldigingen van fraude zonder voldoende bewijs. 

Reputatie 3

Als je om 09.00 uur een afspraak hebt, heb je 2 opties: Reizen in de ochtendspits of reizen voor de ochtendspits. Ik heb het laatste gedaan conform de voorwaarden van het Dal Vrij abonnement. Dat je na de reis ergens moet pauzeren is een logisch gevolg. NS wil kennelijk dat je dat buiten de poortjes doet (sorry voor de winkeliers in het NS gebied).

Reputatie 7
Badge +3

Nee we gaan nu dreigbrieven sturen op basis van incheckgegevens. Dit bedrijf begint zich met allerlei dingen steeds meer op een hellend vlak naar beneden te begeven. Een treurige zaak.

Maar brieven/mails sturen op basis van in/uitcheck gegeven wanneer een klant teveel heeft betaald vanwege een verkeerd geprogrammeerde tijdelijke Cico doet NS weer niet, dan mag het opeens niet vanwege de AVG of zo. 

Reputatie 6
Badge +2

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Welke functionaris van NS stelde dit? Is het iets officieels of zomaar een mening van een of andere medewerker? Als het niet in de voorwaarden staat is het volgens mij geen echte regel.

Als het wel een echte regel is dan roept dat vragen op zoals @Philned die stelt over op meerdere tussenstations steeds minder dan 35 minuten verblijven. Als NS niet weet welke treinen je neemt gaan ze dan misschien ook mensen onterecht beschuldigen van overtreding van deze regel.

De mobiele incheckzuil kan niet zomaar gecorrigeerd worden omdat er tegen die tijd ook reizigers zijn geweest die over Ermelo hebben gereisd.

We hebben reeds ontdekt dat dit geen probleem is, onderliggend heeft alles een unieke identifier.

Reputatie 7
Badge +3

Door jouw late uitcheck is het niet na te gaan, hoe laat jij in de trein bent gestapt en wat je tussendoor hebt gedaan. Dit soort problemen kun je voorkomen door bij aankomst uit te checken en als je iets binnen de poortjes wilt doen weer in te checken. Op Utrecht Centraal zijn de meeste winkels ook buiten het poortjesgebied te bezoeken.

Reputatie 3

In september 3x, daarmee ontlast ik de drukte in de trein tijdens de late ochtendspits. Geen last gehad van overvolle treinen. Daarom zijn er Dal Vrij abonnementen! De prijs die ik ervoor betaal is dat ik extra vroeg uit bed moet en dat het mij extra tijd kost!

Goedemorgen wim.vogel.52. Toevallig heb ik niet heel lang geleden een andere reiziger gesproken die eenzelfde brief had ontvangen. Het is begrijpelijk dat je niet de intentie hebt om misbruik te maken van het abonnement, maar deze brief wordt puur gestuurd gebaseerd op de transactietijden. Wij gaan ervan uit dat iemand na aankomst meteen uitcheckt, dus de trein die jij genomen hebt is gebaseerd op de uitcheck van 08:30. Voor een reis van Eindhoven naar Utrecht zou je in dat geval een trein genomen moeten hebben omstreeks 07:30, oftewel in de ochtendspits. Een incheck om 16:17 waarbij je vervolgens een trein pakt rond 07:30 is dan wel degelijk in strijd met de voorwaarden.

Ik begrijp dat dit niet de werkelijke situatie is, maar ik hoop dat jij kunt begrijpen dat wij het wel zien alsof dit zo gebeurd en dat je er daarom op gewezen wordt. Er zullen namelijk ook mensen zijn die het wél bewust doen en helaas is het voor ons niet mogelijk om onderscheid te maken tussen die twee als er puur gekeken wordt naar transacties. Uiteindelijk is dit ook enkel een waarschuwing dat er iets opvallends is in jouw transacties waardoor het lijkt dat je dingen doet die niet mogen, met de melding om hierop te letten en dit eventueel aan te passen.

Het advies van MoDe is in dit geval wat ik ook zou adviseren. Check na de gemaakte reis direct uit en als je dan nog op het station wilt verblijven check daarvoor opnieuw in.

Reageer