te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij)

  • 10 November 2021
  • 98 reacties
  • 7254 Bekeken


Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 7

@mrfreeze   Deze controle komt natuurlijk niet zomaar uit het niets, data analisten constateren dat dit toch wel redelijk vaak voorkomt en dat dit bij sommige reizigers frequent voorkomt en daar wordt nu actie op ondernomen.  En beter dat er actie wordt ondernomen om vermeend misbruik tegen te gaan dan dat je straks met je dalkaart niet in de spits in de trein mag zitten toch?

En gezien er niet geacteerd wordt op een eenmalig iets maar pas als dit meermalen wordt geconstateerd geeft aan dat de NS hier ook voorzichtig in is om de brief naar reizigers toe te sturen.

En eerlijk gezegd is het niet aannemelijk dat iemand meermalen per maand uitgebreid uitrust op Utrecht Centraal na de reis, qua winkelaanbod valt het tegen op Utrecht Centraal en daarnaast zijn naar mijn idee veel winkels op het station duurder dan winkels buiten het station. Een station is dan ook eigenlijk een doorstroom locatie en geen locatie waar je normaal landurig verblijft.

Als we even uitgaan van uw inchecktijd gaan er om 6.26 en 6.36 uur een IC naar Utrecht waar u dan aankomt om 7.15 of 7.27 uur en vervolgens brengt u dan nog ruim 1 uur door op Utrecht CS binnen de poortjes en dat is toch een aardige tijd.

En helaas zullen er bij controles als deze wel eens mensen zitten die onterecht zo'n brief krijgen en in eerste instantie verbolgen zijn omdat ze geen misbruik maken van het daltarief.

 

Waarom is het niet aannemelijk dat een reiziger op welk station dan ook, na de reis gebruikt maakt van voorzieningen op het station? Het gaat wel wat ver dat een medewerker van NS op basis van zijn persoonlijke voorkeur gaat bepalen, dat daarom de winkels of de voorzieningen op het station voor geen enkele reiziger aantrekkelijk of te duur zijn.

Blijft dan ook de vraag, waarom de stations omgebouwd worden tot winkelcentra met food courts, als het eigenlijk de bedoeling is, het station zo snel mogelijk te verlaten?

Waarom gaat dat ver ?  Ik ben ook maar gewoon een mens en kan me dat dus werkelijk niet voorstellen, dat je voor je plezier gaat zitten wachten op een station en dan ook helemaal nog 's morgens vroeg en dan ook nog in dit geval 3x in 1 maand tijd.

Het lijkt mij erg stug dat je dat meermalen in de maand doet zeg ik, zo spannend of bijzonder zijn de winkels op Utrecht Centraal nu ook weer niet. Wat er zo voreg open is zijn voornamelijk de afhaal gelegenheden om een ontbijtje of koffie op te halen om mee te nemen.

Maar de biref kun je zo opvatten als dat je wilt, er wordt alleen op gewezen dat het niet toegestaan is dat je dus vroeger incheckt en pas later met de trein gaat om onder daltarief te rijden. Is toch fijner dat je vooraf een waarschuwing krijgt dan dat je achteraf hier een topic voorbij ziet komen van iemand die bij een controle betrapt wordt en dan een boete krijgt.  Bij enige regelmaat qua reisdagen en tijden is het natuurlijk eenvoudig voor de NS om hier een actie op te doen en daadwerkelijk een controle in desbetreffende treinen uit te voeren.

En dit soort brieven zouden niet verstuurd worden als een enkeling een keer per maand zoiets zou doen, uit de data zal naar voren gekomen zijn dat dit zich zo frequent voordoet dat er actie op ondernomen moest worden. Als dit de eerste stap is met een waarschuwingsbrief is dat dus in het voordeel van de reizigers die dit bewust doen, die zijn nu gewaarschuwd.

 

Badge +3

Als je gewoon op tijd vertrekt uit Eindhoven met een incheck om 6:19 is er inderdaad niets aan de hand om daarna nog een uurtje op Utrecht Centraal door te brengen (afspraak pas om 9:00 dus dan ben je er in ieder geval op tijd, met Dal Vrij).

En bij Starbucks kan je prima terecht met je laptop of een krantje o.i.d. In de binnenstad is om 7:30 nog erg weinig open.

Alleen als je later (voor einde spits) nog verder zou reizen met de trein is dat misschien wel een probleem (zie het topic dat ik eerder noemde), maar dat is hier niet aan de orde want TS heeft later de tram genomen.

De brief is dus ter informatie dat je binnen 30 minuten na een incheck geacht wordt te gaan reizen, en anders een boete riskeert (bij controle in de trein, niet achteraf).

Reputatie 7

Dat is een leugen en een valse beschuldiging, als het alleen in- en uitcheckgegevens zijn.

Zo beschouwd zou het interessant zijn om eens juridisch te laten toetsen of NS zich schuldig maakt aan smaad of laster met het versturen van brieven met een dergelijke inhoud. Het is immers verboden om mensen van fraude te beschuldigen zonder enige bewijsvoering. 

Er is in dit verband al eerder terecht een verband gelegd met de toeslagenaffaire.

Een algoritme dat maar wat lult is niet bepaald een onverdachte bron.

 

Goed idee. Voeg de daad bij het woord.

Op dit NS forum worden dagelijks, zoals ook uit dit topic blijkt, medereizigers op suggestieve en insinuerende wijze, zonder enig bewijs, aangemerkt als fraudeur. Niet enkel een algoritme lult.

Reputatie 6

In he5 doolhof van abonnementen en opties  ( oa flex ) is het niet zo gek dat mensen gaan kijken wat voor hen de beste oplossing is. Als je idd veel geld bespaart en dan wat extra tijd met een kop koffie ( en mensen kijken) voor lief neemt is dat toch prima? Wat anderen ook zeggen: als je echt controle wilt zul je veel meer in de trein zelf moeten controleren. Ik vind de toon van de brief erg naar. En beste NS: koester nou eens je abonnementhouders wat meer en doe iets aan de bekende problemen ( geen controle op eerste klas, om maar iets te noemen)

Reputatie 6
Badge +2

Het advies van MoDe is in dit geval wat ik ook zou adviseren. Check na de gemaakte reis direct uit en als je dan nog op het station wilt verblijven check daarvoor opnieuw in.

Als iemand geen behoefte heeft vaker herinnerd te worden aan "U bent verplicht om na het inchecken binnen 30 minuten te gaan reizen.” zou die dit kunnen doen, maar zolang dit niet in de voorwaarden staat is dit niet verplicht en mag NS nog steeds niet komen met beschuldigingen.

Reputatie 6

Dat iemand die een afspraak heeft een trein eerder neemt en dan op het aankomst station een tijdje wacht alvorens een bus of tram te pakken is toch niet raar. Er komen met enige regelmaat storingen voor waardoor er treinen uitvallen ….. Wachten op inzet van bussen (stond er niet ergens dat het binnen 60 of 75 minuten geregeld moet zijn) is vaak geen optie want dan ben je toch nog te laat en schadevergoeding is ook uitgesloten.

Wat als er 4 of 5 tussenstops zijn….ik mag op elk station mijn reis toch onderbreken als ik maar binnen 35 minuten mijn reis voortzet en zou dan zomaar meer dan 2,5 uur kunnen doen over een ritje van 30 minuten. Is moeilijk te bewijzen dat iemand iets gedaan heeft wat niet mag. Gaat de NS aangifte doen tegen hun klant? Gaat de politie de beelden van in de trein en op de stations allemaal bekijken. Helemaal nu met de verplichte gezichtsbedekking zal dat een probleem zijn…..En de de privacywet waarmee de NS altijd schermt? Het lijkt mij sterk dat de politie serieus naar zo iets gaat kijken, het overtreden van een bedrijfsregel…
De computer iemand laten waarschuwen/beschuldigen en boetes laten uitdelen?…. (administratieve correctie?)
Wat voor verbloemende taal bedenkt men voor een door de computer stopgezet abonnement?
Wat als iemand zich uiteindelijk bewijsbaar aan de regels heeft gehouden…. Wordt dat niet een heel kostbare zaak voor de NS

 

Badge +3

De hele inhoud van die brief/e-mail slaat nergens op, het gaat om aannames. Alleen een controle in een trein van Eindhoven naar Utrecht (eigenlijk maar tot aan Den Bosch) kan uitsluitsel geven over het tijdstip waarop je bent gaan reizen met een incheck om 6:19.

Maar kijk hier eens… ik wil helemaal geen intercity maar (toegankelijke) sprinters!

Dan vertrek je uit Eindhoven om 6:36 en ben je in Utrecht om… juistem, 8:18! Nog even naar het toilet en koffie halen en het is 8:30 voordat je door de poortjes gaat.

Case closed, niets aan de hand :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Wat als er 4 of 5 tussenstops zijn….ik mag op elk station mijn reis toch onderbreken als ik maar binnen 35 minuten mijn reis voortzet en zou dan zomaar meer dan 2,5 uur kunnen doen over een ritje van 30 minuten.

Sterker nog, er is alleen maar een 35-minutenregel voor uit- en inchecken, niet voor verblijf op een station zonder uit- en inchecken. Het is door een paar mensen beweerd, maar die kunnen dat niet motiveren want het staat nergens in de voorwaarden. Zelfs medewerker Veiligheid en Service NS @Slidestops beweert dat, misschien heeft hij verkeerde instructies gekregen.

Reputatie 6
Badge +2

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Zijn bijdrage is verwijderd, zo te zien?

Badge +3

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Zijn bijdrage is verwijderd, zo te zien?

Correct, was nogal bruut met de deur in huis vallen ook al vond ik hem niet echt aanstootgevend.

Reputatie 3

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Reputatie 7

Ik had het niet over het zomaar corrigeren maar over een mail sturen. Bij die verkeerd geprogrammeerde mobiele CiCo zullen ook reizigers zijn geweest die bij als klant bij NS bekend zijn omdat ze een abonnement of een MijnNS account hebben. Op basis van de in en uitchecktijden en locaties is dan vast te stellen dat die reis niet naar of van Ermelo kan zijn geweest, in de tijd dat iemand reist van Geldermalsen naar Culemborg is het niet mogelijk om van Ermelo naar Culemborg te reizen. Dan gaat het ook om bekende klanten die een reis hebben gemaakt binnen tijden waarin het systeem een afwijking ziet. Die klanten kun je dan een mail sturen. 

 

Zo jammer weer dat hier dan weer geen reactie vanuit NS-zijde op volgt. Graag alsnog.

Badge +3

Bij inchecken om 6:19 (Eindhoven) en een uitcheck om 8:20 (Utrecht) is er niets aan de hand, maar gaat het ‘systeem’ op tilt en krijg je dus een boze e-mail/brief met allerlei aannames over misbruik.

Er is geen enkele reden om correcties toe te passen (€10 bij NS Flex met abonnement, en in dit geval Dal Vrij dus €0), want wie weet ben je wel met sprinters naar Utrecht gereisd?

Dat mag, want in Den Bosch hoef je echt niet uit- en weer in te checken bij een NS-NS overstap.

Of je hebt in Den Bosch je reis gepauzeerd (ontbijtje) en een intercity van een half uur later genomen, dat mag ook (35 minuten ‘regel’ ook al zijn de tijdstippen tussen aankomst en vertrek in Den Bosch niet bekend).

Uitchecken in Den Bosch voor dat ontbijtje (op het station) kan natuurlijk geen kwaad, maar waarom zou je?

Badge +3

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Hmm, en waarom alleen bij een reis die eindigt in de spits? En waarom is het binnen 30 minuten na een incheck gaan reizen maar tot 35 minuten na je reis uitchecken?

En wat maakt het verschil tussen een verblijf op een station zonder uitcheck en opnieuw inchecken en (minder dan een uur later) weer uitchecken?

Oh, omdat je daarmee aantoont dat je om 7:20 in Utrecht was en ze dus die suffe (geautomatiseerde) brief met aannames/leugens niet hoeven sturen.

 

Of omdat bij de 2e uitcheck de 2e incheck vervalt (wordt gezien als een passage en geen reis), en een 3e incheck dan mogelijk nog in de spits is? Wel ver gezocht hoor, want je reis eindigde immers in Utrecht.

 

Reputatie 3

Dan kan NS achteraf vaststellen dat je geen te late trein in de spits hebt genomen!

 

Badge +3

Dan kan NS achteraf vaststellen dat je geen te late trein in de spits hebt genomen!

Nou ja het zal allemaal wel, maar voor jouw situatie (naar Utrecht en dan de tram) moeten ze dan eerst maar eens aan kunnen tonen dat je veel te laat uit Eindhoven vertrokken bent met een incheck om 6:19 (reizen vóór 6:49 tenzij er geen trein komt voor die tijd).

En dat kunnen ze niet, tenzij je in de trein naar Den Bosch gecontroleerd bent.

Reputatie 6
Badge +2

Er is geen enkele reden om correcties toe te passen (€10 bij NS Flex met abonnement, en in dit geval Dal Vrij dus €0)

Wat bedoel je met die twee bedragen? Correctiebedragen die in een bepaald ander geval van toepassing zijn?

Badge +3

Er is geen enkele reden om correcties toe te passen (€10 bij NS Flex met abonnement, en in dit geval Dal Vrij dus €0)

Wat bedoel je met die twee bedragen? Correctiebedragen die in een bepaald ander geval van toepassing zijn?

Ja, als antwoord op jouw eigen woorden:

Als je bij Flex wil testen of de 60-minutenregel geldt in voorbeeld 1 met uitchecken na 8:20 riskeer je €20.

Maar dat is dus hooguit €10 voor te lang (meer dan 60 minuten) binnen de poortjes met een NS abonnement, en bij Dal Vrij zal dat in de regel €0 zijn, het instaptarief.

Reputatie 3

Als je om 07.20 uur uitcheckt op Utrecht CS en dan weer incheckt om te pauzeren moet je voor 08.19 uur weer uitchecken. Als je direct na 08.55 uur wilt inchecken om voor een volgende reis met Dalvrij te reizen moet je niet later uitchecken dan 08.19 uur. Dus om geen 10 euro te moeten betalen voor de pauze en om direct na 09.00 uur de reis met Dalvrij te vervolgen, moet je de pauze vanaf 08.19 uur buiten het station doorbrengen! Vanwege de 35 minuten regel.

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt om 8:19 gewoon weer inchecken om langer binnen het station te verblijven, want een uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten annuleert de vorige incheck in zijn geheel en telt dus niet mee als (deel van) je reis.

Voor wat betreft je (onderbroken) reis blijft dan de uitcheck van 7:20 staan. Je kunt dus met wat uit- en inchecken (elke keer binnen 60 minuten) prima op Utrecht Centraal verblijven en dan (vanaf 8:55) uitchecken en vervolgens inchecken op daltarief om verder te reizen.

In het kort, elke incheck na 7:20 + 35 minuten betekent een nieuwe reis (of passage die je binnen 60 minuten kunt annuleren). Alleen als je vóór 7:55 opnieuw incheckt om verder te reizen behoud je je dalkorting (en langeafstandskorting, want dan is het één reis met een geldige ‘overstap’).

Bij het klassieke Dal Vrij gold er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel (dat was alleen bij het beginstation van een reis), dus mogelijk ook niet bij Flex.

Badge +3

Bij het klassieke Dal Vrij gold er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel (dat was alleen bij het beginstation van een reis), dus mogelijk ook niet bij Flex.

Volgens mij is er geen verschil tussen een klassiek en Flex abonnement (althans, dat verschill zou er niet mogen zijn)

Een poortje/paaltje zal bij terug inchecken (binnen 35 minuten) weliswaar een nieuwe incheck registeren (met melding Overstap OK), maar als je binnen 60 minuten dan weer uitcheckt (melding Incheck geannuleerd) dan telt die niet meer mee, en is het een passage geworden.

Zo kan je ook prima om 8:50 (spits) even inchecken om koffie te halen, en daarna weer uitchecken om vervolgens na 8:55 op daltarief te gaan reizen met een gloedje nieuwe incheck.

Of als je op vrijdagavond per ongeluk om 18:24 incheckt met Weekend Vrij. Dan maar even uitchecken (incheck annuleren) want anders kan het een dure grap worden.

Dat is dan wel op je beginstation natuurlijk, maar voor langer verblijf op Utrecht kan het ook gewoon (meerdere passages gebruiken).

Op die manier is het ook wel zo eerlijk, want anders zou je met een eerste incheck in de daluren zomaar anderhalf uur op Utrecht Centraal kunnen rondhangen en alsnog diep in de spits verder kunnen reizen op daltarief (of vrij reizen). Dan gaat het systeem dus mekkeren en stuurt je boze brieven… ook al reis je helemaal niet verder dan Utrecht. :sweat:

Dus voor behoud van korting passages gebruiken gaat je dus niet helpen.

Reputatie 7
Badge +1

Nu dus wel-of niet verboden maar met strafbedreiging. Alweer een nieuw onderdeel van het program de reiziger op 1-2-3 te zetten of om de IT weer aan te passen op elke gevalletje van bespeurd misbruik ten koste van het op peil en werkend houden van het systeem?

Bij dit soort situaties blijft het kiezen tussen je principes hoog houden en gesard worden of aanpassen om dat te vermijden. Overigens: was dit nou een enkel gevalletje of doe je dit heel geregeld?

Reageer