te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij)

  • 10 November 2021
  • 98 reacties
  • 7254 Bekeken


Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ik in de trein word gecontroleerd voldoe ik in deze situatie aan de voorwaarden. Als ik daarna pauzeer op het station binnen de poortjes zonder te reizen heb ik nog steeds een geldig vervoerbewijs op zak. Bij mijn weten is pauzeren op het station niet verboden.

Pauzeren binnen de poortjes is niet verboden, maar wanneer je incheckt op een station en je verblijft daar langer dan een uur dan wordt er van uitgegaan dat men is gaan reizen. Wat dat betreft snap ik dat men bij NS denkt dat je niet binnen 30 minuten bent gaan reizen, omdat er tussen incheck en uitcheck veel meer tijd zit dan de rit normaal gesproken zou duren. Omdat je tussendoor niet uitcheckt is het niet duidelijk wat je al die tijd gedaan hebt.

Iedereen kan aan zijn klompen aanvoelen dat dit verhaal niet klopt en dat iemand die om 9 uur ''s ochtends ergens moet zijn niet steeds anderhalf uur van te voren aankomt om dan op het station rond te hangen. Het meest waarschijnlijke is vroeg inchecken, terug naar huis/kantoor en pas veel later vertrekken, een truc die vooral wordt toegepast door mensen die vlak bij een station wonen of werken. 

Iets heel anders is of dit "strafbaar" is als NS daar geen hard bewijs voor heeft. Als een conducteur constateert dat de reis pas meer dan 35 minuten na inchecken daadwerkelijk is aangevangen (uitgezonderd bij uurdiensten) ben je natuurlijk nat maar zonder dat is het het woord van NS tegen dat van de reiziger. 

Overigens kan TS na aankomst in Utrecht natuurlijk even uit- en inchecken maar dat was denk ik niet het doel van de discussie. 

Reputatie 7

Nee het kan ook binnen de poortjes maar dan gelijk uitchecken en via ander poortje weer inchecken voor de tijd maakt het niet uit u blijft toch op het station en u bent gedekt en krijgt geen brief.

Reputatie 7
Badge +3

De Belastingdienst had ooit de slogan "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". Dat gaat niet op voor NS, daar wordt het alleen maar ingewikkelder om te weten wat je nog wel of niet kan of mag doen.

Omdat daar geen dergelijke automatisering voor in werking is. Daardoor zouden we deze reizigers handmatig moeten benaderen, en dát mag niet volgens AVG. 

Ik kan in de AVG of welke andere privacy wet geen enkele verwijzing vinden dat je zaken wel mag doen als je ze kan automatiseren maar niet als het handmatig moet. Zou je willen toelichten waarom jullie vinden dat het automatisch gebruik maken van de individuele reistransacties wel mag en het handmatig corrigeren van bekende fouten niet?

Volgens mij mag je beiden doen, ze dienen namelijk allebij het doel ‘Zorgen dat de juiste prijs voor de reis bepaald wordt’

Een willekeurige medewerker mag niet zomaar in een klantbestand duiken om iets te verzenden. Daarvoor dient de klant eerst geverifieerd te worden én toestemming voor gegevens te worden door de klant zelf.

Dat snap ik, maar in het topic van het verkeerde paaltje gaat het daar niet om natuurlijk. Daar gaat het erom dat iemand die wel die toegang heeft de onjuiste transacties gaat opzoeken en dan de klanten informeert/compenseert

Reputatie 6
Badge +2

Oke laat ik het dan als volgt verwoorden:

Je checkt ergens in (ongeacht wat je daarvoor gedaan hebt) en binnen 60 minuten weer uit op hetzelfde station. Je incheck wordt dan geannuleerd en is daarmee een passage geworden. Dat telt dan niet mee als (onderdeel van) een reis.

Dus (voorbeeld 1):

  • Je checkt om 6:19 in met Dal Vrij (Eindhoven) en reist naar Utrecht, uitcheck 7:20
  • Op dat moment gaat de 35-minuten regel in
  • Dus met een nieuwe incheck vóór 7:55 kan je de reis vervolgen op daltarief
  • Maar nu check je om 7:21 weer in (voor naar de Starbucks binnen de poortjes of zo, jouw goed recht)
  • Vanaf dat moment geldt de 60-minuten regel (verblijf binnen poortjes)
  • Met het recht om verder te gaan reizen met een trein tot 7:51 (binnen 30 minuten na een incheck/overstap gaan reizen)
  • Of uit te checken uiterlijk 8:20 Bij uitchecken vóór 8:21 (Utrecht) wordt de incheck van 7:21 geannuleerd (is een passage geworden, vervalt in zijn geheel)
  • Als laatste uitcheck blijft dan die van 7:20 staan, en daarop wordt je volgende incheck gebaseerd

Voorbeeld 2 (test case met passagerecht):

  • Incheck Eindhoven (of waar ook) om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht 7:21 (je mag verder reizen, wel voor 7:51 graag)
  • Uitcheck Utrecht om 7:40 (minder dan 60 minuten dus passage)
  • Incheck Utrecht om 7:41
  • Je incheck (minus de passage) was korter dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist met dalkorting verder

Voorbeeld 3 (ook met een passage): 

  • Incheck Ergens om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht om 7:21
  • Uitcheck Utrecht om 8:15 (keurig binnen 60 minuten, incheck geannuleerd)
  • Incheck Utrecht om 8:16
  • Je incheck (minus de passage) was langer dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist op spitstarief verder

Zo werkt het (of zou het moeten werken).

Bij Dal Vrij op saldo heb ik geconstateerd dat je "incheck geannuleerd” NIET letterlijk moet nemen als "het werkt alsof de incheck en de uitcheck niet hebben plaatsgevonden”. In voorbeeld 3 gingen de 35 minuten weer tellen vanaf 8:15. In voorbeeld 1 was er geen 60-minutenregel. Hoe iets zou moeten werken is vaak niet nauwkeurig geformuleerd. De “regels” zijn nauwkeuriger te definiëren als hoe het daadwerkelijk werkt, plus de regel dat je binnen 30 minuten na inchecken moet gaan reizen. De regels waren proefondervindelijk zonder financieel risico te achterhalen. Als je bij Flex wil testen of de 60-minutenregel geldt in voorbeeld 1 met uitchecken na 8:20 riskeer je €20. Voorbeeld 3 kan je wel testen, ik verwacht dat hij "overstap” geeft, dan reis je nog steeds vrij.

Reputatie 7

Nee we gaan nu dreigbrieven sturen op basis van incheckgegevens. Dit bedrijf begint zich met allerlei dingen steeds meer op een hellend vlak naar beneden te begeven. Een treurige zaak.

Maar brieven/mails sturen op basis van in/uitcheck gegeven wanneer een klant teveel heeft betaald vanwege een verkeerd geprogrammeerde tijdelijke Cico doet NS weer niet, dan mag het opeens niet vanwege de AVG of zo. 

 

Dat is inderdaad een hele goede @Momo . Ik zie dat degene die dat topic onder haar hoede heeft vandaag dienst heeft dus @Sanne NS : Graag een verklaring waarom jullie in onderhavig topic wel gerechtigd zijn om zo'n brief te versturen en waarom jullie in onderstaand topic de desbetreffende klanten niet op de hoogte kunnen stellen. Antwoord graag binnen een maand en niet zoals in onderstaand topic meer dan een jaar.

 

 

Reputatie 7

Ik had het niet over het zomaar corrigeren maar over een mail sturen. Bij die verkeerd geprogrammeerde mobiele CiCo zullen ook reizigers zijn geweest die bij als klant bij NS bekend zijn omdat ze een abonnement of een MijnNS account hebben. Op basis van de in en uitchecktijden en locaties is dan vast te stellen dat die reis niet naar of van Ermelo kan zijn geweest, in de tijd dat iemand reist van Geldermalsen naar Culemborg is het niet mogelijk om van Ermelo naar Culemborg te reizen. Dan gaat het ook om bekende klanten die een reis hebben gemaakt binnen tijden waarin het systeem een afwijking ziet. Die klanten kun je dan een mail sturen. 

En zo is het maar net. En eens te meer een bewijs dat de Klant op 1,2 en 3 loze kretologie is, net zoals het geblaat over de AVG dat te pas en te onpas van stal wordt gehaald om benadeelde klanten niet proactief informeren. 

Reputatie 7

Ik ben ook een gewoon mens en ik kan me best voorstellen dat winkels die ik niet interessant vind, voor andere gewone mensen dat juist wél zijn. Dat is de persoonlijke smaak en daarover valt nu eenmaal niet te twisten, al begrijp ik ook dat NS graag ziet dat al haar klanten razend enthousiast moeten zijn aan de eenheidsworst van de dus oninteressante en dure winkels op het station. 

Er is overigens ook in het geval van TS helemaal niet bewezen dat hij ná inchecken veel later is vertrokken: het betreft puur een aanname. Bewezen is het pas als TS tijdens een controle op een later tijdstip dan op basis van de inchecktijd verwacht kan worden, zich in de trein bevind.

En over (het gebrek aan) controle is voldoende gezegd …

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een leugen en een valse beschuldiging, als het alleen in- en uitcheckgegevens zijn.

Zo beschouwd zou het interessant zijn om eens juridisch te laten toetsen of NS zich schuldig maakt aan smaad of laster met het versturen van brieven met een dergelijke inhoud. Het is immers verboden om mensen van fraude te beschuldigen zonder enige bewijsvoering. 

Er is in dit verband al eerder terecht een verband gelegd met de toeslagenaffaire.

Een algoritme dat maar wat lult is niet bepaald een onverdachte bron.

×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Badge +3

Als een traject wordt afgerond, ondanks dat de reis misschien niet logisch lijkt, staat er geen reis meer open en ‘ziet’ het systeem daar niets mis mee. Vandaar dat die functionaliteit niet op deze manier werkt.

Een reis wordt compleet gemaakt/afgerond door een uitcheck, en die mag maximaal 6 uur later zijn dan de (eerste) incheck. Tot zover heb je gelijk.

Volgens die regel doet iemand die om 6:19 in Eindhoven incheckt en om 8:30 in Utrecht uitcheckt dus helemaal niets verkeerd, maar het systeem ‘ziet’ hier wel mogelijke fraude (u bent misschien wel later dan 6:49 uit Eindhoven vertrokken).

Wat is dat dan voor functionaliteit? Als diegene met sprinters wilde reizen was de aankomst in Utrecht ook pas na 8:30.

Precies diezelfde ‘functionaliteit’ kan je ook loslaten op de ‘vreemde reizen’ van Ermelo naar Culemborg/Geldermalsen. Er is 100% zeker ‘gefraudeerd’ (in dit geval door NS zelf, vekeerd geprogrammeerde paaltje) want zo snel kan iemand die reis nooit gemaakt hebben!

Boem, stuur maar een mail of brief… geen AVG voor nodig (er is een overduidelijke afwijking geconstateerd).

Reputatie 3

Daarbij komt dat ik genoodzaakt ben te letten op mijn maandelijks budget. 17 euro extra voor de reis betalen als spitstarief terwijl ik al een dalvrij abonnement heb valt dan weg als optie. Daarvoor sta ik graag om 05.00 uur op en loop ik om 06.00 uur van huis naar het station en besteed ik graag wat pauzetijd op het eindstation, zodat ik toch mijn afspraak om 09.00 uur kan bereiken. In de middag wacht ik dan ook tot 18.30 uur voordat ik ga terugreizen. Op maandbasis scheelt dat toch een aardig bedrag.

Badge +3

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Badge +3

Je kunt om 8:19 gewoon weer inchecken om langer binnen het station te verblijven, want een uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten annuleert de vorige incheck in zijn geheel en telt dus niet mee als (deel van) je reis.

Voor wat betreft je (onderbroken) reis blijft dan de uitcheck van 7:20 staan. Je kunt dus met wat uit- en inchecken (elke keer binnen 60 minuten) prima op Utrecht Centraal verblijven en dan (vanaf 8:55) uitchecken en vervolgens inchecken op daltarief om verder te reizen.

In het kort, elke incheck na 7:20 + 35 minuten betekent een nieuwe reis (of passage die je binnen 60 minuten kunt annuleren). Alleen als je vóór 7:55 opnieuw incheckt om verder te reizen behoud je je dalkorting (en langeafstandskorting, want dan is het één reis met een geldige ‘overstap’).

Reputatie 3

Als ik in de trein word gecontroleerd voldoe ik in deze situatie aan de voorwaarden. Als ik daarna pauzeer op het station binnen de poortjes zonder te reizen heb ik nog steeds een geldig vervoerbewijs op zak. Bij mijn weten is pauzeren op het station niet verboden.

Reputatie 6
Badge +2

Als iemand heeft ervaren of "Bij Dal Vrij Flex geldt er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel” wel of niet waar is hoor ik het graag.

 

Het klagen van NS kwam voor bij juist niet snel uitchecken bij aankomst, dus een heel andere gang van zaken.

Waarom wordt er bij voorbaat al vanuit gegaan dat de klant wel zal frauderen?

Dat wordt dus juist niet gedaan, anders zou er niet eerst een waarschuwing/notificatie worden gestuurd maar zouden er meteen gevolgen zijn. Ik weet dat de betreffende brief een vrij dreigende toon heeft, maar in wezen is het niet meer dan ‘hey, dit valt op aan je transacties, het lijkt erop dat je iets doet wat niet oké is, let hier even op en pas misschien je gedrag aan zodat dit niet meer zo lijkt’.

Waarom ervoor gekozen is om uit te gaan van de uitcheck weet ik niet, ik kan zelf wel dingen bedenken die voor mij logisch zijn, maar dit zijn persoonlijke aannames dus daar ga ik me niet aan wagen. Ik weet in ieder geval dat het zo werkt, dus daar zal ook mee omgegaan moeten worden.

Over het controleren zijn al genoeg andere topics.

@mrfreeze   Deze controle komt natuurlijk niet zomaar uit het niets, data analisten constateren dat dit toch wel redelijk vaak voorkomt en dat dit bij sommige reizigers frequent voorkomt en daar wordt nu actie op ondernomen.  En beter dat er actie wordt ondernomen om vermeend misbruik tegen te gaan dan dat je straks met je dalkaart niet in de spits in de trein mag zitten toch?

En gezien er niet geacteerd wordt op een eenmalig iets maar pas als dit meermalen wordt geconstateerd geeft aan dat de NS hier ook voorzichtig in is om de brief naar reizigers toe te sturen.

En eerlijk gezegd is het niet aannemelijk dat iemand meermalen per maand uitgebreid uitrust op Utrecht Centraal na de reis, qua winkelaanbod valt het tegen op Utrecht Centraal en daarnaast zijn naar mijn idee veel winkels op het station duurder dan winkels buiten het station. Een station is dan ook eigenlijk een doorstroom locatie en geen locatie waar je normaal landurig verblijft.

Als we even uitgaan van uw inchecktijd gaan er om 6.26 en 6.36 uur een IC naar Utrecht waar u dan aankomt om 7.15 of 7.27 uur en vervolgens brengt u dan nog ruim 1 uur door op Utrecht CS binnen de poortjes en dat is toch een aardige tijd.

En helaas zullen er bij controles als deze wel eens mensen zitten die onterecht zo'n brief krijgen en in eerste instantie verbolgen zijn omdat ze geen misbruik maken van het daltarief.

 

Reputatie 3

De winkels zijn inderdaad duurder dan die buiten het stationsgebied, daarvan ontvangt NS ook huurinkomsten. Dit geeft NS nog wat compensatie voor de langere aanwezigheid van de NS reiziger op het station. Alternatief is dat de reiziger een schop onder zijn achterwerk krijgt om het station direct te verlaten. Het winkelaanbod zal dan ook verder verschralen omdat de winkeliers minder gaan omzetten en dus eerder zullen besluiten om met de winkelnering te gaan stoppen, of dat zij van NS gaan eisen dat ze minder huur hoeven te betalen.

Badge +3

Een willekeurige medewerker mag niet zomaar in een klantbestand duiken om iets te verzenden. Daarvoor dient de klant eerst geverifieerd te worden én toestemming voor gegevens te worden door de klant zelf.

Onzin, want een computer mag dat wél (met precies hetzelfde resultaat)? 

Zoek maar eens op ‘proactief’ en wat er allemaal mag en zou kunnen!

Het spijt me, en e.e.a is nu bevestigd in een ander topic (NS mag reizigers die bij hen bekend zijn gewoon benaderen én compenseren bij afwijkingen).

Schuld bekennen laten we dan maar over aan Tweede Kamer of kabinetsleden...

Het is ook een bizarre gedachtengang dat een uur rondhangen in Utrecht onwaarschijnlijk is, dus dat de reiziger dan wel een uur in Eindhoven zal hebben rondgehangen...

De truc is meestal dat mensen inchecken, terug naar huis/kantoor gaan en pas veel later vertrekken. Dat doe je niet als je 3 kilometer verderop woont of werkt maar wel als het om de hoek is. 

Badge +3

Het lijkt erop dat er bij ‘voorkomende/sporadische gevallen’ iets ‘proactief’ geregeld is voor bepaalde personen. 🤔

Maar goed, dat is dus een ander topic (eindelijk een correcte factuur).

Reputatie 7
Badge +3

In Eindhoven zijn poortjes ...

In Eindhoven zijn poortjes ...

En passagepassen voor mensen die dichtbij wonen of werken.

Je kunt ook met een tweede chipkaart werken. 

Reageer