beantwoord

Toekomstvisie station Heerenveen IJsstadion

  • 14 December 2021
  • 57 reacties
  • 2579 Bekeken


Toon eerste bericht

57 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn verschillende opties zie ik, en zo te zien is dit één van de voorstellen. IC-Leeuwarden zou dan dus ook niet meer via Zwolle, Meppel, Steenwijk gaan, dus die komt helemaal niet meer bij Heerenveen. De prioriteit zal op Leeuwarden liggen, omdat daar het meeste reizigers vandaan komen.  

Bij ons in de stad stoppen ook al jaren geen IC's meer. Daar is de 8100 serie voor in de plaats gekomen en dat hebben we ook overleefd.

Maar goed, voorlopig is de bouw van de lijn nog helemaal niet definitief en dus nog toekomstmuziek. Van een definitieve dienstregeling is nog helemaal geen sprake.

Reputatie 2

.

Reputatie 2

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Het plan is dus om station Heerenveen-Noord te openen samen met de Lelylijn. Op zich is daar niks mis mee.

Maar wat er wel vervelend aan is is dat de intercity’s dan alleen nog op station Heerenveen-Noord stoppen. Niet meer station Heerenveen.

En bij Drachten zijn de plannen ook om het station nogal ver van de stad zelf aan te leggen.

 

De bron van deze informatie is de LC.

Er stoppen geen IC’s meer te Heerenveen(Centraal)

https://lc.nl/friesland/Rapport-Lelylijn-enorme-boost-voor-economie-Heerenveen-en-Drachten-25809891.html

Deze foto staat in dit exacte artikel:

alleen nog sprinters

 

Er is geen plek meer voor extra railinfrastructuur in de Friese steden.

Als dit kruispunt bij station Heerenveen (Centraal) komt met tunnel dan hoef je helemaal geen Heerenveen-Noord station te openen en heeft Heerenveen(Centraal) nog steeds een normale IC aansluiting op het hoofdrailnet.

Reputatie 7
Badge +1

Het idee van Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Dit moet je me toch even uitleggen:

Hoe wordt Heerenveen opeens minder bereikbaar als er een extra spoor doorheen komt met een extra station? En wat zou een tunnel dan anders maken?

En Drachten heeft nu toch helemaal geen spoor?

Reputatie 2

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Het idee van station Heerenveen-Noord vind ik helemaal niks.

De stad maak je hiermee vrijwel onbereikbaar als er alleen een sprinter op het centrale station stopt. Wat mij beter lijkt is dat je een tunnel maakt zoals bij Schiphol airport en dan de trein in die tunnel laat stoppen onder het reguliere perron. Zelfde geld voor Drachten.

Maar dat zal wel weer te duur zijn. Ben blij dat dat er nog niet is.

Reputatie 5

Het station van Heerenveen IJsstadion is toch wel een apart geval.

Het is het enigste station wat nog wel voorzieningen heeft, onderhouden wordt, maar toch niet bediend wordt. Al sinds 2015 niet.

Voor 2015 werdt het alleen voor evenementen bij Thialf gebruikt. Nu is het de vraag of er ooit nog een trein gaat stoppen en of het station afbreken niet een beter idee is. Het is wel een mooi station om treinen te spotten, maar dat is de enigste functie die het tot op heden nog heeft. Er zijn nu niet eens poortjes meer, geen kaartautomaat niks. Er zou dus nog een hoop moeten gebeuren om dit te heropenen.

Misschien dat het heropend kan worden als station Heerenveen-Zuid en dat alleen Sprinters hier stoppen? Hoe het er nu bij ligt is toch wel betreurend.

Heeft de NS hier uberhaupt nog plannen voor of is het gedaan met dit station?

Wat weten jullie hierover?

Zowel ijsstadion en station is niet meer van deze tijd. Zouden ze niet beter een nieuwe multifunctionele sportstadion in Heerenveen kunnen bouwen? Met daarin geïntegreerd een ijsstadion. 

En hopelijk wordt de Lelylijn in de toekomst aangelegd. En dan de nieuwe multifunctionele sportstadion & ijsstadion bij de nieuwe station Heerenveen Noord:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/11/16/staatssecretaris-resultaten-haalbaarheidsstudie-lelylijn-volgt-eind-dit-jaar/

Lelylijn zal vooral parallel aan de snelwegen worden aangelegd. Kunnen ze vanaf de snelwegen de sportstadion en nieuwe station eenvoudig bereiken. 

Rotterdam Stadion wordt nog gewoon gebruikt bij evenementen, dan stoppen een aantal treinen daar speciaal.

En station Heerenveen IJsstadion zal niet meer in gebruik worden genomen omdat de kosten voor de NS welke Prorail berekend om daar te stoppen veel te hoog zijn t.o.v. het aantal gebruikers van het station.  Wat er verder met het station verder gaat gebeuren in de toekomst, geen idee, weghalen kost immers ook geld dus laat Prorail het voorlopig maar zo.

Reageer