Trein vertrekt te vroeg! Geld terug?

  • 30 August 2017
  • 66 reacties
  • 2687 Bekeken


Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 5
Vooral sprinterstations tussen intercitystations hebben vrijwel altijd groen sein. In ieder geval ieder station tussen Enschede en Apeldoorn (op Borne richting Hengelo na, die staat wel tot een bepaald moment op rood)
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn genoeg zogenaamde haltes aan de vrije baan waar het sein al op veilig staat wanneer de trein aankomt. Dat zijn de beruchte stations waar wel tot 4 minuten te vroeg vertrokken wordt omdat het treinpersoneel al begint te sleutelen wanneer het vertreklicht brandt en niet meer op de klok kijkt.

Het blijft natuurlijk te bezopen voor woorden dat de leiding van NS het probleem van te vroeg vertrekkende treinen niet wenst te onderkennen en er ook niet tegen wordt opgetreden.
Reputatie 7
Badge
Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd Dit is een ander verhaal dan ik van ProRail heb gekregen, toen een trein 1,5 minuut te vroeg vertrok. Die hadden het over 1 a 2 minuten, afhankelijk van het sein. Ik had een foto gemaakt van vertrekkende trein met stationsklok in beeld. Later bevestigde ProRail het te vroege vertrek. Hoewel in de voorwaarden vertraging door afwijkende vertrektijd wordt vergoed, wilde het NS systeem eerst niet uitbetalen, maar uiteindelijk kwam via de klantenservice toch geld over de brug. De conducteur is via manager aangesproken, maar ontkende eerst. De foto , www.ovtijden.com en de email van ProRail waren wel nodig.

Kortom.... te vroeg vertrekken? Verzamel bewijs en haal je geld terug.
Dank voor jullie reacties en het verifiëren van de exacte vertrektijd. Wat goed dat je dat zo exact kan terugzien. Ik had uiteindelijk niet meer dan 30 minuten vertraging (gelukkig maar). Maar vervelend was het wel, vooral dat zo'n conducteur me niet meer liet instappen, terwijl hij toch kan zien dat hij zich in de tijd heeft vergist... Dat was zacht gezegd niet m'n beste NS-ervaring ooit.
Enfin, dank voor het meedenken mensen, volgende keer beter... Conducteurs en machinisten opgelet: morgen doe ik weer een poging de trein van 17.10 te halen...
Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Natuurlijk, Henk kan alles 🆒

Nee dat is onzin. Maar in dit geval kan ik je wel helpen. Om 17.09.33 stond de trein nog stil. Om 17.09.43 reed de trein 9 KM/h. Op dat moment zat de vertrekprocedure er dus al op, waar je ook nog wat marge bij moet tellen tussen het moment van groene lamp krijgen en het werkelijk snelheid maken en meten van die snelheid.
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.
Nee, je reishistorie wordt bekeken en vergeleken met de bekende vertragingen. Als daar uit komt dat die gegevens overeenkomen, kan er restitutie worden verleend. Dit is dan afhankelijk van het type abonnement (de ...Vrij producten krijgen een deel van de maandkosten terug, de saldo abonnementen krijgen bij 30 min vertraging 50% terug en bij 60min of meer 100%, van die reis, met een minimumbedrag van 2,30 voor je kunt claimen)
Reputatie 6
Badge
Ik dacht ze gewoon keken naar het saldo dat je betaald had voor de reis.
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal? Natuurlijk, GTBV is op basis van je reishistorie... Hoe komen ze anders op een vertraging of een bedrag?
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat. Om een volle minuut te vroeg weg te rijden is niet de bedoeling. Is overigens ook niet mogelijk, want het sein komt in Amsterdam op zijn vroegst pas 50 seconden voor vertrek veilig. Samen met de vertrekprocedure (die op zijn kortst 20 seconden duurt) zou je theoretisch gezien 30 seconden te vroeg weg kunnen. Maar dat is de situatie als je alles zo snel mogelijk doet. Ik zal nog eens aan Henk vragen of ie iets kan vinden over de echte vertrektijd
Reputatie 6
Badge
Vragen ze daarnaar bij de klantenservice? Zelfs na het vertellen van een vervelend verhaal?
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
Je reisgegevens zullen dan ook moeten kloppen 🙂
En om 1 minuut te vroeg weg te rijden, is dat ook 'normale voorgeschreven procedure'? De 'grap' is ook dat ik gewoon op tijd op het perron stond, dus daar lag het niet aan. Punctueel rijden betekent toch niet dat men te vroeg mag vertrekken? Nogmaals, ben benieuwd of andere reizigers dit ook wel eens ervaren, en hoe de NS hiermee omgaat.
Reputatie 6
Badge
Gewoon zeggen dat je dus naar Maastricht moet, dan heb je recht op GTBV.
In dit geval kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging als je 30 minuten vetraging of meer hebt. Dit zal dus afhankelijk zijn van je eindbestemming, omdat op dit IC-traject tot Eindhoven een kwartiersdienst rijdt.

NS is wettelijk gezien niet aansprakelijk te stellen voor vervolgschade, deze wordt dus nimmer vergoed.
Nee hoor, 30 seconden voor de vertrektijd mag dat pas.
Vanaf één minuut van te voren mag de conducteur de deuren sluiten. Dat is de normale voorgeschreven procedure.

Reageer