beantwoord

Veel zwartrijders



Toon eerste bericht

33 reacties

Burgercontroles doen we ook wel, alleen daar zitten stiekem meer haken en ogen aan als dat je zou denken.

Als het op bepaalde tijdstippen opvalt op Breda, hoor ik het graag. Mijn regio dus kan ik eens een balletje opgooien.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis regelmatig tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Nog nooit controle gehad. Op beide stations staan poortjes.

Reputatie 7

Ik reis regelmatig met Blauwnet in Overijssel tussen Zutphen - Hengelo en Zwolle - Enschede. Zeker 50% van de reizen is er controle. Soms ook door niet-geüniformeerd personeel dat zich dan legitimeert. En ook in de avonduren en zowel in drukkere als bijna lege treinen. Vliegende brigade, maar soms ook controleurs die de hele rit van A naar B door de trein gaan na iedere stop. Ik zou wensen dat dit bij NS kon, tenminste bij de sprinters. Maar dat zou ivm bepaalde eisen en het kostenplaatje niet kunnen heb ik eerder begrepen. Maar het voelt veel veiliger en prettiger en meer serieus genomen. Daardoor vind ik persoonlijk reizen tegenwoordig fijner met Keolis/Blauwnet.

Reputatie 7
Badge +3

En toch heb ik in mijn 5 jaar treinforenzen juist veel meer controle gehad tijdens mijn reizen in een sprinter die om de paar minuten stopte dan in een IC. Ik heb dat eens ruim anderhalf jaar lang bijgehouden, en het was 2 keer in een IC en 34 keer in een sprinter. Een enkele keer als ik op Den Haag Centraal achterin (dus aan de kant van de stationshal) was ingestapt was de controle nog tussen Centraal en Laan van NOI (dat is echt wel een heel kort stukje) of net na Laan van NOI, maar de meeste keren stapte ik op Laan pas in de sprinter en dan ook verder naar voren en was de controle meer in de buurt van Voorschoten of net voor De Vink, waar ik uitstapte. De HC begon blijkbaar iedere keer achterin.

Reputatie 7
Badge +3

De poortjes helpen natuurlijk wel wat. Maar niet tegen notoire meeglippers die ook wel weten dat ze in de trein niet gecontroleerd gaan worden. Hetzelfde probleem speelt bij de metro in Amsterdam. Daar heb ik lenige jongens gewoon over hoge poortjes zien klimmen.

Reputatie 6

Ik zie ook wel eens een zwartrijder. Daar kan ik me niet echt druk om maken. Er verdwijnen ook met enige regelmaat fietsen uit de bewaakte en onbewaakte stallingen, ondanks camerabewaking. Daar heb je als het je overkomt veel meer last van. Daar doet men (stalling, gemeente, NS, politie) niets aan. 

Ook wel eens met een HC gesproken over het "probleem” zwartrijders. Die zei: “Meneer, meer controle zou leuk zijn als het zou kunnen. Op trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen heb je tussen het sleutelen door geen tijd om bonnen te schrijven. Bovendien vind ik dat ik, als ik een reiziger “beboet”, hem of haar op de hoogte moet brengen van zijn/haar rechten. Dan ben je zo een paar minuten kwijt. Dus moet je vaak alweer sleutelen. Ik kan moeilijk mijn trein 10 of meer minuten vertraging op laten lopen om te schrijven of de reiziger de kans te geven mijn gegevens te noteren of om op V&S te wachten.” 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat er bij NS net zo gedacht wordt als bij het zelfscannen in de supermarkten. Het is veel duurder om 100% controle uit te voeren dan af en toe een niet afgerekende reis of product als verliesje te moeten schrijven.

Tegen de notoire zwartrijders die door de poortjes mee naar binnen en naar buiten glippen is amper iets te doen. Behalve dan natuurlijk controle in de treinen zelf of menselijk toezicht bij de poortjes. NS-ers zijn het gevoel voor de realiteit kwijtgeraakt sinds de invoering van de poortjes. Er leeft het gevoel dat er in de treinen niet gecontroleerd hoeft te worden tussen twee stations met in- en uitgangscontrole. Het bedrijft lijdt van hoog tot laag aan een bijna kinderlijke naïveteit. 

Reputatie 7

Kan er vaker gecontroleerd worden speciaal tussen Dordrecht en Breda? Deze week al drie zwartrijders gesignaleerd. Lopen achter iemand aan de poortjes door en wachten in Breda tot er iemand door de poortjes naar buiten gaat. Net op Prinsenbeek stond er een figuur weggedoken in capuchon te wachten voor de poortjes en die glipte achter mij aan. Ik durfde niets te zeggen, er was verder niemand. De trein was  vrijwel leeg, geen controle natuurlijk (de conducteur zat bij de machinist) en in Breda sprong ie over het poortje (daar zijn de poortjes laag). Dit is aan de orde van de dag en zeer ergerlijk altijd weer. Als vaste reiziger zie je heel wat zo dagelijks. Vooral op de latere avond zie ik dit heel vaak in Breda.

Ja ze lopen kans op een boete maar wel een uiterst minimale kans. Ik weet ook dat deze reactie niets op zal lossenmaar wil het toch weer kwijt.

Volgens mij weet je al precies waar deze post terecht komt. In de digitale papierversnipperaar. Er zijn nu al veel meer dan 100 topics over falende controle bij NS. Ze reageren inmiddels ook al niet meer in de laatste topics. Is gewoon verschroeide aarde tactiek. Best wel treurig. Ik heb NS inmiddels maar geclassificeerd als "net-niet” bedrijf, dat alleen overleeft omdat het voor een groot gedeelte een monopolist als. Indien er echte concurrentie op het spoor zou komen is het bedrijf ten dode opgeschreven.

Reageer