beantwoord

verbouwing venlo station

  • 21 July 2023
  • 47 reacties
  • 1163 Bekeken

Hallo

kunnen jullie alsjeblieft een verbouwing geven aan station venlo?

bijvoorbeeld een AH to go en een sanitair toilet (want die wc is een goor) en de AKO die er vroeger stond.  
En voor de treinen zelf mischien een extra perron.

Ik weet dat het duur is en dat het lang kan duren.

Doei. 
 


 

icon

Beste antwoord door Melissa NS 21 July 2023, 21:36

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 5

 

 

En dat is dan weer één van de gevolgen van de OV-chipkaart en het verplichte inchecken. Mensen die willen winkelen gaan echt niet hannessen met zo'n OV-chipkaart.

Een station is on principe natuurlijk ook niet bedoeld als winkelcentrum. 

De reden dat je in Duitsland zoveel winkels op stations ziet is dat ze daar niet verplicht op zondag dicht hoeven te zijn. De Lidl met de hoogste omzet van alle Lidl zaken in de wereld is die op Hannover Hbf. Op zondagen zijn daar wachttijden van 20-30 minuten ondanks dat er 15 kassa's open zijn. Aan het eind van de zondag is de winkel voor driekwart leeg. Een compleet gekkenhuis.

 

Dat winkelaanbod in Duitsland geldt echter wel alleen voor de grootste stations. Op kleine(re) stations is het ook daar tegenwoordig maar een verlaten boel. Vaak is er nog wel een stationsgebouw, maar dat wordt of benut voor iets wat niets met het station te maken heeft of -nog veel vaker- staat er in vervallen toestand verlaten bij. Op zulke plaatsen mag je nog blij zijn als er nog een werkende kaartautomaat of een actueel vertrektijdenbord te vinden is. 

Reputatie 7
Badge +3

De tijden zijn natuurlijk wel veranderd sinds bijna iedereen mobiel internet heeft. Zo’n 15 jaar geleden was het ondenkbaar geweest dat in de ochtendspits de AKO op een station als Hilversum gesloten zou zijn. Er zouden dan honderden losse kranten verkocht zijn. 

Reputatie 7
Badge

Vroeger lazen veel reizigers de krant onderweg. Nu turen ze op hun GSM. 

 

 

 

 

Dat winkelaanbod in Duitsland geldt echter wel alleen voor de grootste stations. Op kleine(re) stations is het ook daar tegenwoordig maar een verlaten boel. Vaak is er nog wel een stationsgebouw, maar dat wordt of benut voor iets wat niets met het station te maken heeft of -nog veel vaker- staat er in vervallen toestand verlaten bij. 

De kleinere stations gebouwen in Duitsland zijn in pakketten van vaak honderden tegelijk verkocht aan onroerend goed handelaren en hebben dus geen bestemming als stationsgebouw meer.

Reputatie 5

Vroeger lazen veel reizigers de krant onderweg. Nu turen ze op hun GSM. 

 

Je had ook een tijd dat er een aantal gratis krantjes op stations uitgedeeld werden (spits, metro en nog een paar). Maar die zijn intussen geloof ik ook alweer verdwenen.

Reputatie 7
Badge +3

Op het hoogtepunt van de krantjes die gratis op stations verspreid werden, waren er maar liefst 4 titels:

  • Metro (1999 - 2020)
  • Sp!ts (1999 - 2014)
  • De Pers (2007 - 2012)
  • DAG (2007 - 2008)

De laatste papieren editie van Metro is op 20 maart 2020 verschenen, zo ongeveer gelijktijdig met de eerste coronamaatregelen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Op het hoogtepunt van de krantjes die gratis op stations verspreid werden, waren er maar liefst 4 titels:

  • Metro (1999 - 2020)
  • Sp!ts (1999 - 2014)
  • De Pers (2007 - 2012)
  • DAG (2007 - 2008)

De laatste papieren editie van Metro is op 20 maart 2020 verschenen, zo ongeveer gelijktijdig met de eerste coronamaatregelen.

 

Dit is geheel Off-Topic natuurlijk maar de laatste papieren Metro in 2020. Ik kan mij het eerlijk gezegd niet voorstellen. De Telegraaf heeft Metro in Nederland destijds overgenomen en vrij snel daarna verdween Sp!ts en Metro. Ik vond De Pers destijds wel een goede krant. 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen Dat jij je het niet kunt voorstellen betekent natuurlijk niet dat het niet waar is dat de laatste papieren Metro is verschenen op 20 maart 2020.

https://www.svdj.nl/nieuws/de-laatste-metro-terugblik-buitenbeentje-gratis-kranten/

Het is een beetje een beetje een zijpaadje maar de digitalisering heeft wel degelijk gevolgen (gehad) voor het winkelaanbod op stations. Kranten, boeken en tijdschriften waren in het verleden erg belangrijke producten. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Laat ik het dan zo zeggen. Op mijn traject Castricum - Sloterdijk ben ik al sedert 2016 geen Metro meer tegengekomen en ik reisde toen nog echt dagelijks.

Laat ik het dan zo zeggen. Op mijn traject Castricum - Sloterdijk ben ik al sedert 2016 geen Metro meer tegengekomen en ik reisde toen nog echt dagelijks.

Kan kloppen. De laatste jaren was het aantal stations waar Metro werd verspreid al behoorlijk ingekrompen.

Reputatie 7

Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

 

 

Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

Je hebt ook te maken met detailhandelsbeleid van de gemeente. Een nieuwe supermarkt mag geen bedreiging zijn voor bestaande supermarkten, moet aan de parkeernorm voldoen (waar haal je een groot aantal parkeerplaatsen vandaan op een station?), moet een omgevingsvergunning hebben, etc. Als je het 600ste boetiekje met dameskleding wil beginnen heb je in Nederland zo toestemming maar een supermarkt openen is echt een crime.

Anderzijds wilde NS de winkels op stations altijd zoveel mogelijk vullen met eigen formules of formules waarmee ze een contract hadden. De reden daarachter was natuurlijk om de prijzen (lees: de winst) hoog te houden. HMSHost lijkt op dezelfde manier te werken, ook daar past een gewone bakker of supermarkt niet.

Reputatie 7

Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

Je hebt ook te maken met detailhandelsbeleid van de gemeente. Een nieuwe supermarkt mag geen bedreiging zijn voor bestaande supermarkten, moet aan de parkeernorm voldoen (waar haal je een groot aantal parkeerplaatsen vandaan op een station?), moet een omgevingsvergunning hebben, etc. Als je het 600ste boetiekje met dameskleding wil beginnen heb je in Nederland zo toestemming maar een supermarkt openen is echt een crime.

Elders wordt daar kennelijk toch anders over gedacht 

Wat je ziet is dat in bijv Breda een nieuwe AH gebouwd op 5 minuten lopen vanaf het NS-station, maar binnenin het station (met parkeergarage er bovenop die ook altijd grotendeels leeg is) staan zat winkelruimtes leeg - maar allemaal kleine hokken. Je zou denken, voeg die hokken samen en had daar die AH in geplaatst. Komt in die hoek van het station ook wat reuring. Maar dat is natuurlijk te simpel gedacht, dat weet ik wel 😉

Op station Breda zit nu trouwens een "bubbletea-shop". Ik had nog nooit van bubbelthee gehoord. Veel aanloop lijkt er niet te zijn. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat de exorbitant hoge huurprijzen op stations ook veel bedrijven weg jaagt.

 

 

Wat je ziet is dat in bijv Breda een nieuwe AH gebouwd op 5 minuten lopen vanaf het NS-station, 

Dat is geen echt nieuwe supermarkt maar een die alleen tijdelijk ergens anders gezeten heeft.

https://www.pzc.nl/breda/albert-heijn-gaat-weer-terug-naar-zijn-oude-stek-bij-het-ns-station-van-breda~aea7b274f/

AH had wellicht ook in het nieuwe station mogen gaan zitten maar ik deze dat ze die deprimerende graftombe niet zo zagen zitten 

Een hele nieuwe supermarkt vestigen is echt een ander verhaal.

Ik denk dat de exorbitant hoge huurprijzen op stations ook veel bedrijven weg jaagt.

Zeker sinds het voordeel van ruimere openingstijden voor stationsinkels in Nederland is weggevallen is er weinig reden meer voor extra hoge huurprijzen. Daarnaast helpt het restrictieve toelatingsbeleid van eerst NS Retail en nu HMSHost ook niet.

Ik herinner me nog dat toen 25 jaar geleden in Den Bosch de eerste AH togo werd geopend het daar 's avonds en op zondagen gigantisch druk was omdat alle andere supermarkten toen nog niet open mochten zijn. Dat voordeel is natuurlijk weggevallen. Overigens is AH togo inmiddels qua assortiment niet veel dan een grotere versie van de Kiosk.

In Duitsland en Zwitserland is nog steeds de oude situatie.

Badge +3

Ken station Breda en de bereikbaarheid voor leveranciers verder niet, maar je hebt natuurlijk ook te maken met de bevoorrading.

Een paar palletwagens voor een AH ToGo is natuurlijk geen probleem, maar een volwaardige supermarkt (plus magazijn) op een station wordt natuurlijk een stuk lastiger, als het qua huur al op te brengen is want een ‘gewone AH’ op een station zal niet zomaar die hogere ‘ToGo’ prijzen mogen rekenen?

Met dat concurrentiebeleid zal het wel meevallen, want Eindhoven heeft aan de buszide een AH ToGo en aan de centrumzijde zit een Jumbo City. Als je goed kunt golfen sla je vanuit die Jumbo zo een bal bij de volwaardige AH aan het 18 Septemberplein naar binnen. 🤣

@Robert B 

De Jumbo City formule is mislukt. Op 4 winkels na zijn ze inmiddels allemaal omgebouwd tot gewone Jumbo.

Badge +3

@Robert B

De Jumbo City formule is mislukt. Op 4 winkels na zijn ze inmiddels allemaal omgebouwd tot gewone Jumbo.

Ah, zie het inderdaad op https://www.jumbo.com/winkel/eindhoven/jumbo-eindhoven-stationsplein alleen vindt Google Maps nog dat het een Jumbo City is 😅

Reputatie 7

AH had wellicht ook in het nieuwe station mogen gaan zitten maar ik deze dat ze die deprimerende graftombe niet zo zagen zitten 

Je hebt het hier wel over de winnaar van de verkiezing van het Beste Gebouw van 2017 hè 😊

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie in Nederland ook niet gauw een station met een compleet winkelcentrum op drie niveaus met supermarkt als bijvoorbeeld Leipzig Hbf

In Leipzig heeft men indertijd twee vliegen in een klap geslagen door de totale renovatie van het gigantische station door de bouw van het winkelcentrum. Zoals eerder door @Tamzin aangegeven is het vanwege het daar niet gelden van de strenge Duitse winkelsluitingstijdenwet extra aantrekkelijk om winkelcentra te integreren in stations. 

 

Badge +3

Je hebt het hier wel over de winnaar van de verkiezing van het Beste Gebouw van 2017 hè 😊

Er was in 2017 ook nog de hype ‘Beste Reizigers’… ook geen doorslaand succes 🤣

Reageer