Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen? | NS Community
beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 6950 Bekeken

Reputatie 2

Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.

Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.

Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet. 

icon

Beste antwoord door MoDe 1 August 2021, 22:08

Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.

Reputatie 7

Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.

 

Dat is helaas verspilde moeite, want NS doet er gewoon helemaal niets mee. @Treinreiziger97101017 : Hier zijn al veel topics over geweest en er zijn meerdere mensen gefrustreerd hierover. NS doet echter helemaal niets hiermee. Zie ook bijvoorbeeld het thans weer actuele topic over roken op het station. Doet NS ook niets mee. Het reserveren van fietsen. Leuk systeem maar er wordt niet gehandhaafd.

Stiltecoupé: idem. Illegaal in de 1e klas zitten: idem. enz.enz.

 

NS wil en gaat niet handhaven.

Reputatie 6

Ik maak het gelukkig zelf nooit mee, maar als ik het idee zou hebben dat iemand dat bij mij zou willen proberen, zou ik net zo lang wachten tot die ander opgeeft (mits je niet een trein moet halen natuurlijk). Heel ergerlijk en triest inderdaad.

Typisch Nederlands, gedoogbeleid. We maken wel regels, want dat wil de ene helft van Nederland, maar we dwingen ze niet af, want dat wil de andere helft. Iedereen “bij” :-(

Reputatie 7

Bekend fenomeen dat tailgaten. Ik zie mensen ook wel eens springen of klimmen over poortjes. Breda-Prinsenbeek is zo'n klein station waar ik het regelmatig zie. Zeker in de avond. Geen personeel daar, dus vrij spel. Jonge mensen die niet inchecken maar lenig als een slang over de hoge poortjes komen, meerijden naar Breda (op dat stukje van 5 minuten is nooit, echt nooit controle) en dan bij de poortjes in de hal snel achter anderen aanlopen de stad in. Soms heb ik in de trein al een idee bij sommige personen wat er gaat gebeuren, zou misschien niet moeten maar ik heb mensenkennis en ervaring wat dat betreft. Ik kijk ze in Breda dan weleens na en 9 van de10 keer heb ik het bij het rechte eind. Die zwartrijders hebben gewoon maling aan alles en iedereen.

Breda- Prinsenbeek is geen fijn station. Er hangen vaak groepjes jongeren rond die in het wachthuisje op het perron zitten te blowen en op de parkeerplaats bij het station moet je 's avonds laat ook niet zijn. Jeugd die om auto's rondhangt enz.

Erg irritant; Zo goed als iedere dag glippen er jongens (iedereen kent het type) met reizigers mee door de poortjes in Roosendaal. 
Op het moment dat je iets zegt of ze tegenhoudt lopen ze je omver en hebben ze een grote mond en willen ze vechten🤨 erg agressief
Ook geen vast personeel meer op het station. Dit geeft geen veilig en prettig gevoel.

Buiten dat, betaal ik 250 euro per maand. Maar ik vraag me af waarom. Als toch niemand er iets aan doet, kan ik ook wel gratis gaan reizen en door de poortjes glippen

Reputatie 7
Badge +3

Erg irritant; Zo goed als iedere dag glippen er jongens (iedereen kent het type) met reizigers mee door de poortjes in Roosendaal. 
Op het moment dat je iets zegt of ze tegenhoudt lopen ze je omver en hebben ze een grote mond en willen ze vechten🤨 erg agressief
Ook geen vast personeel meer op het station. Dit geeft geen veilig en prettig gevoel.

Buiten dat, betaal ik 250 euro per maand. Maar ik vraag me af waarom. Als toch niemand er iets aan doet, kan ik ook wel gratis gaan reizen en door de poortjes glippen

Elke keer via Social media van NS melden (kan ook via pb/DM) dan wordt het zichtbaar en zou men actie kunnen ondernemen.

Om dit te voorkomen kun je een moment wachten als je zelf net voorbij de klapdeurtjes bent gestapt, en dan pas doorlopen. Dan sluiten de deurtjes achter je en is er geen kans om jou voorbij te gaan doordat je zelf die doorgang al blokkeert.

Die poortjes zijn totaal niet geschikt om zwartrijders tegen te houden, er zijn zoveel manieren om die poortjes te passeren zonder in te checken dat het me verbaast dat ze nog steeds in dezelfde uitvoering geplaatst worden. Blijkbaar is het helemaal nooit de bedoeling geweest om het zwartrijden hiermee uit te bannen want dan zouden andere opties veel beter geweest zijn.

Gisteren tussen 22:00 en 22:30 in Utrecht aan de noordertunnel(jaarbeurszijde), 4x marokaan helaas te wachten tot ik het poortje open deed. Ik was er nog niet eens uit en twee wringen zich er tussen. Regelmatig zie ik daar ook mensen zichzelf door de poortjes heen wringen. In en bij de noordertunnel hangen veel cameras, echter is het daar onbemand. Ik vraag me af of deze mensen, zodra ze binnen zijn opgezocht worden en een boete krijgen..? Ik zie het zo vaak en het gebeurt echt heel veel, maar boetes zien we nooit/heel weinig, ik kom daar elke werkdag en het valt op. Het is irritant, onveilig en de poortjes gaan in sommige gevallen gewoon stuk. Gelieve hier meer te handhaven, het is duidelijk dat daar taktisch gezien meer overtredingen plaatst vinden door de afgelegen plaats.Volgens mij gewoon strafbaar niet dan?

Gisteren tussen 22:00 en 22:30 in Utrecht aan de noordertunnel(jaarbeurszijde), 4x marokaan helaas te wachten tot ik het poortje open deed. Ik was er nog niet eens uit en twee wringen zich er tussen. Regelmatig zie ik daar ook mensen zichzelf door de poortjes heen wringen. In en bij de noordertunnel hangen veel cameras, echter is het daar onbemand. Ik vraag me af of deze mensen, zodra ze binnen zijn opgezocht worden en een boete krijgen..? Ik zie het zo vaak en het gebeurt echt heel veel, maar boetes zien we nooit/heel weinig, ik kom daar elke werkdag en het valt op. Het is irritant, onveilig en de poortjes gaan in sommige gevallen gewoon stuk. Gelieve hier meer te handhaven, het is duidelijk dat daar taktisch gezien meer overtredingen plaatst vinden door de afgelegen plaats.Volgens mij gewoon strafbaar niet dan?

De afkomst van een persoon is totaal niet relevant. Het zou fijn zijn als u dergelijke racistische opmerkingen achterwege wilt laten. U weet trouwens helemaal niet of het een Marokkaan is.

 

Reputatie 7

Die poortjes zijn totaal niet geschikt om zwartrijders tegen te houden (......) Blijkbaar is het helemaal nooit de bedoeling geweest om het zwartrijden hiermee uit te bannen want dan zouden andere opties veel beter geweest zijn.

Wat is dan wel de zin van die poortjes. Haal ze dan maar weg, scheelt ook weer veel geld. Ik zie al jaren mensen erover klimmen op kleine stations zoals Prinsenbeek en in Breda zag ik zonet een groep jongere mannen, zich door de ruimte tussen de gesloten poortjes heenwurmen, en weg waren ze, de stad in. Als je niet al te dikke benen hebt en een beetje lenig bent, is dat zo gebeurd. Vanuit verbazing en ergernis dit toch maar weer even hier doorgegeven hoewel er natuurlijk niets meer gedaan kan worden. Ik kan zoiets moeilijk verdragen, die schrijnende maling die sommigen aan alles hebben. Ik zie veel teveel.

Ik vermoed dat er allerlei (veiligheids-) eisen gesteld zijn aan de poortjes waardoor het systeem zo lek is als een mandje.  Ik heb ook genoeg gezien in mijn tijd bij de NS bij poortjes maar als machinist is het moeilijk optreden gezien de weinige middelen die je er voor hebt qua regelgeving. Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.

De poortjes hadden compleet dicht moeten zijn of in ieder geval veel hoger afgesloten moeten zijn als nu,  dubbel uitgevoerd moeten worden zodat er een tussenruimte gevormd was en niet bij een maximale druk moeten openen.

 

Badge +3

Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.

Er was zelfs een station waar die (nood)knop van buitenaf te bedienen was… 

Edit: gevonden, was deze (Almere Poort). De foto kwam van @Olav93

 

Mensen die jullie 'gebruiken' voor zwartrijden is misschien irritant, maar denk ook eens na om andere redenen waarom mensen het nodig hebben. Ik heb al zovaak gehad dat de poortjes niet open gaan omdat ze maar half opengaan en daarna de melding geven ‘je hebt al uitgecheked’. Of als je met krukken loopt of meerdere tassen in je handen hebt. Of een kaartje hebt gekocht met de ns app, die dan of veel ste laat arriveert, of je niet kunt downloaden op een station zonder wifi. In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Bovendien zijn de kaartjes erg duur voor wat je ervoor krijgt. Ik denk oprecht als treinkaartjes de helft goedkoper worden gemaakt dat er dan een stuk minder zwartrijders komen.

Reputatie 7
Badge +3

In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Voor dit soort gevallen is er de infozuil waarmee je contact op kan nemen met een NS medewerker die een poortje op afstand kan openen voor je. 

Behalve voor de situatie dat een in de app gekocht kaartje te laat arriveert, of dat je het kaartje niet kunt downloaden op een station zonder wifi, zonder kaartje mag je het station en de trein niet in. Dus wachten tot je het kaartje wel hebt, of eerder het kaartje bestellen zodat je het op tijd ontvangt. En zelf zorgen voor mobiele data. Er is geen geldige reden om achter iemand aan een poortje door te lopen.

 

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Dat zeg je goed: als….

De kans dat je gepakt wordt zonder geldig vervoerbewijs is tegenwoordig minimaal zowel op station als in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Is puur het achter iemand aan lopen eigenlijk ook al strafbaar? Heb regelmatig tv-programma's gekeken waarbij handhavers gevolgd werden. Als iemand dit deed, maar wel een geldig vervoerbewijs bleek te hebben, werd er verder niet opgetreden.

Badge +3

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

Badge +3

Haha, laten we het niet moeilijker maken (uit de voorwaarden van NS International)…

… indien Reiziger niet in staat is door middel van een onvervalst en onbeschadigd Vervoerbewijs aan te tonen dat hij recht heeft op de dienstverlening waarvan hij gebruikt maakt, zojuist gebruik heeft gemaakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken en/of indien het in verband met op dat moment van toepassing zijnde wet- of regelgeving Reiziger niet is toegestaan gebruik te maken van de dienstverlening waarvan hij gebruik maakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken.

Die ‘dienstverlening’ kan dus ook alleen maar een poortje zijn 😅

NS International is gerechtigd Reiziger de toegang tot het Vervoermiddel of station te weigeren, hem instructies te geven dan wel – in laatste instantie - hem te noodzaken het Vervoermiddel of station te verlaten.

Ik zie daar geen aanleiding voor een boete eigenlijk, hup naar buiten en volgende keer braaf zijn in plaats van te ‘tailgaten’ (ondanks geldig vervoerbewijs) 😂

Of ze kunnen het gooien op verstoring van wat er ook ‘normaal’ is, want een poortje piept meestal met een reden.

Reputatie 2

Ik heb gisteren ook twee keer 'getailgate’ op station Bijlmer Arena, natuurlijk wel met een geldig vervoersbewijs. Probleem is dat je niet van het ene en andere perron kunt zonder uit- en in te checken, en wanneer je dat wel doet berekent de NS een te hoog tarief. Vooral nu er veel stoptreinen uitgevallen zijn loont het op het traject Utrecht- Abcoude vaak om om te reizen via Bijlmer-Arena. Dat is helemaal het geval als je tóch al in de Intercity zit. De NS app biedt deze verbindingen ook gewoon aan, met het zelfde tarief als met een rechtstreekse verbinding. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Voor Utrecht-Bijlmer Arena wordt een hoger tarief berekend, want een langere afstand. Dat betekent dat er voor het stukje terug in feite een negatief tarief berekend zou moeten worden. In plaats daarvan wordt er nog eens een extra afstand berekend.

Op sommige stations is het mogelijk om binnen de poortjes over te stappen van het ene naar het andere perron. Ik snap wel dat dat op Bijlmer Arena moeilijker is omdat de metrosporen er tussen zitten. Maar het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om het tarief correct te berekenen.

 

Alternatief voor het ‘tailgaten’ is gewoon netjes uit- en inchecken en vervolgens het teveel betaalde terug te vragen aan de NS klantenservice. Maar dan moet je daarvoor weer actie ondernemen, in een lange wachtrij staan, en de NS medewerker moet ook nog allerlei handelingen verrichten. 

Reputatie 7
Badge +3

@BartAbc Je hebt gelijk wat betreft de prijs, maar er staat in de planner dat tussentijds uit/inchecken noodzakelijk is. In feite kun je een boete krijgen voor het achter iemand aan door de poortjes lopen. 

Badge +3

Als via Bijlmer op enig moment een geldig (terugsteek) reisadvies was kan je de extra kosten wegens de poortjes op Bijlmer terug claimen via de Klantenservice. Zelfde als bij reizen via Sloterdijk en door poortjes gaan (of moeten, van/naar spoor 9/10)

@BartAbc   Hou er rekening mee dat als er controle is bij de poortjes dat je ondanks dat je een geldig ticket hebt wel een boete kan krijgen voor tailgaten. En die boete is niet mals.

Reputatie 2

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, u bent bij het aangaan van uw contract er mee akkoord gegaan dat u zult in- en uitchecken. U mag dat om allerlei redenen onzin vinden, maar uw interpretatie staat niet boven de wet. Het is heel simpel: Als u incheckt heeft u een geldig vervoersbewijs en als u uitcheckt rekent u het juiste bedrag af. Als  u dat nalaat heeft u geen geldig vervoersbewijs. Bovendien kunt u een beroep doen op vergeten uit te checken wat een paar keer een financieel voordeel kan zijn.

Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist. De poortjes staan er voor dat er correct wordt in- en uitgecheckt, en dus correct wordt betaald, zonder dat mensen dit vergeten of ‘vergeten’. Ze belemmeren verder profiteurs zonder kaartje enigszins.

Reageer