Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?
Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.
Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.
Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet.
Bladzijde 1 / 3
In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.
Voor dit soort gevallen is er de infozuil waarmee je contact op kan nemen met een NS medewerker die een poortje op afstand kan openen voor je.
Behalve voor de situatie dat een in de app gekocht kaartje te laat arriveert, of dat je het kaartje niet kunt downloaden op een station zonder wifi, zonder kaartje mag je het station en de trein niet in. Dus wachten tot je het kaartje wel hebt, of eerder het kaartje bestellen zodat je het op tijd ontvangt. En zelf zorgen voor mobiele data. Er is geen geldige reden om achter iemand aan een poortje door te lopen.
Gewoon een geldige reisroute. Extra reiskosten vanwege tariefobstakelpoortjes kunnen geclaimd worden via NS Klantenservice.
Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.
Dat is helaas verspilde moeite, want NS doet er gewoon helemaal niets mee. @Treinreiziger97101017 : Hier zijn al veel topics over geweest en er zijn meerdere mensen gefrustreerd hierover. NS doet echter helemaal niets hiermee. Zie ook bijvoorbeeld het thans weer actuele topic over roken op het station. Doet NS ook niets mee. Het reserveren van fietsen. Leuk systeem maar er wordt niet gehandhaafd.
Stiltecoupé: idem. Illegaal in de 1e klas zitten: idem. enz.enz.
NS wil en gaat niet handhaven.
Ik vermoed dat er allerlei (veiligheids-) eisen gesteld zijn aan de poortjes waardoor het systeem zo lek is als een mandje. Ik heb ook genoeg gezien in mijn tijd bij de NS bij poortjes maar als machinist is het moeilijk optreden gezien de weinige middelen die je er voor hebt qua regelgeving. Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.
De poortjes hadden compleet dicht moeten zijn of in ieder geval veel hoger afgesloten moeten zijn als nu, dubbel uitgevoerd moeten worden zodat er een tussenruimte gevormd was en niet bij een maximale druk moeten openen.
Nee, u bent bij het aangaan van uw contract er mee akkoord gegaan dat u zult in- en uitchecken. U mag dat om allerlei redenen onzin vinden, maar uw interpretatie staat niet boven de wet. Het is heel simpel: Als u incheckt heeft u een geldig vervoersbewijs en als u uitcheckt rekent u het juiste bedrag af. Als u dat nalaat heeft u geen geldig vervoersbewijs. Bovendien kunt u een beroep doen op vergeten uit te checken wat een paar keer een financieel voordeel kan zijn.
Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend. U interpreteert de werking niet juist. De poortjes staan er voor dat er correct wordt in- en uitgecheckt, en dus correct wordt betaald, zonder dat mensen dit vergeten of ‘vergeten’. Ze belemmeren verder profiteurs zonder kaartje enigszins.
Gisteren tussen 22:00 en 22:30 in Utrecht aan de noordertunnel(jaarbeurszijde), 4x marokaan helaas te wachten tot ik het poortje open deed. Ik was er nog niet eens uit en twee wringen zich er tussen. Regelmatig zie ik daar ook mensen zichzelf door de poortjes heen wringen. In en bij de noordertunnel hangen veel cameras, echter is het daar onbemand. Ik vraag me af of deze mensen, zodra ze binnen zijn opgezocht worden en een boete krijgen..? Ik zie het zo vaak en het gebeurt echt heel veel, maar boetes zien we nooit/heel weinig, ik kom daar elke werkdag en het valt op. Het is irritant, onveilig en de poortjes gaan in sommige gevallen gewoon stuk. Gelieve hier meer te handhaven, het is duidelijk dat daar taktisch gezien meer overtredingen plaatst vinden door de afgelegen plaats.Volgens mij gewoon strafbaar niet dan?
De afkomst van een persoon is totaal niet relevant. Het zou fijn zijn als u dergelijke racistische opmerkingen achterwege wilt laten. U weet trouwens helemaal niet of het een Marokkaan is.
Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.
Er was zelfs een station waar die (nood)knop van buitenaf te bedienen was…
Edit: gevonden, was deze (Almere Poort). De foto kwam van @Olav93
Tailgaten valt onder "misbruik maken van voorzieningen" (je gebruikt het poortje op een andere manier dan waarvoor het bedoeld is). Hier staat een boete van € 100 op (artikel 72 van de Wet personenvervoer 2000).
@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.
Dat maakt het berekenen van het juiste bedrag echter wel een stuk eenvoudiger, het hoeft niet vlug-vlug door een simpele kaartlezer, maar het kan op het gemakt in de backoffice die over alle benodigde informatie beschikt. Als er dan toch een te hoog bedrag in rekening wordt gebracht is het een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.
Dank voor alle reacties!
En wat gek dat de verbinding niet bij iedereen uit de planner komt. Buiten de spits gaan bij mij de helft van de voorgestelde verbindingen via Bijlmer-Arena. Daar is een overstap van 6 minuten.
De verbinding via Bijlmer-Arena doet er 5 minuten korter over en je komt 10 minuten eerder aan. En je hoeft dan niet 12 minuten in dat nare hok in Breukelen te zitten.
Tsja, ik heb het teveel betaalde dan maar terug gevraagd aan de NS klantenservice. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke mevrouw die het in orde kon maken. Dank! Maar zo is het voor iedereen wel veel werk! Het zou veel handiger zijn als dit direct goed berekend wordt. Zo moeilijk dan dat toch niet zijn?
Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren, en dus mijn netto reis. In feite kost het laatste stukje dan een negatief bedrag.
Klinkt misschien als gezeur allemaal, maar op dit moment is het extra urgent doordat er door het personeelstekort minder rechtstreekse stoptreinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam. Daardoor is omreizen vaker de snelste optie. Vervelend, maar het wordt vooral raar als de reizigers extra moeten betalen voor de reismogelijkheden die er nog wel zijn.
Waarschijnlijk is er niemand die het merkt als ik op Bijlmer niet uit- of incheck. Ik was erover begonnen omdat ik hoop dat de NS nu de berekening aan gaat passen. En niet iedereen die ‘tailgate’ is dus een zwartrijder.
Van tailgaten maken mensen alleen een probleem maken als er poortjes staan. Ik vraag me af hoeveel % van de reizigers tailgaten….. en dat eens vergelijken met het aantal mensen dat bij poortloze stations niet in of uit checken. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen in de buurt van stations met poortjes “boefjes” wonen.
Ik maak het gelukkig zelf nooit mee, maar als ik het idee zou hebben dat iemand dat bij mij zou willen proberen, zou ik net zo lang wachten tot die ander opgeeft (mits je niet een trein moet halen natuurlijk). Heel ergerlijk en triest inderdaad.
Typisch Nederlands, gedoogbeleid. We maken wel regels, want dat wil de ene helft van Nederland, maar we dwingen ze niet af, want dat wil de andere helft. Iedereen “bij” :-(
Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...
Een van de taken van een conducteur is veiligheid te waarborgen. Maar blijkbaar gaat het hierbij niet om de veiligheid van passagiers, maar om eigen veiligheid, waardoor er niet opgetreden wordt. Bewust zwartreizigers willen nog weleens boos worden als ze gecontroleerd worden.
Het bekijken van een (uitgeprint) e-ticket is feitelijk niet nodig, het scannen van de QR code is voldoende en daar valt bjzonder weinig aan te frauderen. Bij twijfel vraag je dan om een identiteitsbewijs (legitimatiebewijs zoals een rijbewijs mag ook, zolang je foto en naam er op staan, en eventueel je geboortedatum voor de Jongeren Dagkaarten e.d.)
Voor de rest staan er op een geprint e-ticket de nodige echtheidskenmerken (mocht de QR code niet leesbaar zijn), zoals een foto met watermerk waarin je naam, reisdatum, traject etc. te lezen zijn.
Vreemd, ik krijg die reis er niet uit, @iMark ik krijg alleen rechtsreeks of met overstap, Amstel of Breukelen.
NS heeft de redenering dat minstens 80% van de reizigers onderweg een poortje tegenkomt. Dus als je zonder inchecken bent ingestapt zul je moeten tailgaten om het bestemmingstation te verlaten.
Het valt nog niet mee om anno 2023 een reis te maken van een station zonder poortjes naar een station zonder poortjes.
Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.
Dat is inderdaad wel suf, want door niet te scannen loopt de NS de nodige waardevolle infomatie over reizigersbewegingen mis. Onder andere al voor de (kuch) druktemeter.
NS hoeft de prijs voor de reis van Driebergen/zeist naar Abcoude via Bijlmer Arena niet aan te passen. Dit is ook vandaag geen geldige reisroute volgens de reisplanner. De extra kosten als je via Bijlmer reist zijn dus terecht. Terugsteken zonder extra kosten mag als deze in de planner staat.
Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.
Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.
Ik krijg hetzelfde als iMark. Misschien iets met overstaptijd in de instellingen?
Ik heb de standaardinstellingen van de reisplanner op de website gebruikt:
Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.
Ik krijg ook hetzelfde als iMark met de standaard instellingen in de app.
Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.