beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7150 Bekeken

Reputatie 2

Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.

Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.

Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet. 

icon

Beste antwoord door MoDe 1 August 2021, 22:08

Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Voor dit soort gevallen is er de infozuil waarmee je contact op kan nemen met een NS medewerker die een poortje op afstand kan openen voor je. 

Behalve voor de situatie dat een in de app gekocht kaartje te laat arriveert, of dat je het kaartje niet kunt downloaden op een station zonder wifi, zonder kaartje mag je het station en de trein niet in. Dus wachten tot je het kaartje wel hebt, of eerder het kaartje bestellen zodat je het op tijd ontvangt. En zelf zorgen voor mobiele data. Er is geen geldige reden om achter iemand aan een poortje door te lopen.

 

Ik vermoed dat er allerlei (veiligheids-) eisen gesteld zijn aan de poortjes waardoor het systeem zo lek is als een mandje.  Ik heb ook genoeg gezien in mijn tijd bij de NS bij poortjes maar als machinist is het moeilijk optreden gezien de weinige middelen die je er voor hebt qua regelgeving. Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.

De poortjes hadden compleet dicht moeten zijn of in ieder geval veel hoger afgesloten moeten zijn als nu,  dubbel uitgevoerd moeten worden zodat er een tussenruimte gevormd was en niet bij een maximale druk moeten openen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een geldige reisroute. Extra reiskosten vanwege tariefobstakelpoortjes kunnen geclaimd worden via NS Klantenservice.

Reputatie 7

Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.

 

Dat is helaas verspilde moeite, want NS doet er gewoon helemaal niets mee. @Treinreiziger97101017 : Hier zijn al veel topics over geweest en er zijn meerdere mensen gefrustreerd hierover. NS doet echter helemaal niets hiermee. Zie ook bijvoorbeeld het thans weer actuele topic over roken op het station. Doet NS ook niets mee. Het reserveren van fietsen. Leuk systeem maar er wordt niet gehandhaafd.

Stiltecoupé: idem. Illegaal in de 1e klas zitten: idem. enz.enz.

 

NS wil en gaat niet handhaven.

Badge +3

Ook de knop aan de binnenzijde waardoor alle poortjes opengaan is zo'n ding waarvan je je afvraagt wie dat noodzakelijk vond, dit had ook anders opgelost kunnen worden qua veiligheid.

Er was zelfs een station waar die (nood)knop van buitenaf te bedienen was… 

Edit: gevonden, was deze (Almere Poort). De foto kwam van @Olav93

 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, u bent bij het aangaan van uw contract er mee akkoord gegaan dat u zult in- en uitchecken. U mag dat om allerlei redenen onzin vinden, maar uw interpretatie staat niet boven de wet. Het is heel simpel: Als u incheckt heeft u een geldig vervoersbewijs en als u uitcheckt rekent u het juiste bedrag af. Als  u dat nalaat heeft u geen geldig vervoersbewijs. Bovendien kunt u een beroep doen op vergeten uit te checken wat een paar keer een financieel voordeel kan zijn.

Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist. De poortjes staan er voor dat er correct wordt in- en uitgecheckt, en dus correct wordt betaald, zonder dat mensen dit vergeten of ‘vergeten’. Ze belemmeren verder profiteurs zonder kaartje enigszins.

Gisteren tussen 22:00 en 22:30 in Utrecht aan de noordertunnel(jaarbeurszijde), 4x marokaan helaas te wachten tot ik het poortje open deed. Ik was er nog niet eens uit en twee wringen zich er tussen. Regelmatig zie ik daar ook mensen zichzelf door de poortjes heen wringen. In en bij de noordertunnel hangen veel cameras, echter is het daar onbemand. Ik vraag me af of deze mensen, zodra ze binnen zijn opgezocht worden en een boete krijgen..? Ik zie het zo vaak en het gebeurt echt heel veel, maar boetes zien we nooit/heel weinig, ik kom daar elke werkdag en het valt op. Het is irritant, onveilig en de poortjes gaan in sommige gevallen gewoon stuk. Gelieve hier meer te handhaven, het is duidelijk dat daar taktisch gezien meer overtredingen plaatst vinden door de afgelegen plaats.Volgens mij gewoon strafbaar niet dan?

De afkomst van een persoon is totaal niet relevant. Het zou fijn zijn als u dergelijke racistische opmerkingen achterwege wilt laten. U weet trouwens helemaal niet of het een Marokkaan is.

 

Reputatie 2

Dank voor alle reacties!

En wat gek dat de verbinding niet bij iedereen uit de planner komt. Buiten de spits gaan bij mij de helft van de voorgestelde verbindingen via Bijlmer-Arena. Daar is een overstap van 6 minuten.

De verbinding via Bijlmer-Arena doet er 5 minuten korter over en je komt 10 minuten eerder aan. En je hoeft dan niet 12 minuten in dat nare hok in Breukelen te zitten.

Reputatie 2

Tsja, ik heb het teveel betaalde dan maar terug gevraagd aan de NS klantenservice. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke mevrouw die het in orde kon maken. Dank! Maar zo is het voor iedereen wel veel werk! Het zou veel handiger zijn als dit direct goed berekend wordt. Zo moeilijk dan dat toch niet zijn?

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren, en dus mijn netto reis. In feite kost het laatste stukje dan een negatief bedrag.

Klinkt misschien als gezeur allemaal, maar op dit moment is het extra urgent doordat er door het personeelstekort minder rechtstreekse stoptreinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam. Daardoor is omreizen vaker de snelste optie. Vervelend, maar het wordt vooral raar als de reizigers extra moeten betalen voor de reismogelijkheden die er nog wel zijn.

Waarschijnlijk is er niemand die het merkt als ik op Bijlmer niet uit- of incheck. Ik was erover begonnen omdat ik hoop dat de NS nu de berekening aan gaat passen. En niet iedereen die ‘tailgate’ is dus een zwartrijder.

Reputatie 6

Van tailgaten maken mensen alleen een probleem maken als er poortjes staan. Ik vraag me af hoeveel % van de reizigers tailgaten….. en dat eens vergelijken met het aantal mensen dat bij poortloze stations niet in of uit checken. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen in de buurt van stations met poortjes “boefjes” wonen. 
 

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Dat maakt het berekenen van het juiste bedrag echter wel een stuk eenvoudiger, het hoeft niet vlug-vlug door een simpele kaartlezer, maar het kan op het gemakt in de backoffice die over alle benodigde informatie beschikt. Als er dan toch een te hoog bedrag in rekening wordt gebracht is het een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Een van de taken van een conducteur is veiligheid te waarborgen. Maar blijkbaar gaat het hierbij niet om de veiligheid van passagiers, maar om eigen veiligheid, waardoor er niet opgetreden wordt. Bewust zwartreizigers willen nog weleens boos worden als ze gecontroleerd worden.

Reputatie 6

Ik maak het gelukkig zelf nooit mee, maar als ik het idee zou hebben dat iemand dat bij mij zou willen proberen, zou ik net zo lang wachten tot die ander opgeeft (mits je niet een trein moet halen natuurlijk). Heel ergerlijk en triest inderdaad.

Typisch Nederlands, gedoogbeleid. We maken wel regels, want dat wil de ene helft van Nederland, maar we dwingen ze niet af, want dat wil de andere helft. Iedereen “bij” :-(

Reputatie 6
Badge +1

Tailgaten valt onder "misbruik maken van voorzieningen" (je gebruikt het poortje op een andere manier dan waarvoor het bedoeld is). Hier staat een boete van € 100 op (artikel 72 van de Wet personenvervoer 2000). 

Badge +3

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

@Monteurtje bij deze:

 

Gisteren tussen 22:00 en 22:30 in Utrecht aan de noordertunnel(jaarbeurszijde), 4x marokaan helaas te wachten tot ik het poortje open deed. Ik was er nog niet eens uit en twee wringen zich er tussen. Regelmatig zie ik daar ook mensen zichzelf door de poortjes heen wringen. In en bij de noordertunnel hangen veel cameras, echter is het daar onbemand. Ik vraag me af of deze mensen, zodra ze binnen zijn opgezocht worden en een boete krijgen..? Ik zie het zo vaak en het gebeurt echt heel veel, maar boetes zien we nooit/heel weinig, ik kom daar elke werkdag en het valt op. Het is irritant, onveilig en de poortjes gaan in sommige gevallen gewoon stuk. Gelieve hier meer te handhaven, het is duidelijk dat daar taktisch gezien meer overtredingen plaatst vinden door de afgelegen plaats.Volgens mij gewoon strafbaar niet dan?

Reputatie 7
Badge +1

Vanmiddag op Haarlem, 2 man van allochtone afkomst met een karatetrap door de brede poortjes. Veel lawaai maar ja geen personeel in de buurt natuurlijk. Kans dat ze in de trein gevat worden ook zeer klein. 

Reputatie 2

Ik heb gisteren ook twee keer 'getailgate’ op station Bijlmer Arena, natuurlijk wel met een geldig vervoersbewijs. Probleem is dat je niet van het ene en andere perron kunt zonder uit- en in te checken, en wanneer je dat wel doet berekent de NS een te hoog tarief. Vooral nu er veel stoptreinen uitgevallen zijn loont het op het traject Utrecht- Abcoude vaak om om te reizen via Bijlmer-Arena. Dat is helemaal het geval als je tóch al in de Intercity zit. De NS app biedt deze verbindingen ook gewoon aan, met het zelfde tarief als met een rechtstreekse verbinding. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Voor Utrecht-Bijlmer Arena wordt een hoger tarief berekend, want een langere afstand. Dat betekent dat er voor het stukje terug in feite een negatief tarief berekend zou moeten worden. In plaats daarvan wordt er nog eens een extra afstand berekend.

Op sommige stations is het mogelijk om binnen de poortjes over te stappen van het ene naar het andere perron. Ik snap wel dat dat op Bijlmer Arena moeilijker is omdat de metrosporen er tussen zitten. Maar het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om het tarief correct te berekenen.

 

Alternatief voor het ‘tailgaten’ is gewoon netjes uit- en inchecken en vervolgens het teveel betaalde terug te vragen aan de NS klantenservice. Maar dan moet je daarvoor weer actie ondernemen, in een lange wachtrij staan, en de NS medewerker moet ook nog allerlei handelingen verrichten. 

Badge +3

Als je door poortjes achter iemand aan naar buiten loopt (en dat geen probleem vindt, want geldig vervoerbewijs en ik moet nog verder, dus daarna ook weer naar binnen) is dat evengoed strafbaar.

Stel je komt uit Maastricht met een 1e klas incheck en Dal Voordeel op saldo, en gaat in Amsterdam door poortjes naar buiten zonder uit te checken.

Die reis kost je dan 10 euro (het instaptarief met abonnement) van je saldo, terwijl je eigenlijk in Amsterdam €29,99 zou moeten aftikken.

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt.

Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

Reputatie 7
Badge +3

@BartAbc Je hebt gelijk wat betreft de prijs, maar er staat in de planner dat tussentijds uit/inchecken noodzakelijk is. In feite kun je een boete krijgen voor het achter iemand aan door de poortjes lopen. 

Badge +3

Als via Bijlmer op enig moment een geldig (terugsteek) reisadvies was kan je de extra kosten wegens de poortjes op Bijlmer terug claimen via de Klantenservice. Zelfde als bij reizen via Sloterdijk en door poortjes gaan (of moeten, van/naar spoor 9/10)

…..

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt. Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

Dan vanwege een stukje coulance maar tailgaten is nog steeds iets waar een boete op staat.

Reputatie 2

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Reputatie 7
Badge +3

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Ik kan geen adviezen in in de NS planner vinden via Bijlmer-Arena, wel via Amsterdam-Amstel (sprinter-ic) of Breukelen (sprinter-sprinter)

Badge +3

Via Bijlmer ArenA terugsteken (met een IC Schiphol vanuit Driebergen-Zeist) naar Abcoude is prima, maar je moet op Bijlmer helaas wel door poortjes, dus betaal je voor de daadwerkelijk gereisde afstand.

Db (Driebergen-Zeist) - Abc (Abcoude) is 36 TE en kost met 40% korting € 4,98

Db - Asb (Bijlmer ArenA) is 41 TE en kost bij daar uitchecken simpelweg € 5,52.

Een poortje kan namelijk niet weten dat je nog verder (of terug) wilt reizen en ziet Bijlmer als je bestemming, dus dat betaal je altijd (van je saldo).

Voor terug naar Abcoude (overstap en een rit van 5 TE) komt er dus nog het verschil tussen 46 en 41 TE bij, en dat is € 6,12 - € 5,52 dus € 0,60.

Tarieven op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf (pag 6).

Via Amstel (IC Den Helder vanuit Driebergen-Zeist, die niet op Bijlmer stopt) zou het zonder extra kosten nog wel lukken met een overstap zonder poortjes.

Of dat sneller is dan met een sprinter-overstap in Utrecht (of Breukelen) is maar de vraag, maar ja als de Reisplanner het zegt…

Bij NS Flex zou er wellicht nog iets gecorrigeerd kunnen worden (wegens stukje terugsteken binnen 35 minuten).

Bij reizen op saldo kán het helaas niet anders bij een overstap op Bijlmer ArenA (tailgaten slaan we maar even over).

Alhoewel, de aanhouder wint maar dan is het pure coulance en je moet maar net iemand treffen die het met je eens is dat Db - Asb - Abc inderdaad de prijs uit de Reisplanner zou moeten kosten.

Reageer