beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7143 Bekeken

Reputatie 2

Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.

Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.

Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet. 

icon

Beste antwoord door MoDe 1 August 2021, 22:08

Bekijk origineel

62 reacties

Badge +3

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Dat is inderdaad wel suf, want door niet te scannen loopt de NS de nodige waardevolle infomatie over reizigersbewegingen mis. Onder andere al voor de (kuch) druktemeter.

Reputatie 5

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Badge +3

Het bekijken van een (uitgeprint) e-ticket is feitelijk niet nodig, het scannen van de QR code is voldoende en daar valt bjzonder weinig aan te frauderen. Bij twijfel vraag je dan om een identiteitsbewijs (legitimatiebewijs zoals een rijbewijs mag ook, zolang je foto en naam er op staan, en eventueel je geboortedatum voor de Jongeren Dagkaarten e.d.)

Voor de rest staan er op een geprint e-ticket de nodige echtheidskenmerken (mocht de QR code niet leesbaar zijn), zoals een foto met watermerk waarin je naam, reisdatum, traject etc. te lezen zijn.

Reputatie 5

Ja... Van een conducteur worden weinig zwartrijders bang... Conducteurs moeten weer een hogere rang krijgen! Zodat ze er wat gevaarlijker uitzien en zwartrijders meer na gaan denken over wel of niet gaan... En ze moeten natuurlijk vaker controleren. Ik ben altijd blij als een conducteur controleert. Helaas doen sommige. Conducteur hun werk niet zo goed: ze bekijken e-tickets niet eens. Alleen maar en QR code gezien en verder. Dat is makkelijk zwartrijden.

Reputatie 7
Badge +3

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Een van de taken van een conducteur is veiligheid te waarborgen. Maar blijkbaar gaat het hierbij niet om de veiligheid van passagiers, maar om eigen veiligheid, waardoor er niet opgetreden wordt. Bewust zwartreizigers willen nog weleens boos worden als ze gecontroleerd worden.

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Wauw

Reputatie 7
Badge +1

Vanmiddag op Haarlem, 2 man van allochtone afkomst met een karatetrap door de brede poortjes. Veel lawaai maar ja geen personeel in de buurt natuurlijk. Kans dat ze in de trein gevat worden ook zeer klein. 

Badge +3

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

@Monteurtje bij deze:

 

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

 

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

Reputatie 2

Dank voor alle reacties!

En wat gek dat de verbinding niet bij iedereen uit de planner komt. Buiten de spits gaan bij mij de helft van de voorgestelde verbindingen via Bijlmer-Arena. Daar is een overstap van 6 minuten.

De verbinding via Bijlmer-Arena doet er 5 minuten korter over en je komt 10 minuten eerder aan. En je hoeft dan niet 12 minuten in dat nare hok in Breukelen te zitten.

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Dat maakt het berekenen van het juiste bedrag echter wel een stuk eenvoudiger, het hoeft niet vlug-vlug door een simpele kaartlezer, maar het kan op het gemakt in de backoffice die over alle benodigde informatie beschikt. Als er dan toch een te hoog bedrag in rekening wordt gebracht is het een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.

Badge +3

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren… 

Dat is juist wel het probleem, want een paaltje of poortje ziet alleen de laatste incheck (plus het eerder gereisde aantal tariefeenheden vanaf aanvang reis inclusief eventuele eerdere overstappen).

Voor een paaltje in Abcoude is dat dus alleen maar Bijlmer ArenA (met daarvoor 41 TE gereisd).

Waar je oorspronkelijk vandaan kwam kan het ding niet zien. Dat kan dus Driebergen-Zeist zijn maar ook (ongeveer) Leiden/Sassenheim of Castricum en dan is het natuurlijk terecht dat je betaalt voor het stukje Bijlmer - Abcoude.

Bij NS Flex zou je daar nog een ‘slimme’ berekening op los kunnen laten aan de hand van de dienstregeling, maar in principe gaat die reis gewoon via Breukelen en heb je weinig op Bijlmer of Amstel te zoeken.

In ieder geval blij dat het opgelost is via de Klantenservice.

 

Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Via Amstel (de IC Den Helder die niet stopt op Bijlmer) scheelt je een overstap in Utrecht, dus dat is op zich een zinnig reisadvies (als de planner die geeft).

Via Amstel heb je in ieder geval ook geen last van poortjes volgens mij.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Dat had ik ook gedaan, dus dat is wel heel slecht als je er met dezelfde instellingen iets anders uit kunt krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zou het een verschilletje app-website reisplanner kunnen zijn? Of ik nu in de website planner alleen Trein selecteer of net als iMark ook bus/tram/metro krijg ik geen adviezen via Bijlmer-Arena, die krijg ik alleen bij 10 minuten extra overstaptijd. De app heb ik niet, dus kan dat checken.

Overigens zou ik zelf niet zo snel voor kiezen om via Bijlmer-Arena te reizen, dat zijn 2 overstappen met het risico die te missen als er vertraging is. De andere reisadviezen zijn een directe sprinter die sneller is of een reis met maar 1 langere overstap of Breukelen met dus minder risico om die niet te halen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Reputatie 7
Badge +2

Ik krijg ook hetzelfde als iMark met de standaard instellingen in de app.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de standaardinstellingen van de reisplanner op de website gebruikt:
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.


Ik krijg hetzelfde als iMark. Misschien iets met overstaptijd in de instellingen?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd, ik krijg die reis er niet uit, @iMark ik krijg alleen rechtsreeks of met overstap, Amstel of Breukelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een geldige reisroute. Extra reiskosten vanwege tariefobstakelpoortjes kunnen geclaimd worden via NS Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

NS hoeft de prijs voor de reis van Driebergen/zeist naar Abcoude via Bijlmer Arena niet aan te passen. Dit is ook vandaag geen geldige reisroute volgens de reisplanner. De extra kosten als je via Bijlmer reist zijn dus terecht. Terugsteken zonder extra kosten mag als deze in de planner staat.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft de redenering dat minstens 80% van de reizigers onderweg een poortje tegenkomt. Dus als je zonder inchecken bent ingestapt zul je moeten tailgaten om het bestemmingstation te verlaten.

Het valt nog niet mee om anno 2023 een reis te maken van een station zonder poortjes naar een station zonder poortjes.

Reageer