Winkels station Breda

  • 23 August 2021
  • 41 reacties
  • 7417 Bekeken


Toon eerste bericht

41 reacties

Reputatie 7

De grootse en luxe stations verworden weer tot een veredelde treinhalte. Erg armoedig om al die gesloten en lege units te zien. Vooral in zo'n grijs hol als station Breda. Verre van aantrekkelijk.

Alleen in de vier grootste steden zullen de stationswinkels voor het grootste deel wel overleven. Vanmorgen was ik in Eindhoven op het station en heb daar het boek gekocht dat ik moest hebben. Maar ook daar was het heel stil in de winkel en zat de verkoopster verveeld op haar telefoon te kijken. 

Reputatie 7
Badge

De Ako op Rotterdam Centraal heeft het ook niet gered. Meerdere units lijken verder nu van formule te veranderen. Er zit nog wel een kleine Bruna.

De huurinkomsten voor NS op station Breda zullen waarschijnlijk minder zijn dan gehoopt...

Reputatie 5

Het is ook een fout om stations te willen ombouwen tot winkelgalerijen. De mensen komen niet naar een station om te winkelen, maar omdat ze met de trein mee willen. Dus welke handels doen het daar goed? Een bloemenzaak (mensen die op het station een bloemetje mee willen pakken voor de tante waar ze heen gaan, of voor het feestje waar ze heen gaan), een snack-/broodjeszaak (om wat te eten/drinken mee te kunnen nemen) en een kiosk waar je een krant, tijdschrift of ander “wegwerp” leesartikel kunt kopen, voldoende om je tijdens de reis te vermaken. Niemand gaat op het station een trilogie kopen of een wetenschappelijk werk over de architectuur der Inca's. Wel een tijdschrift van een paar euro om even doorheen te bladeren tijdens de reis.

In Duitsland heb je op de grote stations nog vaak wel heel veel winkels, vaak ook nog grote boekwinkels met een assortiment dat je in Nederland vaak niet eens in grote boekwinkels in de winkelstraten vindt. Geen idee waarom dat daar wel goed loopt en hier niet.

Reputatie 7

In Duitsland heb je op de grote stations nog vaak wel heel veel winkels, vaak ook nog grote boekwinkels met een assortiment dat je in Nederland vaak niet eens in grote boekwinkels in de winkelstraten vindt. Geen idee waarom dat daar wel goed loopt en hier niet.

Ja, dat vind ik mooie winkels. Die in Düsseldorf HBf schiet me te binnen. Een grote boekhandel met ook volop reisboeken, land-en wandelkaarten, treingerelateerde boeken en tijdschriften en hebbedingen. Ook goed om cadeaus te kopen. Altijd mensen in de winkel. Daar steekt de Nederlandse Bruna of Ako schril bij af 😂

Duitsers lezen meer, maar is het ook niet een kwestie van diversiteit in aanbod? Bij Bruna heb je alleen de meestverkochte bundels en romans, een beperkte hoeveelheid tijdschriften en kranten en dat was het dan wel zo'n beetje. Dat is eigenlijk geen echte boekhandel maar maar een uitgebreidere kiosk.

Ik heb in Duitsland ook bibliotheken op enkele stations gezien. 

Reputatie 7
Badge +3

Op meer stations wordt de Bruna vervangen door een Relay winkel. 

,,Het klopt dat er de afgelopen maanden meerdere Bruna’s zijn gesloten. Contracten liepen af en Relay heeft het nieuwe contract voor zeven winkels binnengesleept. Het assortiment komt grotendeels overeen met wat Bruna verkocht. Dus dan heb je het vooral over boeken, kranten, tijdschriften, versnaperingen en cadeauartikelen’’, aldus de NS-woordvoerder.

https://www.ad.nl/economie/winkelketen-relay-opent-eerste-boek-en-cadeauwinkels-op-ns-stations~acac0501/

https://indebuurt.nl/denhaag/nieuws/huh-boekhandel-bruna-op-den-haag-centraal-is-weg~196414/

Het figuurlijke toppunt in Zwitserland is Zürich HBf. Een groot station in twee verdiepingen 

Zürich HB heeft zelfs VIER verdiepingen!

De bovengrondse (kop)sporen 1 t/m (ik zeg uit mijn hoofd) 18. De tussenverdieping met o.a. de lockers en de toiletten en uiteraard ook succesvolle detailhandel. De grootste (?) verdieping met Shopville en vanuit Shopville de liften/roltrappen/trappen naar spoor 41-44, de vier sporen voor de Durchmesserlinie en sporen 1-2 voor de treinen naar de Uetliberg en Sihlwald. 

Apotheek, grote supermarkten, kapper, boekenwinkels, schoenenzaken, sportzaken, chocolaterieën, Chinees en andere horeca, Drinks of the World, heel veel banken (o.a. UBS en ZKB) en ga zo maar verder.

Maar goed, ook kleinere stations als Winterthur, Enge, Stadelhofen, Flughafen hebben goedlopende detailhandel (en dan beperk ik me tot 1 van de 26 kantons).

Overal ook succesvolle tabakzaken op vrijwel elk station, want hoewel Zwitsers veel meer roken dan Nederlanders en sigaretten daar (afgezet naar inkomen) een fractie kosten van wat ze in Nederland kosten, worden Zwitsers (UITERAARD) gemiddeld wel veel ouder. 

Reputatie 7

Wat ik ook mis op grotere Nederlandse stations, zijn goede bakkers. In bijv. Duitsland en Zwitserland zie je meerdere bakkerijketens op grotere stations. Die hebben veel keuze. Je kan er vaak ook gaan zitten en wat eten en drinken.Bij ons zie je overal AH to Go en Kiosk met overal hetzelfde en vaak beperkte en voorverpakte assortiment. De Broodzaak heeft ook niet zoveel te bieden.

Reputatie 7

Waarschijnlijk duld NS geen concurrentie van échte bakkers: de Kiosk en de Broodzaak zijn NS formules of eigendom van NS. Persoonlijk vind ik prijs-kwaliteit verhouding van die laatste overigens ver buiten proportie: de halfgare, kleffe pistoletjes of zeer krokante (lees: bijna verbrandde) bollen zijn véél te duur.

Reputatie 7

Waarschijnlijk duld NS geen concurrentie van échte bakkers: de Kiosk en de Broodzaak zijn NS formules of eigendom van NS. Persoonlijk vind ik prijs-kwaliteit verhouding van die laatste overigens ver buiten proportie: de halfgare, kleffe pistoletjes of zeer krokante (lees: bijna verbrandde) bollen zijn véél te duur.

Dat zal de reden zijn. Waarom NS het nodig vindt om hierin eigen formules te hebben met overal hetzelfde beperkte aanbod is de vraag, ze zijn toch een vervoersbedrijf. Laat bakken maar aan echte bakkers over. Veel beter en aantrekkelijker naar mijn mening.

Reputatie 7
Badge

De kerntaak van NS is treintjes rijden. Hamburgers bakken is geen taak voor NS. Schoenmaker hou je bij je leest!

De kerntaak van NS is treintjes rijden. Hamburgers bakken is geen taak voor NS. Schoenmaker hou je bij je leest!

Klopt, maar hamburgers bakken levert geld op dat NS gebruikt om treintjes van te kunnen laten rijden. Het probleem is dat door het gebrek aan concurrentie wel de prijs-prestatie verhouding bij de winkeltjes op het station vaak totaal zoek is. Als NS bijv. Duitse bakkerijketens zou toelaten kunnen de Kiosk en de Broodzaak binnen een maand sluiten. 

Reputatie 7
Badge

Ik las ergens dat Backwerk de zgn. broodzaken gaat vervangen. In ieder geval al een sterke verbetering.

Winkels op Duitse stations verkopen veel betere kwaliteit tegen beter prijzen. Een kiosk of ah to go is ok voor koffie, verder niet mijn ding.

https://retailtrends.nl/news/64436/backwerk-vervangt-broodzaak-op-treinstations

 

(Grappig dat iedereen de boekenwinkel op Duesseldorf Hbf kent. Ken ‘m ook, - helaas niet pinnen onder de 5 of 10 eur.- Ako in Leiden is trouwens ook best ok, als ‘ie nog bestaat. )

Winkels op Duitse stations verkopen veel betere kwaliteit tegen beter prijzen.

https://retailtrends.nl/news/64436/backwerk-vervangt-broodzaak-op-treinstations

Dat het in Duitsland goedkoper is is niet zo vreemd gezien de veel lagere loonkosten. Laaggeschoold personeel zoals in de horeca en detailhandel is in Nederland door het nivelleringsbeleid buitensporig duur vergeleken met het buitenland. Dat is ook de reden dat restaurants hier vrijwel onbetaalbaar zijn. 

Wat verder een rol speelt is dat in Nederland het gros van de reizigers over korte afstanden reist. Die reizigers kopen in het algemeen weinig tot niets op het station waardoor de omzetmogelijkheden hier sowieso wat minder zijn dan in Duitsland. 

Ik ben trouwens benieuwd naar de prijzen van Backwerk hier. Backwerk levert in Duitsland vergeleken met andere ketens relatief lage kwaliteit maar ook tegen zeer lage prijzen.  

Reputatie 3

Hoe dom kan een ontwerper van een station zijn? De mens is gemakzuchtig en gaat echt niet omlopen voor een winkel die veel duurder is dan een winkel buiten het station. Als een ondernemer de huur van zijn winkel heeft betaald moet hij dat eerst terugverdienen voorxat hij zelf iets eraan overhoudt. Geen enkele echte ondernemer is daartoe bereid. Dus staan de meeste winkels op Breda leeg. Dit zou anders zijn als de reizigers door een verplaatsing van de ingang zouden worden gedwongen om langs de winkels te lopen.

Reputatie 7

Hoe dom kan een ontwerper van een station zijn? De mens is gemakzuchtig en gaat echt niet omlopen voor een winkel die veel duurder is dan een winkel buiten het station. Als een ondernemer de huur van zijn winkel heeft betaald moet hij dat eerst terugverdienen voorxat hij zelf iets eraan overhoudt. Geen enkele echte ondernemer is daartoe bereid. Dus staan de meeste winkels op Breda leeg. Dit zou anders zijn als de reizigers door een verplaatsing van de ingang zouden worden gedwongen om langs de winkels te lopen.

Het gebouw is niet specifiek als treinstation ontworpen maar als multifunctioneel gebouw: wonen, werken, parkeren, verbinding maken tussen twee stadsdelen en een "ov-terminal" erin geïntegreerd. Het is destijds verkozen tot het Beste Gebouw van 2017..… Het baksteenpatroon aan de buitenkant was gemaakt naar Italiaans voorbeeld van een gebouw in het historische Lucca, enzovoorts...  wat was de gemeente Breda hier trots op. Totdat het na forse buien ging lekken overal (zelfs watervalletjes vanaf het parkeerdek dwars door het plafond), op enkele plekken de stenen en steenstrips naar beneden vielen en de winkels steeds stiller werden en leeg kwamen te staan. Meerdere units zijn nooit met winkels ingevuld, wel zijn enkele tijdelijk verhuurd aan bijv. een Playmobiltentoonstelling en om abstracte kunst uit te stallen.

De winkels zijn bewust verder weg geplaatst. De marmeren centrale doorgang moest esthetisch verantwoord blijven, dus daar maar een minimum aan winkels en geen borden, klokken en digitale schermen in de gang.

Het verder weg gelegen winkelgedeelte zou naast treinreizigers ook vooral bezocht gaan worden door bewoners van de appartementen, mensen uit Belcrum: de verhipte wijk net ten noorden van het gebouw, door personeel van kantoren en de nieuwe rechtbank naast het station. Daar is allemaal niets van terecht gekomen. Aan de noordelijke buitenkant van het gebouw zaten ook winkels, o.a. een viszaak, die zijn allemaal al weg.

Momenteel is een grote AH-supermarkt in aanbouw pal naast het station, onder het appartementencomplex dat daar verrijst.

NS en Breda moeten gewoon hun verlies nemen en kijken of ze bestemmingen buiten de retail kunnen vinden voor de leegstaande ruimte. Een fitness tent, een yoga tent, een tandarts, een kantoortje, dat soort zaken.

Reageer