Aanpassingen aan het terugsteekverbod



Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je mag nu dus zonder uit- en inchecken een stukje terugsteken. Maar… wat gebeurt er nu met je reiskosten als je dat alsnog moet doen…

Met het vervallen van het terugsteekverbod levert Zutphen - Arnhem Velperpoort bijvoorbeeld ook reisadviezen via Arnhem Centraal op in de planner. Dat is overdag geen probleem, want dan is er aansluiting op een NS Sprinter terug naar Velperpoort. In de late avond, na 22.00 uur, bestaat die aansluiting niet meer en krijg je adviezen met de IC van Zutphen naar Arnhem Centraal, gevolgd door een stukje terug met de Arriva stoptrein! Wordt die reis nu 's avonds laat duurder dan overdag, doordat je omweg door het omchecken dan wel geregistreerd wordt?

Met Flex zou het wel goed kunnen gaan, maar op saldo niet natuurlijk.

Momenteel is het vooral kosten/baten voor het in stand houden van allerlei extra software om rekening te houden met het terugsteekverbod. Simpelweg afschaffen, geen tijd meer aan spenderen en die paar extra cent voor lief nemen werkt net zo prima. Scheelt ook weer gedoe bij werkzaamheden.

 

Zo veel mogelijk kunnen werken met kant-en-klare reisplannersoftware (Hafas) is zo goedkoop mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

NS weet zo langzamerhand ook wel dat er toch niet wordt gecontroleerd op korte stukjes. Dus waarom een papieren regel in stand houden? De reisplanner leidend maken is in ieder geval consistent en controleerbaar.

De lijst uitzonderingen is er al jaren, grap is nu net dat deze vervalt. De reisplanner zal, wanneer er een snellere route is maar met meer TE, deze vanaf nu altijd tonen zonder eerst een lijstje te consulteren. Dat is een interessante beleidswijziging.

 

Vanwege allerlei legacy redenen is er een opmerking in het bericht dat ik aanhaalde over het lijstje vanaf nu vullen met alle stations. Als NeTEX ooit een ding wordt zal al die legacy vanzelf verdwijnen.

Reputatie 7
Badge +1

Een lijst als deze bestond al ontzettend lang-is herhaaldelijk ook aangepast aan bvb wijzigingen in de dienstregeling. Zelfs nog in de tijd van de kartonnen edmonsonkaartjes.Daarbij viel Arnh-O´beek ook, al weet ik niet of dat al de tijd zo was. het gaat vrijwel altijd om zulke korte stukjes dat controle zelfs in normaal uitgevoerde wijze amper zou gebeuren-hoewel, vanaf Arnh in dat korte treintje zou dat zo gepiept moeten zijn mt 3-4 pax.

Elk normaal mens neemt de trolley in Arnh-dat station ligt veel te ver buiten dorp

Reputatie 7
Badge +3

Gaat nog wel een leuk dingetje voor conducteurs worden. 't Wordt er niet gemakkelijker op in elk geval.

Valt wel mee. Het wordt pas een probleem als er (weer) gecontroleerd wordt. 🙄

 

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner lijkt inmiddels aangepast. Bv. Eindhoven Centraal - Utrecht Lunetten. Vanochtend kreeg ik alleen nog adviezen met overstap in 's Hertogenbosch. Inmiddels ook met overstap in Utrecht Centraal.

 

Let wel, adviezen moeten nog steeds door de planner worden gegeven. Tegen de richting in reizen is nog steeds niet toegestaan wanneer er geen tijdswinst wordt behaald.

Gaat nog wel een leuk dingetje voor conducteurs worden. 't Wordt er niet gemakkelijker op in elk geval.

Reageer