Boete ("correctietarief") ondanks dubbel geldig vervoersbewijs dankzij vijandige conducteur


Reputatie 4

Omdat de inhoudelijke kennis van de vervoersvoorwaarden hier het sterkst is - een klaagzang over een aantal weken geleden. Ik hoor graag of ik het ondanks een stom foutje daadwerkelijk wel goed heb gedaan. Bij aankomst op het station (06:28) per ongeluk ingecheckt met geldige Interrail-pas in plaats van OV-chipkaart met Dal Vrij.

Daarna plaatsgenomen in de IC Berlijn vanuit Amsterdam C (07:59). Bij controle ergens in het oosten van NL de Interrail-pas laten zien. Conducteur van NSI maakte onmiddelijk bezwaar; "die is niet geldig zonder je chipkaart". Dit is feitelijk onjuist, maar dat terzijde. Ik heb meteen de chipkaart erbij getoond. "Dat had je meteen kunnen doen hè?" aldus de conducteur die duidelijk geen leuk leven had en wellicht beter thuis was gebleven deze ochtend. Geen woord over het wel of niet ingecheckt zijn, alleen meer respectloos gesnauw en gebrom. Daarna ging de deur van de coupé weer dicht, en was er weer rust en vrede. 

Enkele uren later onderweg in Duitsland. 2 nieuwe e-mails in de inbox, van NS, want "u betaalt het correctietarief". En nou wordt het me toch een partij bont.

De eerste, wegens het niet hebben van een geldig reisrecht. Feitelijk onjuist, ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.

De tweede? Reizen met de IC direct zonder toeslag. Een extra €10 ""correctie"" bovenop de €50. Nou, deze reiziger is zeker gecorrigeerd. Ik zal voortaan onthouden dat een enkele reis tussen Leiden en Berlijn, over Haarlem en Amsterdam, Amersfoort en Deventer onderhevig is aan een IC Direct-toeslag.

Ik heb er maar voor gekozen om beleefd te blijven, ook in de (zinloze) poging om bij de klantenservice mijn geld terug te vragen, maar hoe kan zo'n sjoemelende nietsnut in godsnaam werkzaam zijn voor NS? ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin. 


71 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt toch een onbound en een inbound? Dus een OV-chipkaart was niet nodig. 

Daarvan heb je er maar twee (en recent komt 3 ook voor). Als je die gebruikt hebt maar nog niet alle reisdagen op zijn kan je prima met vrij reizen abonnement naar de grens reizen.

Echter dan niet met dalkorting in de ochtendspits, want dat geldt niet voor internationale reizen.

Wat wel kan is voor 6.30 inchecken , op Hengelo uitchecken en dan verder op een kaartje met 100% korting in Duitsland voor het grenstraject.

Badge +3

Jij zelf schrijft ICE toeslag terwijl het ICD toeslag is. Inderdaad heeft EUReiziger een stomme fout gemaakt.  Ik geef toe dat ik niet goed gelezen heb. Zo lees ik nu ook dat EU-reiziger om 6.28 uur is ingecheckt en pas om 7:59 uur is gaan reizen.

6:28 was vanuit Leiden via Haarlem naar Amsterdam, die 7:59 is de Berlijner.

Als TS in Leiden ingecheckt was met Dal Vrij dan zou hij een geldig vervoerbewijs hebben, maar ik vermoed dat hij uitgecheckt heeft in Amsterdam omdat hij toch de grens over ging (met een geldig Interrail vervoerbewijs)?

Of was het de bedoeling om met de Interrail-pas de hele reis vanuit Leiden te maken? Dat lijkt me gewoon geldig, of mag je met Interrail pas na 9:00 reizen? Hoe dan ook zou de ‘outbound’ geactiveerd moeten zijn.

Op een weekdag geeft een niet ingecheckt Dal Vrij abonnement geen 100% afgekocht reisrecht. In het weekend wel, er mag dan niet beboet worden ook al vindt het Flex systeem van wel.

Dan is die 50 euro onterecht, en die 10 euro ook want de IC Berlijn is toeslagvrij. De conducteur heeft in ieder geval steken laten vallen, afgezien van zijn gedrag.

Als er met Dal Vrij ingecheckt was in Leiden (6:28) had je tot de grens vrij reizen, uitchecken is met een vrij reizen abonnement niet nodig.

Reputatie 5

Die Interrail was natuurlijk alleen voor Deutschland en evt verder. Daarom wilde @EUreiziger24 op zijn Daluren kaart reizen.

Dus kort samengevat:

-Daluren niet ingecheckt

-Interrail niet geldig binnen NL

Reputatie 7
Badge

U bent goed op de hoogte.

Reputatie 4

Die Interrail was natuurlijk alleen voor Deutschland en evt verder. Daarom wilde @EUreiziger24 op zijn Daluren kaart reizen.

Dus kort samengevat:

-Daluren niet ingecheckt

-Interrail niet geldig binnen NL

Ik heb inderdaad per ongeluk niet ingecheckt met de OV chipkaart op mijn beginpunt, maar heb wel een afgekocht reisrecht, dus ik begrijp dat het abbonnement alsnog geldig was op het moment van reizen.

De Interrail was overigens wel geldig binnen NL, omdat de in- en uitreis per interrail-pas 1x is inbegrepen, maar ik kies er in principe altijd voor om binnenlandse (deel)reizen alsnog met OV chipkaart te doen aangezien dat duidelijker is en in dit geval niks extra zou kosten.

Ik voel me dus beroofd van de €50 + €10 euro en heb hierin nog geen enkele zinvolle terugkoppeling van NS gekregen, ondanks herhaaldelijk verzoek, dus ik denk dat het noodgedwongen weer een procedure wordt via de Geschillencommissie. ondertussen is de eerste dreigbrief al binnen.....betaal binnen 14 dagen de factuur inclusief onterechte boetes "of anders".

 

Maar geen zorgen, de klant staat echt op 1, 2 en 3 bij NS.....🙄🙄

Badge +3

Het probleem met je Dal Vrij is dat je niet kunt aantonen dat je om 6:28 vanuit Leiden reisde, maar hoe ben je dan door de poortjes in Leiden gekomen?

Het is raadzaam om toch te betalen, dat voorkomt een hoop gedoe en kosten als de NS de vordering uit handen geeft aan een incassobureau, ook al krijg je later alsnog gelijk.

Reputatie 4

Vroeg in de ochtend, dus nog wat warrig - op station Leiden C ingecheckt met Interrail-pas ipv. chipkaart. Voor het systeem geen probleem uiteraard - ik geloof dat er bij incheck met een Interrail-pas dan "Passage OK" op het schermpje komt te staan maar ik heb dit uiteraard over het hoofd gezien. Ik snap echter totaal niet dat zowel NS als Translink voor mij geen reis toe kunnen voegen aan de reisgeschiedenis van mijn chipkaart. Ik weet namelijk zowel de vertrek- als aankomsttijd en kan dit aantonen. 

Uiteraard betaal ik mijn factuur gewoon op tijd maar de manier waarop deze "correctietarieven" werken, de dwangmatigheid waarmee deze zonder vermelding of enige vorm van bezwaarmogelijkheid op de doorlopende maandelijkse factuur worden bijgevoegd is wat mij betreft nagenoeg crimineel. Doordat het geen "echte" boete is omzeilt NS de wetgeving. Mocht het nou gebeuren dat NS bij vervolgstappen hier moeilijk over blijft doen, dan ben ik wel geneigd om mijn advocaat in te schakelen en eventueel bij de staat verhaal te gaan halen over deze disreputabele manier van zakendoen. 

Reputatie 7
Badge

Die Interrail was natuurlijk alleen voor Deutschland en evt verder. Daarom wilde @EUreiziger24 op zijn Daluren kaart reizen.

Dus kort samengevat:

-Daluren niet ingecheckt

-Interrail niet geldig binnen NL

Houd toch eens op met dit soort onzinnige aannames. TS had al aangegeven dat dit niet klopte en heeft dat inmiddels ook toegelicht. Hier was niks "natuurlijk" aan. Niet iedere reiziger is een crimineel en NS is niet heilig.

Reputatie 7
Badge

de manier waarop deze "correctietarieven" werken, de dwangmatigheid waarmee deze zonder vermelding of enige vorm van bezwaarmogelijkheid op de doorlopende maandelijkse factuur worden bijgevoegd is wat mij betreft nagenoeg crimineel. Doordat het geen "echte" boete is omzeilt NS de wetgeving. Mocht het nou gebeuren dat NS bij vervolgstappen hier moeilijk over blijft doen, dan ben ik wel geneigd om mijn advocaat in te schakelen en eventueel bij de staat verhaal te gaan halen over deze disreputabele manier van zakendoen. 

Ik hoop natuurlijk niet voor je dat het nodig is maar houd je ons op de hoogte als het zo ver komt? Ik ben zeer benieuwd wat de rechter van deze handelingswijze vindt.

Reputatie 7
Badge

De Interrail was overigens wel geldig binnen NL, omdat de in- en uitreis per interrail-pas 1x is inbegrepen

Dus je reisde hier op een geldige Interrail en toonde die bij controle? De conducteur vroeg je dan ten onrechte naar je ov chipkaart, gaf je ten onrechte een boete ('registreerde een afwijking') en gaf er ten onrechte een tweede boete voor missende toeslag voor de ICD waar je niet in zat bij cadeau dan uiteindelijk, toch? En dat je eigenlijk met je ov chipkaart had willen reizen doet feitelijk niet ter zake.

Reputatie 7
Badge

Dat is ook mijn gedachte. Maar uit het verhaal begreep ik dat de conducteur zowel interrail als chipkaart wilde zien. Dat lijkt mij dan een fout van de conducteur. 

Reputatie 2

Hoe zit dat nu met zo'n interrail, heb het zelf nog niet gebruikt, die in en uit reis uit eigen land, hoe registreer je die? Met de pen op het pas schrijven, of automatisch door bij het beginstation de pas aan te bieden?

Badge +3

Dat is ook mijn gedachte. Maar uit het verhaal begreep ik dat de conducteur zowel interrail als chipkaart wilde zien. Dat lijkt mij dan een fout van de conducteur. 

Als de intentie was om met Dal Vrij tot de grens te reizen zal de ‘outbound’ van Interrail niet geactiveerd geweest zijn… 

Reputatie 7
Badge

Ik gebruik altijd de papieren pas en dan schrijf ik de reis op het travelreport. Bij een pas op je telefoon moet je het activeren dacht ik.

Reputatie 4

De Interrail was overigens wel geldig binnen NL, omdat de in- en uitreis per interrail-pas 1x is inbegrepen

Dus je reisde hier op een geldige Interrail en toonde die bij controle? De conducteur vroeg je dan ten onrechte naar je ov chipkaart, gaf je ten onrechte een boete ('registreerde een afwijking') en gaf er ten onrechte een tweede boete voor missende toeslag voor de ICD waar je niet in zat bij cadeau dan uiteindelijk, toch? En dat je eigenlijk met je ov chipkaart had willen reizen doet feitelijk niet ter zake.

Ik zou willen dat ik het verzin. Maar zo is het gegaan. Dat de conducteur-gastheer van NS International zijn dag niet had was vrij evident, kan gebeuren, maar dit accepteer ik niet.

Het is ook niet de eerste keer op deze trein, dus ik ben er inmiddels aardig klaar mee dat dit soort gedrag vanuit NS International nog getolereerd wordt. Weet iemand waarom deze route consequent de grootste zuurpruimen aantrekt? Is ingeroosterd worden op de Intercity Berlijn toevallig een disciplinemaatregel voor slecht functionerend personeel? 

Reputatie 7
Badge

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met personeel van de IC Berlijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Hoe zit dat nu met zo'n interrail, heb het zelf nog niet gebruikt, die in en uit reis uit eigen land, hoe registreer je die? Met de pen op het pas schrijven, of automatisch door bij het beginstation de pas aan te bieden?

Wordt automatisch geteld als in/outbound als je een reis binnen je eigen land (wat je opgeeft bij activatie van de pas) toevoegt in de app. Overigens is dat dan een hele dag waarop je in eigen land mag reizen, je kunt dus ook heen en terug de grens over. Naar een punt waar je het land verlaat reizen is het enige vereiste.

Zie als voorbeeld een screenshot van m'n pas van vorig jaar. Rechtsboven zie je dat het een in/outbound dag was.

 

Reputatie 4

Des te beter en het is gelukkig de uitzondering, niet de regel. Het is als reiziger echter lastig te verkroppen dat een eerlijk foutje, met de beste intenties en niets dan beleefdheid tegen alle anderen op de trein, de afgelopen jaren niet één of twee keer maar minstens drie keer een opmerkelijke en onprofessionele reactie krijgt vanuit personeel. Ik ga er maar vanuit dat de werkdruk erg hoog is, want dan is het nog enigszins begrijpelijk.

Reputatie 5

Als de intentie was om met Dal Vrij tot de grens te reizen zal de ‘outbound’ van Interrail niet geactiveerd geweest zijn… 

Inderdaad, tussen denken dat de uitreis geldig is en de reis in NL actief activeren zit een groot verschil. En hoe doe je dat op het grenstraject @EUreiziger24 ?

Ook bijzonder vreemd dat je gaat reizen op je Dal Vrij, terwijl je Interrail geldig is. Waarom doe je dat zo ?

Verder laat je dus een dalurenkaart zien aan de conducteur welke niet is ingecheckt...... En dan los gaan over het treinpersoneel, heel bijzonder.

Reputatie 4

 

Ook bijzonder vreemd dat je gaat reizen op je Dal Vrij, terwijl je Interrail geldig is. Waarom doe je dat zo ?

Hoezo? Afgekocht reisrecht. ik betaal een mooi bedrag per maand om voorwaardelijk zonder extra kosten te reizen. Ik kan niet zeker weten wat de voorwaarden zijn voor het stuk Hengelo - Bad Bentheim, dus dek ik mezelf in door twee geldige vervoerbewijzen te hebben. Het kost me niks extra.

Alleen dan het slordige foutje om alsnog met de verkeerde langs de poortjes te zijn gegaan. Die poortjes zijn niet voor niets een waardeloos, klantonvriendelijk systeem. In elk ander Europees land had ik geen euro bij hoeven betalen. Alleen NS maakt het onnodig complex en klantonvriendelijk. Dat is niet mijn schuld maar die van een conducteur die beter had moeten weten. Dus het lijkt me volkomen redelijk om om restitutie van de extra kosten te vragen. 

Reputatie 4

Ik begrijp dat het in Nederland, of in ieder geval op dit forum, normaal is om koste wat kost de klant de schuld te geven van allerlei foutjes en dingetjes. Elders ter wereld is dat niet normaal. Ik mag dus gewoon verwachten dat er op zijn minst naar wordt gekeken. 

Er is voor de reis betaald, dat is het enige wat mee mag tellen. 

Reputatie 7
Badge +3

Nog een kanttekening. Je hoort geen boete krijgen wanneer je met DalVrij reist op een dag dat je volledig afgekocht reisrecht hebt. Het is uiteraard altijd beter om wel in te checken.

Op dagen dat je geen volledig afgekocht reisrecht hebt is je DalVrij niet geldig zonder incheck omdat bij controle niet is vast te stellen hoe laat je bent gaan reizen. Daar kun je dus voor beboet worden.

Reputatie 5

......Ik kan niet zeker weten wat de voorwaarden zijn voor het stuk Hengelo - Bad Bentheim, dus dek ik mezelf in door twee geldige vervoerbewijzen te hebben. Het kost me niks extra.

Alleen dan het slordige foutje om alsnog met de verkeerde langs de poortjes te zijn gegaan....

En je checkt de Dalvrij dus niet uit ?

Verder is je Dal Vrij tussen Oldenzaal en Bad Bentheim niet geldig........ 

Hoe had je je Interrail voor Nederland geactiveerd en heb je daar bewijs van ?

Reputatie 7
Badge +2

Alleen NS maakt het onnodig complex en klantonvriendelijk. Dat is niet mijn schuld maar die van een conducteur die beter had moeten weten. 

In dit geval maak je het jezelf wel complex anders door een geldige interrail (die geen enkele twijfel bij controle had moeten opleveren) niet te gebruiken en in plaats daarvan persé op je DalVrij te willen reizen. Want zo te lezen activeer je je Interrail dus alsnog voor de grens, dus waar zit het voordeel dan. Je in/outbound gebruik je toch wel of je nu vanaf Leiden of Hengelo je reisdag activeert.

Reputatie 5

......Die poortjes zijn niet voor niets een waardeloos, klantonvriendelijk systeem.....Alleen NS maakt het onnodig complex en klantonvriendelijk. Dat is niet mijn schuld maar die van een conducteur die beter had moeten weten..... 

Iedereen heeft het gedaan, de poortjes, de NS, de conducteur.

Het blijft bijzonder dat je een (schijnbaar) in NL geldige Interrail pas laat zien en de ICB- Conducteur deze niet geldig vind. Daar ziet die groep conducteurs er duizenden van per jaar...…

Dus nogmaals de vraag, had je de Interrail voor NL geactiveerd voor vertrek uit Leiden en heb je daar bewijs voor, anders maakt je zaak geen schijn van kans ?

Reageer