Boete ("correctietarief") ondanks dubbel geldig vervoersbewijs dankzij vijandige conducteur


Reputatie 4

Omdat de inhoudelijke kennis van de vervoersvoorwaarden hier het sterkst is - een klaagzang over een aantal weken geleden. Ik hoor graag of ik het ondanks een stom foutje daadwerkelijk wel goed heb gedaan. Bij aankomst op het station (06:28) per ongeluk ingecheckt met geldige Interrail-pas in plaats van OV-chipkaart met Dal Vrij.

Daarna plaatsgenomen in de IC Berlijn vanuit Amsterdam C (07:59). Bij controle ergens in het oosten van NL de Interrail-pas laten zien. Conducteur van NSI maakte onmiddelijk bezwaar; "die is niet geldig zonder je chipkaart". Dit is feitelijk onjuist, maar dat terzijde. Ik heb meteen de chipkaart erbij getoond. "Dat had je meteen kunnen doen hè?" aldus de conducteur die duidelijk geen leuk leven had en wellicht beter thuis was gebleven deze ochtend. Geen woord over het wel of niet ingecheckt zijn, alleen meer respectloos gesnauw en gebrom. Daarna ging de deur van de coupé weer dicht, en was er weer rust en vrede. 

Enkele uren later onderweg in Duitsland. 2 nieuwe e-mails in de inbox, van NS, want "u betaalt het correctietarief". En nou wordt het me toch een partij bont.

De eerste, wegens het niet hebben van een geldig reisrecht. Feitelijk onjuist, ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.

De tweede? Reizen met de IC direct zonder toeslag. Een extra €10 ""correctie"" bovenop de €50. Nou, deze reiziger is zeker gecorrigeerd. Ik zal voortaan onthouden dat een enkele reis tussen Leiden en Berlijn, over Haarlem en Amsterdam, Amersfoort en Deventer onderhevig is aan een IC Direct-toeslag.

Ik heb er maar voor gekozen om beleefd te blijven, ook in de (zinloze) poging om bij de klantenservice mijn geld terug te vragen, maar hoe kan zo'n sjoemelende nietsnut in godsnaam werkzaam zijn voor NS? ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin. 


71 reacties

Reputatie 4

Ik begrijp overigens dat de mentaliteit van het treinpersoneel op de Intercity Berlijn een hardnekkig probleem is waar al eerder beklag over is gedaan door andere reizigers, zo afgaande op de socials, en dat NS er weinig tot geen interesse in heeft om dit deel van hun personeel fatsoenlijk op te voeden. 

Als regelmatig gebruiker van deze verbinding is het er elke keer maar weer spannend om. Des te minder interactie, des te beter, en dit in tegenstelling tot de overweldigend vriendelijke en sympathieke mensen die de trein in Duitsland overnemen. NS kan nog veel leren van Deutsche Bahn.

Reputatie 7
Badge

Die conducteur is duidelijk buiten zijn boekje gegaan als ik het verhaal zo lees. Overigens kan je niet inchecken met een interrail, het is alleen bedoeld om het poortje te openen. Maar desondanks is je interrail een plaatsbewijs dus ik snap niet waarom de conducteur om een chipkaart vroeg? Verder is een IC-direct toeslag voor de IC Berlijn nieuw voor me.

Reputatie 5

Ik denk dat je topictitel niet geheel juist is @EUreiziger24 Verder was er niet bij.....

->Was je interrail geactiveerd voor de reis begon in Leiden ? De streepjescode is slechts om de poortjes in Nederland en enkele andere landen te openen.

-> Was je Dalvrij ingecheckt voor aanvang reis ?

De opmerkingen richting NS, het treinpersoneel en deze conducteur vind ik beneden alle peil.

Reputatie 7
Badge +1

De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig. Het vragen om de chipkaart is dus onnodig. Het registeren van een ICE toeslag is geheel fout. Ik kan mij heel goed indenken dat als je dit als reiziger overkomt inderdaad boos wordt. De conducteur is zoals @Vareo al aangeeft behoorlijk buiten zijn boekje gegaan. 

 

Reputatie 7
Badge

ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.

Een ov chipkaart zonder check in is inderdaad geen geldig vervoersbewijs. U hebt dus één geldig vervoerbewijs getoond, maar gelukkig is dat ook genoeg.

Reputatie 7
Badge

ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin. 

Als je de conducteur om legitimatie hebt gevraagd en dus weet wie het was, zou ik ook aangifte overwegen. Deze mate van incompetentie is m.i. simpelweg nalatig en machtsmisbruik is strafbaar.

De opmerkingen richting NS, het treinpersoneel en deze conducteur vind ik beneden alle peil.

Waarom zou deze opmerking beneden peil zijn @Re.tep ? De toon van deze conducteur kwam blijkbaar vijandig over. Dat is de ervaring van TS. En onterecht beboeten sjoemelen noemen en stellen dat de persoon die dit doet niet nuttig bezig is, vind ik nog zwak uitgedrukt. Je reageert zelf regelmatig fel op reizigers die zich ergens in vergist hebben maar van een conducteur als professioneel toezichthouder mag je juist aanzieijk meer verwachten dan van een consument.

Oh en als je op de opmerking van TS over het personeel op die trein als groep doelde, dat is een observatie over berichten van anderen en geen mening van TS, toch?

Reputatie 5

......De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig.​​​​........ 

 

@EUreiziger24 was niet van plan met zijn Interrail-pas te reizen, dus niet geactiveerd voor deze reis. Hij heeft er slechts de poortjes mee geopend in Leiden 

De Dal-vrij was niet ingecheckt dus niet geldig als vervoersbewijs.

De conducteur heeft geen ICE toeslag geregistreerd.

Reputatie 7
Badge

Het registeren van een ICE toeslag is geheel fout.

Het ging hier om een IC Direct-toeslag, die richting Berlijn natuurlijk sowieso onzin is. En voor de duidelijkheid: de IC Berlijn is géén ICE.

Reputatie 7
Badge +1

......De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig.​​​​........ 

 

@EUreiziger24 was niet van plan met zijn Interrail-pas te reizen, dus niet geactiveerd voor deze reis. Hij heeft er slechts de poortjes mee geopend in Leiden 

De Dal-vrij was niet ingecheckt dus niet geldig als vervoersbewijs.

De conducteur heeft geen ICE toeslag geregistreerd.

Oh nu begrijp ik het. Jij was dus de conducteur die EUreiziger24 heeft gecontroleerd want hoe kan je anders stellen dat er geen ICE toeslag is geregistreerd?

Reputatie 7
Badge

@EUreiziger24 was niet van plan met zijn Interrail-pas te reizen, dus niet geactiveerd voor deze reis. Hij heeft er slechts de poortjes mee geopend in Leiden 

Áls die interrail inderdaad niet geactiveerd was en dan geen geldig vervoersbewijs was (heb ik geen verstand van), is de boete voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs terecht, maar blijft de ICD-toeslag natuurlijk onzin. Sowieso kun je uit dit verhaal niet afleiden of TS niet van plan was later die dag zijn interrail te gebruiken en die dus geactiveerd had.

Reputatie 7
Badge

......De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig.​​​​........ 

 

De conducteur heeft geen ICE toeslag geregistreerd.

Oh nu begrijp ik het. Jij was dus de conducteur die EUreiziger24 heeft gecontroleerd want hoe kan je anders stellen dat er geen ICE toeslag is geregistreerd?

Simpel, niemand beweerde dat. TS heeft het over ICD-toeslag.

Reputatie 7
Badge

Die 10 euro is voor ICD-toeslag. Maar waarom de conducteur die geregistreerd heeft?

Het registeren van een ICE toeslag is geheel fout.

En voor de duidelijkheid: de IC Berlijn is géén ICE.

Nog niet, pas als de ICE-L (eindelijk) komt.

Reputatie 5

Oh nu begrijp ik het. Jij was dus de conducteur die EUreiziger24 heeft gecontroleerd want hoe kan je anders stellen dat er geen ICE toeslag is geregistreerd?

Zucht, zucht we gaan weer op die toer. Wat een triest reactie weer !

Geef gewoon aan dat je het niet snapt of de tekst van @EUreiziger24 niet gelezen hebt. 

Reputatie 7
Badge +1

Oh nu begrijp ik het. Jij was dus de conducteur die EUreiziger24 heeft gecontroleerd want hoe kan je anders stellen dat er geen ICE toeslag is geregistreerd?

Zucht, zucht we gaan weer op die toer. Wat een triest reactie weer !

Geef gewoon aan dat je het niet snapt of de tekst van @EUreiziger24 niet gelezen hebt. 

Jij zelf schrijft ICE toeslag terwijl het ICD toeslag is. Inderdaad heeft EUReiziger een stomme fout gemaakt.  Ik geef toe dat ik niet goed gelezen heb. Zo lees ik nu ook dat EU-reiziger om 6.28 uur is ingecheckt en pas om 7:59 uur is gaan reizen. Dat is sowieso niet toegestaan want je moet na incheck binnen 35 minuten gaan reizen. Dus de boete is terecht de ICD toeslag is natuurlijk onterecht.  

Reputatie 7
Badge

Het registeren van een ICE toeslag is geheel fout.

En voor de duidelijkheid: de IC Berlijn is géén ICE.

Nog niet, pas als de ICE-L (eindelijk) komt.

Misschien sorteerde de conducteur alvast voor? Lijkt me duidelijk dat @EUreiziger24 die 10 euro kan laten corrigeren. 

Reputatie 7
Badge

Zo lees ik nu ook dat EU-reiziger om 6.28 uur is ingecheckt en pas om 7:59 uur is gaan reizen. Dat is sowieso niet toegestaan want je moet na incheck binnen 35 minuten gaan reizen.

Deze eis geldt alleen voor daadwerkelijk inchecken en niet voor het gebruik van een vervoersbewijs waarmee dat niet kan om het station of het perron op te komen.

Reputatie 7
Badge +1

Zo lees ik nu ook dat EU-reiziger om 6.28 uur is ingecheckt en pas om 7:59 uur is gaan reizen. Dat is sowieso niet toegestaan want je moet na incheck binnen 35 minuten gaan reizen.

Deze eis geldt alleen voor daadwerkelijk inchecken en niet voor het gebruik van een vervoersbewijs waarmee dat niet kan om het station of het perron op te komen.

Maar TS had de intentie om met DalVrij te gaan reizen. Dat is dus op deze manier niet toegestaan. Volgens mij moet je met Interrail ook je traject invullen. Ik neem aan dat dat dus ook niet is gebeurd. 

Zelf 2 keer met interrail gereisd enige waarnaar gekeken werd is dat je de datum waarop je reist hebt ingevuld. TS had de intentie om met Dalvrij te reizen en heeft dus naar alle waarschijnlijkheid de datum niet ingevuld.

Reputatie 4

@EUreiziger24 De opmerkingen richting NS, het treinpersoneel en deze conducteur vind ik beneden alle peil.

Irrelevante en onnodige opmerking.

Reputatie 4

......De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig.​​​​........ 

 

@EUreiziger24 was niet van plan met zijn Interrail-pas te reizen, dus niet geactiveerd voor deze reis. Hij heeft er slechts de poortjes mee geopend in Leiden 

Nee, fout, incorrect. Misschien volgende keer niet reageren. 

Aankomsttijd op het station was 06:28, vertrektijd 06:33. Daarna aankomst in Amsterdam ca. 07:10 met verdere vertrektijd 07:59 dankzij een stop bij de NS International lounge. Geheel toegestaan dus. Over de geldigheid van mijn duur betaalde Interrail-pas is het zinloos te debatteren want deze stond gewoon aangemerkt voor de desbetreffende dag en reis.

Het lijkt me ook dat een conducteur geen IC Direct-toeslag mag rekenen voor een totaal ander traject waar geen toeslag voor nodig is.

Reputatie 5

Jij zelf schrijft ICE toeslag terwijl het ICD toeslag is. Inderdaad heeft EUReiziger een stomme fout gemaakt.  Ik geef toe dat ik niet goed gelezen heb. Zo lees ik nu ook dat EU-reiziger om 6.28 uur is ingecheckt en pas om 7:59 uur is gaan reizen. Dat is sowieso niet toegestaan want je moet na incheck binnen 35 minuten gaan reizen. Dus de boete is terecht de ICD toeslag is natuurlijk onterecht.  

Ik schrijf ICE toeslag, juist om aan te geven dat het om een ICD toeslag gaat. Jij begint immers over ICE toeslag..…....

Onzin is het tevens dat TS pas om 07.59 is gaan reizen, toen is hij in de ICB gestapt te Amsterdam, hij kwam al uit Leiden, vertrek net na 06.28uur

Reputatie 7
Badge +1

......De conducteur heeft volgens mij in deze geheel ongelijk. De interrail-pas is bij de uitreis gewoon geldig.​​​​........ 

 

@EUreiziger24 was niet van plan met zijn Interrail-pas te reizen, dus niet geactiveerd voor deze reis. Hij heeft er slechts de poortjes mee geopend in Leiden 

Nee, fout, incorrect. Misschien volgende keer niet reageren. 

Aankomsttijd op het station was 06:28, vertrektijd 06:33. Daarna aankomst in Amsterdam ca. 07:10 met verdere vertrektijd 07:59 dankzij een stop bij de NS International lounge. Geheel toegestaan dus. Over de geldigheid van mijn duur betaalde Interrail-pas is het zinloos te debatteren want deze stond gewoon aangemerkt voor de desbetreffende dag en reis.

Het lijkt me ook dat een conducteur geen IC Direct-toeslag mag rekenen voor een totaal ander traject waar geen toeslag voor nodig is.

De regel is dat je binnen de pootjes binnen 35 minuten moet overstappen. Je interrail pas was dus gewoon op die dag geregistreerd? Dan vraag ik mij echt af waar die conducteur dan mee bezig was. Waarom wilde je dan met DalVrij inchecken? 

 

Reputatie 4

Overigens heb ik na meerdere telefoontjes en een aantal e-mails over en weer tussen NS international en NS binnenland nog geen enkel zicht op rectificatie, want, op de mail wordt nog steeds gevraagd om diverse NS international boekingscodes, en boetekenmerken, en allerlei zaken waar geen sprake van is. Ik heb bewijs geleverd van de geldige Interrail-pas en mijn OV chipkaart met geldig Dal Vrij-abonnement. Achteraf de juiste check-in registreren bleek ook al niet mogelijk.

Kennelijk heeft NS liever dat ik dit verder escaleer want 1x fatsoenlijk naar de aangeleverde bewijzen kijken en een correctie van €50 + €10 uitkeren is te lastig.

Reputatie 3

Een belangrijke detail missen we 

Vanaf welk station is uw Interrail geldig?

Waarom heeft u bij uw Interrail niet uw woonplaats (of het dichtstbijzijnde treinstation) in Nederland ingevuld? 

Reputatie 7
Badge

Je hebt toch een outbound en een inbound? Dus een OV-chipkaart was niet nodig. 

Reageer