Boete ("correctietarief") ondanks dubbel geldig vervoersbewijs dankzij vijandige conducteur


Reputatie 4

Omdat de inhoudelijke kennis van de vervoersvoorwaarden hier het sterkst is - een klaagzang over een aantal weken geleden. Ik hoor graag of ik het ondanks een stom foutje daadwerkelijk wel goed heb gedaan. Bij aankomst op het station (06:28) per ongeluk ingecheckt met geldige Interrail-pas in plaats van OV-chipkaart met Dal Vrij.

Daarna plaatsgenomen in de IC Berlijn vanuit Amsterdam C (07:59). Bij controle ergens in het oosten van NL de Interrail-pas laten zien. Conducteur van NSI maakte onmiddelijk bezwaar; "die is niet geldig zonder je chipkaart". Dit is feitelijk onjuist, maar dat terzijde. Ik heb meteen de chipkaart erbij getoond. "Dat had je meteen kunnen doen hè?" aldus de conducteur die duidelijk geen leuk leven had en wellicht beter thuis was gebleven deze ochtend. Geen woord over het wel of niet ingecheckt zijn, alleen meer respectloos gesnauw en gebrom. Daarna ging de deur van de coupé weer dicht, en was er weer rust en vrede. 

Enkele uren later onderweg in Duitsland. 2 nieuwe e-mails in de inbox, van NS, want "u betaalt het correctietarief". En nou wordt het me toch een partij bont.

De eerste, wegens het niet hebben van een geldig reisrecht. Feitelijk onjuist, ik heb zelfs TWEE geldige vervoerbewijzen getoond. Tenzij een Dal Vrij afgekocht reisrecht, met vertrektijd voor de spits, niet zonder incheck als geldig wordt beschouwd, laat ik me hier graag over informeren.

De tweede? Reizen met de IC direct zonder toeslag. Een extra €10 ""correctie"" bovenop de €50. Nou, deze reiziger is zeker gecorrigeerd. Ik zal voortaan onthouden dat een enkele reis tussen Leiden en Berlijn, over Haarlem en Amsterdam, Amersfoort en Deventer onderhevig is aan een IC Direct-toeslag.

Ik heb er maar voor gekozen om beleefd te blijven, ook in de (zinloze) poging om bij de klantenservice mijn geld terug te vragen, maar hoe kan zo'n sjoemelende nietsnut in godsnaam werkzaam zijn voor NS? ik heb in ieder geval al aangegeven dat dit de juridische route afgaat zolang ik niet gecompenseerd word voor deze onzin. 


71 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Overigens kan je die Interrail ook vanaf het grenspunt gebruiken om wel een outbound te besparen, maar "the devil is in the detail":

* Voor 6.30 ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt = geldig vvb

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt in ochtendspits = geen vvb (internationaal krijg je in ochtendspits geen korting)

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt na 9.00 = geldig vvb 

Dat alles wel mits de reisdag op de Interrail pas geactiveerd is.

Reputatie 4

 

Iedereen heeft het gedaan, de poortjes, de NS, de conducteur.

Technisch gezien correct, inderdaad. Combinatie van fouten waardoor ik met een geldig vervoersbewijs alsnog extra kosten heb moeten maken.

Reputatie 4

 

Dus nogmaals de vraag, had je de Interrail voor NL geactiveerd voor vertrek uit Leiden en heb je daar bewijs voor, anders maakt je zaak geen schijn van kans ?

Uiteraard, de screenshots van die pas zijn direct op de mail gegaan. Ik begrijp nu van een eerdere reactie dat de boete inderdaad onterecht was, en waarom, dus het enige probleem is nu om dit duidelijk naar NS te communiceren.

Reputatie 4

Overigens kan je die Interrail ook vanaf het grenspunt gebruiken om wel een outbound te besparen, maar "the devil is in the detail":

* Voor 6.30 ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt = geldig vvb

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt in ochtendspits = geen vvb (internationaal krijg je in ochtendspits geen korting)

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt na 9.00 = geldig vvb 

Dat alles wel mits de reisdag op de Interrail pas geactiveerd is.

Dankjewel! Dit is het antwoord wat ik zocht, mijn trein kwam ruim na 9:00 uur pas langs de grens en ik heb bewust vanuit Leiden de trein genomen die precies aan het begin van de spits vertrok, dus ik begrijp dat ik zonder incheck alsnog recht heb op de 100% korting op het Nederlandse traject. 

Badge +3

Hoezo? Afgekocht reisrecht.

Nee, en afgezien van de toon van @Re.tep ben ik het wel met hem eens.

Je had geen aantoonbaar (voor 6:30 vanuit Leiden) reisrecht. En daar houdt het eigenlijk op.

Poortjes registreren geen incheck of ‘outbound’ met een Interrail code.

Het is naturlijk wel aannemelijk dat als je met de internationale trein pas na 9:00 de grens over ging, je voor 6:30 uit Leiden kwam (dus Dal Vrij geldig tot de grens).

Maar ja, leg dat eens uit aan iemand die dat snapt en je coulance zou willen/kunnen geven…

Als ik NS (International) Klantenservice medewerker was kreeg je het meteen, maar ja dat ben ik niet 😥

Reputatie 4

Hoezo? Afgekocht reisrecht.

@Re.tep Je had geen aantoonbaar (voor 6:30 vanuit Leiden) reisrecht. En daar houdt het eigenlijk op.

En dat klopt dus niet, het is bij NS bekend dat ik een Dal Vrij-abbonnement heb met recht op 100% korting wanneer er ingecheckt is buiten de spits. Die informatie is ter verificatie duidelijk bijgeleverd, inclusief een overzicht van de gemaakte reis - de vertrektijd van 06:33 is bewijs dat ik voor de ochtendspits ben ingecheckt, die per de voorwaarden pas een minuut later begint. Afgekocht reisrecht, ergo recht op 100% korting binnen geldigheid van het product, ergo bewijs van het hebben van recht op korting is geleverd. 

Ik vind het wel apart dat er verder ook geen enkel contact vanuit NS is geweest over deze kwestie, behalve het sturen van een paar e-mails met verdere vragen in navolging op mijn telefonisch contact. Die zijn beantwoord, en dan? 

Badge +3

En dat klopt dus niet, het is bij NS bekend dat ik een Dal Vrij-abbonnement heb met recht op 100% korting wanneer er ingecheckt is buiten de spits.

Maar dat was je niet, helaas.

Ik zou jou het voordeel van de twijfel geven, zie mijn vorige reactie.

Oprecht succes met de opvolging, mijn zegje heb ik gezegd 😴

Oogjes dichtkijpen doet de NS helaas niet aan, tenzij je de juiste persoon treft en dan is het geen enkel probleem.

Beetje willekeur eigenlijk, en mijn ervaring is dat de aanhouder wint (ook al klopt er iets niet, wat niemand kan aantonen)

Reputatie 7
Badge +2

Overigens kan je die Interrail ook vanaf het grenspunt gebruiken om wel een outbound te besparen, maar "the devil is in the detail":

* Voor 6.30 ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt = geldig vvb

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt in ochtendspits = geen vvb (internationaal krijg je in ochtendspits geen korting)

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt na 9.00 = geldig vvb 

Dat alles wel mits de reisdag op de Interrail pas geactiveerd is.

Dankjewel! Dit is het antwoord wat ik zocht, mijn trein kwam ruim na 9:00 uur pas langs de grens en ik heb bewust vanuit Leiden de trein genomen die precies aan het begin van de spits vertrok, dus ik begrijp dat ik zonder incheck alsnog recht heb op de 100% korting op het Nederlandse traject. 

Nee, je draait het nu om in je eigen voordeel: je hebt alleen recht op 100% korting op het Nederlandse traject als je hele reis na 9.00 uur begint wanneer je met een niet ingecheckt abonnement een internationale reis maakt.

Aan de andere kant echter: als je zoals je schrijft "ergens in het oosten" gecontroleerd werd zou de HC geen afwijkingen moeten kunnen constateren. Immers, de trein die je nam vertrekt om 9.00 uur uit Apeldoorn dus als je daar ingestapt zou zijn is een niet ingecheckte chipkaart+geactiveerde Interrail reisdag een geldig vervoersbewijs.

Tenzij de HC je al eerder in die trein heeft zien zitten is er dan dus voor hem niet aan te tonen dat je geen geldig reisrecht had.

Reputatie 5

Nee, en afgezien van de toon van @Re.tep

Mooi dat we het eens zijn, meestal geef ik ook wel de goede antwoorden.

Reputatie 7

 

 

 

Aan de andere kant echter: als je zoals je schrijft "ergens in het oosten" gecontroleerd werd zou de HC geen afwijkingen moeten kunnen constateren. Immers, de trein die je nam vertrekt om 9.00 uur uit Apeldoorn dus als je daar ingestapt zou zijn is een niet ingecheckte chipkaart+geactiveerde Interrail reisdag een geldig vervoersbewijs.

Tenzij de HC je al eerder in die trein heeft zien zitten is er dan dus voor hem niet aan te tonen dat je geen geldig reisrecht had.

 

Toch wel.

De controleur steekt de niet ingecheckte kaart in zijn apparaatje en drukt op ‘registreren’. Dan heb je dat correctietarief al aan je taas, ook ná 9h00.

De NS heeft immers beloofd om geen ‘boetes’ (of whatever) uit te delen als een kaart niet ingecheckt is, maar wel reisrecht heeft. Maar hun apparaatjes zijn daar nog steeds niet op aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft dat toegezegd wanneer er de gehele dag afgekocht reisrecht is. Dat is in deze casus niet het geval. Zonder incheck geen geldig vervoerbewijs.

Ik vrees dat de HC verstrooid was.

dankzij een stop bij de NS International lounge.

Uit deze opmerking concludeer ik dat je voor de dag in kwestie minstens om 07u10 een geldig internationaal 1ste klas vervoersbewijs had. Dat is de enigste manier om toegang tot de NS International lounge te krijgen. 

Waarom de HC dezelfde pas niet aanvaardde, is me een raadsel.

Overigens heb ik na meerdere telefoontjes en een aantal e-mails over en weer tussen NS international en NS binnenland nog geen enkel zicht op rectificatie, want, op de mail wordt nog steeds gevraagd om diverse NS international boekingscodes, en boetekenmerken, en allerlei zaken waar geen sprake van is.

Hier vrees ik dat er verwarring is door het gebruik van de term “boete”. De NS gebruikt dit wanneer de HC een uitstel van betaling (UVB) aangemaakt heeft. Op de UVB of de brief die later toegestuurd wordt, staat een boetekenmerk.

Jij hebt 2 correctietarieven gekregen. Vermeld als reactie op de mail de 2 correctietarieven met referte x en y (zie mail) en steek desnoods een printscreen van de mails in bijlage. 

Vraag kwijtschelding van het correctietarief van 50 euro door een printscreen van

  • je digitale Interrailpas 1ste klas met;

     

  • aangemaakt ticket Leiden - buitenland met een activatietijd voor 06u28
    zonder je persoonlijke gegevens te verwijderen.

Geef ook de nummer van de OV chipkaart door waarop het correctietarief werd geregistreerd. 

Als de pas en de OV chipkaart op dezelfde naam staan, dan zou de NS nationaal medewerker de boete van 50 euro moeten kwijtschelden. 

Wat dan de boete van 10 euro betreft.

Ik vermoed dat de HC zich van knop vergist heeft. Hij wou je waarschijnlijk een correctietarief van 20 euro geven omdat je in zijn/haar ogen geen geldig vervoersbewijs 1ste klas had.

Met een 1ste klas Interrailticket is het correctietarief onterecht. Vraag of ze kunnen nakijken op welk traject de HC werkte. Dan zou de medewerker ook moeten vaststellen dat het geen reis tussen Rotterdam en Schiphol was.

Als je met een papieren pas reisde, is het moeilijker om te bewijzen dat de pas correct ingevuld was voor vertrek. Dan helpt het misschien om te zeggen dat de medewerker van de NSI lounge wel vond dat je een geldig ticket had.

Ik snap echter totaal niet dat zowel NS als Translink voor mij geen reis toe kunnen voegen aan de reisgeschiedenis van mijn chipkaart. 

Bij mijn weten kunnen enkel OV chippalen en -poortjes reizen op een OV chipkaart registreren. Wat je wil, kan dus niet.

enige vorm van bezwaarmogelijkheid

Je kan wel degelijk bezwaar indienen tegen correctietarieven. Neem hiervoor contact op met de NS klanteNService. Verwijs naar de correctietarieven met referte x en y. Bewijs dat je een ander geldig vervoersbewijs had, waardoor de correctietarieven onterecht waren.

Hoe zit dat nu met zo'n interrail, heb het zelf nog niet gebruikt, die in en uit reis uit eigen land, hoe registreer je die? Met de pen op het pas schrijven, of automatisch door bij het beginstation de pas aan te bieden?

Bij een papieren pas schrijf je in het travel report (of hoe het noemt) dat je op dag x de trein van A naar B wil nemen met vertrek om xxuxx en aankomst om xxuxx. Gebruik je meerdere treinen, dan herhaal je dit per trein.

Je kan een onbeperkt aantal ritten ingeven zolang je geldige reisdagen hebt.

Bij een digitale pas activeer je in de app een rit zoals bij papieren pas. Bij een pas met x dagen in een periode van y dagen, ga je nog moeten bevestigen dat je een reisdag wil activeren. 

Interrail heeft verder enkel een beperking als je na een rit van een nachttrein de volgende dag wilt doorreizen zonder een nieuwe reisdag te activeren.

* Niet ingecheckte DalVrij + Interrail vanaf grenspunt na 9.00 = geldig vvb 

Ik vermoed dat je daarmee verwijst naar support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/kw/abonnement?

Op een dag zonder overgang spits- en daluren (weekend of NS feestdag) mag registratie bij NS Flex geen correctietarief opleveren.

Op een gewone dag met spits- en daluren weet NS Flex niet dat je een internationale reis maakt. Een registratie gaat een correctietarief opleveren. Via de NS klanteNService kan je vragen deze kwijt te schelden.

Als de HC herinnert dat er een geldig Interrailticket is, dan wordt er niets geregistreerd.

Die zijn beantwoord, en dan? 

Dan moet je nu wachten tot een NS medewerker je antwoorden bekeken heeft. 

Mail de refertes van de correctietarieven nog door, voor zover je dat nog niet gedaan hebt. 

Trouwens, het quoten is is nog altijd rampzalig.

Reputatie 7
Badge

 

enige vorm van bezwaarmogelijkheid

Je kan wel degelijk bezwaar indienen tegen correctietarieven. Neem hiervoor contact op met de NS klanteNService.

Dat is geen formeel beschreven bezwaarmogelijkheid die ook maar enige garanties geeft. Het beste dat je formeel met de klantenservice kunt, is een klacht indienen. Dan is beroep tegen de afhandeling van die klacht daarna eventueel mogelijk.

Badge +3

Komt erop neer dat de reis Leiden - Amsterdam (als deel van de outbound) bedoeld was om met (Flex) Dal Vrij te maken (v. 6:28 uit Leiden), maar daar een incheck voor ontbrak.

Maar voor een reis met Interrail (outbound) is helemaal geen bewijs voor 100% afgekocht reisrecht in NL nodig, dus ook geen incheck op Dal Vrij. Dus waarom werd de Interrail-pas (of boekje) niet geaccepteerd en werd er om een ov-chipkaart (of ander vervoerbewijs) gevraagd?

Omdat de outbound blijkbaar niet geactiveerd was…. en als je daar toch niet voor 9:00 mee mag reizen hoeft dat ook niet. Dan reis je tot de grens met je Dal Vrij, maar heb je wel een incheck buiten de spits nodig.

Reputatie 7
Badge +2

Maar voor een reis met Interrail (outbound) is helemaal geen bewijs voor 100% afgekocht reisrecht in NL nodig, dus ook geen incheck op Dal Vrij. Dus waarom werd de Interrail-pas (of boekje) niet geaccepteerd en werd er om een ov-chipkaart (of ander vervoerbewijs) gevraagd?

TS schreef eerder in dit topic dat hij het liefst gewoon binnen Nederland op z'n DalVrij reist, maar zelfs met een pas vanaf de grens geactiveerde Interrail zou een niet-ingecheckte DalVrij bij controle na 9.00 uur geen probleem moeten zijn. De conducteur moet dan wel om een chipkaart vragen, want die kan aan de Interrail-pas natuurlijk niet zien dat @EUreiziger24 een DalVrij abonnement heeft.

Omdat de outbound blijkbaar niet geactiveerd was…. en als je daar toch niet voor 9:00 mee mag reizen hoeft dat ook niet. Dan reis je tot de grens met je Dal Vrij, maar heb je wel een incheck buiten de spits nodig.

Als de Interrail-pas pas vanaf de grens gebruikt wordt dan wordt de outbound ook nooit geactiveerd. (Je kunt gewoon handmatig een reis aanmaken vanaf in dit geval Oldenzaal grens waarbij je dan Duitsland als land invoert). De Interrail-pas is in dat geval in Nederland geen geldig vervoerbewijs, maar de niet-ingecheckte DalVrij wel mits het na 9.00 uur is.

Overigens zit op Interrail geen spitsbeperking.

Maar ik denk dat het vooral een geval is waar conducteurs niet goed weten hoe met deze situatie om te gaan, gezien die niet zo heel vaak voorkomt.
Bedacht me ondertussen zelf ook dat ik nooit met een Interrail binnen Nederland gecontroleerd ben en al helemaal niet in combinatie met een abonnement. Of ja, één keer tussen Breda en Noorderkempen maar dat was een overgebleven reisdag terwijl ik m'n in/outbound al opgemaakt had. En het was voor 9.00 uur, dus ik reisde op een voltarief kaartje Breda-Noorderkempen met 100% korting in België in combinatie met de Interrail-pas vanaf de grens. (M'n abonnement gebruikte ik toen alleen voor 40% korting op Amersfoort - Breda door in te checken voor 6.30 uur)

Misschien heb ik het gemist maar is er sprake van een One Country Interrailpas of een Global?

Bij de eerste heb je geen reisrecht in NL als je hier woont en bij de Global wel.

Voor de ICE is er wel toeslag nodig. Er zijn uitzonderingen zoals afgekochte trajecten ed maar daar kan je enkel iets zinnigs over zeggen met meer informatie over het 1e. En ja ik weet dat het de icD toeslag betreft, kan een verkeerd vinkje zijn.

Op het moment dat wij kaarten scannen komt er gewoon een pop up in beeld, alleen geldig met.. (indien van toepassing). Collega's van Internationaal/ Deutsche Bahn kunnen nog veel meer zien. Die hebben allerlei Apps voor de reserveringen ed.

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Topicstarter zat in de IC Berlijn, zeker niet in een ICE. Staat ook duidelijk in openingspost.

Topicstarter zat in de IC Berlijn, zeker niet in een ICE. Staat ook duidelijk in openingspost.

 

En daarna ging het over en weer tussen forummers over de ICE en niet de ICB. Je kan in principe ook met de ICE en dan overstappen richting Berlijn. Dat is de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken met die toeslag of een foutje bij het registreren van die DalVrij. 

Maar goed, ICB dus. Ook goed, het was erg vroeg vandaag.

Op de ICB is een toeslag idd niet van toepassing.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Voor de ICE is er wel toeslag nodig.

Nee, met Interrail heb je geen toeslag voor de ICE nodig. Alleen (in de zomer) een reservering.

Reageer