Geen nieuwe NS OV-chipkaart ontvangen, huidige kaart verlopen | NS Community
beantwoord

Geen nieuwe NS OV-chipkaart ontvangen, huidige kaart verlopen


Ik heb sinds 2017 een NS OV-chipkaart met een Traject Vrij abonnement en destijds omgezet naar een NS Flex Traject Vrij abonnement. Dit abonnement staat op een NS OV-chipkaart die een paar dagen geleden is verlopen. Nu staat op de website van NS dat, wanneer je in bezit bent van een OV-chipkaart én abonnement houder bent van een NS Flex Traject Vrij abonnement, er een nieuwe OV-chipkaart vanuit NS automatisch naar je wordt toegestuurd ruim voordat de huidige kaart verlopen is en je verder niets hoeft te doen. Nu is een week na het verlopen van mijn OV-chipkaart nog steeds geen nieuwe OV-chipkaart gestuurd. Aankomende maandag moet ik weer naar school met de trein en heb ik dus een geldige OV-chipkaart nodig. Wat kan de NS hieraan doen om tot een goede oplossing te komen?

icon

Beste antwoord door Momo 7 May 2022, 16:40

Bekijk origineel

23 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Normaal gesproken zou NS je een brief of mail moeten sturen met het verzoek om een nieuwe pasfoto aan te leveren.

Zie verder dit topic. Er lijkt het nodige mis te gaan… 😥

De NS kan je tegemoetkomen met couponcodes en zal ook de kosten voor je kaartvernieuwing (€ 7,50) vergoeden. Tijdelijk Reisrecht op een andere (anonieme) kaart is bij Flex volgens mij niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je een abonnement hebt bij NS zou NS inderdaad moeten zorgen voor een nieuwe kaart, alleen gaat dat regelmatig mis. Zo'n 2 maanden voor de verloopdatum zou NS een verzoek moeten sturen aan de kaarthouder om een nieuwe foto te uploaden, die stuurt NS dan door aan OV-chipkaart.nl en vervolgens krijg je je nieuwe kaart in de bus.

Krijg je van NS geen verzoek om een nieuwe foto te uploaden kunnen er 2 dingen aan de hand zijn. 1- NS hergebruikt de oude foto (omdat je daar bv toestemming voor hebt gegeven). 2 - Er gaat iets fout en NS doet helemaal niets. In het laatste geval wordt de kaartvernieuwing niet in gang gezet. Mocht jij naast bij NS ook een account bij OV-chipkaart hebben dan krijg je als het goed is van hen een melding dat je kaart binnenkort verloopt. Je kunt dan zelf je kaart vernieuwen bij OV-chipkaart.nl Dit kost je dan wel €7,50 maar als abonnementhouder bij NS kun je die kosten terugvragen.

Wat je nu moet doen is zsm zelf een nieuwe kaart aanvragen op OV-chipkaart. Die zul je dan niet maandag al hebben of kunnen gebruiken. Neem contact op met de NS klantenservice hoe te reizen zolang je de nieuwe kaart nog niet hebt en om de €7,50 terug te vragen. 

Heb pasfoto opgestuurd voor nieuwe 

ov-chipkaart en abonnement betaald, maar geen nieuwe chipkaart ontvangen.

Reputatie 7
Badge

Dan moet u even contact opnemen met de klantenservice.

Ik kwam er deze week achter dat mijn ov chipkaart verlopen is, sinds 27/7,   Maar ik kan nergens een herinnering vinden dat ik hem had moeten verlengen, terwijl ik wel bericht kreeg dat mijn abonnement verlengd is.. een nieuwe kaart heb ik dus niet ontvangen. 
ik heb deze zomervakantie niet met de trein gereisd, dus kom ik er te laat achter dat de oude niet meer geldig is… 

hoe kom ik nu aan een nieuwe kaart, en krijg ik de keren dat ik nu zonder korting kan reizen vergoed? 
Nannivi
 

Ik kwam er deze week achter dat mijn ov chipkaart verlopen is, sinds 27/7,   Maar ik kan nergens een herinnering vinden dat ik hem had moeten verlengen, terwijl ik wel bericht kreeg dat mijn abonnement verlengd is.. een nieuwe kaart heb ik dus niet ontvangen. 
ik heb deze zomervakantie niet met de trein gereisd, dus kom ik er te laat achter dat de oude niet meer geldig is… 

hoe kom ik nu aan een nieuwe kaart, en krijg ik de keren dat ik nu zonder korting kan reizen vergoed? 
Nannivi
 

Je kunt de kaart vernieuwen via de website van OV-chipkaart. Neem voor je overige vraag even contact op met de klantenservice, zij kunnen kijken wat er mogelijk is qua vergoeding.

Mijn OV-kaart is 30 augustus verlopen. Ik heb verlenging van mijn OV-kaart aangevraagd op 12 juli. Op mijn.ns staat dat de kaart verlengd is, maar ik heb niets ontvangen, ook geen bericht dat de kaart verlengd of verstuurd is. Ik kan hem ook niet als vermist opgeven. Afgelopen week was ik daardoor zeer onthand. Klantenservice is niet bereikbaar [of meer dan een half uur wachten].

Ik begreep van een NS-conductrice deze week dat dit vaker voorkomt. Kunt u dit voor me oplossen?

Dit is een community waar reizigers andere reizigers helpen, dus ik wil je echt adviseren om de klantenservice hiervoor te contacten. De chat is momenteel rustig, en ook de wachttijd aan de telefoon is erg laag in vergelijking met afgelopen dagen.

Ik heb een geldige betaalde NS Flex (daluren) abonnement, maar mijn OV-chipkaart gaat binnenkort verlopen. Van NS heb ik geen bericht gekregen maar wel van OV-chipkaart –- dat ik een vervangende kaart aan moet vragen vóór het verloopt. Dit heb ik gedaan via OV-chipkaart.nl met de veronderstelling dat ik later de kost ervan bij NS terug kan vragen (o.b.v. een advies van een NS medewerker (1x telefonisch én 1x persoonlijk bij een servicebalie in Utrecht CS).

Nadat ik de aanvraag van de vervangende OV-chipkaart had geregeld heb ik weer contact opgenomen met NS (chat en telefonisch) en na dagen en uren lang proberen, sprak ik eindelijk een medewerker die helaas mijn aanvraag voor terugbetaling afgewezen heeft. NS heeft niet gezorgd dat ik een nieuwe kaart krijg en toen ik een vervangende kaart zelf heb aangevraagd/geregeld, weigert NS om de kaart te vergoeden. Dit vind ik niet kloppen met wat NS op de website belooft en heel erg onrechtvaardig! 

Badge +3

Nadat ik de aanvraag van de vervangende OV-chipkaart had geregeld heb ik weer contact opgenomen met NS (chat en telefonisch) en na dagen en uren lang proberen, sprak ik eindelijk een medewerker die helaas mijn aanvraag voor terugbetaling afgewezen heeft. NS heeft niet gezorgd dat ik een nieuwe kaart krijg en toen ik een vervangende kaart zelf heb aangevraagd/geregeld, weigert NS om de kaart te vergoeden. Dit vind ik niet kloppen met wat NS op de website belooft en heel erg onrechtvaardig! 

Welkom bij de NS Community!

Je bent niet de enige, maar bij Dal Voordeel en een zelf vernieuwde kaart hebt je wel degelijk recht op de kosten (€ 7,50) terug van NS.

Waar op de website staat die informatie trouwens?

Je krijgt van ons een gratis vervangende OV-chipkaart als je pasfoto niet is verlopen en je een betaald abonnement bij ons hebt. Indien er geen pasfoto wordt aangeleverd dien je zelf voor een vervangende kaart te zorgen. Wij gaan heel erg coulant met verzoeken tot terugbetaling om, maar zover ik het kan achterhalen zijn wij niet verplicht deze gemaakte kosten terug te betalen. Meer informatie betreffende dit onderwerp kan je op onze website vinden.

Welkom bij de NS Community!

Je bent niet de enige, maar bij Dal Voordeel en een zelf vernieuwde kaart hebt je wel degelijk recht op de kosten (€ 7,50) terug van NS.

@Robert B  dat was mij ook door een medewerker verteld, maar toen ik wilde declareren vertelde een andere medewerker mij dat ik de kosten niet vergoed krijg. 

 

Waar op de website staat die informatie trouwens?

 

@Robert B  

 https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html

 

Heb je toevallig een oproep van ons gehad om een digitale pasfoto te uploaden? 

Badge +3

Als je (met of zonder eerder verzoek om een pasfoto) n.a.v. een brief of mail van TLS/OV-chipkaart over het verlopen van je kaart (dat zal binnen 6 weken zijn) contact opneemt met NS dan is de ‘regel’ dat je de kaartvernieuwing zelf regelt en de kosten terug krijgt.

Het ligt er misschien aan hoe lang je al een Dal Voordeel abonnement hebt (of je abonnement op een toetsingsmoment, dat zal ruim 2 maanden voor einddatum kaart zijn). Dus misschien zit het pauzeren van NS Flex tijdens een vakantie in de weg?

Voor de rest, als er een pasfoto-verzoek gedaan is maar je daar niet (tijdig) aan voldaan hebt kan NS binnen 6 weken voor het verlopen van een kaart niets meer voor je betekenen, maar dat neemt niet weg dat je nog steeds recht hebt op die ‘gratis’ kaartvernieuwing (wegens je abonnement). En dat heb je, want anders had men het verzoek om een nieuwe pasfoto niet gestuurd.

Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt. Eventueel vragen we je voor afloop van je huidige kaart om een digitale pasfoto te uploaden. Doe dit wel op tijd, anders verloopt je OV-chipkaart alsnog. Je bestelt dan via OV-chipkaart.nl een nieuwe OV-chipkaart.

Dus als automatische vernieuwing via NS niet lukt (om welke reden dan ook) en je kaart alsnog verloopt doe je het inderdaad zelf, en declareert de kosten bij NS.

In de voorwaarden staat nergens dat je recht hebt om de kosten vergoed te krijgen, maar nogmaals een verzoek tot vergoeding wordt bijna altijd gehonoreerd in dergelijke gevallen.

@Erryt NS ik heb helemaal geen oproep (brief/email) van NS gekregen, alleen een email van OV-chipkaart. En zoals het mij verteld werd door een NS medewerker van de KLANTENSERVICE en op het Utrecht CS dat ik gerust via OV-chipkaart.nl een vervangende kaart met een nieuwe pasfoto aan kan vragen en later de kosten bij NS declareren, heb ik het op die manier geregeld.

@Robert B dan kwam mijn probleem. Toen ik NS Klantenservice belde om de kosten van de kaart te declareren heeft de medewerker mijn aanvraag afgewezen, terwijl ik het advies van zijn collega’s maar volgde en alles op tijd deed (mijn oude OV-kaart is bijna, maar nog niet verlopen).

Badge +3

 

@Robert B dan kwam mijn probleem. Toen ik NS Klantenservice belde om de kosten van de kaart te declareren heeft de medewerker mijn aanvraag afgewezen, terwijl ik het advies van zijn collega’s maar volgde en alles op tijd deed (mijn oude OV-kaart is bijna, maar nog niet verlopen).

Verstandig dat je dan zelf actie ondernomen hebt. En zie ook de vorige reactie van @Erryt NS het ligt er dus maar aan wie je treft bij de Klantenservice.

De aanhouder wint, want Dal Voordeel/Vrij geeft je in principe recht op kaartvernieuwing, ook al regel je die zelf (binnen 6 weken voor verlopen kan NS namelijk niets meer voor je regelen).

De medewerker op Utrecht Centraal had een aantekening moeten maken in je account (klant vernieuwt kaart via TLS/OV-chip).

 

In de voorwaarden staat nergens dat je recht hebt om de kosten vergoed te krijgen, maar nogmaals een verzoek tot vergoeding wordt bijna altijd gehonoreerd in dergelijke gevallen.

@Erryt NS dat mag ik maar hopen, want dat was ook wat mij verteld werd, vóór ik de vervangende kaart aangevraagd heb. Bovendien, ik voldeed aan alle eisen. Jij hebt trouwens mijn bericht op Messenger "gedeeltelijk” beantwoord en mijn NAW-gegevens gevraagd, en toen ik de gegevens een paar minuten later stuurde hoorde ik niets meer terug van jou. Ben blij dat ik jou hier op de Community ‘gevonden’ heb.

Ik had al zo'n vermoeden en ik kan je ook vertellen dat dit de eerste keer was dat ik zag staan dat dit verzoek was afgewezen. Vandaar dat ik ook gegevens had opgevraagd. Mijn collega's op Facebook/Twitter zullen het verder afhandelen. Laat je ons hier weten of de kosten uiteindelijk nog wel zijn vergoed? Ik ga er namelijk wel vanuit dat dit gebeurt. :)

Verstandig dat je dan zelf actie ondernomen hebt. En zie ook de vorige reactie van @Erryt NS het ligt er dus maar aan wie je treft bij de Klantenservice.

De aanhouder wint, want Dal Voordeel/Vrij geeft je in principe recht op kaartvernieuwing, ook al regel je die zelf (binnen 6 weken voor verlopen kan NS namelijk niets meer voor je regelen).

De medewerker op Utrecht Centraal had een aantekening moeten maken in je account.

@Robert B Juist! Het ligt er zeker aan WIE je krijgt. Zo te lezen van wat @Erryt NS schreef zijn er gelukkig nog fatsoenlijke medewerkers bij de klantenservice! 
Twee medewerkers hebben mij op Utrecht Centraal geholpen en die zeiden dat ze een aantekening op mijn account gaan maken over deze kwestie. De Klantenservice medewerker die ik aan de telefoon kreeg zei dat hij inderdaad een aantekening zie dat ik zou de vergoeding gaan AANVRAGEN, maar dat er geen toekenning is genoteerd van een vergoeding, en zijn oordeel was helaas om de aanvraag af te wijzen. 😓Vandaar dat ik een oplossing verder ging opzoeken… 

@Robert B dank voor het luisterend oor. 🙏🏼

Ik had in december ook een dergelijke situatie. Ook geen uitnodiging tot verlenging tijdig ontvangen en toen maar zelf gepoogd actie te ondernemen:

  1. eerst via de website geprobeerd. maar daar kwam ik niet uit.
  2. toen via deze weg (community) geprobeerd, maar dan blijken veeel meer mensen dit te hebben en krijg je die standaard antwoorden van de NS mensen.
  3. Toen maar gebeld naar NS klantenservice. Daar kreeg ik het antwoord dat ik dit via OV Chipkaart moet regelen, terwijl ik een NS abonnement heb. En hoe ik dat ook probeerde duidelijk te maken aan die juffrouw, zij bleef doorverwijzen naar OV chipkaart.
  4. Uiteindelijk maar via de website OV chipkaart nieuw aangevraagd, maar toen bleek koppeling met mijn abonnement niet mogelijk.
  5. Weer geprobeerd bij NS klantenservice per telefoon, toen wel een goed meedenkende juffrouw gekregen, kwam er met haar uit tot het moment dat zij mijn kaart en abonnement wilde koppelen. Lukte niet omdat de geboortedatum niet overeenkwam. Bleek dat OV chipkaart mijn geboortedatum omgekeerd had ingevoerd.
  6. Weer nieuwe OV chipkaart aangevraagd met juiste geboortedatum en oude kaart vernietigd. Koppeling met abonnement kon nu wel plaatsvinden, maar toen ik die op de NS automaat bij het station wilde doen (bestelling invoeren) en ik de stappen op de automaat volgde, bleek achteraf dat hij weer die koppeling niet gemaakt had.
  7. Net weer gereisd, en nog steeds geen koppeling met NS abonnement, maar wel weer betaald daarvoor sinds januari 2023.
  8. Ik denk dat ik maar Radar of zo inschakel, want dit is compleet belachelijk.
Reputatie 7
Badge +3

Ik had in december ook een dergelijke situatie. Ook geen uitnodiging tot verlenging tijdig ontvangen en toen maar zelf gepoogd actie te ondernemen:

  1. eerst via de website geprobeerd. maar daar kwam ik niet uit.
  2. toen via deze weg (community) geprobeerd, maar dan blijken veeel meer mensen dit te hebben en krijg je die standaard antwoorden van de NS mensen.
  3. Toen maar gebeld naar NS klantenservice. Daar kreeg ik het antwoord dat ik dit via OV Chipkaart moet regelen, terwijl ik een NS abonnement heb. En hoe ik dat ook probeerde duidelijk te maken aan die juffrouw, zij bleef doorverwijzen naar OV chipkaart.
  4. Uiteindelijk maar via de website OV chipkaart nieuw aangevraagd, maar toen bleek koppeling met mijn abonnement niet mogelijk.
  5. Weer geprobeerd bij NS klantenservice per telefoon, toen wel een goed meedenkende juffrouw gekregen, kwam er met haar uit tot het moment dat zij mijn kaart en abonnement wilde koppelen. Lukte niet omdat de geboortedatum niet overeenkwam. Bleek dat OV chipkaart mijn geboortedatum omgekeerd had ingevoerd.
  6. Weer nieuwe OV chipkaart aangevraagd met juiste geboortedatum en oude kaart vernietigd. Koppeling met abonnement kon nu wel plaatsvinden, maar toen ik die op de NS automaat bij het station wilde doen (bestelling invoeren) en ik de stappen op de automaat volgde, bleek achteraf dat hij weer die koppeling niet gemaakt had.
  7. Net weer gereisd, en nog steeds geen koppeling met NS abonnement, maar wel weer betaald daarvoor sinds januari 2023.
  8. Ik denk dat ik maar Radar of zo inschakel, want dit is compleet belachelijk.

Je had bij OV chipkaart om kaartvernieuwing moeten vragen, dan was alles van de oude kaart overgezet.

Flex abonnementen kunnen niet door ns op een nieuwe kaart worden overgezet heb ik begrepen. Je zou dan jouw huidige abonnement moeten opzeggen en een nieuw abonnement moeten nemen.

Badge +3

Oh jee, ik kijk net in mijn mailbox en zie dit… 

Dreigende tekst “Als u nog wilt blijven reizen in het ov”… dat valt wel mee natuurlijk 🤣

Maar goed, ik had eigenlijk vanuit de NS wel een berichtje verwacht (want op die kaart stond tot even geleden en nu weer) een Flex abonnement -geen Basis-

Ik bewandel nu braaf de (bekende) weg via TLS/OV-chipkaart, maar neem aan dat ik de kosten voor de venieuwing bij NS mag declareren?

Dit is mijn ‘hoofdkaart’ en niet een totaal inactieve reserve waarvan ik nog saldo terug zou willen of zo (waar NS verder niet over gaat natuurlijk). Benieuwd wat Greenwheels doet maar met hun app kan ik ook auto’s open klikken, geen ov-chipkaart nodig.

Wacht ff, waar is de link om te venieuwen via Mijn OV-chip? Oh, dat is tegenwoordig https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen?reason=EXPIRING 😂 (en voor @MoDe daar natuurlijk twee keer opnieuw inloggen omdat je sessie inmiddels verlopen was, haha). En voor PayPal moet je ook snel zijn dus niet even naar de wc en dan nog je telefoon zoeken wegens een of andere sms code 😣

Hoe dan ook, vernieuwen is gelukt en ik krijg (waarschijnlijk dinsdag of woensdag al wel) mijn nieuwe kaart van 8 februari.

Reageer