Nergens een ov-chipkaart paal op station Elten ?! | NS Community
beantwoord

Nergens een ov-chipkaart paal op station Elten ?!

  • 10 January 2022
  • 67 reacties
  • 3131 Bekeken

Reputatie 3

Afgelopen weekend ging ik per trein naar Elten. Een station weliswaar op Duits grondgebied, maar voor de Nederlandse plaats Lobith het dichtstbijzijnde (fijn wandelingetje van 2,5 km). Tot mijn blije verrassing zag ik in de NS reisplanner-app dat er tegenwoordig gewoon met de ov-chipkaart naar Elten gereisd kan worden. Veel praktischer dan een internationaal ticket dat ik vroeger voor dat flutstukje buitenlands traject moest kopen, dus van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik. Op Arnhem CS dus netjes van NS omgecheckt naar Arriva (dat meldde de reisplanner; vreemd genoeg wordt die dienst niet door die firma gereden), maar op Elten aangekomen was daar helemaal nergens een uitcheckpaal te bekennen. Hoe kan dit?! Ik neem aan dat er ergens geregistreerd moet worden dat ik daar ben uitgestapt. De klantenservice van zowel NS als Arriva kon ik nog niet bereiken, vandaar dat ik hier de vraag maar stel. Misschien zijn er meer reizigers met deze ervaring die weten hoe het werkt?

icon

Beste antwoord door Thom 10 January 2022, 15:34

Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Die paal op Elten is er pas in het vroege voorjaar. De gemeente Emmerich heeft dit aangekondigd. U kunt nog niet met de chipkaart naar Elten of Emmerich.U heeft nu geen uitcheck, dus dat zult u met Arriva moeten afhandelen.

 

U kunt wel naar Elten met de trein richting Ruhrgebiet, maar u heeft nu voor dit station nog een kaartje nodig.

Reputatie 3

Dank voor uw hele snelle reactie. Maar klopt dit wel? Het lijkt me stug dat een of andere gemeente hierover gaat?

Ik zou toch aannemen dat ik gewoon reisadvies van NS kan opvolgen. Dat geeft gewoon de prijs per chipkaart aan, inclusief de overstapinstructie in Arnhem “check-uit NS en check-in Arriva”:

 

@Chipsss

Het VRR gaat over de tarieven, de gemeente Emmerich heeft slechts de stand van zaken aan zijn inwoners bekend gemaakt. Zoals het nu staat (ik houd een slag om de arm want het is al tig keer aangekondigd) wordt een en ander ergens in het voorjaar geregeld.

Eerst is er een aanvullend contract tussen de Provincie Gelderland en het VRR nodig omdat de Provincie het VRR moet gaan compenseren voor het inkomstenverlies als er op de OV-chipkaart tot Emmerich gereisd kan worden. Daarbij gaat het overigens niet over een flutstukje maar over 20 km waardoor er een flink bedrag mee gemoeid is.

Hoe de verkeerde info in de reisplanner terecht is gekomen vraag ik me overigens ook af.

Via uitcheckgemist.nl kunt u dit corrigeren. Waarschijnlijk kunt u Elten niet invullen als eindstation. Kies dan voor Zevenaar. 

Reputatie 7
Badge +3

Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?

Geef deze foutieve info via Twitter, chat of Facebook door aan de klantenservice. Je kunt dan jouw afbeelding meesturen.

Badge +3

Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?

Je kan met die trein reizen tussen Arnhem en Zevenaar als je bent ingecheckt bij Arriva, dus zo gek was het niet.

Reputatie 3

Wat een boel reacties. Bedankt! Doorgewinterde treinreizigers vragen blijkbaar altijd eerst even bij de gemeente na of de informatie van de NS-reisplanner wel klopt… Ik was tot dusver een beetje naief daar zomaar op te vertrouwen :thinking:

Binnenkort nog maar weer eens contact proberen te krijgen met Arriva.

 

Badge +3

Elten, Emmerich en Praest zouden per 1 januari ov-chip paaltjes krijgen maar dat wordt waarschijnlijk 1 maart, omdat het papierwerk voor de stroomvoorziening nog niet geregeld is.

https://www.ovpro.nl/trein/2022/01/05/ov-chipkaart-binnenkort-ook-te-gebruiken-in-emmerich/?gdpr=accept

Verder:

De reis naar Emmerich maakt deel uit van het traject RE19 tussen Arnhem en Düsseldorf. Deze treinverbinding bestaat sinds 2017 en wordt nu nog gereden door Abellio. Vanaf februari zal er sprake zijn van een nieuwe vervoerder, omdat de NS-dochter vanwege financiële problemen de concessies in Noordrijn-Westfalen kwijtraakte.

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn. Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.

Badge +3

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn.

VIAS neemt deze treindienst over.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen. 

Verder is deze episode een enorme blamage voor NS en dochter Abellio. In Noordrijn-Westfalen zijn ze NS helemaal zat omdat die niet wilde investeren in Abellio in slechte tijden. https://www.nw.de/nachrichten/zwischen_weser_und_rhein/23137548_Abellio-Krise-Land-verspricht-Klarheit-fuer-Pendler-und-Beschaeftigte.html

Dat zal dan dus Arriva (of een dochterbedrijf) zijn.

VIAS neemt deze treindienst over.

VIAS is een 50/50 joint venture van de Deense Spoorwegen (DSB) en de Ruhrtalbahn. 

Dan zal VIAS diepe zakken moeten hebben om de verliesgevende exploitatie rond te krijgen. 

Dat valt wel mee. De boel wordt gesaneerd waarbij het mes in de kosten gaat en de verwachting is dat het dan weer rendabel is. Het was algemeen bekend dat Abellio NRW op te grote voet leefde en een te dure organisatie had.  

Idem dito is bekend geworden dat de SWEG defintief Abellio Baden-Wurtemberg overneemt. De Abellio organisatie daar wordt opgedoekt en de lijnen worden onderdeel van het bestaande SWEG net. De SWEG wordt daarmee in Baden-Wurtemberg een echte grote speler. 

Reputatie 7
Badge

Ging er geen belletje rinkelen toen er met incheck Arriva een Abellio trein kwam voorrijden?

Geef deze foutieve info via Twitter, chat of Facebook door aan de klantenservice. Je kunt dan jouw afbeelding meesturen.

Dit is geen foutieve info (betreft omchecken op Arriva. Als je nu met Abellio naar Zevenaar reist moet je ook op Arnhem omchecken op die club. Zo is dat destijds besloten. omdat Abellio op ‘hun’ lijn is gaan rijden, waardoor Arriva inkomsten zou verliezen.

Pas kort voor 1 januari werd duidelijk dat de paaltjes nog niet te gebruiken waren. Blijkbaar had NS het wel al in de reisplanner geïmplementeerd, maar niet door dat het pas later in gaat. Dat het omchecken op Arriva is (ondanks de dienst nu nog een NS logo heeft…..) klopt dus wel.

Dat je ongeveer gepromoveerd moet zijn om soms het OV te begrijpen is een ander verhaal. Niet elke klant heeft tijd en zin om dat uit te zoeken.

Badge +3

Pas kort voor 1 januari werd duidelijk dat de paaltjes nog niet te gebruiken waren. Blijkbaar had NS het wel al in de reisplanner geïmplementeerd, maar niet door dat het pas later in gaat. Dat het omchecken op Arriva is (ondanks de dienst nu nog een NS logo heeft…..) klopt dus wel.

Dat je ongeveer gepromoveerd moet zijn om soms het OV te begrijpen is een ander verhaal. Niet elke klant heeft tijd en zin om dat uit te zoeken.

Daar hebben we jou (en anderen) voor! Weer wat geleerd inderdaad… :sweat_smile:

Vraag ik me wel af waarom je in de reisplanner al wel kunt plannen naar Elten/Emmerich met ov-chipkaart, maar je (bij gebrek aan werkende paaltjes) voor een e-ticket alsnog naar NS International verwezen wordt.

Utrecht - Emmerich €18,16 (enkele reis, 2e klas, vol tarief, geen abonnement) volgens de reisplanner.
Via NS International € 20,10 https://www.nsinternational.com/nl/treintickets-v3/#/search/NLUTC/DEEMM/20220111

Reputatie 2

Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.

Een e-ticket lukt wel, als je het boekt vanaf Arnhem Presikhaaf ipv Arnhem Centraal (of een ander station in NL voorbij Arnhem, maar dan wordt het duurder). Je kan dan wel gewoon de reis beginnen en eindigen in Arnhem Centraal. NS International geeft dit ook aan als alternatief.

Overigens stonden er afgelopen vrijdag nog steeds geen paaltjes op Emmerich en Elten. Ik ga morgen weer kijken.

Een e-ticket naar Elten lukt helaas ook (nog) niet.

Overigens stonden er afgelopen vrijdag nog steeds geen paaltjes op Emmerich en Elten. Ik ga morgen weer kijken.

Dapper want het kan nog maanden duren. 

Ik dacht bij mezelf: ik ga niet elke dag kijken maar de laatste communicatie tot dusver was plaatsing “ in maart”.

Helaas, het is nu april, paaltjes zijn er niet en een nieuw bericht over de toegezegde “maart 2022” is er ook niet. We wachten af…….. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

Ik heb aan het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) gevraagd waarom de paaltjes er nog niet zijn die zeggen dat het aan de collega’s in Nederland ligt.

 

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.

 

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt aan de Provincie Gelderland vragen waarom ze de opdracht voor het plaatsen van de paaltjes maar niet regelen.

De Provincie Gelderland kan natuurlijk geen opdracht regelen om in Duitsland ergens paaltjes te plaatsen. Dat kunnen ze alleen voor paaltjes op hun eigen grondgebied.

Vermoedelijk moet dat met verschillende stappen, iets als:

  1. Provincie wil chipkaart tot Emmerik laten gelden en onderhandelt met VRR.
  1. Na akkoord met VRR geeft de provincie opdracht aan vervoerder om de paaltjes te regelen.
  1. Vervoerder gaat failliet, er komt een nieuwe.
  1. Provincie geeft opdracht aan nieuwe vervoerder om de paaltjes te regelen.
  1. Vervoerder zoekt contact met stationseigenaar om het te regelen.
  1. Stationseigenaar geeft opdracht om stroomvoorziening in Emmerik te regelen.
  1. Paaltje kan geplaatst worden.

En dan ben ik er waarschijnlijk nog wel een paar vergeten.

Reputatie 2

Lekker vaag antwoord van Provincie Gelderland:

Het is op dit moment nog niet mogelijk om een exacte datum te benoemen. Wij zijn op dit moment nog met alle belanghebbende in gesprek, maar wanneer duidelijkheid gegeven kan worden is nog niet bekend.
Wanneer de palen daadwerkelijk geplaatst gaan worden zullen wij dit ook bekend maken.”

Reputatie 2

Dapper want het kan nog maanden duren. 

Ach, ik kom er toch een paar keer per week langs

Wij zijn op dit moment nog met alle belanghebbende in gesprek, maar wanneer duidelijkheid gegeven kan worden is nog niet bekend.

Dat klinkt alsof het nog steeds over geld gaat. En ook dat we nog in de discussie fase zitten en dus niet aan de uitvoering toe zijn.

Het zal me meevallen als de paaltjes er voor het begin van het nieuwe schooljaar staan.

Reputatie 2

Afgelopen dinsdag had ook ik het idee om naar Emmerich te gaan om wat op te halen. Volgens de reisplanner kon dit gewoon met m'n NS Flex abonnement, wat dus niet zo bleek te zijn. Nu ik dit topic zie blijkt dat dus al maanden zo te gaan. Dus maar een kaartje gekocht voor de terugreis naar Arnhem.

Aan de telefoon word je dan van kastje naar de muur gestuurd tussen NS en NS International en als een zwakzinnige behandeld, want wat ik heb gedaan kon echt niet volgens de klantenservice + de manager. Dat er iets fout gaat oke, maar hieruit blijkt wel dat niemand het ook maar op wilt lossen.

Reputatie 3

Inmiddels ruim 3 maanden nadat ik dit topic begon, weet iemand of de informatie van de reisplanner nu wel klopt? Kan er nu wél echt met de ov-chipkaart een treinreisje naar Elten worden gemaakt? Ik neem aan dat de maand mei wel als “het vroege voorjaar” mag gelden.

Wanneer ik voor volgend weekend een reis plan lijkt mij van wel. Maar ja, in januari vertrouwde ik ook te naief daarop...

 

Reageer