OV kaart defect, zonder zichtbare schade | NS Community
beantwoord

OV kaart defect, zonder zichtbare schade

  • 30 August 2017
  • 19 reacties
  • 7901 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een persoonlijke Ov-kaart, maar vandaag kwam ik erachter dat hij het niet meer doet. Echter ben ik er altijd netjes mee om gegaan en zijn er geen scheuren of krassen op de kaart zichtbaar. Kan ik de pas ergens laten zien, dat het niet mijn schuld is dat mijn Ov-kaart niet meer werkt? En of de kosten voor de nieuwe Ov-kaart worden gedeclareerd?

Groeten,Rick
icon

Beste antwoord door Arnold NS 4 September 2017, 13:16

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Inchecken bij bussen duurt tegenwoordig wel wat langer, dus als je de kaart (plat en zonder hoesje) een seconde of twee tegen de scanner houdt zou het moeten werken.

Met hoesje werkt ook prima, zolang je 'm maar lang genoeg voor de lezer houdt. Bij de meeste vervoerders staat er dan ook “Even geduld a.u.b.” op het schermpje.

Maar het is verbazingwekkend inderdaad hoeveel mensen hun kaart in de lezer denken te moeten duwen of verwachten dat de kaart gelezen wordt als ze er mee voor de lezer heen en weer wapperen.

Badge +3

Ook ik had een voorzover ik kon zien onbeschadigde OV chipkaart die het ineens niet meer deed. Een tramconducteur raadde me aan om de kaart een beetje kromgebogen te houden bij in- en uitchecken. Voor mij werkt dit! Nu alweer een paar maanden.

Slecht idee, maar er zijn blijkbaar meer mensen die het zinnig vinden om hun kaart (kromgebogen) bijna door een scanner heen te duwen.

Inchecken bij bussen duurt tegenwoordig wel wat langer, dus als je de kaart (plat en zonder hoesje) een seconde of twee tegen de scanner houdt zou het moeten werken.

Ook ik had een voorzover ik kon zien onbeschadigde OV chipkaart die het ineens niet meer deed. Een tramconducteur raadde me aan om de kaart een beetje kromgebogen te houden bij in- en uitchecken. Voor mij werkt dit! Nu alweer een paar maanden.

 

 

Welkom bij onze NS Community, Bianca Mcloughlin!

Wat vervelend dat de OV-chipkaart van je zoon het niet deed. Bij een servicebalie kan de kaart uitgelezen worden en gekeken worden of er ter plekke wat aan gedaan kan worden. Zo niet, dan dient er inderdaad een vervangende OV-chipkaart besteld te worden. Ik begrijp dat je hier ontevreden over bent. Je kunt dit aangeven bij de klantenservice van OV-chipkaart.
Voor mijn zoons heb ik in maart persoonlijke ov kaarten aangeschaft, vorige week heeft mijn zoon
voor de eerste keer de bus willen nemen maar zijn ov kaart werkte niet, de kaart kon niet scannen. Spannend voor de eerste keer met je vrienden met de bus mee en je moeder moet je weer ophalen.
Ik bel naar de klantenservice, nu moet ik 11 euro betalen voor een nieuwe kaart. Schandallig dat ik
voor een ongebruikte kaart waar de scanner niet van werkt weer eens 11 euro moet betalen. Ik vind dit zo oneerlijk, dat ik 22 euro moet betalen om mijn zoon zijn ov kaart. Terwijl ik er van uit moet gaan dat
de toegestuurde kaarten naar behoren zouden moeten werken. Bewijs het maar weer. Nee hoor mevrouw u moet gewoon 11 euro betalen.
Reputatie 2
Een goede manier om je ov kaart en andere pasjes te beschermen is een cardprotector van secrid https://www.secrid.com/collectie/ Het beschermd je kaarten ook nog eens tegen RFID https://www.secrid.com/protect-your-cards/
Hallo Rick Velthuis en welkom op het NS Forum!

Excuses voor de late reactie overigens. Je topic moet onze aandacht ontschoten zijn. Wanneer je OV-chipkaart defect raakt kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van OV-chipkaart. Zij zullen de situatie met je bespreken en aangeven wat de mogelijkheden zijn voor het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart en de eventuele kosten die hier wel of niet bijzitten. Ik heb me echter wel laten vertellen dat de oorzaak bijna altijd, en dus vaker dan men zich bewust is bij het gebruik van de OV-chipkaart ligt. Hier lees je meer over aanvragen van een nieuwe OV-chipkaart:

"Is je OV-chipkaart echt kapot? Meld je kaart online defect. Je kunt gelijk een vervangende kaart aanvragen. Deze kost € 11. Je ontvangt binnen gemiddeld drie werkdagen je vervangende kaart. Had je een abonnement of automatisch opladen op je oude kaart? Deze zetten wij over op je vervangende kaart. Als de kaart binnen twee jaar kapot is gegaan en de kaart niet beschadigd is, dan krijg je de kosten van de vervangende kaart terug."
Badge +3
Hoeveel bankpassen raken er beschadigd hierdoor binnen 2 jaar ?
Goede vraag. Mijn bankpas begon binnen een paar jaar te haperen soms (maar dat lijkt me meer een probleem van de niet-contactloze PIN automaten van supermarkt e.d.) maar dan veegde ik even met mijn vinger de contactjes of magneetstrip schoon en uiteindelijk lukte het dan wel.

Wattenstaafje met spiritus kan ook natuurlijk, of als winkels die PIN terminals af en toe even stofvrij maken..

Toch maar een nieuwe aangevraagd toen, en sinds een maandje ook nog een contactloze (als het toch gratis is, nou ja ik betaal € 2,35 per maand voor de bankrekening). Handig voor bijv. Smullers en FEBO... contactloos snacken. :)

Tja, heb nu dus drie (werkende) bankpassen, pure luxe. 😛
Ik zit nooit op mijn portemonnee, maar waarom horen we alleen van OV Chipkaarten dat ze beschadigt raken ?
Hoeveel bankpassen raken er beschadigd hierdoor binnen 2 jaar ?
Badge +3
Als ik soms de foto's zie die mensen posten van versleten/defecte ov-chipkaarten dan is het wel duidelijk dat de kwaliteit van die dingen het zeker niet haalt bij die van bankpassen e.d. :P

De antennelussen in de passen zijn overigens niet van koper maar van aluminium.
Reputatie 4
Wie gaat er dan ook op een portemonee zitten 😛
Ik heb een persoonlijke Ov-kaart, maar vandaag kwam ik erachter dat hij het niet meer doet. Echter ben ik er altijd netjes mee om gegaan en zijn er geen scheuren of krassen op de kaart zichtbaar. Kan ik de pas ergens laten zien, dat het niet mijn schuld is dat mijn Ov-kaart niet meer werkt? En of de kosten voor de nieuwe Ov-kaart worden gedeclareerd?
Wat een slechte regeling. De kaarten hebben een geldigheid van slechts 5 jaar. Gedurende die periode zouden ze bij onzichtbare schade altijd gratis vervangen moeten worden.
Geen zichtbare schade zegt weinig tot niets. De meeste schade ontstaat door de kaart in je portemonnee te bewaren. Door het steeds buigen van de kaart bij het zitten worden dan de chip en de koperen spoortjes op de kaart geleidelijk gesloopt. Net als bij je bankpas trouwens.
Reputatie 7
Badge +3
Wat een slechte regeling. De kaarten hebben een geldigheid van slechts 5 jaar. Gedurende die periode zouden ze bij onzichtbare schade altijd gratis vervangen moeten worden.

Onbegrijpelijk dat er in Nederland in vergelijking met buitenlandse chipkaarten zulke slechte gebruiksvoorwaarden zijn.
Zo dan :D
Goed bezig, vermoedde al dat je het op deze manier bedoelde 😉
Zo dan 😃
Als de kaart ouder dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.

U kunt het proberen bij de producent van de kaart TLS.

https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/contact.htm

U kunt de kaart laten testen bij een NS balie.
Volgens mij bedoelt hij precies het tegenovergestelde maar schrijft hij het verkeerd.

Een ov-chipkaart zonder zichtbare schade die jonger is als 2 jaar kun je namelijk inderdaad vergoed krijgen.
Reputatie 4
Als de kaart jonger dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.
Een kaart hoort bij goed gebruik toch langer mee te gaan dan twee jaar, en zou bij een defect binnen twee jaar dus juist wel vergoed moeten worden?
Als de kaart jonger dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.

U kunt het proberen bij de producent van de kaart TLS.

https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/contact.htm

U kunt de kaart laten testen bij een NS balie.

Reageer