Skip to main content
Ik heb een persoonlijke Ov-kaart, maar vandaag kwam ik erachter dat hij het niet meer doet. Echter ben ik er altijd netjes mee om gegaan en zijn er geen scheuren of krassen op de kaart zichtbaar. Kan ik de pas ergens laten zien, dat het niet mijn schuld is dat mijn Ov-kaart niet meer werkt? En of de kosten voor de nieuwe Ov-kaart worden gedeclareerd?



Groeten,Rick
Als de kaart jonger dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.

Een kaart hoort bij goed gebruik toch langer mee te gaan dan twee jaar, en zou bij een defect binnen twee jaar dus juist wel vergoed moeten worden?
Als de kaart ouder dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.



U kunt het proberen bij de producent van de kaart TLS.



https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/contact.htm



U kunt de kaart laten testen bij een NS balie.
Zo dan 😃
Wat een slechte regeling. De kaarten hebben een geldigheid van slechts 5 jaar. Gedurende die periode zouden ze bij onzichtbare schade altijd gratis vervangen moeten worden.



Onbegrijpelijk dat er in Nederland in vergelijking met buitenlandse chipkaarten zulke slechte gebruiksvoorwaarden zijn.
Wie gaat er dan ook op een portemonee zitten 😛
Als ik soms de foto's zie die mensen posten van versleten/defecte ov-chipkaarten dan is het wel duidelijk dat de kwaliteit van die dingen het zeker niet haalt bij die van bankpassen e.d. :P



De antennelussen in de passen zijn overigens niet van koper maar van aluminium.
Ik zit nooit op mijn portemonnee, maar waarom horen we alleen van OV Chipkaarten dat ze beschadigt raken ?

Hoeveel bankpassen raken er beschadigd hierdoor binnen 2 jaar ?
Voor mijn zoons heb ik in maart persoonlijke ov kaarten aangeschaft, vorige week heeft mijn zoon

voor de eerste keer de bus willen nemen maar zijn ov kaart werkte niet, de kaart kon niet scannen. Spannend voor de eerste keer met je vrienden met de bus mee en je moeder moet je weer ophalen.

Ik bel naar de klantenservice, nu moet ik 11 euro betalen voor een nieuwe kaart. Schandallig dat ik

voor een ongebruikte kaart waar de scanner niet van werkt weer eens 11 euro moet betalen. Ik vind dit zo oneerlijk, dat ik 22 euro moet betalen om mijn zoon zijn ov kaart. Terwijl ik er van uit moet gaan dat

de toegestuurde kaarten naar behoren zouden moeten werken. Bewijs het maar weer. Nee hoor mevrouw u moet gewoon 11 euro betalen.
Welkom bij onze NS Community, Bianca Mcloughlin!



Wat vervelend dat de OV-chipkaart van je zoon het niet deed. Bij een servicebalie kan de kaart uitgelezen worden en gekeken worden of er ter plekke wat aan gedaan kan worden. Zo niet, dan dient er inderdaad een vervangende OV-chipkaart besteld te worden. Ik begrijp dat je hier ontevreden over bent. Je kunt dit aangeven bij de klantenservice van OV-chipkaart.

Inchecken bij bussen duurt tegenwoordig wel wat langer, dus als je de kaart (plat en zonder hoesje) een seconde of twee tegen de scanner houdt zou het moeten werken.

Met hoesje werkt ook prima, zolang je 'm maar lang genoeg voor de lezer houdt. Bij de meeste vervoerders staat er dan ook “Even geduld a.u.b.” op het schermpje.

Maar het is verbazingwekkend inderdaad hoeveel mensen hun kaart in de lezer denken te moeten duwen of verwachten dat de kaart gelezen wordt als ze er mee voor de lezer heen en weer wapperen.


Men durft klaarblijkelijk nog steeds 11 euro (!) te vragen voor een defecte OV Chipkaart.

7.50 is al absurt hoog, maar 3.50  voor het overzetten van producten in een geautomatiseerd proces is echt bij de konijnen af.

Mijn kaart zou geldig zijn tot december 2027.  De voorkant is wat beschadigd (de bedrukking laat los) maar hij reageert ook slecht op de apparatuur.

Ik heb een verzoek ingediend bij OVChipkaart betreft het ondeugdelijk product wat ze afleveren. Benieuwd hoe ze de 11 euro met me gaan afhandelen.


Staat er (alleen) een NS abonnement op die defecte kaart? Dan zou je ook datzelfde abonnement opnieuw kunnen aanvragen met een gratis persoonlijke kaart. Het huidige abonnement op de defecte kaart zeg je dan op op de ingangsdatum van je nieuwe abonnement (en verwijder je van die kaart). Op deze manier heb je zonder kosten een nieuwe kaart. Staan er nog meer producten op de huidige kaart, dan zul je die zelf moeten overzetten (of opnieuw aanvragen). 


Mijn kaart zou geldig zijn tot december 2027.  De voorkant is wat beschadigd (de bedrukking laat los) maar hij reageert ook slecht op de apparatuur.

Je bewaart de kaart  toch niet in je portemonnee?


@huibf Mijn kaarten zien er zelfs na de geldigheidsdatum als nieuw uit. Dus denk niet dat O-chipkaart een ondeugdelijk product levert, maar dat jij er zelf niet goed mee omgaat.


Mijn kaart zou geldig zijn tot december 2027.  De voorkant is wat beschadigd (de bedrukking laat los) maar hij reageert ook slecht op de apparatuur.

Je bewaart de kaart  toch niet in je portemonnee?

waar dan ?  Hij zit netjes bij mijn bankpas die er hagelnieuw uitziet.

En ja ik ga er wel zorgvuldig mee om. Er kunnen simpelweg ook batches zijn die niet goed zijn geproduceerd. Mijn vorige kaart zag er na 5 jaar ook hagelnieuw uit.


 

Je bewaart de kaart  toch niet in je portemonnee?

waar dan ?  

Als je hem in je portemonnee bewaart is de kans groot dat door het herhaaldelijk doorbuigen uiteindelijk de elektronica beschadigd raakt. Dat geldt overigens ook voor bankpassen. Dat die er van buiten nog hagelnieuw uitziet betekent niet dat de elektronica het op een gegeven moment niet ook begeeft 


 

Je bewaart de kaart  toch niet in je portemonnee?

waar dan ?  

Als je hem in je portemonnee bewaart is de kans groot dat door het herhaaldelijk doorbuigen uiteindelijk de elektronica beschadigd raakt. Dat geldt overigens ook voor bankpassen. Dat die er van buiten nog hagelnieuw uitziet betekent niet dat de elektronica het op een gegeven moment niet ook begeeft 

Maar, wie buigt zijn portemonee? Als je een beetje goede portemonee hebt buigen je pasjes echt niet zo maar. En dan nog een bankpas houdt het vaak langer vol dan een ov chipkaart...


Ik bewaar mijn OV Chipkaart ook in mijn portemonnee. Nooit problemen mee gehad. 


Maar, wie buigt zijn portemonee? Als je een beetje goede portemonee hebt buigen je pasjes echt niet zo maar. En dan nog een bankpas houdt het vaak langer vol dan een ov chipkaart...

Als je je portemonnee in je achterzak doet kan die buigen. Ik heb zelf jarenlang mijn portemonnee in mijn achterzak gedragen, maar dat was in de tijd dat je niet voor alles en nog wat een pasje/kaart had.Die portemonnee stond op een gegeven moment wel wat krom. Hoe meer pasjes hoe dikker de portemonnee en dat zit niet lekker in je achterzak. 

Je kan prima je OV-chipkaart in je portemonnee bewaren, het is maar net hoe je met je portemonnee omgaat. 


Maar, wie buigt zijn portemonee? Als je een beetje goede portemonee hebt buigen je pasjes echt niet zo maar. En dan nog een bankpas houdt het vaak langer vol dan een ov chipkaart...

Als je je portemonnee in je achterzak doet kan die buigen. Ik heb zelf jarenlang mijn portemonnee in mijn achterzak gedragen, maar dat was in de tijd dat je niet voor alles en nog wat een pasje/kaart had.Die portemonnee stond op een gegeven moment wel wat krom. Hoe meer pasjes hoe dikker de portemonnee en dat zit niet lekker in je achterzak. 

Je kan prima je OV-chipkaart in je portemonnee bewaren, het is maar net hoe je met je portemonnee omgaat. 

Das wel echt oncomfortabel, ik kan niet zitten met iets in m'n achterzak en hij kan ook nog eens een stuk makkelijker gestolen worden. Snap echt niet hoe mensen dat kunnen, haha.


Ook ik had een voorzover ik kon zien onbeschadigde OV chipkaart die het ineens niet meer deed. Een tramconducteur raadde me aan om de kaart een beetje kromgebogen te houden bij in- en uitchecken. Voor mij werkt dit! Nu alweer een paar maanden.

 

 


Als de kaart jonger dan 2 jaar is, krijg je dat in principe niet vergoed.



U kunt het proberen bij de producent van de kaart TLS.



https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/contact.htm



U kunt de kaart laten testen bij een NS balie.
Volgens mij bedoelt hij precies het tegenovergestelde maar schrijft hij het verkeerd.



Een ov-chipkaart zonder zichtbare schade die jonger is als 2 jaar kun je namelijk inderdaad vergoed krijgen.
Zo dan :D

Goed bezig, vermoedde al dat je het op deze manier bedoelde 😉
Ik heb een persoonlijke Ov-kaart, maar vandaag kwam ik erachter dat hij het niet meer doet. Echter ben ik er altijd netjes mee om gegaan en zijn er geen scheuren of krassen op de kaart zichtbaar. Kan ik de pas ergens laten zien, dat het niet mijn schuld is dat mijn Ov-kaart niet meer werkt? En of de kosten voor de nieuwe Ov-kaart worden gedeclareerd?

Wat een slechte regeling. De kaarten hebben een geldigheid van slechts 5 jaar. Gedurende die periode zouden ze bij onzichtbare schade altijd gratis vervangen moeten worden.

Geen zichtbare schade zegt weinig tot niets. De meeste schade ontstaat door de kaart in je portemonnee te bewaren. Door het steeds buigen van de kaart bij het zitten worden dan de chip en de koperen spoortjes op de kaart geleidelijk gesloopt. Net als bij je bankpas trouwens.

Reageer