OV pay afmelden

  • 23 February 2023
  • 65 reacties
  • 4228 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen.
Maar ja, NS en begrijpelijk Nederlands zijn al jaren geen gelukkige combinatie meer.

Het is wel opvallend dat het reizen met de bankpas of creditcard tot zoveel onduidelijkheid leidt. De invoering van een vergelijkbaar systeem in Londen heeft tot weinig commentaar geleid. 

In Nederland hebben we nu 3 systemen naast elkaar, bankpas, chipkaart en E-ticket. In Londen heb je de Oystercard? volgens mij en de bankpas. Geen idee of ze daar ook een E-ticket hebben Ik heb zelf ook onlangs bij een ic-directpaal mijn bankpas gebruikt ipv mijn chipkaart. Geen ramp natuurlijk maar een foutje is snel gemaakt. De klantenservice heeft het blijkbaar niet druk genoeg met claims.

 

 

Ik heb in een enquête al aangegeven dat de kaart of pas “los aanbieden” slecht en onduidelijk Nederlands is. Het zou veel beter zijn om dat “apart aanbieden” te noemen. 

"apart" heeft het nadeel dat het weer suggereert dat je allebei zou moeten aanbieden maar dan niet tegelijkertijd.

Ik neem aan dat iedereen er na een paar weken wel aangewend is 

Reputatie 7
Badge +3

Apart in de zin van apart van andere kaarten/apparaten.

Reputatie 7
Badge +1

En de volgende melding van het afschrijven van € 40,00. Gaat denk ik vooral met de telefoons mis.

 

 

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. 

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. Omdat OVpay echter buiten de bank om gaat is blokkering daar niet mogelijk. Het enige wat je kunt doen is contactloos betalen van je telefoon verwijderen of niet met etickets reizen 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Je kunt dan best met e-tickets reizen. Maar dan moet je het e-ticket afdrukken en daarmee reizen.

Of mobiel betalen van je telefoon verwijderen door de mobiele betaalpas te verwijderen.

 

 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Ik zie het bij ons juist weer heel veel, misschien eerder iets van regio's (ik woon in het westen) dan van soort supermarkt. Tussen 15 en 45 zie ik echt heel veel telefoonbetalingen.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Badge +3

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Sinds november 2018 mag een screenshot of pdf ook gewoon, zolang de code maar leesbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Is een screenshot van een ticket geldig? Er was een tijdje dat je niet eens met een pdf op een telefoon mocht reizen.

Sinds november 2018 mag een screenshot of pdf ook gewoon, zolang de code maar leesbaar is.

Vandaar die fraude met dagkaarten dmv screenshots. Als dat gewoon mag, dan kun je maar blijven delen en met screenshot zo door de poortjes

Reputatie 7
Badge +1

Ja maar er zijn inmiddels wel heel veel Nederlanders die bij de kassa met hun telefoon betalen. Dus dat contactloos uitzetten op je telefoon gaat hem niet worden. 

Ik zie het bij de zelfscankassa van de Jumbo bij mij op de hoek toch maar heel zelden. De meesten betalen met een gewone bankpas. Maar misschien is die Jumbo niet representatief.

Ik heb zelf de mobiele pas van mijn telefoontje verwijdert maar dat was omdat het de helft van tijd niet werkte.

Ik zie het bij ons juist weer heel veel, misschien eerder iets van regio's (ik woon in het westen) dan van soort supermarkt. Tussen 15 en 45 zie ik echt heel veel telefoonbetalingen.

Ik zie het op stations, zelfscankassa's en zelfs automaten wel veel gebruikt worden (doe het zelf ook). Bij de gewone kassa's juist weer minder heb ik het idee.

Maar tijdelijk je NFC uitzetten zou dan toch ook moeten werken? Nog steeds een hoop gedoe, maar voor nu dan iig beter dan dubbel inchecken en betalen (en het ooit weer terug zien te krijgen).

Badge +3

Keurig, en dan inderdaad erbij een (technische) beperking hoe vaak een e-ticket in de NS app geladen mag worden, anders schiet je er nog niets mee op.

Overigens zal artikel 2.4 (printen wanneer ook geldig in BTM, zoals combitickets) in de praktijk niet zoveel uitmaken, want in bussen kan je die ook gewoon van een telefoon (bijv. pdf) scannen en geen chauffeur die daar moeilijk over doet.

Bij in/uitstapcontrole kan men daar natuurlijk wel moeilijk over doen, maar wat als je geen printer hebt? In de code staat alles, dus toon er een id bij en klaar.

Reputatie 7
Badge +1

Maar het verschil in als PDF/screenshot laten zien of in de app inladen. Is dat dusdanig dat conducteurs daarop ook (kunnen) controleren? Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop conducteurs zullen zijn die dat verschil ook niet zien/opmerken. De poortjes zullen het verschil (mits leesbare code) sowieso niet zien gok ik.

Ik reis zelf nooit met e-tickets, dus ik heb geen idee hoe dat er verder in de app uitziet.

Badge +3

Maar het verschil in als PDF/screenshot laten zien of in de app inladen. Is dat dusdanig dat conducteurs daarop ook (kunnen) controleren? Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop conducteurs zullen zijn die dat verschil ook niet zien/opmerken. De poortjes zullen het verschil (mits leesbare code) sowieso niet zien gok ik.

Ik reis zelf nooit met e-tickets, dus ik heb geen idee hoe dat er verder in de app uitziet.

Het verschil tussen een ‘losse’ code (pdf of screenshot) en de NS app is dat je in de app een ticket kunt ‘omdraaien’ en dan de gegevens van de reiziger te zien krijgt (naam, reisdatum, traject).

In een pdf (print op A4 formaat) staan die gegevens ook, met wat echtheidskenmerken zoals een watermerk met je naam/datum/traject etc. Frauderen met een geprint ticket is dus erg lastig (bij zichtcontrole door een ‘geoefend oog/persoon’).

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat idd mis met telefoons, die ook contactloos betalen hebben aanstaan en een e-ticket als pdf of screenshot aanbieden. In principe zou je in de ns app geladen tickets hier geen last van moeten hebben, maar toch gaat het incidenteel wel eens fout.

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

 

Dit verklaart denk ik gelijk voor een deel van de relatief vele meldingen in het Engels. Ook de Thalys-reizigers hebben er volgens mij last van.

Badge +3

QR codes op internationale tickets zouden moeten werken en zijn bij controle onderweg geen enkel probleem.

Helaas zijn die vaak klein, en hebben poortjes er moeite mee. Voor Thalys weet ik het niet, maar in de Duitse treinen kan je een ‘keycard’ krijgen waarop een code staat om poortjes mee te openen.

Dat nog afgezien van poortjes die steevast (in ieder geval bij Apple) je ‘wallet’ op een telefoon openen als je een pdf code wil scannen. Bij gebruik van de NS app wordt dat onderdrukt.

Met OVpay is het probleem dat een poortje een bankpas ‘ziet’ en die dan gebruikt voor de transactie. Dat is niet zomaar uit te schakelen dus hou je bankpas ver weg van een poortje als je die niet wilt gebruiken.

OVpay zou dus een opt-in moeten worden in plaats van je pas te laten blokkeren door wanbetaling, want een andere opt-out is er (op dit moment) dus niet.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn ook nog andere apps dan de NS-app en daar heeft het implementeren van een workaround wegens een ontwerpfout van de Nederlandse poortjes niet altijd prioriteit. Zo onderdrukt de DB Navigator-app de NFC-functionaliteit niet bij het tonen van een QR-code en het is niet bekend of en zo ja wanneer die dat wel gaat doen.

Dit verklaart denk ik gelijk voor een deel van de relatief vele meldingen in het Engels. Ook de Thalys-reizigers hebben er volgens mij last van.

Dat laatste klopt volgens mij.

Reputatie 7
Badge

Technisch gezien staat contactloos betalen altijd aan alleen worden betalingen door de bank geblokkeerd als je dat hebt aangegeven in de app. 

Geldt dat echt ook voor smartphones (waar het hier over ging? Op mijn telefoon kan ik met één druk op de knop 'nfc' tijdelijk uitschakelen. Blokkeert dat nfc betalingen niet?

Badge +3

Men waarschuwt er aan alle kanten voor… lekker duidelijk.

Haal je pas (ov-chipkaart, bij reizen op een abonnement) uit een portemonnee want anders…scannen we miscchien wel je pinpas/debit/creditcard 😥

Och ja, OVpay bellen via 0900-1433 kan ook, om het te corrigeren.

En https://ovpay.nl/nl/word-ovpay-pionier mag snel verdwijnen 🤣

 

Badge +3

In Lelydorp is/was het een groot succes! Welkom bij de andere 75% (door je strot geduwd, wat nu weer?)

Welnee en simpel toch? Je moet tegenwoordig pasjes gescheiden houden en apart/afzonderlijk aanbieden!

En dan wél dezelfde (bank) pas gebruiken om uit te checken, want anders kost het je zomaar 40 euro (en we weten niet eens wie je bent maar je IBAN wel)!

 

Badge +3

Gaat niet over NS maar dat hele OVpay gedoe.

Heb ik aan mijn bank een machtiging gegeven om te incasseren van NLOV×××× ?

Nee, maar zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-afgeschreven-ovpa (omgekeerde wereld eigenlijk dus)

Bel en vertel dus maar, aan wie dan? Ja, aan ‘ons’ maar bij NS kom je dus echt niet verder.

En dan maanden wachten op je geld natuurlijk!  Had je maar niet zo stom moeten zijn om een debit/credit kaart te laten scannen voordat je je e-ticket wilde laten zien! 😥

Eigen schuld en game on dus. Er volgen er veeel meer (geen kristallen bol voor nodig)

Reageer